Nvidia kniper 76 procent av grafikkortsmarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av popup75:

Minnet är kort, för några år sedan var 7970 kung på tronen medan gröna laget hade energislukande och kokheta grafikkort. Allt går i cykler.

Det verkar som ditt minne drog det korta strået. Om man faktiskt går tillbaka och tittar på 7970 Ghz recensionen så är det 7970 Ghz som är var varmast (med liten marginal dock), betydligt mer högljud och slukade även mycket mer ström...

http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970...
http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970...

Edit : Även vanliga 7970 drog mer ström och var betydligt högljuddare men däremot så var den 3 grader kyligare under belastning (dock varmare i idle) men den var ju även långsammare än 680

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av terrakowski:

It's a feature not a bug!

Precis vad det är, få gånger har väl det gamla slitna citatet passat bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

"3.5GB buggen"? Kan vi hålla oss till sanningen? Det är ingen "bugg" utan det är naturligtvis planerat och konstruerat så som det fungerar.

Håller med det är ingen bugg precis som du skriver, "buggen" var att Nvidia missledde kunderna genom att lämna ut en falsk specifikation!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

290X är runt 400kr dyrare än t.ex. 970 och även om det med nöd och näppe ger lite mer prestanda så får man ett väldigt, väldigt varmt kort. Jag hade aldrig köpt 290X före 970 även efter att det visat sig att Nivida fuskat lite med minnet och det är inte ingenting som direkt påverkat försäljningssiffrorna förra kvartalet.

Vill man väga in strömförsörjning och värmeutveckling så är tyvärr inte AMD lika roliga längre. Detta är ju något som är högst subjektivt men det kan även påverkar valet av komponenter hos de som levererar färdiga datorer.

Jag har haft 280X och tyckte att det var ett riktigt bra kort men det kostar ju lika mycket idag som för ett år sedan, kanske t.o.m. mer!? De var mycket roligare när de kom, vilket var oktober 2013.

AMD behöver en ny serie och den ska helst kunna konkurrera med Nivida på prestanda, watt & pris.

AMD's referenskylare och 90-100 grader var skrattretande. Men 3:e parts kylare så har jag sett temps under load på strax över 70 grader. Det är inte så farligt kan jag tycka. Dock är strömförbrukning något AMD kan jobba på både i sina grafikkort och processorer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

290X är runt 400kr dyrare än t.ex. 970 och även om det med nöd och näppe ger lite mer prestanda så får man ett väldigt, väldigt varmt kort. Jag hade aldrig köpt 290X före 970 även efter att det visat sig att Nivida fuskat lite med minnet och det är inte ingenting som direkt påverkat försäljningssiffrorna förra kvartalet.

Vill man väga in strömförsörjning och värmeutveckling så är tyvärr inte AMD lika roliga längre. Detta är ju något som är högst subjektivt men det kan även påverkar valet av komponenter hos de som levererar färdiga datorer.

Jag har haft 280X och tyckte att det var ett riktigt bra kort men det kostar ju lika mycket idag som för ett år sedan, kanske t.o.m. mer!? De var mycket roligare när de kom, vilket var oktober 2013.

AMD behöver en ny serie och den ska helst kunna konkurrera med Nivida på prestanda, watt & pris.

allt detta tramset om att 290x ska vara någon jävla jetmotor? Ja, kortet blöir varmt men 70 grader i full load är inte så extremt som många tänker sig. Referenskylaren blir varm, men varför köpa med ref om du kan få med tri-x,windforce osv för samma pris
Jag hoppas på att amd släpper en beast nu med 3xx serien

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du har inte hängt med så länge va? Du kan inte mycket om du tror att det funkar på det där viset, nVidia pressar alltid ut sitt senaste kort så snart de kan, precis som AMD. Ingen sitter och håller på bättre grejer bara för att släppa det vid behov, det är fanboy-snack.

Mycket trevligare med en sådan käftsmäll om du har koll på vad du skriver om. Ganska uppenbart att man inte pressar ut sitt senaste kort så snart man kan, oavsett om man heter nVidia eller AMD. Vet inte hur länge du jobbat i branschen, men det är mer strategi bakom att släppa ut grafikkort på marknaden än i att styra ett helt land.

