Samsung rättar läshastighetsproblem i SSD 840 EVO

Permalänk
Medlem

Om man har dual boot med Linux och Windows så bör väl verktyget fixa hela disken inklusive partitionerna för Linux om man kör det från Windows? Eller bör man vänta till Linux-versionen släpps av uppdateringsverktyget? Egentligen gillar jag inte när man uppdaterar en systemdisk inifrån operativsystemet som systemdisken sitter på. Hade varit bättre om man kunde boota ett USB-minne eller en CD-skiva och köra verktyget därifrån så man inte riskerar påverka disken man uppdaterar med ovidkommande diskaktivitet.

Permalänk

Men hur kommer Mac användare kunna fixa problemet?? ser inget program på deras sida som stödjer det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Till att börja med, du är rejält dryg och jobbig i de flesta trådarna du skriver i.
Du kan inte på fullt allvar mena att valfri mekanisk skulle ha någon chans mot en 840Evo?

Till att börja med, så är det ett välkänt faktum att folk brukar ta till personangrepp när de inte har något vettigt att komma med, jag ser det därför som överflödigt att bemöta resten av ditt inlägg, du har motbevisat dig själv. Grattis

Skrivet av BengansBlogg:

Nu får du väl ändå ge dig...

Jag är fullt medveten om att TLC är ett billigare alternativ som tål färre skrivningar osv. men jag är också fullt medveten om att i min hemmamaskin kommer jag aldrig att hinna slita ut en TLC-baserad SSD. Prestandaskillnaden kan vi glömma helt för normalanvändaren.

Jag använder inte mekaniska diskar i mer än ca. fem år så varför räkna med mer för SSD? Allt över det är bonus och diskar som används till mindre viktiga saker. Har tex. en gammal Intel 320 disk som skrivit ca 25 TB data nu och den tuffar på fortfarande.

Visst har Samsung här gjort bort sig men de har nu förhoppningsvis fixat problemet, vi får väl se...

Ja sålänge man är medveten om problemen är det ju ens eget val. Men folk gormar här som om det skulle vara god kvalitet på TLC, och det är det helt enkelt inte. Att det duger "lika bra" ör såklart subjektivt, men jag har väldigt svårt att förstå hur någon kan förespråka TLC framför MLC, när det oftast handlar om enstaka hundralappar för något som är en långtidsinvestering. Fördelen är att det är marginellt billigare, och alla andra faktorer är nackdelar, jag får inte ihop det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grencyayala:

Men hur kommer Mac användare kunna fixa problemet?? ser inget program på deras sida som stödjer det..

Jag trodde inte Apple hade 840 Evo i sina maskiner. De har väl alltid kört med OEM diskar (även om de så klart kan vara från samsung) och allt ska vara "apple godkänt". Risken är väl att du måste göra detta på annat sätt, i en PC, för jag har inte sett ett pip om att denna disken skulle få fix till OSX.

Permalänk
Medlem

Jaha så vad ska jag säga till Mina föräldrar som köpt en 500Gb 840 (ej EVO) som kryper runt på 30Mb/sek på data som är ca 1-1.5 år gammalt? Vi trodde en firmware skulle kommit i dag för den men icke! Tom min som är ca 1 år har data nere på 50MB/sek!

Blir så arg på Samsung. Blir RMA av båda till Inet då antar jag.

Finns gott om 840 användare men problemet men av allt att döma tar det lägre tid att uppstå på 840 än 840 EVO men get gör det inte mindre allvarligt eller frustrerande för oss som har 840.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Ja sålänge man är medveten om problemen är det ju ens eget val. Men folk gormar här som om det skulle vara god kvalitet på TLC, och det är det helt enkelt inte. Att det duger "lika bra" ör såklart subjektivt, men jag har väldigt svårt att förstå hur någon kan förespråka TLC framför MLC, när det oftast handlar om enstaka hundralappar för något som är en långtidsinvestering. Fördelen är att det är marginellt billigare, och alla andra faktorer är nackdelar, jag får inte ihop det.

