Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

min dator slutade funka helt plötsligt, vad kan va fel?

Permalänk
Medlem

min dator slutade funka helt plötsligt, vad kan va fel?

För ganska precis ett år sedan byggde jag en stationär speldator. När jag spelade här om dan så blev skärmen helt plötsligt svart och fläktarna gick upp på max. Sen dess har jag inte fått någon bild och samma sak händer då jag sätter på datorn, fläktarna går upp på max, men det blinkar även en röd lampa på moderkortet. Eftersom jag själv inte alls är kunnig på datorer tänkte jag fråga om det är någon som vet vad felet skulle kunna vara.

Tanken är att jag ska gå in och försöka fixa problemet själv om det är möjligt, men det blir väldigt svårt eftersom jag inte har någon erfarenhet, så om ni har några idéer om vad det skulle kunna va som har gått fel, så skriv gärna.

Tack för svar på förhand // Jakob

Permalänk
Skrivet av Jakob.20:

För ganska precis ett år sedan byggde jag en stationär speldator. När jag spelade här om dan så blev skärmen helt plötsligt svart och fläktarna gick upp på max. Sen dess har jag inte fått någon bild och samma sak händer då jag sätter på datorn, fläktarna går upp på max, men det blinkar även en röd lampa på moderkortet. Eftersom jag själv inte alls är kunnig på datorer tänkte jag fråga om det är någon som vet vad felet skulle kunna vara.

Tanken är att jag ska gå in och försöka fixa problemet själv om det är möjligt, men det blir väldigt svårt eftersom jag inte har någon erfarenhet, så om ni har några idéer om vad det skulle kunna va som har gått fel, så skriv gärna.

Tack för svar på förhand // Jakob

Har du städad rent datorn sen du skaffade den?
Kan vara grafikkortet som är dött också... Men du kan prova med att göra rent datorn först om det inte har gjorts. (använd inte vanlig dammsugare dock!)

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

Har du städad rent datorn sen du skaffade den?
Kan vara grafikkortet som är dött också... Men du kan prova med att göra rent datorn först om det inte har gjorts. (använd inte vanlig dammsugare dock!)

Jag dammsög den i sommras, men det kan ju absolut ha hunnit komma in en hel del mer damm, men vart tror du då dammet är ett problem?

Grafikkortet är ett 780 som endast är ett år gammalt, är det troligt att det redan lagt av?

Permalänk
Medlem

Kolla i manualen till ditt moderkort och försök lista ut vad den röda blinkande lampan betyder.
Prova o sätt in ett annat grafikkort och se om du får bild. Då vet du isf om det är grafikkortet som är paj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakob.20:

Jag dammsög den i sommras, men det kan ju absolut ha hunnit komma in en hel del mer damm, men vart tror du då dammet är ett problem?

Grafikkortet är ett 780 som endast är ett år gammalt, är det troligt att det redan lagt av?

Hoppas du inte dammsög inuti chassit, eller... mot chassit alls.
Man ska inte dammsuga en dator pga. statisk elektricitet.

Det är inte omöjligt att detta är problemet, då ESD-skador ofta kan ligga latenta under lång tid för att sedan bli ett problem.

Svårt att säga dock, behöver absolut inte vara så.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Skrivet av Jakob.20:

Jag dammsög den i sommras, men det kan ju absolut ha hunnit komma in en hel del mer damm, men vart tror du då dammet är ett problem?

Grafikkortet är ett 780 som endast är ett år gammalt, är det troligt att det redan lagt av?

Njae. Jag tänkte mest om grafikortet hade blivit totalt igensatt och överhettat. men om det har blivir rengjort så tror jag inte det borde vara det...

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Hoppas du inte dammsög inuti chassit, eller... mot chassit alls.
Man ska inte dammsuga en dator pga. statisk elektricitet.

Det är inte omöjligt att detta är problemet, då ESD-skador ofta kan ligga latenta under lång tid för att sedan bli ett problem.

Svårt att säga dock, behöver absolut inte vara så.

det finns en risk att jag har gjort det

Permalänk
Entusiast

Det kan vara så enkelt att CMOS-inställningarna gått och blivit en aningen korrupta. Oftast resulterar det i att datorn inte kan initiera RAM-minnet, och därför inte starta upp.
Prova att utföra en CMOS reset enligt moderkortets manual. Starta sedan om datorn, och ställ in klocka och övriga inställningar i UEFI-menyn, såsom AHCI med mera.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

Njae. Jag tänkte mest om grafikortet hade blivit totalt igensatt och överhettat. men om det har blivir rengjort så tror jag inte det borde vara det...

Vad jag har förstått ska inte garafikkortet kunna gå över 70 eller 80 grader, (kommer inte ihåg vilket) utan att den skär ner på prestandan istället, men kan det ha hänt trots detta? chassit är ganska litet och jag kan tänka mig att det det ändå är ganska så varmt där i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det kan vara så enkelt att CMOS-inställningarna gått och blivit en aningen korrupta. Oftast resulterar det i att datorn inte kan initiera RAM-minnet, och därför inte starta upp.
Prova att utföra en CMOS reset enligt moderkortets manual. Starta sedan om datorn, och ställ in klocka och övriga inställningar i UEFI-menyn, såsom AHCI med mera.

det hände mitt under en spelsession, är det rimligt att sånt kan ha blivit korrupt då?

Permalänk
Medlem

Exakt samma sak hände med mitt 6970 för ett par månader sedan. Börja med att ta ur grafikkortet och se om de funkar med det inbyggda, om det finns något sådant. Annars räcker det med att ta ur grafikkortet och testa utan skärm och se om fläktarna går upp i max igen, alternativt testa med ett annat grafikkort.

Skrivet av Jakob.20:

det hände mitt under en spelsession, är det rimligt att sånt kan ha blivit korrupt då?

Det hände även för mig när datorn var ansträngd...

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jakob.20:

det hände mitt under en spelsession, är det rimligt att sånt kan ha blivit korrupt då?

Om det är en spänningsspik eller annan nätstörning i elnätet, så kan det ställa till med sådana fel.
Skadar inte att prova. I värsta fall händer ingenting. I bästa fall startar datorn upp.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Om det är en spänningsspik eller annan nätstörning i elnätet, så kan det ställa till med sådana fel.
Skadar inte att prova. I värsta fall händer ingenting. I bästa fall startar datorn upp.

ska se om jag lyckas göra det imorron då