OnT: Hoppas att AMD släpper något vettigt snart. Satsa på att få bort lite av strömförbrukningen och i sin tur värmeutvecklingen. Vill verkligen inte behöva köpa nVidia till nästa bygge.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedman18:

En gång. Och köpte man en 7950 för tre år sen så håller det väldigt bra fortfarande så jag förstår inte alls problemet? Sen att andra företag väljer att återlansera grafikkortet är väl deras ensak.

Dom flesta spel kan man spela med 7950 och 7970 på höga inställningar i full hd, men spel som Assasins Creed Unity är det på låga inställningar. Har ett 980 och uppskattar att jag kan aktivera DSR och därmed få fram ännu bättre detaljer i full hd, i spel som L.A Noire märker jag tydlig förbättring med DSR aktiverat. Summa summarum har både 7950 och 7970 åldrats väldigt väl.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av retro123:

Huvudet på spiken - de som inte vet om "problemet" kommer i väldigt få fall uppleva något "problem". De som tycks ha de största problemen med 970's prestanda och påstådda stuttering är de som inte själva äger ett sådant kort utan postar youtube videos med "problem". De flesta andra som använder kortet i praktiken är riktigt nöjda med sitt köp, suverän prestanda på det tystaste och svalaste kortet som går att hitta i sin prisklass.

Nej. De kommer nog märka problemen med korten framöver när spelen blir mer krävande. Problemen finns definitivt även om alla inte drabbas nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Nej. De kommer nog märka problemen med korten framöver när spelen blir mer krävande. Problemen finns definitivt även om alla inte drabbas nu.

"Framöver" när spel blir mer krävande kommer vi alla uppleva "problem" om vi väljer att behålla vår då åldrade hårdvara oavsett vad vi sitter på nu. Vad är nytt? Brukar vara då det är dags att uppgradera så jag ser inte vad problemet är?

Permalänk
Medlem

Jag trivs väldigt bra med mina 290-kort. Ja, de går varmare än 970 och ja, de drar en del ström men fan, jag fick dem för 2900 styck från Webhallen.

Vad jag däremot trivs generellt asdåligt med är att det är tre månader sedan det kom en ny drivrutin till korten - det är helt oacceptabelt när det behövs crossfire och optimering till nya titlar och om detta händer när Witcher 3 lanseras så blir det ramaskri ska ni se.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Japp, AMD var de som levererade mer prestanda per ytenhet, watt och transistor i många generationer innan. Trist att folk har så kort minne, och osis att det blir extremt långt hopp mellan processerna hos foundrytillverkarna just när nVidia råkar ha ledningen på prestandan/W för en gångs skull. Då tror småknattar och människor människor med godtyckligt kort minne att det alltid varit så.

Du beskriv nog varför jag inte köpt AMD de senaste åren. Hade alltid AMD innan i burken när de erbjöd fördelar över Nvidias motsvarande koret... idag är det tvärtom. I vår/sommar kanske AMD tar upp kampen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Mycket trevligare med en sådan käftsmäll om du har koll på vad du skriver om. Ganska uppenbart att man inte pressar ut sitt senaste kort så snart man kan, oavsett om man heter nVidia eller AMD. Vet inte hur länge du jobbat i branschen, men det är mer strategi bakom att släppa ut grafikkort på marknaden än i att styra ett helt land.

OnT: Hoppas att AMD släpper något vettigt snart. Satsa på att få bort lite av strömförbrukningen och i sin tur värmeutvecklingen. Vill verkligen inte behöva köpa nVidia till nästa bygge.

Självklart blir det mer eller mindre utstressade släpp ibland. Papperslanseringar har ju skett. Men den skillnaden mellan papperslansering och mogen lansering är inte så stor i tid mätt. Man föredrar en mogen lansering men kan släppa ett kort prematurt om nöden kräver. Men ingen färdigutvecklad arkitektur ligger och väntar in konkurrensen i väntan på tillverkning, och inga tillverkade grafikkort samlar damm på lagerhyllor i onödan heller.
PC-komponenter skiljer sig mycket från andra branscher. Det är extremt hård konkurrens på grafikkortsmarknaden till att börja med. Samtidigt är inte tillverkningskostnaden så stor del, det är utvecklingskostnaden. Ett kort som kostar 1000:- i rena materialkostnader att tillverka kan säljas för 6000:- eller 2000:- beroende på hur långt före/efter konkurrensen man är. Ju större ledning man har, desto större marknadsandel och högre snittpris kan man ha.

Tvärt emot vad många fanboys tror så finns det inget exempel på att någon grafikkorts tillverkare suttit och hållit på ett grafikkort bara för att kunna ge lite överraskningsfaktor på stor bekostnad av intäkter. Om ett företag väljer mellan att få överraska lite och att få göra stor vinst så väljer de det senare.

Permalänk
Medlem

Inte det minsta förvånad med marknadsföring i "the fixer" klass så kan det inte gå annat än åt skogen.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Det blir såhär när de nya korten inte kommit än från AMD. Sen står sig 290X fortfarande väldigt bra mot GTX 980 så lite tråkigt att man tappat såhär mycket på marknaden för diskreta grafikkort.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Tvärt emot vad många fanboys tror så finns det inget exempel på att någon grafikkorts tillverkare suttit och hållit på ett grafikkort bara för att kunna ge lite överraskningsfaktor på stor bekostnad av intäkter. Om ett företag väljer mellan att få överraska lite och att få göra stor vinst så väljer de det senare.

Känner inte för att leta på nätet, så jag uppskattar om det är någon som kan visa exempel på att någon grafikkortstillverkare suttit och hållit på ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Ända sättet att AMD ska kunna klara sig är utveckling och det är rätt så svårt tanke med att det kostar oerhört mycket pengar.Om dem nu skulle falla så tror inte att det är kört för AMD finns alltid någon som säkert är beredd att ta över företaget. Kina kanske? .

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem

AMD gör bra grafikkort och matchar nVidia rätt väl på de segment där pengarna ligger. Uppenbarligen är 980 det bästa singelkortet om vi glömmer att 295x2 finns.

Men hur många köper någon av dem modellerna? Blir lite nyfiken på just varför nVidia leder så starkt. Tidigare försäljningar? Det har varit stark konkurrens nästan hela tiden och nu med 970 och 290, 960 och 285 så tycker jag nästan det är hugget som stucket.

Kanske är gamla rykten och okunskap om hur pass bra AMD ändå är idag? Förvisso har drivrutiner inte varit deras starka sida men det är verkligen inte sant längre. Skulle nog säga att båda tillverkarna ligger relativt jämnt. Med det sagt får jag snabbt intrycket av att majoriteten lutar åt nVidia när jag skummar igenom kommentarerna.

Det är allt för mycket tunnelseende. När man säger R9 290 hör man hög effekt, oljud, dåliga drivrutiner som ett mantra, och helt förbigår allt som är bra med kortet. När 970 är på tapeten är det inversen, medan man missa ofta faktiska svagheter eller förminskar dess betydelse.

nVidia gör bra grafikkort onekligen. Men att köpa highend grafikkort med 256bit grafikminne och tro att de lär åldras väl är att inte tänka längre än vad näsan räcker, samma sak var det med 680. Jämför med 7970/280x hur pass mycket bättre det kortet for med sitt betydande övertag i bussbredd men också i totala grafikminne. Något som förbises allt för ofta. Jag misstänker att R9 200 serien kommer åldras precis lika väl tack vare dessa utmärkande drag. Därför är jag inte förvånad att de märks om som 3xx och lägger sig under nästan topp-modell från AMD.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Datavetare

Är det inte så att "diskret GPU" i detta fall inte betyder "PCIe kort" utan är summan av alla diskreta GPU-kretsar som sålts?

I det läget borde det inte vara allt för förvånande att Nvidia dominerar så stort då det i princip inte finns någon konkurrens på mobila enheter vad det gäller dGPU, Maxwell och även Kepler är så brutalt långt före AMDs dGPUer räknat i perf/W så Nvidia lär stå för väldigt nära 100% av alla dGPU-leveranser till laptops.

Det Nvidia måste oroa sig för är att allt färre PC-system använder dGPU, enligt rapporten kör ju ca 70% av alla maskiner endast med iGPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Perfekta combon är AMD cpu med Nvidia gpu . Även om amd inte lyckas med sina gpuer så är deras cpuer (phenom ii x6/fx 8350 fotvarande kung )

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det är ju inte annat än att man blir lite orolig över hur länge AMD kan hålla på med denna nedåtgående trend. Se på CPU-sidan där Intel har varit dominant i fem-sex(?) år. Vad har det gett oss? Samma prestanda, om och om igen med nya lanseringar som är extremt innehållslösa.

Sitter med en i7 2600k just nu och det finns ingen som helst anledning att uppgradera till en Haswell, prestandavinsten är noll och ingenting i applikationer som spelar någon roll. Syntetiskt är Haswell en effektivare CPU men praktiskt ingen alls.

Kommer Nvidia fortsätta sin dominans och möjligen ta över ännu mer så har vi snart samma framtid att se framför oss på grafikkortssidan. Tendenserna finns ju redan och det syntes redan på 8800-tiden, där ett Ultra gick loss på 829USD vilket var ett nytt rekord men eftersom konkurrensen var obefintlig så kunde man ta ut dom priserna, så fort det kommer konkurrens så sjunker priset, ofta ganska dramatiskt. Sen kom ju Titan och slog nya rekord men en prislapp på 999USD. Varför då? Jo dåligt konkurrensutsatt.

Hade varit intressant att få veta vilka marginaler man säljer sina GPU:er med, speciellt high-end.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Ytterligare en tråd med massa AMD fanboys som svämmar ut osanningar om GTX 970, aja.

I vilket fall, Hoppas AMD lyckas hävda sej bättre nu, vilket dom säkert gör när den där nya strömsnåla Carrizo APU'n rellas. Vill verkligen inte se dom konka. 380x är jag orolig för efter det där med att den ska sluka 300W. Då gäller det verkligen att den bjuder på prestanda därefter.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

76% är ironiskt nog så mycket minne man får av det utlovade

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av lastninja:

Ytterligare en tråd med massa AMD fanboys som svämmar ut osanningar om GTX 970, aja.

I vilket fall, Hoppas AMD lyckas hävda sej bättre nu, vilket dom säkert gör när den där nya strömsnåla Carrizo APU'n rellas. Vill verkligen inte se dom konka. 380x är jag orolig för efter det där med att den ska sluka 300W. Då gäller det verkligen att den bjuder på prestanda därefter.

Om man ska göra en löjlig uträkning så ligger GM204 (GTX 980) på en TDP på 165W. Om rykten stämmer om att GM200 kommer ha 50% fler beräkningsenheter så blir det (165*1,5= 240W) samt 12GB minne (24!?) minnesmoduler samt en uppenbart mer invecklad strömförsörjning så är det nog ingen vild gissning att GM200 aka Titan II kommer dra upp emot 250-300W det också.

Enda skillnaden är att AMD redan nu gått ut med denna info.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

JHH försöker försvara sitt företags tveksamma metoder: http://www.guru3d.com/news-story/nvidia-ceo-blogs-about-gtx-9...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FredrikMH:

Jag har haft 280X och tyckte att det var ett riktigt bra kort men det kostar ju lika mycket idag som för ett år sedan, kanske t.o.m. mer!? De var mycket roligare när de kom, vilket var oktober 2013.

Jag skulle vilja säga att det släpptes i december 2011 (som 7970). Att de har släppt det igen under ett nytt namn tycker jag knappt räknas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Om man ska göra en löjlig uträkning så ligger GM204 (GTX 980) på en TDP på 165W. Om rykten stämmer om att GM200 kommer ha 50% fler beräkningsenheter så blir det (165*1,5= 240W) samt 12GB minne (24!?) minnesmoduler samt en uppenbart mer invecklad strömförsörjning så är det nog ingen vild gissning att GM200 aka Titan II kommer dra upp emot 250-300W det också.

Enda skillnaden är att AMD redan nu gått ut med denna info.

Nja, Nvidia brukar passa på att klocka ner dessa flaggskepp lite så det skulle snarare kanske antyda 200-225W. Vi får se hur det blir.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag skulle vilja säga att det släpptes i december 2011 (som 7970). Att de har släppt det igen under ett nytt namn tycker jag knappt räknas.

Du fick ett nytt firmware också. Alltid värt något Nej men 290(X) släpptes också i oktober tror jag. Menar mer att de sjunger verkligen på sin sista vers i butikshyllorna.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Romoes:

76% är ironiskt nog så mycket minne man får av det utlovade

3.5/4 = 7/8 ~ 0.87

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Du har inte hängt med så länge va? Du kan inte mycket om du tror att det funkar på det där viset, nVidia pressar alltid ut sitt senaste kort så snart de kan, precis som AMD. Ingen sitter och håller på bättre grejer bara för att släppa det vid behov, det är fanboy-snack.

*host* 6800 Ultra *host*

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

3.5/4 = 7/8 ~ 0.87

3.5/4 = (3.5)*2/8 = (3.5)*2 o/o = 3.5*2() % = 3.5*20 % = 70 % ~ 0.76