Tittar man på det som är mest relevant för "vanliga" användare, d.v.s. läs-prestanda på små filer, så låg 840Evo länge i den absoluta toppen av alla SATA-baserade diskar och var var därför ett riktigt bra val oavsett budget. Skriver "låg/var" då jag inte har koll på hur det ser ut idag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Discokungen
Skrivet av pa1983:

Jaha så vad ska jag säga till Mina föräldrar som köpt en 500Gb 840 (ej EVO) som kryper runt på 30Mb/sek på data som är ca 1-1.5 år gammalt? Vi trodde en firmware skulle kommit i dag för den men icke! Tom min som är ca 1 år har data nere på 50MB/sek!

Blir så arg på Samsung. Blir RMA av båda till Inet då antar jag.

Finns gott om 840 användare men problemet men av allt att döma tar det lägre tid att uppstå på 840 än 840 EVO men get gör det inte mindre allvarligt eller frustrerande för oss som har 840.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/27196441/840/hdtune1.png

Fast det där var väl rätt väntat? Eller? 840 och 840 Pro hade stora problem med återhämtning av prestanda och det syntes i alla recensioner. TRIM funkade typ inte alls så bra som det borde ha gjort och prestandan gick inte att få tillbaka i närheten av vad den var när enheten var helt ny. Därav 840 EVO som inte hade de problemen. De uppstod rätt mycket senare istället med det här vi har nu.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jaha så vad ska jag säga till Mina föräldrar som köpt en 500Gb 840 (ej EVO) som kryper runt på 30Mb/sek på data som är ca 1-1.5 år gammalt? Vi trodde en firmware skulle kommit i dag för den men icke! Tom min som är ca 1 år har data nere på 50MB/sek!

Blir så arg på Samsung. Blir RMA av båda till Inet då antar jag.

Finns gott om 840 användare men problemet men av allt att döma tar det lägre tid att uppstå på 840 än 840 EVO men get gör det inte mindre allvarligt eller frustrerande för oss som har 840.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/27196441/840/hdtune1.png

Det känns minst sagt knasigt att de verkar ignorera 840 i allt detta. Får hoppas att de adresserar 840 också snart, men har du bråttom så fungerar väl en runda diskfresh bra för att återställa prestandan på en 840 också?

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Någon som kör med 2st 840 evo i raid0 ?

Går inte uppdatera dom eller använda samsungs programvara när de körs i raid

Värdelöst.. och detta borde samsung åtgärda :/ !?

Har iaf uppdaterat en i taget nu för att sedan köra dom åter i raid0

Återkommer med testresultat med 2st i raid !!

Visa signatur

|| Aorus x570 Elite || Ryzen9 5900X || XFX 6900XT Merc 319 Limited Black Edition|| 32GB 3600mhz HyperX || NZXT Kraken x53 || Corsair RM1000W || 2x 1TB Kingston KC2500 M.2 Raid0 || Phanteks P400A || Huawei GT MateView GT 34" 1440p 165hz Freesync HDR || Xtrfy M4 RGB Black || Razer Nari 7.1 Headset|| ASUS ROG Claymore Core ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Det känns minst sagt knasigt att de verkar ignorera 840 i allt detta. Får hoppas att de adresserar 840 också snart, men har du bråttom så fungerar väl en runda diskfresh bra för att återställa prestandan på en 840 också?

Jag har varit on top på detta i 1.5 månader så rätt insatt så vet i princip allt som finns att veta om det men tack ändå
Som sagt vill bara ha en fungerande produkt och det känns surt att man rekommenderade en enhet som vid tillfället kostade 3200Kr på inet när päronen köpte sin 500Gb model. Mest för deras del jag vill ha den utbytt.

Dom har köpt en MX100 512Gb och kör på sedan två veckor tillbaks.

Som sagt undersökt detta problemet med bland annat noridchardware sedan flera veckor tillbaks och känt till problemet sedan augusti/september månadsskiftet och rotat runt i detta sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jaha så vad ska jag säga till Mina föräldrar som köpt en 500Gb 840 (ej EVO) som kryper runt på 30Mb/sek på data som är ca 1-1.5 år gammalt? Vi trodde en firmware skulle kommit i dag för den men icke! Tom min som är ca 1 år har data nere på 50MB/sek!

Blir så arg på Samsung. Blir RMA av båda till Inet då antar jag.

Finns gott om 840 användare men problemet men av allt att döma tar det lägre tid att uppstå på 840 än 840 EVO men get gör det inte mindre allvarligt eller frustrerande för oss som har 840.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/27196441/840/hdtune1.png

Test att köra performance optimization i Samsung Magician emellanåt. Det förbättrar läget något ett tag. Osäker på hur mycket man egentligen märker på den första 840-serien, jag som många andra märkte det aldrig förrens buggen dök upp. Vi kan bara hoppas på en fix framöver men Samsung hade nog eld i arslet för att prioritera EVO-diskarna. De hade ju mycket värre siffror över hela fältet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av backspace:

Jag tycker inte något om pris kontra prestanda, men detta är kanske något man borde vara medveten om när man väljer en billigare teknik, eller?

Man borde ha varit medveten om att Samsung 840 har en firmwarebugg som gör att man nästan får sämre prestanda än en mekanisk hårddisk?

Varför ska man då betala det enorma prispremium per gigabyte som SSD har?

Tycker du att produkten håller vad Samsung lovar?

Tycker du att läshastigheter ner till 20 MB/s (i snitt 138 MB/s) och accesstider på närmare tio millisekunder (i snitt 0,9 ms) är rimligt på en SSD som inte på något sätt är orimligt billig?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Test att köra performance optimization i Samsung Magician emellanåt. Det förbättrar läget något ett tag. Osäker på hur mycket man egentligen märker på den första 840-serien, jag som många andra märkte det aldrig förrens buggen dök upp. Vi kan bara hoppas på en fix framöver men Samsung hade nog eld i arslet för att prioritera EVO-diskarna. De hade ju mycket värre siffror över hela fältet.

Man ska inte behöva extra program för en SSD. en SSD precis som en HDD ska klara sig självt. Alla kör inte windows heller. Själv kör jag linux med ETX4 och TRIM så.
Ser igen nytt a va extra mjukvara för en SSD på päronens windoiws 7 burk heller och flasha gör jag när det behövs.

Skiten ska tålas att användas. Enkelt, skiten var feldesignad och fungerar inte, kallas fabrikationsfel. Precis vad jag kommer hävda till Inet nu när Samsung dessutom "skiter" i att fixa problemt för 840 så är det än enklare för då är det iget snack om att laga någon produkt eller byta mot lika dan för det finns igen lika dan som fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att det duger "lika bra" ör såklart subjektivt, men jag har väldigt svårt att förstå hur någon kan förespråka TLC framför MLC, när det oftast handlar om enstaka hundralappar för något som är en långtidsinvestering. Fördelen är att det är marginellt billigare, och alla andra faktorer är nackdelar, jag får inte ihop det.

Fanns en tid då man inte vill ta MLC med en tång ens. Där det var SLC eller kasta det. Nu "plötsligt" är MLC så bra, och TLC stämplat till skräp. Snart har vi TLC som moder jord och QLC blir nästa skräp.
Tror du behöver sluta kasta sten mot TLC flash, för TLC i sig själv är där inget fel på. Iaf inte mer än det är på MLC vs SLC.

Problemet är de små nm, som gör det till så otroligt små tolerans nivåer. Detta i sig är vad jag hellre betalar mer för, inte MLC. Jag tycker ärligt att 15/16nm MLC är precis lika skräp som 19/21nm TLC. Båda är väldigt nära gränsen för vad som är pålitligt, och bör behandlas därefter. Vi har använt TLC i rätt många år nu, bla i nästan alla USB stickor som finns. Det finns naturligtvis de som kör MLC, men de är också rejält dyrare. Förr fanns SLC USB stickor, som var ännu dyrare och det finns fortfarande vissa företag som gör SLC CF minne, just för slitage behovet men de kostar som Tvelanders dator, typ.

De bästa TLC har i dagsläget ca 3k skrivningar, som tex gamla Kingston HyperX 3k också hade, en disk som enligt endurence tester klarar lätt 500TB skrivning, men då med lite "billigare" MLC kretsar, dock i högre nm. De billigaste skräp MLC kretsarna idag har ca 1000 skrivningar. De bättre cellerna av TLC som sitter i 840 EVO är på ca 1000 skrivningar. Så sluta dra TLC vs MLC över en kant, för det är betydligt mer bakom.
Så jag antar att du hatar Sandisk Ultra då också? Den har ännu sämre TLC kretsar i, som har ca 500 skrivningar.

Om du tar TLC i samma nm som MLC, med samma korrigerings teknik, då ja, vinner MLC varje gång. Men det är samma flash, samma krets i grunden, så det är exakt samma problem också. Så när storlekarna i kretsarna når den nivån att det är samma antal elektroner som håller varje spännings nivå (vilket det enligt faktablad är mellan 15nm MLC och 19nm TLC) så är det exakt samma skräp.

Sen om du personligen inte vill ta i TLC, låt bli. Ingen tvingar dig. Men hata inte en förkortning som betyder väldigt lite, när det är allt teknik bakom som gör det bra eller dåligt.
Jag personligen kan inte förstå varför man väljer 8-bitars musik över en vanlig musik med 24-bitars 192kHz upplösning, men jag kan förstå att vissa gör det för det fungerar bra.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Bredband:

Måste man göra en backup innan man kör Samsung SSD840EVO Performance Restoration?

Nä, men man bör göra det ändå för att undvika dataförlust om det skulle hända något.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

...
FRÅGA: Någon som uppdaterat flera EVO diskar i samma system där en är systemdisk och andra för lagring? Undrar om verktyget har problem med det...

Ta en kik på artikelsidan Update procedure in detail på PC Perspective. Han kör med flera installerade diskar där.

Om ni har data som inte får gå förlorad - ta backup innan ni kör verktyget. Killen på PcPer råkade ut för korrupt MFT på en av fem diskar så det kan bli jobbigt om datan är viktig.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Innan uppdateringen såg kurvan ut som en granskog. Nu ser det ut såhär:

OffT: någon som vet varför min disk är förhållandevis slö? Ser att andra har uppemot 450 mb/s som max. Finns det typ inställningar man kan ändra (tex i bios)?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tittar man på det som är mest relevant för "vanliga" användare, d.v.s. läs-prestanda på små filer, så låg 840Evo länge i den absoluta toppen av alla SATA-baserade diskar och var var därför ett riktigt bra val oavsett budget. Skriver "låg/var" då jag inte har koll på hur det ser ut idag.

Det har jag svårt att tro. Accesstiderna på TLC är sämre än MLC. Möjligen isåfall med "Rapid-läget" påslaget, men då läser/skriver den ju till ram innan den dumpar till SSD'n så det har inget med tekniken i sig att göra.

Skrivet av Paddanx:

Fanns en tid då man inte vill ta MLC med en tång ens. Där det var SLC eller kasta det. Nu "plötsligt" är MLC så bra, och TLC stämplat till skräp. Snart har vi TLC som moder jord och QLC blir nästa skräp.
Tror du behöver sluta kasta sten mot TLC flash, för TLC i sig själv är där inget fel på. Iaf inte mer än det är på MLC vs SLC.

Vid en given nanometer är TLC sämre än både MLC och SLC, det kan du aldrig komma runt. Sedan så blir jämförelsen med SLC bara löjlig då prisskillnaden på MLC vs SLC är betydligt större än den på MLC vs TLC.

Citat:

Problemet är de små nm, som gör det till så otroligt små tolerans nivåer. Detta i sig är vad jag hellre betalar mer för, inte MLC. Jag tycker ärligt att 15/16nm MLC är precis lika skräp som 19/21nm TLC. Båda är väldigt nära gränsen för vad som är pålitligt, och bör behandlas därefter. Vi har använt TLC i rätt många år nu, bla i nästan alla USB stickor som finns. Det finns naturligtvis de som kör MLC, men de är också rejält dyrare. Förr fanns SLC USB stickor, som var ännu dyrare och det finns fortfarande vissa företag som gör SLC CF minne, just för slitage behovet men de kostar som Tvelanders dator, typ.

Jag har inte sett en TLC-ssd som klarar en petabyte skrivningar, men flera exempel på MLC ssd's som gjort det, men om det finns en TLC på marknaden som klarar 1 petabyte skrivningar så betraktar jag den som pålitlig, absolut.

Citat:

De bästa TLC har i dagsläget ca 3k skrivningar, som tex gamla Kingston HyperX 3k också hade, en disk som enligt endurence tester klarar lätt 500TB skrivning, men då med lite "billigare" MLC kretsar, dock i högre nm. De billigaste skräp MLC kretsarna idag har ca 1000 skrivningar. De bättre cellerna av TLC som sitter i 840 EVO är på ca 1000 skrivningar. Så sluta dra TLC vs MLC över en kant, för det är betydligt mer bakom.
Så jag antar att du hatar Sandisk Ultra då också? Den har ännu sämre TLC kretsar i, som har ca 500 skrivningar.

Men du ignorerar grundproblemet. MLC är lite sämre än SLC, för ett mycket bättre pris. TLC är lite sämre än MLC, för ett inte alls särskillr mycket lägre pris. Prisskillnaden är inte motiverad.

Citat:

Om du tar TLC i samma nm som MLC, med samma korrigerings teknik, då ja, vinner MLC varje gång. Men det är samma flash, samma krets i grunden, så det är exakt samma problem också. Så när storlekarna i kretsarna når den nivån att det är samma antal elektroner som håller varje spännings nivå (vilket det enligt faktablad är mellan 15nm MLC och 19nm TLC) så är det exakt samma skräp.

Men varför ska man köpa skräp då? Jag skulle aldrig köpa en MLC-SSD som inte först bevisat hållbarheten.

Citat:

Sen om du personligen inte vill ta i TLC, låt bli. Ingen tvingar dig. Men hata inte en förkortning som betyder väldigt lite, när det är allt teknik bakom som gör det bra eller dåligt.
Jag personligen kan inte förstå varför man väljer 8-bitars musik över en vanlig musik med 24-bitars 192kHz upplösning, men jag kan förstå att vissa gör det för det fungerar bra.

[/QUOTE]

de 8 bitarna har inte med musiken i sig att göra utan det är processorn det handlar om. Musiken i sig har 16 lägen på volymen i upplösning så det blir väl "4-bitars" snarare

Och jag har absolut förståelse för att folk, om de är insatta och vet vad de pratar om, väljer en mycket sämre teknik till ett lite billigare pris, men detta ogrundade försvarande av en tekniskt sämre lösning förstår jag därimot inte. Vid samma nanometer är MLC bättre alla dagar i veckan, det går inte att komma ifrån om man skall behålla logiskt tänkande i sin argumentation.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Innan uppdateringen såg kurvan ut som en granskog. Nu ser det ut såhär:

http://oi57.tinypic.com/21c8aaf.jpg

OffT: någon som vet varför min disk är förhållandevis slö? Ser att andra har uppemot 450 mb/s som max. Finns det typ inställningar man kan ändra (tex i bios)?

Skulle väl vara AHCI i såfall. Är det påslaget?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Jaha så vad ska jag säga till Mina föräldrar som köpt en 500Gb 840 (ej EVO) som kryper runt på 30Mb/sek på data som är ca 1-1.5 år gammalt? Vi trodde en firmware skulle kommit i dag för den men icke! Tom min som är ca 1 år har data nere på 50MB/sek!

Blir så arg på Samsung. Blir RMA av båda till Inet då antar jag.

Finns gott om 840 användare men problemet men av allt att döma tar det lägre tid att uppstå på 840 än 840 EVO men get gör det inte mindre allvarligt eller frustrerande för oss som har 840.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/27196441/840/hdtune1.png

skulle själv kräva ny ssd då den inte håller måttet längre.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Efter jag kört programmet och fixat med nytt firmware och installation det kan jag avinstallera programmet eller måste det vara kvar på min ssd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Innan uppdateringen såg kurvan ut som en granskog. Nu ser det ut såhär:

http://oi57.tinypic.com/21c8aaf.jpg

OffT: någon som vet varför min disk är förhållandevis slö? Ser att andra har uppemot 450 mb/s som max. Finns det typ inställningar man kan ändra (tex i bios)?

Kör du med balanserat energiläge i Windows? I så fall, belasta processorn med något program i bakgrunden så den klockar upp så ser du att hastigheten går upp till max i testet. HDTune belastar inte processorn tillräckligt för att den skall klocka upp.

I praktisk användning har det här mindre betydelse eftersom de gånger du behöver max hastighet så är nästan alltid processorn uppklockad.

Alternativt får du ändra så din processor alltid kör med 100% klock men då eldar du för kråkorna när prestandan inte behövs.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Här har ni min före och efter: http://i.imgur.com/xkU7ms0.png
Verkar som att man offrat lite tophastighet för att få jämnare läshastighet.
Till resultaten hör att jag inte hade några program igång än HD Tach själv. Samt detta är en "ny" installation cirka 2 månader gammal.

tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Efter jag kört programmet och fixat med nytt firmware och installation det kan jag avinstallera programmet eller måste det vara kvar på min ssd?

Du kan ta bort programmet.

Först uppdateras firmware på Samsung 840 Evo till version EXT0CB6Q, varpå systemet startas om för att återställa prestandan till dess forna glans. Processen behöver bara utföras en gång och är icke-destruktiv, det vill säga bör inte påverka den information som finns lagrad på enheten.

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skulle väl vara AHCI i såfall. Är det påslaget?

Japp, det är på.

Skrivet av BengansBlogg:

Kör du med balanserat energiläge i Windows? I så fall, belasta processorn med något program i bakgrunden så den klockar upp så ser du att hastigheten går upp till max i testet. HDTune belastar inte processorn tillräckligt för att den skall klocka upp.

I praktisk användning har det här mindre betydelse eftersom de gånger du behöver max hastighet så är nästan alltid processorn uppklockad.

Alternativt får du ändra så din processor alltid kör med 100% klock men då eldar du för kråkorna när prestandan inte behövs.

Yes, detta funkade! Satte igång prime95 och nu går det upp i runt 430 mb/s ca. Tack så hemskt mycket

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Ta en kik på artikelsidan Update procedure in detail på PC Perspective. Han kör med flera installerade diskar där.

Om ni har data som inte får gå förlorad - ta backup innan ni kör verktyget. Killen på PcPer råkade ut för korrupt MFT på en av fem diskar så det kan bli jobbigt om datan är viktig.

Tack, skall kolla på det.

Ja, backup hoppas jag alla gör. Har lite annat som körs ikväll så därför kommer jag vänta några dar att göra uppdateringen, kan vara skönt att se vad andra säger med först.

Visa signatur
Permalänk

Verktyget är släppt men inte senaste firmware , är det korrekt?
Hittar inga nya firmware uppdateringar via Magician nämligen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Det har jag svårt att tro. Accesstiderna på TLC är sämre än MLC. Möjligen isåfall med "Rapid-läget" påslaget, men då läser/skriver den ju till ram innan den dumpar till SSD'n så det har inget med tekniken i sig att göra.

Detta är utan "rapid-läget"

Med "RAPID" påslaget så matchade EVO-diskarna de absolut bästa PCIe-diskarna som AnandTech hade testa vid det tillfället, random write 4kB blev då 300MB/s.

MaximumPC körde ett rad tester och EVO blev då Fastests SSD. Ever.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Detta är utan "rapid-läget"
http://images.anandtech.com/graphs/graph7173/56406.png

http://images.anandtech.com/graphs/graph7173/56404.png

http://images.anandtech.com/graphs/graph7173/56405.png

http://www.storagereview.com/images/samsung_ssd_evo_4k_random...

Med "RAPID" påslaget så matchade EVO-diskarna de absolut bästa PCIe-diskarna som AnandTech hade testa vid det tillfället, random write 4kB blev då 300MB/s.

MaximumPC körde ett rad tester och EVO blev då Fastests SSD. Ever.

Pro-varianterna, som har MLC, ligger ju högre, så vart vill du komma?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast nu glömmer du bort fenomenet Write amplification helt. Din kalkyl stämmer bara om host writes och skrivningar till SSD'n har ett 1:1-förhållande vilket aldrig händer. http://en.wikipedia.org/wiki/Write_amplification

Där fanns referenser till Sandforce 2281. De har tack vare komprimering en WA under 1. Det är alldeles lysande. Alla kontroller-tillverkare borde använda komprimering.

Citat:

SandForce has claimed to achieve a typical write amplification of 0.5, with best-case values as low as 0.14 in the SF-2281 controller.

Skrivet av Ozzed:

Pro-varianterna, som har MLC, ligger ju högre, så vart vill du komma?

Det finns även många MLC som ligger efter i prestanda. Han ville visa att evo tillhör toppskiktet trots de slöa TLC-minnena.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara