Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung 840 EVO och 840 lider av degraderad läspreastanda med tiden

Permalänk
Datavetare

Kanske lite plåster på såren med den nya FW för 840evo

"It looks like Samsung has finally figured this one out, and they have done so in a way that actually puts an 840 EVO above other SSDs. Allow me to explain. Typical SSDs will see random writes to some existing files (pagefile, etc). Those files will in turn lead to fragmentation of the flash memory structure those files are linked to by a metadata table stored within the SSD. If you were to rewrite those files sequentially, performance would increase, as there is less metadata to handle and the file would be stored more linearly within the flash it was associated with. Pretty much any SSD would see a slight performance boost if you were able to rewrite all of its data sequentially (i.e. cloning the OS and restoring that image back to the same SSD). In trying to fix their stale data issue, Samsung now has a built-in tool that can trigger a background refresh procedure that accomplishes this same task, so in trying to fix one problem, they have actually added a useful feature to this product line."

Lite P/E-cykler offras på detta, men bieffekten är att det blir lite högre läsprestanda i disken. Har som mig 840evo som systemdisk blir detta faktiskt en välkommen finess och datorn disken sitter i lär vara skrotad långt innan man når max P/E-cykler på disken även med denna patch.

Visst är det så att Magican 4.6 samt nya FW ännu inte är släppt? Verkar som de läckte vid något tillfälle men rent officiellt ser jag inte Samsung lagt upp nya versioner.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Finns ingen firmware med 4.6 som läckte. Sedan skrev någon att folk fått BSOD i ett annat forum med 4.6 som läckte men igen ingående information alls så vem vet. Så skulle nog inte leka med 4.6 då den inte innehåller nåt av det folk efterfrågat ändå och Samsung tagit bort den. Var säkert någon RC version eller nåt som ej skulle komma ut men kommit upp av misstag då den ej var länkad till nerladdningssidan utan en användare modifierade bara länken, ersatte 4.5 med 4.6 och hade tur att hitta skiten.

Jag har dock inte min 840 EVO kvar men får kanske flasha den ändå då polaren har den men får vänta på iso'n då den säkert kommer senare. Sedan har päronen 840 så detta hjälper dom föga.

Permalänk
Medlem

Haft haft min 840 EVO i ett år nu tror jag, och min dator har alltid varit snabbare än min polares maskin, men nu i veckan när vi satt uppkopplade och pratade samtidigt som ett spel laddade så var han helt plötsligt färdig långt före mig.

Så ut på nätet och kolla vad det kan vara ledde mig till Samsungs problem. En artikel jag fick tag i påstod att Samsung Performance Restoration Software skulle fixa det hela så jag körde den, men BULLSHIT.

Datorn är lika långsam, så nu hamnar Samsung på min shitlist. Nästa uppgradering kommer att innehålla noll Samsung prylar. Vilket skit!

Permalänk
Skrivet av eobet:

Haft haft min 840 EVO i ett år nu tror jag, och min dator har alltid varit snabbare än min polares maskin, men nu i veckan när vi satt uppkopplade och pratade samtidigt som ett spel laddade så var han helt plötsligt färdig långt före mig.

Så ut på nätet och kolla vad det kan vara ledde mig till Samsungs problem. En artikel jag fick tag i påstod att Samsung Performance Restoration Software skulle fixa det hela så jag körde den, men BULLSHIT.

Datorn är lika långsam, så nu hamnar Samsung på min shitlist. Nästa uppgradering kommer att innehålla noll Samsung prylar. Vilket skit!

För står din besvikelse. Men Samsung gör inte bara skit, vänjer man en budget ssd får man ta såna här smällar, är så i dom flesta marknader.

Samsung gör även dom bästa diskarna du kan få tag i, Intel eller crucial kommer inte i närheten av varken prestanda eller tillförlitlighet (kan ju låta lite komiskt efter 840 och 840 EVO smällen). Inte från sent i år tidigt nästa år dom kommer kunna konkurrera.

