Samsung rättar läshastighetsproblem i SSD 840 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sulle82:

Undrar det samma måste man migrera allt eller har fan ingen extra SSD som jag kan plugga in via USB.

EDIT: LOL NVM scrolla bara ner så hittar du firwaren det vi laddat ner är bara migration toolen.

Ok! Tack!

Vad exakt behöver jag köra? Behöver jag säkerhetskopiera eller ingen risk för att all data försvinner från min ssd?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Z97-A ATX | Processor: Intel Core i7 4790K 4GHz | CPU-kylare: Noctua NH-U14S | Grafikkort: MSI GeForce GTX 770 | RAM: ADATA 16GB CL9 1600MHz | SSD: Samsung SSD 250GB | Nätagg: EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär | Display: ASUS 24" VG248QE 144Hz | Mus: SteelSeries Sensei RAW Headphones: QPAD QH-90| Keyboard: QPAD MK-50 MX Red

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S-amme:

Hej!

Vill bara dubbelkolla..

Jag hämtade filen (http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...)

Installerade ny firmware, såg även via en ruta att jag hade en tidigare version och det fanns en ny att uppgradera till. Efter det så ville den köra igång "Data Migration"??

Som jag avslutade...i och med att jag inte vill flytta något till en hårddisk till en annan..

Har gjort det detta rätt eller? Btw, läser något om omstart? pratar vi om operativ systemet? har inte gjort någon omstart alls..

Ni hämtade fel program,skrolla ner på samsungs sida den ni ska hämta heter Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration Software längre ner på sidan.Ladda ner den och starta den och låt den köra tills den är klar,färdigt:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Finurliig:

Med risk för att mata trollet: därför att folk är rationellt tänkande individer som inser att:

1) Samsungs diskar har bra relation pris/prestanda
2) TLC,MLC eller MILF inte har någon betydelse, eftersom du lär har bytt dator långt innan disken är utsliten

Att ett funktionsfel av den här magnituden upptäcks i en komponent som produceras i miljontals ex är extremt ovanligt, och är ingen orsak att sluta tänka rationellt och logiskt enligt ovan.

Svar på din fråga?

Jaså minsann? Jag tror att folk kör på 'vad alla andra har' för att de känner en säkerhet i det.

Drygaste inlägget jag sett under hela SweClockers tid o jag hoppas du fortsätter i denna stilen!

Nej, svaret duger inte. Trodde du verkligen det..? Nån annan får fixa det.

Ni som gillade hans inlägg, e ni lika dryga/taskiga som han eller gillar ni se folk bete sig så ?

Skrivet av fantomsmurfen:

För att Samsungs diskar har varit de mest tillförlitliga historiskt sett.

Visste inte det. Men jag antog att Anandtech tog tillförlitlighet med i beräkningen i sin recension. Såg iaf ingenting om det i slutpläderingen.

Skrivet av Tumnus:

För att Sandisk kör med Sandforce styrkretsar medan Samsung kör med sin egna?

O det betyder att Sandforce styrkretsar e sämre än Samsungs såklart.

Enligt Anandtech så har Sandisk Extreme II bättre firmware än tidigare.

Citat:

This new drive however moves to a much more favorable combination for companies who have their own firmware development team. Like Crucial’s M500, the Extreme II uses Marvell’s 88SS9187 (codename Monet) controller.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om man har dual boot med Linux och Windows så bör väl verktyget fixa hela disken inklusive partitionerna för Linux om man kör det från Windows? Eller bör man vänta till Linux-versionen släpps av uppdateringsverktyget? Egentligen gillar jag inte när man uppdaterar en systemdisk inifrån operativsystemet som systemdisken sitter på. Hade varit bättre om man kunde boota ett USB-minne eller en CD-skiva och köra verktyget därifrån så man inte riskerar påverka disken man uppdaterar med ovidkommande diskaktivitet.

Kommer inget Linux tool utan de kommer släppa ett DOS program där användaren får helt enkelt boota till och fixa det där.

Gäller både Linux & MAC

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

840 och 840Evo har alltid varit, kommer alltid vara, har aldrig antyds vara något annat än BUDGET SSD. Den tillsammans med Kingston V300, Crucial MX100, Sandisk Ultra (plus), intel 320/330, och liknande prissatta SSDer är budget, enkla, prisvärda, klient, halvdana ersättningar för hårddisk, tänkt att ligga mellan äkta SSD värstingar och hårddiskar.

Typ som mellan klassens grafikkort 270/760 eller processorer I3/vissa I5/FX 8350.

Alltså en SSD som precis som alla andra billiga komponenter till konsumenter har sina brister, fel, problem, och prestanda.

Varför i tusan skulle man tro att de ha de priserna de har annars?

Intel 320 har aldrig varit en budgetdisk utan har Intels egna kontroller, tantalkondensatorbank för strömbackup vid felaktig avstängning, MLC-minnen och 5 års garanti. 330 däremot kan möjligen anses som bugdet, även om jag egentligen inte tycker den är det heller.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

MLC är bättre än TLC och SLC är bättre än MLC. Detta är det nog ingen som ifrågasätter, men man kan ju fråga sig vad det är värt att få dessa bättre nivåer av flashminne? Och vad är en vettig lägstanivå för att ändå ha bra prestanda och tålighet?

Prestandamässigt skiljer det inte speciellt mycket mellan alla de vettiga ssd:er som finns idag, i syntetiska tester kan man påvisa skillnad, men det är nog ingen som sitter och klagar på långa laddtider med en 840 evo jämfört med en pro. Skillnaderna är i praktiken försvinnande små mellan vettiga "budgetdiskar" och prestandadiskar.

Tålighet är ett återkommande argument mot TLC, men även här kan man fråga sig vad man egentligen behöver? Jag anser mig vara en hyffsat normal datoranvändare och om jag tittar på hur mycket min 120gb 830 skrivit under den tid jag har haft den och för över denna siffra till en 840 evo så skulle den teoretiskt sett hålla i 40+ år. En 840 evo skulle kunna ha 4x WA jämfört mot 830 och ändå leva i 10+ år.

Så vad är det som TLC i praktiken är sämre på? Prestandan verkar vara ok uthålligheten räcker till med god marginal.

Jag kan förstå att man inte tycker att det låter lockande med de nackdelar som TLC har, men man bör verkligen fråga sig hur och om dessa nackdelar påverkar en? Jag ser inget problem i den lägre tåligheten för skrivningar då TLC i dagsläget verkar duga gott och väl för de allra flesta och prestandamässigt verkar det inte heller vara några problem bortsett från det problem som samsung nu haft med diskarna. Men om jag förstått det rätt så råkar alla former av flash ut för denna typ av glidning i laddningarna, men eftersom det är mindre toleranser med TLC så märks det snabbare än med MLC. Normalt ska kontrollern märka detta och justera avläsningsnivåerna allt eftersom men att det inte gjorts korrekt i evon.

I slutändan är det som sagt en individuell bedömning. Men prisskillnaden mellan SLC och MLC är kännbar för de flesta. Den mellan MLC och TLC är det inte. Om det beror på att tekniken inte är särskillt mycket billigare att tillverka eller om det täljs guld i alla led vet jag inte, men något lurt är det. Sedan har MLC funnits länge och är en beprövad teknik och man vet nu att nackdelarna för de flesta är försumbara, men jag tycker inte det är bevisat för TLC än.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Kommer inget Linux tool utan de kommer släppa ett DOS program där användaren får helt enkelt boota till och fixa det där.

Gäller både Linux & MAC

Ja det funkar ju bra att göra så, precis vad jag ville ha. Sedan om den kör DOS eller något annat när man bootar kvittar så länge den gör vad den ska. Då väntar jag tills DOS-versionen släpps innan jag uppdaterar min Samsung 840 EVO mSATA 240 GB.

Permalänk

Var perfekt igår efter att jag hade kört med new firmware och restoration men idag är prestandan inte på samma nivå. Det är givetvis acceptabel men har redan tappat lite grann.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flexiblus:

Var perfekt igår efter att jag hade kört med new firmware och restoration men idag är prestandan inte på samma nivå. Det är givetvis acceptabel men har redan tappat lite grann.

Vilken modell och kan du lägga upp grafer så att vi kan få se skillnaderna? "Tappat lite grann" är inte så exakt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Samsung EVO 250 gb , tyvärr har jag inte sparat gårdagens graff men här kommer dagens:

För en lite stund sen körde jag även AS SSD benchmark:

Hur ser det ut ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flexiblus:

Samsung EVO 250 gb , tyvärr har jag inte sparat gårdagens graff men här kommer dagens:
http://i.imgur.com/heExM2O.png

Det ser ju perfekt ut så vad är problemet enligt dig?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Enligt tillverkaren ska det vara: Läshastighet 540 MB/sek
Skrivhastighet 520 MB/sek

Dessutom så hade jag bättre siffror direkt efter uppdateringen av firmware igår.
Varför står det CPU usage på första -1.0% jag ser att andra har högre siffror där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I slutändan är det som sagt en individuell bedömning. Men prisskillnaden mellan SLC och MLC är kännbar för de flesta. Den mellan MLC och TLC är det inte. Om det beror på att tekniken inte är särskillt mycket billigare att tillverka eller om det täljs guld i alla led vet jag inte, men något lurt är det. Sedan har MLC funnits länge och är en beprövad teknik och man vet nu att nackdelarna för de flesta är försumbara, men jag tycker inte det är bevisat för TLC än.

Skulle något paja så får man väl köpa nytt. Inte värre än så. Dessutom har du tre års garanti eller reklamationsrätt om något skulle hända.
Är du även skeptisk till 3D NAND? Eller alla nya tekniker? Du vet väl om att man inte rakt av kan jämföra MLC/TLS utan såfall får titta på individuella produkter baserade på dessa tekniker?
Allt handlar om rätt produkt till rätt pris. Här var EvO:n svårslagen när den kom.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men prisskillnaden mellan SLC och MLC är kännbar för de flesta. Den mellan MLC och TLC är det inte.

Så du tycker att ett prispåslag på 35-50% (500gb, 2kkr vs 2.7-3kkr) med väldigt lite om någon märkbar prestandaökning eller reell levnadstid inte är kännbart?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Ingen annan verkar ju ha råkat ut för samma som jag skrev i #147

Error scan blev inte så rolig

Iaf så mailade jag Samsung sverige och dom hänvisade att jag skulle ringa något internationellt nummer, är det lönt eller ska man köra ett RMA ärende direkt, eller finns det något annat jag kan testa?

Permalänk

Körde du scan efter nya firmwaren och återställningen?

Permalänk
Medlem

Ja om du tittar i #147 så kunde jag köra Benchmark innan jag uppdaterade nu kan jag inte det längre

Permalänk
Medlem

Hm, körde verktyget på min EVO 256 Gb, uppgraderingen av firmware gick bra, sen ville programmet starta om datorn och nu syns inte disken i Windows. Körde via Teamviewer från jobb så får kolla på det när jag kommer hem. Lite oroväckande dock.

Permalänk
Medlem

Körde just detta på min disk som verkligen inte verkar ha mått bra (understatement of the year)...

Före

Efter

Den verkar iofs inte må speciellt bra efter verktyget använts, men sjukt stor skillnad ändå...

Visa signatur

If you don't live for something, you'll die for nothing

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sjodda:

Ingen annan verkar ju ha råkat ut för samma som jag skrev i #147

Error scan blev inte så rolig

http://forumbilder.se/DEB3B/16-oktober-2014-00-00.png

Iaf så mailade jag Samsung sverige och dom hänvisade att jag skulle ringa något internationellt nummer, är det lönt eller ska man köra ett RMA ärende direkt, eller finns det något annat jag kan testa?

Har du provat att tömma ssdn, alltså som i att radera partitionen och sedan partitionera/formatera om den osv .. och sedan kollat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Observera att du kan inte jämföra resultat mellan olika typer av program som testar på olika sätt... Antar att du nu pratar om HDTune, testa med exempelvis AS SSD i stället för att se maxfart.

Hej Bengan.
Ja precis, den gamla gratisvarianten av HD tune.
Då detta är min första SSD så minns jag tydligt hur jag prestandatestade den ganska snart efter inköp och att den då låg runt de värden som utlovas - en bit över 500 MB/s
Just nu är det ca 70 av 250 GB ledigt på den.

Det är egentligen en katastrofal försämring. Tänk om RAM minnen, processor eller vad som försämras med över 20% på ett år. Det skulle ingen acceptera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjodda:

Ingen annan verkar ju ha råkat ut för samma som jag skrev i #147

Error scan blev inte så rolig

http://forumbilder.se/DEB3B/16-oktober-2014-00-00.png

Iaf så mailade jag Samsung sverige och dom hänvisade att jag skulle ringa något internationellt nummer, är det lönt eller ska man köra ett RMA ärende direkt, eller finns det något annat jag kan testa?

Jag har också fått skadade block efter jag körde fixen, dock endast 0.2% damage men ändå. Sen fick jag samma "Read error" som du har. :/

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte sett en TLC-ssd som klarar en petabyte skrivningar, men flera exempel på MLC ssd's som gjort det, men om det finns en TLC på marknaden som klarar 1 petabyte skrivningar så betraktar jag den som pålitlig, absolut.

Samsung har faktiskt nu 845DC EVO som har 3000-skrivningar TLC flash. Så det går att göra. Är mer kostnaden som avgör, som du säger.

Skrivet av Ozzed:

Men du ignorerar grundproblemet. MLC är lite sämre än SLC, för ett mycket bättre pris. TLC är lite sämre än MLC, för ett inte alls särskillr mycket lägre pris. Prisskillnaden är inte motiverad.

Vid samma nanometer är MLC bättre alla dagar i veckan, det går inte att komma ifrån om man skall behålla logiskt tänkande i sin argumentation.

Okej, en SSD med liknande skrivprestanda och samma nm. Tittade på prisjakt efter 240GB+
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074414 - 1085kr 16/10
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&m=...
M500 har 20nm, men usel skriv prestanda.
MX100 har 16nm så mindre.
Kingston V300 ska vi inte ens tala om.
Team Group, Adata, Intenso, MX-tec, PNY.. osv. Vet absolut inget om deras pålitlighet, men några kör beprövade kontrollers. Dock av man kan läsa på forumen så är garantin lite... värre.
Intel 520, gammal kontroller, men utan tvekan bättre. Är dock bara netonnet som säljer ut dem.
Sandisk Ultra är TLC, ännu sämre än EVOn.

Ahh första vettiga intel 335 1249kr och gamla Kingston hyperX 3k för 1207kr.

Visst, det skiljer faktiskt väldigt lite mellan dessa, och kan helt hålla med dig att i den sitsen är EVO dyr.

Problemet är... de flesta moderna alternativ (som inte säljs ut) är skräp de med. 3:e part udda tillverkare är en vild chansning. Du kan få en guldklump, eller en brevvikt.
Och om du köper billigare nm, tex MX100 som är så väl rekommenderad, får du "samma" skräp som EVOn.

Så min poäng är, budget är budget, oavsett TLC eller MLC. Självklart bör du kunna välja den billigaste budget disken, och vara glad. Jag köpte alla (utom en) av mina EVOs för rätt länge sedan, när 1TB inte fanns i andra, och 750GB var på rea. Tror många här har köpt sina diskar när EVO faktiskt var den billigaste disken, och nu behövde en liten FW uppdatering. Inget konstigt med det.
Min senast 1TB EVO köpte jag helt ny, på aktion med kvitto för ca 1900kr inkl frakt. Tyckte det var helt okej pris.

MIN poäng är. Du har helt rätt ang priset i dagsläget, MEN hata inte TLC disken för ett pris den hade för 1 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjodda:

Ingen annan verkar ju ha råkat ut för samma som jag skrev i #147

Error scan blev inte så rolig

http://forumbilder.se/DEB3B/16-oktober-2014-00-00.png

Iaf så mailade jag Samsung sverige och dom hänvisade att jag skulle ringa något internationellt nummer, är det lönt eller ska man köra ett RMA ärende direkt, eller finns det något annat jag kan testa?

Jag har samma problem med samma hårddisk kunde kunde göra ett speed test innan och nu kan jag inte, dock har jag endast 0.5% skadade block... kan det vara mjukvarufel (att de har gjort delarna oåtkomstbara)? eller har patchen helt enkelt pajjat hårddisken?

Visa signatur

Moderkort: AsRock P67 Extreme4 GEN 3 Grafikkort: Asus GeForce GTX1070 STRIX 8GB OC Processor: Intel I5 2500K Kylare: Corsair H100 RAM: 16GB Corsair Vengeance CL9 1600Mhz Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 650W Modulär Chassi: Corsair Carbide 500R Systemdisk: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB Tangentbord: Corsair K70 RGB Mus: Mionix NAOS 8200

Permalänk
Medlem

Ni som har skadade block. Har ni testat secure erase? Ska köra det före jag flashar min tänkte jag så är den factory resetad alltså alla block är nollade och då finns det igen data att skriva om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

MIN poäng är. Du har helt rätt ang priset i dagsläget, MEN hata inte TLC disken för ett pris den hade för 1 år sedan.

Det gör jag inte. Men folk säger att jag har fel som inte vill rekomendera EVO för nyköp nu, vilket din egen sammanställning och analys visar ganska tydligt att jag inte har. Du kan få mycket bättre prylar för lite mer pengar, men hur marknaden såg ut för ett år sedan är väl en annan historia. Det är inte så att jag går sunt och slår folk för att de köpte EVO för ett år sedan utan jag ser bara inte poängen i att rekommendera serien som det ser ut idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deevil:

http://ladda-upp.se/files/2014/b121514.png

Jag har samma problem med samma hårddisk kunde kunde göra ett speed test innan och nu kan jag inte, dock har jag endast 0.5% skadade block... kan det vara mjukvarufel (att de har gjort delarna oåtkomstbara)? eller har patchen helt enkelt pajjat hårddisken?

Föreslår då att ni två byter till vars en disk

Skämt åsido, detta fel måste ju kollas upp. För hela poängen med EVO problemet tidigare var just att inget läsfel gets, endast långsam hastighet.
Om någon av er 2 med detta problemet kan köra "chkdsk c: /R" i en kommando prompt (gör det på natten, för det kräver omstart + lååång tid) så att man kan se om någon fildata är skadad, eller om det bara är test programmet som inte lyckas rätt.

Secure erase kan fixa felet, utan tvekan (som någon föreslog) men poängen är att jag tycker det är viktigare att hitta felet, än att dölja det igen.

Permalänk
Medlem

Är kanske dum nu: har läst igenom hela tråden samt på internationella forum.

Hittar inte om det är nödvändigt att köra om detta efter en formatering?

Alltså;
1. Kör programmet (firmware installeras> kör recovery processen)
2. Formaterar om hela datorn.

Ligger senaste firmware kvar, eller är det som GPU drivrutiner, att jag måste installera om?

Är firmware som ett BIOS? Alltså jag har flashat mitt GPU BIOS och det är kvar efter formatering av windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deevil:

http://ladda-upp.se/files/2014/b121514.png

Jag har samma problem med samma hårddisk kunde kunde göra ett speed test innan och nu kan jag inte, dock har jag endast 0.5% skadade block... kan det vara mjukvarufel (att de har gjort delarna oåtkomstbara)? eller har patchen helt enkelt pajjat hårddisken?

Skrivet av Sjodda:

Ingen annan verkar ju ha råkat ut för samma som jag skrev i #147

Error scan blev inte så rolig

http://forumbilder.se/DEB3B/16-oktober-2014-00-00.png

Iaf så mailade jag Samsung sverige och dom hänvisade att jag skulle ringa något internationellt nummer, är det lönt eller ska man köra ett RMA ärende direkt, eller finns det något annat jag kan testa?

Om ni har tid/lust/ork så skulle jag testa med en secure erase. Man tappar all data men alla celler nollställs vilket brukar kunna rätta till en del fel. Kan alltid vara värt ett försök.

Permalänk
Medlem

Ni som kört verktyget, hur lång tid tog det med en 250GB EVO SSD? Har EVO basic 250GB.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|