Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

LG slår sista spiken i kistan för plasma-tv

Permalänk
Medlem

Jaja, då får man väl hoppas ens plasma håller något år till så att man kan ta steget till OLED när det kommer bra skärmar till en hyfsat vettig peng. Att slösa pengar på en LCD nu för att TVn ger upp känns inte så kul.

Permalänk
Skrivet av rewoX:

Eller så köper du dig en LED TV, bättre på alla fronter.

Hahahahahaha. Tack för skrattet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Eller så köper du dig en LED TV, bättre på alla fronter.

Så trött på folk som uttalar sig utan att veta något. Allt de vet är att de själva troligen köpt en LED TV och därmed är det såklart bäst...

Det ända som kan slå Plasma är OLED och det tror jag de flesta som har lite insikt vet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Det finns die-hard plasma TV anhängare som anser att plasma TV har fördelar över andra TV apparater byggda på andra tekniker.

Nu 2014, gäller det fortfarande?

Är nyaste LCD och OLED skärmar fortfarande inte lika bra som plasma i alla avseenden?

Har haft LCD och en del av mina vänner har köpt nya dyra lcd som skall vara det bästa inom lcd. Jag är nöjdare med bilden på min plasma än på deras lcd.

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Högg till på den här förra veckan för 5990:- och nu har den utgått ur sortimentet när LG meddelar att den slutar tillverkas. Fyfan vad nöjd jag är!

Blir att gå över till OLED om ~2 år när priserna på bra OLED skärmar har mer humana priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Så trött på folk som uttalar sig utan att veta något. Allt de vet är att de själva troligen köpt en LED TV och därmed är det såklart bäst...

Det ända som kan slå Plasma är OLED och det tror jag de flesta som har lite insikt vet.

Ok, du som är så insatt. Berätta fördelarna varför du hellre väljer en Plasma TV över en LED/LCD TV om vi inte talar något om pris.

Och varför dör Plasma ut? varför slutar den tillverkas? är det dyr teknik? eller tilltalar det inte folk längre? som LCD/LED eller OLED?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Eller så köper du dig en LED TV, bättre på alla fronter.

I vilket universum då? Rent bildkvalitetsmässigt finns inte en enda LED som kommer i närheten av plasma. LED har fördelar på vissa fronter, t ex strömförbrukning, men det som en videofil uppskattar klarar inte en LED att leverera lika bra som plasma.

Jag kör LED för att det passade mina behov bäst, men hade jag endast köpt en TV för bildkvaliteten hade plasma varit det givna valet.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Ok, du som är så insatt. Berätta fördelarna varför du hellre väljer en Plasma TV över en LED/LCD TV om vi inte talar något om pris.

För att bildkvaliten är bättre. Du kan börja med att följa den länken jag citerade dig med i ett tidigare inlägg.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Har kört lite för mycket Gran Turismo på min Panasonic Plasma. Har fina inbränningar av klockan upp i högra hörnet och två fina cirklar i mitten - varvtal och hastighetsmätare. Det var en dyr rackare också, kostade över 30 ny...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Och varför dör Plasma ut? varför slutar den tillverkas? är det dyr teknik? eller tilltalar det inte folk längre? som LCD/LED eller OLED?

De är dyrare att tillverka än LCD paneler.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk

Nackdelen med plasma är väl att det blir så hett i apparaten så att det bänner sönder elektroniken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Bra. Då hoppas vi LCD går i graven snart också så OLED får fritt fram.

Skrivet av Gilgamesh:

OLED dödar både LCD och Plasma.

Betvivlar starkt att LCD kommer dö ut så fort.

OLED är utan tvekan en lovande teknik, det är det ingen tvekan om, men glöm inte att LCD fortfarande är den mest flexibla och pålitliga tekniken då den har väldigt många års vidareutveckling och optimeringar bakom sig och används i nästan alla dagens bildskärmar oavsett användningsområde och format. OLED måste bli bra mycket billigare för att kunna konkurera med LCD, framför allt i lågprissegmentet. En bra LCD har även utmärkt bildkvalitet och, framför allt, väldigt god och precis färgåtergivning. OLED har en bit kvar innan detsamma kan sägas för den tekniken.

Nu säger jag inte att LCD är bättre än OLED eller försöker vara bakåtsträvande, jag försöker bara vara realistisk då LCD är en teknik alla känner till och vet fungerar bra och vad man kan förvänta sig. OLED är däremot en ganska ny teknik som inte har beprövats äns i närheten av den nivå som LCD har. Det finns med största sannolikhet ett flertal barnsjukdomar hos OLED som kan ta flera generationer innan de kan anses obetydliga, tänk till exempel på inbränningar hos plasma, hur långt tid det tog innan det blev ett icke-problem.

Sedan är det såklart priset som gör att OLED inte är väldigt tillgänglig än. Det kommer utan tvekan endast bli bättre och billigare, men i nuläget kan du få en riktigt bra LCD-TV under 10k med 1080p och utmärkt bildkvalitet. OLED däremot ligger fortfarande i ett antal prisklasser högre.

---
P.S. När jag säger LCD menar jag även LED då LED inte är något annat än en vidareutveckling av LCD-tekniken där använder en annan form av bakbelysning för att bl.a. sänka tillverkningskostnad, förbättra respons och bildkvalitet samt göra panelerna tunnare och mer slimmade.

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar har en 8 år gammal Panasonic Plasma, fortfarande suverän bild.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Lite synd att de lägger ner, speciellt som deras plasmor varit bland de bästa TV-apparaterna på marknaden sen de andra slutade producera plasmor. Till skillnad mot konkurrenterna har LG skött det lite bättre med att i.a.f. få fram en bra ersättare (OLED) till nästan överkomliga priser (om än i högsta laget).

Panasonic och Samsung var alldeles för snabba med att stoppa tillverkningen och alldeles för sega med att få fram vettiga ersättare.

Det är generellt underligt att det för några år sen var relativt enkelt att få tag på riktigt bra TV i 65"-klassen till rimliga priser medan "teknikutvecklingen" resulterat att jag nu kan få 10" mindre med liknande bildkvalitet till samma pris.

Permalänk
Medlem

Är rätt nöjd med min stora gamla plasma TV. Värmer upp hela övervåningen på vintern

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Entusiast

Out of more than 30 attendees, only 17 stayed until the end to participate in the voting (the organisers and ourselves were excluded from the process). In the “Best 4K Ultra HD TV” category, it was a landslide win for the Panasonic TX-65AX802B which secured a whooping 65% of the votes (11 out of 17) despite not supporting Netflix 4K. The “Best TV” category was much closer, but it’s the other Panasonic, the Viera ZT plasma, which took the prize home, edging out the LG curved OLED by 10 votes to 7.

Efter att ha läst det det stycket tappade jag lite förtroendet för artikeln.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Ok, du som är så insatt. Berätta fördelarna varför du hellre väljer en Plasma TV över en LED/LCD TV om vi inte talar något om pris.

Och varför dör Plasma ut? varför slutar den tillverkas? är det dyr teknik? eller tilltalar det inte folk längre? som LCD/LED eller OLED?

Allmän bildkvaité, Svärta, Viewangle, Clouding m,m. Finns massor med info om detta på nätet, sök på LED VS Plasma och läs ett par artiklar så kommer du snabbt inse att generella uppfattningen är att bildkvalitén är ganska mycket bättre på Plasma.

Det som förvånar mig är att du sitter och säger att LED är bättre än Plasma som om det är sanning, kan du inte länka mig till lite artiklar som verkligen pekar på detta?

När jag köpte min TV så var jag först inne på LCD/LED för att köra passiv 3D men efter att ha tittat på en hel del apparater i butiker och läst ännu mer på olika forum så var valet ganska lätt en Plasma TV (innan de tog slut).

Varför dör plasma ut? Åter igen borde du redan känna till detta om du har lite insikt. 4K är på väg in och precis som 1080p så kommer det bli standard inom något år. Plasma hade rent tekniskt kunna köra 4K men strömförbrukningen hade blivit så hög att en TV med en sådan panel aldrig blivit godkänd på marknaden. Vad man än anser om 4K så kommer det bli en försäljningspunkt som Plasma inte kan slå sig in på.

LCD har en mycket större produktion, de används i laptops, plattor, TV. Självklart driver detta ner priserna markant vilket ger dem mycket mer utrymme att slå sig in på marknaden. När Svensson går till butiken för att köpa TV så tar man en lite titt på det som finns i butiken sen köper man den produkt som har rimligast pris till rimlig bildkvalité. Är detta den bästa TVn? Självklart inte, det krävs ganska mycket för att kunna reda ut vilken bild som passar en bäst men sådant tar tid som inte Svensson vill lägga och då blir det att man köper det som lyfts fram av butikerna.

Jag vet att det finns LCD/LED som presterar hyfsat bra men man måste upp HÖGT i priserna då och fortfarande kommer man inte ens nära ex svärta på en bättre plasma TV.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Out of more than 30 attendees, only 17 stayed until the end to participate in the voting (the organisers and ourselves were excluded from the process). In the “Best 4K Ultra HD TV” category, it was a landslide win for the Panasonic TX-65AX802B which secured a whooping 65% of the votes (11 out of 17) despite not supporting Netflix 4K. The “Best TV” category was much closer, but it’s the other Panasonic, the Viera ZT plasma, which took the prize home, edging out the LG curved OLED by 10 votes to 7.

Efter att ha läst det det stycket tappade jag lite förtroendet för artikeln.

hmm, NETflix 4k? Varför kör man test med Netflix 4K? Vad jag läst så slår det knapp ens 1080p Blu-ray skivor?

Bara för det är 4K betyder inte att kvalitén är bättre, det finns andra parametrar som avgöra. Hade 4K haft samma förutsättningar(eller bättre) än 1080p på Blu-ray skiva så hade jag helt klart förstått om man sett positiv skillnad, annars är jag högst tveksam. Men jag har inte själv sett detta så jag ska inte säga något om det.

Det jag sett är 1080p VS 4K i butik sida vid sida där 4K TVn var något större, skillnaden fanns där men man fick helt klart titta efter den. Sen är det som vanligt med butiker, de vill så klart sälja de nya finesserna så man får ta det med en nypa salt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kan passa på att fråga när det finns flera med liknande panasonic plasma som mig (ST60Y). Jag har tyvärr fått ett exemplar som lider av ganska högt surr från panelen. Det är vanligtvis inget man tänker på vid film tittande men när man tittar på vanlig tv så händer det ganska ofta att det hörs.
Är det någon som vet om det finns något man kan göra eller är det bara att gilla läget?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Neon:

hmm, NETflix 4k? Varför kör man test med Netflix 4K? Vad jag läst så slår det knapp ens 1080p Blu-ray skivor?

Bara för det är 4K betyder inte att kvalitén är bättre, det finns andra parametrar som avgöra. Hade 4K haft samma förutsättningar(eller bättre) än 1080p på Blu-ray skiva så hade jag helt klart förstått om man sett positiv skillnad, annars är jag högst tveksam. Men jag har inte själv sett detta så jag ska inte säga något om det.

Det jag sett är 1080p VS 4K i butik sida vid sida där 4K TVn var något större, skillnaden fanns där men man fick helt klart titta efter den. Sen är det som vanligt med butiker, de vill så klart sälja de nya finesserna så man får ta det med en nypa salt.

De tappade 43 % av testdeltagarna... Seriöst test är seriöst när nära hälften av deltagarna inte behagade stanna kvar till slutet.

Fast de bemödade sig i alla fall med att kalibrera panelerna. Hade varit intressant att se en blindprovning istället där de faktiskt varierade hur apparaterna stod. Det är svårt att jämföra två skärmar om det står en hög andra mellan dem. Vill man testa ordentligt hade de fått jämföra två och två utan att man visste vad det var man såg på. Sedan pekade man hela tiden ut den bästa. Efter att man kört alla permutationer flera gånger så borde det vara tämligen enkelt att se vilken skärm som varit bäst i flest jämförelser mellan två par och därmed är den bäst. Fast det är ett jätteprojekt att genomföra och ordet blindtest är ett skällsord bland ljud- och bildsnobbar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slappizz:

Kan passa på att fråga när det finns flera med liknande panasonic plasma som mig (ST60Y). Jag har tyvärr fått ett exemplar som lider av ganska högt surr från panelen. Det är vanligtvis inget man tänker på vid film tittande men när man tittar på vanlig tv så händer det ganska ofta att det hörs.
Är det någon som vet om det finns något man kan göra eller är det bara att gilla läget?

Har det på min också, kommer inte ihåg modellnamnet på den men den är 55" och var den dyraste de hade då när det begav sig (VT30 kanske?). Bytte en gång men det var samma på den andra så jag lärde mig leva med det istället. Otroligt störande dock! Sänker man brightness och kontrast kan man få det att försvinna lite men då får man dålig bild istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Så trött på folk som uttalar sig utan att veta något. Allt de vet är att de själva troligen köpt en LED TV och därmed är det såklart bäst...

Det ända som kan slå Plasma är OLED och det tror jag de flesta som har lite insikt vet.

Det går väl att titta i butikerna? Alla kanske dessutom inte värdesätter just graden av svärta som den allena rådande kriteriet för bildkvalite heller.

edit: självklart blir det nu svårare att bilda sig den uppfattningen då det försvinner, men andra argumentet kvarstår dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Eller så köper du dig en LED TV, bättre på alla fronter.

LED TV....ROTFLOL....kanske inte....

Tycker synd om alla kompisar som inte han köpa en ny Pana plasma innan den gick ur produktion....verkar vara mer eller mindre helt slut på marknade nu

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conglo:

Är rätt nöjd med min stora gamla plasma TV. Värmer upp hela övervåningen på vintern

Då bör du nog kolla så att sen är ok. För min Panasonic 50" blir inte ens ljummen efter mer än 15h tittande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Eller så köper du dig en LED TV, bättre på alla fronter.

Skulle inte tro det. Min fyra år gamla plasma-TV som jag då köpte för ca 15k, har bättre bild än än de LED-TV som mina vänner köpt under det senaste året. De betalade 8k - 10k för deras TV-apparater.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Neon:

hmm, NETflix 4k? Varför kör man test med Netflix 4K? Vad jag läst så slår det knapp ens 1080p Blu-ray skivor?

Bara för det är 4K betyder inte att kvalitén är bättre, det finns andra parametrar som avgöra. Hade 4K haft samma förutsättningar(eller bättre) än 1080p på Blu-ray skiva så hade jag helt klart förstått om man sett positiv skillnad, annars är jag högst tveksam. Men jag har inte själv sett detta så jag ska inte säga något om det.

Det jag sett är 1080p VS 4K i butik sida vid sida där 4K TVn var något större, skillnaden fanns där men man fick helt klart titta efter den. Sen är det som vanligt med butiker, de vill så klart sälja de nya finesserna så man får ta det med en nypa salt.

De körde inte Netflix i testet utan skrev med det som en notis att just den TV:n inte hade inbyggt stöd för Netflix 4K (trots att den var en 4K-TV). Det som Zotamedu menade var oseriöst var troligtvis de fetmarkerade bitarna (just därför han markerade det) där testarna beskriver 11 mot 6 röster som en jordskredsseger medan 10 mot 7 skulle vara ett jämnt resultat.

Angående testklipp: "...a selection of native 4K clips from the Macbook Pro on the Ultra HD TVs. When Blender’s Foundation excellent open-source 4K movie Tears of Steel was played..."

Testet kommer vidare fram till att den extra upplösningen som 4K-apparaterna erbjuder slås av den bättre kontrasten hos de vanliga apparaterna.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Batman:

Då bör du nog kolla så att sen är ok. För min Panasonic 50" blir inte ens ljummen efter mer än 15h tittande

Skickades från m.sweclockers.com

Plasma-TV drar enormt mycket ström, så det är helt normalt att den värmer upp rummet. Hur varm själva apparaten blir beror ju på var du lägger handen. Jag vågar lova att din TV också värmer upp en hel del.

Permalänk
Medlem

Det här va ju tråkigt. Den plasma jag har nu är jag väldigt nöjd med och den va otroligt billig. Plasma brukar dessutom få bra betyg i blindtester. Nu finns det bara Oled kvar att hoppas på.

Permalänk
Skrivet av Neon:

Allmän bildkvaité, Svärta, Viewangle, Clouding m,m. Finns massor med info om detta på nätet, sök på LED VS Plasma och läs ett par artiklar så kommer du snabbt inse att generella uppfattningen är att bildkvalitén är ganska mycket bättre på Plasma.

Det som förvånar mig är att du sitter och säger att LED är bättre än Plasma som om det är sanning, kan du inte länka mig till lite artiklar som verkligen pekar på detta?

När jag köpte min TV så var jag först inne på LCD/LED för att köra passiv 3D men efter att ha tittat på en hel del apparater i butiker och läst ännu mer på olika forum så var valet ganska lätt en Plasma TV (innan de tog slut).

Varför dör plasma ut? Åter igen borde du redan känna till detta om du har lite insikt. 4K är på väg in och precis som 1080p så kommer det bli standard inom något år. Plasma hade rent tekniskt kunna köra 4K men strömförbrukningen hade blivit så hög att en TV med en sådan panel aldrig blivit godkänd på marknaden. Vad man än anser om 4K så kommer det bli en försäljningspunkt som Plasma inte kan slå sig in på.

LCD har en mycket större produktion, de används i laptops, plattor, TV. Självklart driver detta ner priserna markant vilket ger dem mycket mer utrymme att slå sig in på marknaden. När Svensson går till butiken för att köpa TV så tar man en lite titt på det som finns i butiken sen köper man den produkt som har rimligast pris till rimlig bildkvalité. Är detta den bästa TVn? Självklart inte, det krävs ganska mycket för att kunna reda ut vilken bild som passar en bäst men sådant tar tid som inte Svensson vill lägga och då blir det att man köper det som lyfts fram av butikerna.

Jag vet att det finns LCD/LED som presterar hyfsat bra men man måste upp HÖGT i priserna då och fortfarande kommer man inte ens nära ex svärta på en bättre plasma TV.

Håller med hela vägen ut, och det ironiska är ju också att LG's billigare plasmapaneler, t.ex 560v, med minst sagt okej bild efter lite ljusteringar, går på under 6000kr. Jag tror att människor genom tiderna blivit rädda för inbränningar, och på senare tid även tittat på strömförbrukning. Eller så har Svensson bara fått sämre ögon

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36