TLC har inte varit mogen nog att köra på låga nm, blir helfel. MLC är på bristningsgränsen med på crucial diskarna.

Ska man köpa ny SSD och kan vänta så bör man göra det (om man vill undvika samsung).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Haft haft min 840 EVO i ett år nu tror jag, och min dator har alltid varit snabbare än min polares maskin, men nu i veckan när vi satt uppkopplade och pratade samtidigt som ett spel laddade så var han helt plötsligt färdig långt före mig.

Så ut på nätet och kolla vad det kan vara ledde mig till Samsungs problem. En artikel jag fick tag i påstod att Samsung Performance Restoration Software skulle fixa det hela så jag körde den, men BULLSHIT.

Datorn är lika långsam, så nu hamnar Samsung på min shitlist. Nästa uppgradering kommer att innehålla noll Samsung prylar. Vilket skit!

Så, din dator har alltid varit snabbare, men plötsligt så laddar din kompis ett spel snabbare än dig? Du vet att degraderingen som sker med evo går gradvis och tar rätt lång tid innan det blir riktigt påtagligt? Och att performance restoration tool faktiskt återställer prestandan, dock med viss risk att den sjunker igen om disken inte är inkopplad under flera månader?

Om du verkligen kört performance restoration och datorn fortfarande laddar spelet långsamt så skulle tro att du får leta någon annanstans är just din EVO när det gäller dina problem...

Permalänk
Medlem

Jaha, för oss som har den vanliga 840 då? Samsung brydde inte släppa nån restoration tool för vanliga 840 och nu inte ett ljud heller om det kommer också nån fix till den vanliga 840?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Jaha, för oss som har den vanliga 840 då? Samsung brydde inte släppa nån restoration tool för vanliga 840 och nu inte ett ljud heller om det kommer också nån fix till den vanliga 840?

Är ju inget "fel" på 840, i alla fall enligt Samsung.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är ju inget "fel" på 840, i alla fall enligt Samsung.

Jo, dom har erkänt att det är fel också på 840: http://www.pcper.com/news/Storage/Samsung-Germany-acknowledges-840-Basic-performance-slow-down-promises-fix

Men nån fix har man aldrig sett röken av.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Jo, dom har erkänt att det är fel också på 840: http://www.pcper.com/news/Storage/Samsung-Germany-acknowledges-840-Basic-performance-slow-down-promises-fix

Men nån fix har man aldrig sett röken av.

Jaså, jag har bara hört att dom uttalat sig om att det är inget fel på 840 och 840 evo och sen dragit tillbaks det för 840 evo endast.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Att jag inte såg detta tidigare, köpte 840 evo 120 i januari och såg bara positiva reviews men hade missat detta hårdvarufel helt. Har absolut märkt av prestandaförlust... Tråkigt. Vad rekommenderar ni för SSD om man kan få retur? En sak till, enligt beställningen från webhallen har jag beställt Samsung evo med produkt nummret: MZ-7TE120BW, men när jag kollar på min så står det MZ-7TE120HMGR vad är det för skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kassgrafik:

Tråkigt. Vad rekommenderar ni för SSD om man kan få retur?

Crucial MX100 eller BX100

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Har inte fattat, är det nya firmwaret släppt eller inte? Blev lite förvirrad av sweclockers nyhet.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Har inte fattat, är det nya firmwaret släppt eller inte? Blev lite förvirrad av sweclockers nyhet.

Ingenting är släppt ännu.

Permalänk
Medlem

jag har en 840 EVO.
jag har inte märkt ngr problem med den, men jag är ju inte sådär jättekunnig heller. Tänkte försöka hålla lite koll på det from nu.. Är det ALLA som får problem, eller är det bara ngr?

När jag installerade min 840, så installerade jag oxå programmet "samsung magician" som följde med, där kan man göra ett read/write test... är det helt värdelöst test? lr får man fram "riktig" data från det? idag hade jag nämnligen enligt det testet

522mb/s i sequential read
536mb/s i sequential write

det är väl ok?

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag hänger inte med riktigt; var inte detta fixat i 'Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration Software' som kom ut mitten av oktober 2014?

http://www.sweclockers.com/nyhet/19477-samsung-rattar-lashast...
^

Jag körde det programmet på min 'Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB' och uppdaterade firmware till "EXT0CB6Q"

Är inte degreringsproblemet löst ännu? Väntar vi fortfarande på nytt firmware?

Eller har jag bara läst tråden slarvigt som fan och ni pratar om en annan SSD modell? ;P

Blev lite nojig nu. Trodde min SSD prestanda var "fixad" efter jag körde restoration software och uppdaterade firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

jag har en 840 EVO.
jag har inte märkt ngr problem med den, men jag är ju inte sådär jättekunnig heller. Tänkte försöka hålla lite koll på det from nu.. Är det ALLA som får problem, eller är det bara ngr?

När jag installerade min 840, så installerade jag oxå programmet "samsung magician" som följde med, där kan man göra ett read/write test... är det helt värdelöst test? lr får man fram "riktig" data från det? idag hade jag nämnligen enligt det testet

522mb/s i sequential read
536mb/s i sequential write

det är väl ok?

Skrivet av Vixo90:

Jag hänger inte med riktigt; var inte detta fixat i 'Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration Software' som kom ut mitten av oktober 2014?

http://www.sweclockers.com/nyhet/19477-samsung-rattar-lashast...
^

Jag körde det programmet på min 'Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB' och uppdaterade firmware till "EXT0CB6Q"

Är inte degreringsproblemet löst ännu? Väntar vi fortfarande på nytt firmware?

Eller har jag bara läst tråden slarvigt som fan och ni pratar om en annan SSD modell? ;P

Blev lite nojig nu. Trodde min SSD prestanda var "fixad" efter jag körde restoration software och uppdaterade firmware.

Man märker inte felet i benchmarks av den typen. Kolla med HD-tune som faktiskt läser data på hårddisken.
Firmwaret som kom 2014 fixade bara problemet tillfälligt. Det började snabbt komma tillbaka igen. Så i dagsläget är ingenting fixat.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Felet är mindre (då accesstiderna inte är ett problem längre), men läshastigheten är fortfarande ett problem.
Så båda ja och nej, problemet finns kvar, men inte lika märkbart/illa.

Enligt beta tester på den nya fixen så ska de dock ha gjort en lösning som verkligen får fart på diskarna igen, även med gammal data. Men inget är bekräftat, konsument testat, eller tydligen färdigt än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Felet är mindre (då accesstiderna inte är ett problem längre), men läshastigheten är fortfarande ett problem.
Så båda ja och nej, problemet finns kvar, men inte lika märkbart/illa.

Enligt beta tester på den nya fixen så ska de dock ha gjort en lösning som verkligen får fart på diskarna igen, även med gammal data. Men inget är bekräftat, konsument testat, eller tydligen färdigt än.

Skulle komma i april står det i Swecs nyhet. Så får väl hoppas att det dyker upp en ny firmware innan månadskiftet.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Hej
Min 120Gb disk har som många andra visat symptom på degraderad prestanda, vilket gjort att jag kört en diskfresh med bra resultat.

Har varit i kontakt med inköpsstället för ett ev byte till en annan disk, samt att jag förklarat problematiken vilket dem säger sig vara fullt medvetna om.

Har även sagt att jag återställt disken.

Nu vill dem att jag skickar ner disken för felsökning och ev ett byte om dem hittar något fel.

Frågan är då hur dem ska återskapa detta fel så dem ser problematiken ?

Haft mejlkontakt och fått ett svar enl nedan

"Hej!

Tyvärr måste vi ta in den för felsökning för att vi skall kunna byta den mot garantin. Vi är väl medvetna om problemet i sig och felsöker därför produkten på ett annat sätt, det vill säga att returavdelningen kommer att testa den via andra metoder istället för snabb och enkeltest!
".

På vilket sätt testar dem disken, för att få fram detta fel igen?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle komma i april står det i Swecs nyhet. Så får väl hoppas att det dyker upp en ny firmware innan månadskiftet.

Skulle ha kommit i Mars månad, så vi får väl hoppas det dyker upp innan årsskiftet...

Permalänk
Skrivet av peckapecan:

Hej
Min 120Gb disk har som många andra visat symptom på degraderad prestanda, vilket gjort att jag kört en diskfresh med bra resultat.

Har varit i kontakt med inköpsstället för ett ev byte till en annan disk, samt att jag förklarat problematiken vilket dem säger sig vara fullt medvetna om.

Har även sagt att jag återställt disken.

Nu vill dem att jag skickar ner disken för felsökning och ev ett byte om dem hittar något fel.

Frågan är då hur dem ska återskapa detta fel så dem ser problematiken ?

Haft mejlkontakt och fått ett svar enl nedan

"Hej!

Tyvärr måste vi ta in den för felsökning för att vi skall kunna byta den mot garantin. Vi är väl medvetna om problemet i sig och felsöker därför produkten på ett annat sätt, det vill säga att returavdelningen kommer att testa den via andra metoder istället för snabb och enkeltest!
".

På vilket sätt testar dem disken, för att få fram detta fel igen?.

Vet inte exakt hur dom gör, men Hdtune kollar prestandan på gammal data. Så antagligen måste du ha kvar filer på disken för dom ska kunna kolla prestandan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har Samsung 850-serien oxå samma problem som 840-serien?
Funderar nämnligen på att köpa en i helgen..

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

Har Samsung 850-serien oxå samma problem som 840-serien?
Funderar nämnligen på att köpa en i helgen..

Inte Pro-versionerna. Snåla inte, kör en pro direkt så slipper du oroa (ångra) dig.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Fast det skiljer rätt mkt i kronor, och har man inte pengarna så har man inte :-/

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

Fast det skiljer rätt mkt i kronor, och har man inte pengarna så har man inte :-/

Ok, det är ju alltid en risk, med allt. Det får man väl ta. Det kan ju bli dyrare/krångligare i slutändan. Men köp ett annat märke annars.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Nya Magician 4.6 ute med firmware update för 840 EVO (ej 840).
Folk verkar ha problem att tanka ner den då Samsung satt en "limit" på hur många som får tanka den per dag.

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Inte Pro-versionerna. Snåla inte, kör en pro direkt så slipper du oroa (ångra) dig.

Pro har samma problem som EVO, om man ska titta på cellerna. för risken är att cellerna tappar data har båda två, men som sagt problmet är betydligt mindre på pro.

Skrivet av bobani:

Fast det skiljer rätt mkt i kronor, och har man inte pengarna så har man inte :-/

Skulle säga att båda två är helt okej produkter, pro har bätre prestanda och orkar tyngre laster. Med stort ködjup.

Båda enheterna tappar ju ström, men tar olika lång tid.

Skrivet av pa1983:

Nya Magician 4.6 ute med firmware update för 840 EVO (ej 840).
Folk verkar ha problem att tanka ner den då Samsung satt en "limit" på hur många som får tanka den per dag.

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

Förståeligt lär ju bli rätt bra tryck på deras servers nu. Får hoppas detta löser problmet, undrar vad dom gjort för förändring nu. Är det typ en diskfresh eller något annat?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Dom har större RND budget än intel, tror nog dom har råd med lite servers alltid, håller nog med folk på andra forum, overclock.net mm att det är mer än lite dåligt att dom inte har kraft nog, sedan förefaller det lustigt med en gräns på antal nerladdningar per dygn, inte totala antal anslutningar åt gången. Finns liksom igen logik i det sett från hur en server fungerar, enbart kostnaden av banbred per dygn möjligtvis men i så fall visar det ju bara igen på deras snålhet och hur dom vill tjäna varje öre dom kan i alla lägen.

Samsung har råd med råge att föres banbredden som behövs, som flera andra skrev, visar bara på deras dåliga kund service och också det faktum hur angelägen denna fix har varit för många användare.

Från pcperspectives tester så verkar firmwaren justera för voltage drift korrekt nu, så den gör inget med cellerna i sig alltså igen "disk fresh". Det testade Pcper genom att flasha den och sedan docka den för att direkt bencha den med en stor mängd fragmenterad data (på flash nivå) i en fil dom skrivit typ 3 månade tidigare till den (linjär läsning från OS:Et sida sett) och prestandan var tillbaks på 400MB/s+ så det var enligt han ungefär max med IOPS prestandan 840 EVO har på fragmetnerad data.

Däremot har Magician en defragmenterinsgfunktion nu som kan aktiveras som defragemnterar datan så att filer faktiskt skrivs om och då linjärt i flashet och på så vis kan data läsas linjärt internt för maximal hastighet och minimal IOPS. Detta bör förbruka en PE cyckel per cell då så för en full SSD en av 1000 PE cyklar.
Detta gör disken lika snabb som en Secure Eresade och ny fräsch OS installation.
Men som sagt detta är en "optimeringsfunktion" inga andra SSD enheter har så det är valfri, enheten presterar med det bättre än dom gjorde original så inget som man egentligen behöver bry sig om och definitivt inte behöver köra ofta om man nu vill ha maximal prestanda ur enheten.

Så nej någon disk fresh är det inte tal om för att firmwaren ska fungera generellt sett, däremot finns funktionen i firmwaren men Pcper lyckades inte utlösa den men som dom skrev eftersom prestandan återställdes till ca 400Mb/sek pga bättre kompensering av voltage drift och därmed reducerad CPU kraft spenderade på ECC så krävs nog seriös degradering innan det kickar in per automation så ja viss ware leveling finns för att skriva om statisk data men det kanske sker som pcper sa, en gång var 6:e månad på statisk data så ja påverkan på livslängden är liten till igen.

Däremot använder man ju PE cyklar om man väljer att göra prestanda optimeringen som defragmenterar flashet via magician manuellt.
Denna optimering kom nog till som en av potentiella patcher för att dölja felet men eftersom dom verkar ha fixat det via en firmware och kompenserat för voltage drift på ett acceptabelt vis så blev det snarare en extra optimeringsfunktion för dom som vill ha det där extra ur sin 840 EVO.
Faktum är att alla SSD enheter skulle gynnas av en sådan funktion, även 850 EVO och PRO men även andra fabrikat. Men precis som det krävdes program för att radera data som ej var relevant lägre innan TRIM kom till så krävs det tyvärr mjukvara för varje SSD model och OS för en sådan funktion så i dagsläget är det bara 840 EVO som stödjer optimeringsfunktionen som defragmetnerar nandet.

Men som jag förstått det fungerar i princip en 840 EVO med den nya firmwaren som vilken annan SSD i dagsläget med en mix av static ware leveling och dynamic ware leveling, nåt den nog borde haft från börja.

Så ja en form av "disk fresh" finns i den men används sällan eller aldrig beroende på användarscenario..

Men som sagt nya firmwaren gör att den presterar som den borde ur lådan utan Magician och någon intern disk fresh funktion om den nu körs så behöver den inte köras efter typ 2 månader då utan mycket mer sällan då data som vara nere på 100Mb/sek för PCper efter 3 månader kom upp i max prestandan med nya firmwaren och som sagt på det viset dom testade så hade SSD:n inte tid att kicka in någon disk fresh funktion.
Inte heller när dom gav den tid att idla gjorde den det utan det krävdes manuell aktivering i Magician.
Så ja man behöver nog inte vara rädd att den ska äta upp PE cyklar som många fruktade då dom som sagt verkar ha gjort bra framsteg på voltage drift problemet även om det verkade vara svårt även för Samsung men det är väl ett problem med att pressa TLC ner till 21 och 19nm.

Det är dock sjukt dåligt av dom att inte fixa 840 och OEM varianterna nu när dom faktiskt har en fix men Samsung är så snåla med marginalerna att det inte verkar falla dom in.

Mitt råd likt många andras är att hålla sig borta från Samsung, eller som folk börjat skriva, deras egna internationella garantiåtaganden gäller inte då dom konstant nekar folk rätten att nyttja denna utanför USA tex.

Kommer bara skatta åt folk som köper Samsung 850 PRO med 10 års garanti, jo lycka till att nyttja den efter EOL. Vem ska du gå till när dom ger dig fingret och ÅF hellre lyssnar på Samsung än tex svensk lag.
Ännu värre har det visat sig för kunder i länder med svagare konsumentskyddslag än här i Sverige eller USA.

Fixen löser förhoppningsvis problemet för 840 EVO ägare, dock inte för 840, OEM TLC varianterna, eventuellt 845DC EVO som enligt någon som hade en server också såg påverkad ut.

Nej 840 fiaskot borde få folk att inse att Samsung är inte ett seriöst företag och är man inte så rik att man totalt skiter i garantier så bör man se sig om efter ett annat fabrikat.

EDIT:
Källa
https://www.youtube.com/watch?v=cyYdHXYjV6c#

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Pro har samma problem som EVO, om man ska titta på cellerna. för risken är att cellerna tappar data har båda två, men som sagt problmet är betydligt mindre på pro.

Jag har inte läst någonstans någon användare som drabbats av problemet på 850 Pro.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Dom har större RND budget än intel, tror nog dom har råd med lite servers alltid, håller nog med folk på andra forum, overclock.net mm att det är mer än lite dåligt att dom inte har kraft nog, sedan förefaller det lustigt med en gräns på antal nerladdningar per dygn, inte totala antal anslutningar åt gången. Finns liksom igen logik i det sett från hur en server fungerar, enbart kostnaden av banbred per dygn möjligtvis men i så fall visar det ju bara igen på deras snålhet och hur dom vill tjäna varje öre dom kan i alla lägen.

Samsung har råd med råge att föres banbredden som behövs, som flera andra skrev, visar bara på deras dåliga kund service och också det faktum hur angelägen denna fix har varit för många användare.

Från pcperspectives tester så verkar firmwaren justera för voltage drift korrekt nu, så den gör inget med cellerna i sig alltså igen "disk fresh". Det testade Pcper genom att flasha den och sedan docka den för att direkt bencha den med en stor mängd defragmenterad data (på flash nivå) i en fil dom skrivit typ 3 månade tidigare till den (linjär läsning från OS:Et sida sett) och prestandan var tillbaks på 400MB/s+ så det var enligt han ungefär max med IOPS prestandan 840 EVO har på fragmetnerad data.

Däremot har Magician en defragmenterinsgfunktion nu som kan aktiveras som defragemnterar datan så att filer faktiskt skrivs om och då linjärt i flashet och på så vis kan data läsas linjärt internt för maximal hastighet och minimal IOPS. Detta bör förbruka en PE cyckel per cell då så för en full SSD en av 1000 PE cyklar.
Detta gör disken lika snabb som en Secure Eresade och ny fräsch OS installation.
Men som sagt detta är en "optimeringsfunktion" inga andra SSD enheter har så det är valfri, enheten presterar med det bättre än dom gjorde original så inget som man egentligen behöver bry sig om och definitivt inte behöver köra ofta om man nu vill ha maximal prestanda ur enheten.

Så nej någon disk fresh är det inte tal om för att firmwaren ska fungera generellt sett, däremot finns funktionen i firmwaren men Pcper lyckades inte utlösa den men som dom skrev eftersom prestandan återställdes till ca 400Mb/sek pga bättre kompensering av voltage drift och därmed reducerad CPU kraft spenderade på ECC så krävs nog seriös degradering innan det kickar in per automation så ja viss ware leveling finns för att skriva om statisk data men det kanske sker som pcper sa, en gång var 6:e månad på statisk data så ja påverkan på livslängden är liten till igen.

Däremot använder man ju PE cyklar om man väljer att göra prestanda optimeringen som defragmenterar flashet via magician manuellt.
Denna optimering kom nog till som en av potentiella patcher för att dölja felet men eftersom dom verkar ha fixat det via en firmware och kompenserat för voltage drift på ett acceptabelt vis så blev det snarare en extra optimeringsfunktion för dom som vill ha det där extra ur sin 840 EVO.
Faktum är att alla SSD enheter skulle gynnas av en sådan funktion, även 850 EVO och PRO men även andra fabrikat. Men precis som det krävdes program för att radera data som ej var relevant lägre innan TRIM kom till så krävs det tyvärr mjukvara för varje SSD model och OS för en sådan funktion så i dagsläget är det bara 840 EVO som stödjer optimeringsfunktionen som defragmetnerar nandet.

Men som jag förstått det fungerar i princip en 840 EVO med den nya firmwaren som vilken annan SSD i dagsläget med en mix av static ware leveling och dynamic ware leveling, nåt den nog borde haft från börja.

Så ja en form av "disk fresh" finns i den men används sällan eller aldrig beroende på användarscenario..

Men som sagt nya firmwaren gör att den presterar som den borde ur lådan utan Magician och någon intern disk fresh funktion om den nu körs så behöver den inte köras efter typ 2 månader då utan mycket mer sällan då data som vara nere på 100Mb/sek för PCper efter 3 månader kom upp i max prestandan med nya firmwaren och som sagt på det viset dom testade så hade SSD:n inte tid att kicka in någon disk fresh funktion.
Inte heller när dom gav den tid att idla gjorde den det utan det krävdes manuell aktivering i Magician.
Så ja man behöver nog inte vara rädd att den ska äta upp PE cyklar som många fruktade då dom som sagt verkar ha gjort bra framsteg på voltage drift problemet även om det verkade vara svårt även för Samsung men det är väl ett problem med att pressa TLC ner till 21 och 19nm.

Det är dock sjykt dåligt av dom att inte fixa 840 och OEM varianteran nu när dom faktiskt har en fix men Samsung är så snåla med marginalerna att det inte verkar falla dom in.

Mitt råd likt många andras är att hålla sig borta från Samsung, eller som folk börjat skriva, deras egna internationella garantiåtaganden gäller inte då dom konstant nekar folk rätten att nyttja denna utanför USA tex.

Kommer bara skatta åt folk som köper Samsung 850 PRO med 10 års garanti, jo lycka till att nyttja den efter EOL. Vem ska du gå till när dom ger dig fingret och ÅF hellre lyssnar på Samsung än tex svensk lag.
Ännu värre har det visat sig för kunder i länder med svagare konsumentskyddslag än här i Sverige eller USA.

Fixen löser förhoppningsvis problemet för 840 EVO ägare, dock inte för 840, OEM TLC varianterna, eventuellt 845DC EVO som enligt någon som hade en server också såg påverkad ut.

Nej 840 fiaskot borde få folk att inse att Samsung är inte ett seriöst företag och är man inte så rik att man totalt skiter i garantier så bör man se sig om efter ett annat fabrikat.

Dold text

Har du rätt i (tänkte inte så långt), vist även jag tyckte det var lite märkligt förfarande. Men tänkte inte alls åt den riktningen, men du har faktiskt en poäng

Ja, Samsung har blivit så stora att dom helt enkelt inte har förmågan att ge good will typ Blivit överväldigade av mängden pengar än kunder. Men oftast är faktiskt så att chefer brukar tappa verklighetsuppfattning när dom sitter på sina höga hästar.

Märker det även på mitt jobb, trots att chefen förr jobbat även han med oss andra, verkar han tappat den verkligheten, dessutom verkar han mer eller mindre lessnat på företaget (inte så konstigt om man jobbat där hela sitt liv). Sen börjar han bli för gammal över 60 år nu och börjar tappa minnet mer och mer.

Skrivet av Dockland:

Jag har inte läst någonstans någon användare som drabbats av problemet på 850 Pro.

Inte på 850 EVO heller Hur som det jag ville poängtera att celler läcker ström (sen är det tiden som avgör när det händer). Skulle gissa på att en 850 pro disk skulle gå sönder av andra anledningar än trasiga celler.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar