Permalänk
Permalänk
Medlem

Jude eller muslim, spelar ingen skillnad...
Samma sorts idioter i båda leden...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Islam är en religin som sen 600-talet har som mål världsherravälde men om du inte vill se det så är det din förlust för jag kommer bekämpa islam varhelst detta fula tryne visar sig genom att visa islams anhängares egenhändigt producerade bevismaterial.

Ja så idiotiska är islams bekännare så dom flyger in i fågelns näbb med bevis!

Tyvärr så kommer jag aldrig anse islam vara en religion som Buddhismen se http://sv.wikipedia.org/wiki/Buddhism då islam är i mina ögon en våldsam religion byggd på en skräckens sammanhållning.

Alltså, vad är det du egentligen vill?
Du försöker bygga upp någon form av förnuftigt och rationellt scenario där islam hotar hela världen men när minst lika rationella och förnuftiga argument ställs upp mot det så faller du tillbaka på att antingen upprepa dig eller så bara bortser du från det hela med hänvisningen att alla andra bara helt enkelt har fel.

Det är exakt samma sak som din nemesis religösa fundamentalister sysslar med. "Om din gud finns, hur förklarar du detta" -> "Behöver jag inte, du förstår inte min gud och det jag tycker är sanningen för så säger min religion".

Om du inte ens tänker beakta åsikten hos andra och invändningar eller motargument, varför då ens diskutera? Om du aldrig tänkt ändra eller ens se över din egen ståndpunkt, varför bry sig om vad andra anser? Varför inte bara ta på dig en t-shirt där det står att "Jag har rätt för jag tycker det och ingen kan göra någonting åt det" och få det överstökat med? Du är ju inte ett dugg annorlunda än de religösa fanatiker som utan tvekan anser att just de har rätt utan undantag som du anklagar för att vilja ta över världen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Alltså, vad är det du egentligen vill?
.

Jag vill att man ser att islam är våldets religion punkt slut! Är islam våldets religion? Debattera utifrån detta!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Jag vill att man ser att islam är våldets religion punkt slut! Är islam våldets religion? Debattera utifrån detta!

Islam är inte mer våldets religon än vad kristendom eller judendom är våldets religon. Att det finns fanatiker som lyckas dupera lågutbildade, fattiga människor till våldsamheter är inget unikt för islam.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

olirc, förklara Malaysien. Om islam nu är våldets religion, varför hör man aldrig om malaysiska terrorister?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
olirc, förklara Malaysien. Om islam nu är våldets religion, varför hör man aldrig om malaysiska terrorister?

Därför att dom kanske kämpar emot dig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Jag vill att man ser att islam är våldets religion punkt slut! Är islam våldets religion? Debattera utifrån detta!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Därför att dom kanske kämpar emot dig?

Vad är det för nonsens?
Om de för liv av sig, dödar folk och är enligt dig precis som de onda och farliga demoner du vill måla upp de som så har du rätt. Men om de inte är det så är det för att de i hemlighet kämpar mot dig och då har du alltså också rätt. "Debattera utifrån detta" säger du. Ursäkta mig men vad är det för skitsnack? Vi skall alltså bara förutsätta att allting du säger är sant och debattera hurvida du har rätt eller har rätt? Störtlöjligt rent ut sagt.

Kan du inte själv debattera och vara en del av att argumentera sin ståndpunkt med andra så låt bli. Du vill att vi skall se islam som våldets religion, men du är inte villig att ens se över din egen ståndpunkt. Vad är det för utgångsläge? Varför skulle vi vara intresserade av vad du har att säga när vi lika gärna kunde snacka med en vägg. Det finns inget värde i en diskussion om du förutsätter utan undantag att du har rätt och inte ens är villig att lyssna på annat.

Edit**
Men för att svara på det enda du sagt som kanske skulle kunna ligga till grund för en vettig diskussion. Är islam våldets religion?

Nej, inte mer än någon annan religion. Våld, hat och hemska saker är en del av alla större religioner, antingen i nutid eller historiskt. Alla religioner kan tolkas som uppmanande till våld. På dessa punkter är inte islam annorlunda från judendomen, kristendomen eller någon annan religion jag kan komma på och alltså är inte islam mer våldets religion än dessa andra religioner.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

olirc: Jag sitter och förundras....är du bara här för att leka troll eller?

Förklara gärna meningen med den här tråden för mig. Du inleder med hurvida en filmsnutt ska visas i SVT och från min sida har du redan fått svar på den frågan - Nej, jag anser inte att tv som är betald för med skattepengar ska visa propagandafilmer.

För hur mycket du än vill påpeka att det är autentiska klipp (vilket det är, och ingen argumenterar emot det). Så är det fortfarande klippt och gjort med syftet att framställa alla som utövar islam som terrorister och fundamentalister.

Och någonstans långt nere i det undermedvetna måste du ju inse att begreppet "propaganda" inte bara betyder att man spelar in sina egna felaktiga klipp, utan ett sätt att definiera en film som inte har någon balans i sin framställning. Och du kan ju inte på fullaste allvar mena att det där är en mångsidig och balanserad vy på alla som tillhör en av världens största religioner.

Sen har jag absolut ingen förståelse för ditt sätt att diskutera. Att döma av dina inlägg verkar du knappt ha läst vad personen sagt. Och hur kan du tänka dig ha en seriös debatt när du inte kan ta dig dom 2 minuterna det tar att läsa genom ett inlägg du svarar på?

Sen är hela din tankegång svårförstådd....du verkar tro att Sunniter och Shiamuslimer är samma sak. Du verkar tro att terrorism och fundamentalister står för samma sak som den breda massan islamister och slutligen tror jag inte ens du har grundläggande kunskap i vad Sharia ens är. Dessutom förkastar du all typ av kritik och källhänvisning som lögner och ryktesspridning av islamister.

Du har inte läst koranen och har aldrig i ditt liv satt en fot i en moske, och kan aldrig tänka dig att prata med en muslimsk präst. Jag tvivlar ens på om du fått grundläggande religionsutbildning. Men verkar tro att du efter att ha hängt på SDs forum och sett ett par filmsnuttar på youtube är en självutnämnd auktoritet i hur islam opererar.

Måste påpeka att jag inte på något sätt försöker få det här till personangrepp, men det är svårt att hålla sig till en seriös debatt när förutsättningarna är som dom är.

Jag känner inte för att göra ett utförligt inlägg av den enkla anledningen att du ändå inte verkar läsa allt. Men måste ändå snabbt fråga:

Om du nu fick genom din önskan och filmsnutten sänds på primetime i SVT. Vad är meningen med det? Vad tror du att du får ut av det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
olirc, förklara Malaysien. Om islam nu är våldets religion, varför hör man aldrig om malaysiska terrorister?

"Ever since January 4, 2004, when Malay-Muslim militants mounted
a raid of an army camp in Narathiwat province, violence has become
an almost daily affair in southern Thailand and has accounted for close to
2,000 casualties, more than half of which have been deaths"

http://www.nbr.org/publications/asia_policy/ap2/ap2_liow.pdf

http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/4071229.stm

Men detta är vad som pågår inte alltför långt ifrån solsemestrarna.

Permalänk
Medlem

"Jag har alltid rätt och ni som inte tycker det har fel!"

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
P g a att vi står på varsin barrikad där ingen sida ger med sig så därför skummar jag bara igenom denne Dhimmis anti-Israel inlägg.

Är det en seriös debatt du försöker föra? Du är inte villig att lyssna på andra, är det så? Men varför ger du sken av att du är villig att lyssna på andra? Jag fattar inte riktigt vad du sysslar med?

Seriöst, om någon skapade en liknande tråd om att judendomen är en ond religion, att alla judar är onda, etc, så skulle sweclockers få media på sig direkt, med Expressen i spetsen. Men att du skapar hat trådar om andra religioner, det är helt ok. Samtidigt skriver du om "makteliten" som inte förstår någonting och inte gör något åt muslimerna. Du vet, de gör mer än du tror.

Här ser du vad makteliten gör: att ifrågasätta Förintelsen ska leda till fängelsestraff i 27 länder:
http://www.timesargus.com/apps/pbcs.dll/article?AID= /2007011...
Vad är nästa steg? Fängelsestraff för att ens nämna Förintelsen? Jag trodde yttrandefriheten vägde tungt i väst? Voltaire: "Jag håller inte alls med dig, men jag skulle offra mitt liv för din rätt att uttrycka dig".

Och i USA har vi den otroligt mäktiga Israeliska lobbyn som heter AIPAC. Alla politiker granskas av AIPAC och om de är emot Israel så motarbetas de. Några kända AIPAC anhängare: George Bush ("Israels bästa vän"), Bush Senior, Bill Clinton, Obama, Hillary Clinton, Dick Cheney, Madeleine Albright, Ronald Reagan, etc etc. Hela kongressen och hela senaten är AIPAC anhängare.

När USA skulle exportera vapen till Saudiarabien så var det AIPACs VD som bestämde hur mycket vapen som Saudi skulle få köpa. Det var inte Presidenten.

Varje israel får 3ggr så mycket i bidrag som en amerikan. Israel får lika mycket eller mer i bidrag än alla andra länder tillsammans (det var så förrut, men nu har AIPAC blivit kända, så de håller på att ändra de officiella siffrorna).

När Hamas skulle terrorist stämplas så var det George Bush bakom det förslaget, dvs AIPAC, dvs Israel. Men Ryssland erkänner inte Hamas som terror organisation. Det var nån som försökte lägga till den info i Wikipedia, men wikipedia admins är pro israeler och editerar bort allt israel kritiskt:

http://www.israelshamir.net/English/Eng37.htm
"I personally added: “However, Russia refused to consider Hamas a terrorist organisation.” My addition was immediately removed by the ever-watchful Zionist case-officer. Hamas is terrorist, full stop."

http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:American_Israel_Public_Affa...
"must I remind you that around 80% or more of your own edits deal with Jewish-themed articles, many of which you and other admins fiercely protect and watch in shifts, preventing other good editors from even touching them. However, I would like to ask: isn't the job of admins. to watch/police the entirety of Wikipedia instead of having 80% or even more of your edits (and the edits of some other admins. are close to 100%) on Jewish themed-articles? (as I said, this is not just you: many other high-level admins. edit Jewish articles almost exclusively to the detriment of the rest of the project, which you all seem to conveniently ignore to spend the vast bulk of your time and energy on Jewish-themed articles)."

Här ser vi exempel på att Israel styr över George Bush. Bush hade beordrat att USA skulle få till en resolution som sätter stopp för Gaza kriget. Men Israels Olmert ringde och beordrade Bush att det var inte läge för krigsstopp än. Så USA avstod från att rösta, sin egen resolution. Komiskt.
http://ca.news.yahoo.com/s/capress/090112/world/israel_us_ric...
Läser man kommentarerna om detta på israeliska Haaretz, så är alla arga för att Olmert skröt om det offentligt "He should shut up". Det finns ingen som anklagar honom för osanning och lögn.

Så fort det blir en FN resolution emot Israel, så blockerar USA den resolutionen. Enligt boken "Förintelseindustrin" av israeliska Dr Finkelstein så är 16 av de 40 rikaste amerikanerna Israeler. De äger många mäktiga bolag. Här har vi en lista över de 100 mäktigaste i världen, över hälften är israeler:
http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1191257286817&page...
Framförallt inom Media och Finans dominerar de, enligt artikeln i Israeliska "Jewish World".

Rotschild, Bonnier (med Expressen, DN, TV4, TT reuters, etc), alla mäktiga Hollywood chefer är israeler. Många stora mediebolag styrs (de äger tydligen New York Times, Washington Post, CNN, etc). Marlon Brando klagade på att Hollywood styrs, och fick be om ursäkt offentligt. I en amerikansk israelisk tidning fanns en stor artikel "Hollywood is run by the jews - so what?" där man får läsa om deras makt. Varför tror du Hollywood pumpar ut filmer om Förintelsen hela tiden för? Varför finns jämt Förintelsen överallt? Det finns många andra värre massakrer, det är inte många filmer om dem? I USA finns det ett stort centrum mot Förintelsen i varje delstat - hur kommer det sig? Dr Finkelstein berättar om att någon ville ha ett rum i ett Förintelsecenter för zigenare och andra som fallit offer, och den israeliska chefen blev rosenrasande. Det bidde inget rum.

Här ser vi att AIPACs VD säger: "inom 24h kan jag få underskrifter från 70 senatorer om jag vill"
Hmmm... hittar inte länken, men jag postar den när jag kommer hem från jobbet.

Här är en bok skriven av kongress mannen Paul Findley. Efter 22 år i kongressen har han skrivit en bok om AIPAC. Det är häpnadsväckande recensioner. Folk är chockade över AIPACs makt. Läs recensionerna:
http://www.amazon.com/They-Dare-Speak-Out-Institutions/dp/155...

Och förstås all västmedia backar upp Israel. Ett land under ockupation har rätt enligt internationell lag att försvara sig mot ockupationsmakten. Israel ockuperar 95% av Palestina. Trots detta, så läser vi i väst media (speciellt den israel kontrollerade såsom Bonniers Expressen, DN, TV4, etc):
Israel - försvar, motattack, vedergällning
Palestina - provokation, angrepp, terror
När det är tvärtom. Israel är den aggressiva parten, och Palestina försvarar sig. Vad betyder IDF - israeliska armens namn? Israeli Defense Forces. Vadå "Defence"? Israel attackerar. Palestina försvarar sig med sina 8000 raketer. Det är 34 ggr större risk att dö i trafiken än raketattack. 13 Israeler har dött sen 2001 i raketattacker. De är helt värdelösa. Israel kan stoppa angreppen om de vill, de har teknologin att slå till inom några tiotals sekunder mot avskjutningsplatsen, men de gör inte det.

Allt som USA gör i mellanöstern, är sanktionerad av Israel. Det har inget med oljan att göra. Det finns förstås inga bevis, AIPAC vill att man ska tro att USA är där pga oljan. Inte pga Israel. Och folk undrar varför länderna i mellanöstern är emot USA? I östmedia är detta förhållande mellan USA och Israel känt sedan mycket länge.

Här ser vi att media skyddar Israel:
http://www.thirdworldtraveler.com/Israel/Media_Cover_Israel.h...

Och du säger att Makteliten inte gör något?? Kolla Bonniers TV4, de sänder alltid program om Förintelsen så fort Israel är i blåsväder. Alltid.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Fitna både bör och ska visas av SVT, det vore en liten motvikt till allt annat vänstervridet dravel de sänder. SVT har exempelvis inga som helst problem med att sända div. dokumentärer som framställer kristna som religiösa galningar, genom åren har man sänt mängder med dokumentärer om den "kristna högern" i USA o.s.v.

Att sen SVT kommer att sända Fitna den dag helvetet fryser till is samtidigt som grisar flyger är en annan sak.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om vad det är och orkar (läs: vill inte) kolla upp det.
Men Ja, dom ska få visa det.. dom får visa precis vad dom vill för min del, kommer iaf inte kolla på det, dom kan få göra ett radio reportage om det o sända på P1 om dom vill så...

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dave R
Jag tycker Fitna både bör och ska visas av SVT, det vore en liten motvikt till allt annat vänstervridet dravel de sänder. SVT har exempelvis inga som helst problem med att sända div. dokumentärer som framställer kristna som religiösa galningar, genom åren har man sänt mängder med dokumentärer om den "kristna högern" i USA o.s.v.

Att sen SVT kommer att sända Fitna den dag helvetet fryser till is samtidigt som grisar flyger är en annan sak.

Om jag ska vara ärlig har jag knappt sett på SVT på en längre tid av en enkla anledningen att deras programutbud inte erbjuder mig något. Så jag kan inte uttala mig om hurvida dom framställt någon annan religion överdrivet negativt.

Men min definition av en dokumentär(en bra iaf) är en film som belyser det utvalda ämnet från många olika vinklar och ska ge en representativ bild av verkligheten. När jag ställer mig upp ur tv-soffan ska jag känna att jag fått en så bra uppfattning om frågeställningen som möjligt och att all fakta granskats kritiskt av producenten. Det är först då jag tror att man kan få en produktiv debatt.

Men att sända en film som Fitna är den mediala motsvarigheten till "Fuck you"....kanske känns bra på kort sikt, men tror du verkligen att det leder till nått produktivt i längden?

Som jag sa har jag inte sett något SVT-program om religion på sistone så jag kan inte uttala mig om kvalitén. Har dom missrepresenterat en grupp är det på tiden att dom får sig lite kritik. Men jag tycker inte det rättfärdigar smutskastning av en utomstående grupp i rent vendetta-syfte.

Vill avsluta med att upprepa det jag skrivit i tidigare inlägg: Jag ser mer än gärna fler program om religion och fundamentalism. Både om islam, kristendom och alla andra religioner/sekter. Om islam nu råkar vara så överrepresenterad som många tror så finns det ju inga hinder för att lyfta fram det. Men att göra det på ett informativt och rationellt sätt. Fitna är inte en den filmen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Men att sända en film som Fitna är den mediala motsvarigheten till "Fuck you"....kanske känns bra på kort sikt, men tror du verkligen att det leder till nått produktivt i längden?

[QUOTE]
Vill avsluta med att upprepa det jag skrivit i tidigare inlägg: Jag ser mer än gärna fler program om religion och fundamentalism. Både om islam, kristendom och alla andra religioner/sekter. Om islam nu råkar vara så överrepresenterad som många tror så finns det ju inga hinder för att lyfta fram det. Men att göra det på ett informativt och rationellt sätt. Fitna är inte en den filmen..
[/QUOTE]

Det är ju precis den typen av "dokumentärer" SVT sänder i en rad andra frågor, inte minst när det gäller USA för att ta ett exempel. Där bryr man sig inte det minsta om att det inte leder till något produktivt i längden. Så det är ju ingen ny eller okänd metod eller taktik för SVT.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dave R
[B]

Det är ju precis den typen av "dokumentärer" SVT sänder i en rad andra frågor, inte minst när det gäller USA för att ta ett exempel. Där bryr man sig inte det minsta om att det inte leder till något produktivt i längden. Så det är ju ingen ny eller okänd metod eller taktik för SVT.

Nej, men jag uppskattar själv inte det mesta SVT erbjuder. Men eftersom jag inte sett något kan jag varken argumentera med eller mot dig i den frågan. Om dom visar skit är det upp till dom som köper in och schemalägger programmen hos SVT att svara på kritiken.

Men jag tycker inte att det är en bra lösning att pumpa in ännu mer dåliga program för att på något sätt väga upp det. I slutet får vi bara grupp A som är sura på public service, grupp B som är sura på grupp A för att dom är sura på svt och grupp B som är griniga på grupp A för att dom är griniga på grupp B.

Själv tycker jag BBC gjort en hel del bra saker(Varför verkar det alltid som att dom bästa dokumentärerna kommer från just England). Och om du vill ha en snabb inblick i religionens utveckling från tidigaste spåren av heliga skrifter till dagens fem stora världsreligioner rekommenderar jag starkt BBC´s "The Story Of God"

Den är gjord av Robert Winston, en professor i medicin som själv är jude. Serien består av tre delar á 50min och ger(enligt mig) en bra allmänbildning i religion och vad dom står för. Här följer ett litet smakprov ur serien:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Är det en seriös debatt du försöker föra? Du är inte villig att lyssna på andra, är det så? Men varför ger du sken av att du är villig att lyssna på andra? Jag fattar inte riktigt vad du sysslar med?

Seriöst, om någon skapade en liknande tråd om att judendomen är en ond religion, att alla judar är onda, etc, så skulle sweclockers få media på sig direkt, med Expressen i spetsen. Men att du skapar hat trådar om andra religioner, det är helt ok. Samtidigt skriver du om "makteliten" som inte förstår någonting och inte gör något åt muslimerna. Du vet, de gör mer än du tror.

Här ser du vad makteliten gör: att ifrågasätta Förintelsen ska leda till fängelsestraff i 27 länder:
http://www.timesargus.com/apps/pbcs.dll/article?AID= /2007011...
Vad är nästa steg? Fängelsestraff för att ens nämna Förintelsen? Jag trodde yttrandefriheten vägde tungt i väst? Voltaire: "Jag håller inte alls med dig, men jag skulle offra mitt liv för din rätt att uttrycka dig".

Och i USA har vi den otroligt mäktiga Israeliska lobbyn som heter AIPAC. Alla politiker granskas av AIPAC och om de är emot Israel så motarbetas de. Några kända AIPAC anhängare: George Bush ("Israels bästa vän"), Bush Senior, Bill Clinton, Obama, Hillary Clinton, Dick Cheney, Madeleine Albright, Ronald Reagan, etc etc. Hela kongressen och hela senaten är AIPAC anhängare.

När USA skulle exportera vapen till Saudiarabien så var det AIPACs VD som bestämde hur mycket vapen som Saudi skulle få köpa. Det var inte Presidenten.

Varje israel får 3ggr så mycket i bidrag som en amerikan. Israel får lika mycket eller mer i bidrag än alla andra länder tillsammans (det var så förrut, men nu har AIPAC blivit kända, så de håller på att ändra de officiella siffrorna).

När Hamas skulle terrorist stämplas så var det George Bush bakom det förslaget, dvs AIPAC, dvs Israel. Men Ryssland erkänner inte Hamas som terror organisation. Det var nån som försökte lägga till den info i Wikipedia, men wikipedia admins är pro israeler och editerar bort allt israel kritiskt:

http://www.israelshamir.net/English/Eng37.htm
"I personally added: “However, Russia refused to consider Hamas a terrorist organisation.” My addition was immediately removed by the ever-watchful Zionist case-officer. Hamas is terrorist, full stop."

http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:American_Israel_Public_Affa...
"must I remind you that around 80% or more of your own edits deal with Jewish-themed articles, many of which you and other admins fiercely protect and watch in shifts, preventing other good editors from even touching them. However, I would like to ask: isn't the job of admins. to watch/police the entirety of Wikipedia instead of having 80% or even more of your edits (and the edits of some other admins. are close to 100%) on Jewish themed-articles? (as I said, this is not just you: many other high-level admins. edit Jewish articles almost exclusively to the detriment of the rest of the project, which you all seem to conveniently ignore to spend the vast bulk of your time and energy on Jewish-themed articles)."

Här ser vi exempel på att Israel styr över George Bush. Bush hade beordrat att USA skulle få till en resolution som sätter stopp för Gaza kriget. Men Israels Olmert ringde och beordrade Bush att det var inte läge för krigsstopp än. Så USA avstod från att rösta, sin egen resolution. Komiskt.
http://ca.news.yahoo.com/s/capress/090112/world/israel_us_ric...
Läser man kommentarerna om detta på israeliska Haaretz, så är alla arga för att Olmert skröt om det offentligt "He should shut up". Det finns ingen som anklagar honom för osanning och lögn.

Så fort det blir en FN resolution emot Israel, så blockerar USA den resolutionen. Enligt boken "Förintelseindustrin" av israeliska Dr Finkelstein så är 16 av de 40 rikaste amerikanerna Israeler. De äger många mäktiga bolag. Här har vi en lista över de 100 mäktigaste i världen, över hälften är israeler:
http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1191257286817&page...
Framförallt inom Media och Finans dominerar de, enligt artikeln i Israeliska "Jewish World".

Rotschild, Bonnier (med Expressen, DN, TV4, TT reuters, etc), alla mäktiga Hollywood chefer är israeler. Många stora mediebolag styrs (de äger tydligen New York Times, Washington Post, CNN, etc). Marlon Brando klagade på att Hollywood styrs, och fick be om ursäkt offentligt. I en amerikansk israelisk tidning fanns en stor artikel "Hollywood is run by the jews - so what?" där man får läsa om deras makt. Varför tror du Hollywood pumpar ut filmer om Förintelsen hela tiden för? Varför finns jämt Förintelsen överallt? Det finns många andra värre massakrer, det är inte många filmer om dem? I USA finns det ett stort centrum mot Förintelsen i varje delstat - hur kommer det sig? Dr Finkelstein berättar om att någon ville ha ett rum i ett Förintelsecenter för zigenare och andra som fallit offer, och den israeliska chefen blev rosenrasande. Det bidde inget rum.

Här ser vi att AIPACs VD säger: "inom 24h kan jag få underskrifter från 70 senatorer om jag vill"
Hmmm... hittar inte länken, men jag postar den när jag kommer hem från jobbet.

Här är en bok skriven av kongress mannen Paul Findley. Efter 22 år i kongressen har han skrivit en bok om AIPAC. Det är häpnadsväckande recensioner. Folk är chockade över AIPACs makt. Läs recensionerna:
http://www.amazon.com/They-Dare-Speak-Out-Institutions/dp/155...

Och förstås all västmedia backar upp Israel. Ett land under ockupation har rätt enligt internationell lag att försvara sig mot ockupationsmakten. Israel ockuperar 95% av Palestina. Trots detta, så läser vi i väst media (speciellt den israel kontrollerade såsom Bonniers Expressen, DN, TV4, etc):
Israel - försvar, motattack, vedergällning
Palestina - provokation, angrepp, terror
När det är tvärtom. Israel är den aggressiva parten, och Palestina försvarar sig. Vad betyder IDF - israeliska armens namn? Israeli Defense Forces. Vadå "Defence"? Israel attackerar. Palestina försvarar sig med sina 8000 raketer. Det är 34 ggr större risk att dö i trafiken än raketattack. 13 Israeler har dött sen 2001 i raketattacker. De är helt värdelösa. Israel kan stoppa angreppen om de vill, de har teknologin att slå till inom några tiotals sekunder mot avskjutningsplatsen, men de gör inte det.

Allt som USA gör i mellanöstern, är sanktionerad av Israel. Det har inget med oljan att göra. Det finns förstås inga bevis, AIPAC vill att man ska tro att USA är där pga oljan. Inte pga Israel. Och folk undrar varför länderna i mellanöstern är emot USA? I östmedia är detta förhållande mellan USA och Israel känt sedan mycket länge.

Här ser vi att media skyddar Israel:
http://www.thirdworldtraveler.com/Israel/Media_Cover_Israel.h...

Och du säger att Makteliten inte gör något?? Kolla Bonniers TV4, de sänder alltid program om Förintelsen så fort Israel är i blåsväder. Alltid.

Alla judar är inte israeler, särskilt inte de 16 av de 40 rikaste amerikanerna - det är amerikanska judar.

Sedan så är det tur att USA och Amerika-judarna supportar Israel så att de lyckas hålla stånd mot sina fiender. Ingen annan hjälper dem ju.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Olirc: Du vet inte vad du pratar om...

Väx upp pojk och sluta vara rädd, det ligger ingen muslim under din säng som vill äta upp dig.

Enligt Koranen är icketroende inte kristna och judar. Dessa tillbedjar samma gud (dvs Allah under annat namn) och troende judar och kristna klassas som just detta, dvs troende och är således inte de det syftas på med icke-troende. Så när Koranen säger att du ska strida mot icke-troende (OBS ej vara angriparen, utan enbart som försvararen) så är det inte judar och kristna det syftas på.

@Pellias: Har du själv studerat Koranen, Bibeln ( i synnerhet GT) samt Torrah och kommit fram till det här "faktumet" som du påstår om att Islam är mer våldsam än andra religioner?

Permalänk
Medlem

Och ja, jag har sett filmen i fråga och den var patetiskt, hade hoppats på mer substans, något som får en att atänka till.

Men icke.

Lösryckta citat kombinerad med 11/9 är bara billigt sätt att få till poäng för en åsikt som inte stämmer.

http://www.europol.europa.eu/publications/TESAT/TESAT2007.pdf
Finfin länk som sätter perspektiv för denna islam= terror= islam=terror= enda= terror-bilden många har.

Edit: på frågan svarade jag ja. Som några redan sagt: de ska få visa den, men jag ser inte nyttan det skulle medföra, finns ju inget att diskutera kring klippet.

Permalänk
Avstängd

Här är länken, hittade den nu. Den israeliska lobbyn AIPAC säger att inom 24 timmar kan han få 70 senatorers underskrifter:
http://www.newyorker.com/archive/2005/07/04/050704fa_fact

David Steiner, aipac’s president, was caught on tape boasting that he had “cut a deal” with the Administration of George H. W. Bush to provide more aid to Israel. Steiner also said that he was “negotiating” with the incoming Clinton Administration over the appointment of a pro-Israel Secretary of State. “We have a dozen people in his”—Clinton’s—“headquarters . . . and they are all going to get big jobs,” Steiner said. Soon after the tape’s existence was disclosed, Steiner resigned his post.

I asked Rosen if aipac suffered a loss of influence after the Steiner affair. A half smile appeared on his face, and he pushed a napkin across the table. “You see this napkin?” he said. “In twenty-four hours, we could have the signatures of seventy senators on this napkin.”

Lite mera info om AIPACs makt:
http://www.nytid.fi/arkiv/artikelnt-684-4929.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Här är länken, hittade den nu. Den israeliska lobbyn AIPAC säger att inom 24 timmar kan han få 70 senatorers underskrifter:
http://www.newyorker.com/archive/2005/07/04/050704fa_fact

David Steiner, aipac’s president, was caught on tape boasting that he had “cut a deal” with the Administration of George H. W. Bush to provide more aid to Israel. Steiner also said that he was “negotiating” with the incoming Clinton Administration over the appointment of a pro-Israel Secretary of State. “We have a dozen people in his”—Clinton’s—“headquarters . . . and they are all going to get big jobs,” Steiner said. Soon after the tape’s existence was disclosed, Steiner resigned his post.

I asked Rosen if aipac suffered a loss of influence after the Steiner affair. A half smile appeared on his face, and he pushed a napkin across the table. “You see this napkin?” he said. “In twenty-four hours, we could have the signatures of seventy senators on this napkin.”

Lite mera info om AIPACs makt:
http://www.nytid.fi/arkiv/artikelnt-684-4929.html

Snälla, tro inte på allt du läser...

http://www.alaska.net/~clund/e_djublonskopf/Flatearthsociety....
Att jag/du/vem som helst hittar något i en länk betyder inte att det är sant.

Permalänk
Avstängd

CSM101,
Du vet, det finns akademiska studier och böcker om AIPACs makt. Det finns professorer och forskare som säger i stort att "USAs inblandningar i mellanöstern, beror på AIPACs vilja". Självklart blir de här forskarna hårt angripna i USA.

Menar du att jag inte ska tro på de akademiska studierna av forskare? Vad ska jag tro på, då? Det finns jättemånga tecken som pekar på att AIPAC har stor makt. Ljuger alla, menar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
CSM101,
Du vet, det finns akademiska studier och böcker om AIPACs makt. Det finns professorer och forskare som säger i stort att "USAs inblandningar i mellanöstern, beror på AIPACs vilja". Självklart blir de här forskarna hårt angripna i USA.

Menar du att jag inte ska tro på de akademiska studierna av forskare? Vad ska jag tro på, då? Det finns jättemånga tecken som pekar på att AIPAC har stor makt. Ljuger alla, menar du?

Nej, det jag menar är att du i sådana fall ska länka till dessa akademiska studier. Du ska kola vilka som beställt studien. Du ska kolla med andra studier om sådant finns för att se om det du läser kan vara vettig.

Att länka till en tidning ger sällan mycket, leta upp studien istället och länka till den.

Annars kan det lätt bli som studierna som cigarettillverkarna beställde om lungcancer där det fastslogs att det inte fanns samband. Förstår du vad jag menar?

Permalänk
Avstängd

Ok, jag kan länka till torra tråkiga akademiska artiklar också. Sitter på jobbet nu, men när jag kommer hem ska du få se. Faktum är att jag har massor av länkar, som alla pekar på att Israel har stor makt i USA. Då är frågan, ljuger alla länkar/böcker/studier/intervjuer/artiklar eller finns det ett uns av sanning? Menar du att det finns en världsomfattande konspiration emot Israel, där alla gått samman och på givet klockslag, börjar de skriva ned olika tecken på att Israel har stor makt? Typ, att Obama anställer AIPAC folk, och talar på AIPACs möten och lovar evig vänskap, och andra tecken - allt det där är bara påhitt? Och i sverige, journalister som skriver Israel kritiskt, får sparken eller hålla käften, det är också bara påhitt? Hmm...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Ok, jag kan länka till torra tråkiga akademiska artiklar också. Sitter på jobbet nu, men när jag kommer hem ska du få se. Faktum är att jag har massor av länkar, som alla pekar på att Israel har stor makt i USA. Då är frågan, ljuger alla länkar/böcker/studier/intervjuer/artiklar eller finns det ett uns av sanning? Menar du att det finns en världsomfattande konspiration emot Israel, där alla gått samman och på givet klockslag, börjar de skriva ned olika tecken på att Israel har stor makt? Typ, att Obama anställer AIPAC folk, och talar på AIPACs möten och lovar evig vänskap, och andra tecken - allt det där är bara påhitt? Och i sverige, journalister som skriver Israel kritiskt, får sparken eller hålla käften, det är också bara påhitt? Hmm...

Du får tro precis vad du vill, jag vill inte få dig att ändra din uppfattning.

Men det jag däremot råder dig, och alla andra som vill föra argument där man vill bevisa sin ståndpunkt, är att man ska välja så objektiva källor som möjligt, vara källkritiskt och använda logik.

Nej, jag tror varken att det finns en konspiration mot judar eller en judisk konspiration som styr världen. Jag skulle kunna hitta lika mycket fakta som stödjer den ena jämför med det andra, problemet är att trovärdigheten på dessa är dåligt. Jag kan hitta lika många saker som tyder på att svensk media är pro-israelisk som anti-israelisk, det gäller bara att leta tillräckligt länge så hittar man alltid något som stödjer ens teori.

Och vad gör det att tex Obama har anställt en AIPAC-medlem? Betyder det per automatik att Obama styrs av AIPAC då?

Edit: Att några judiska personer har stor makt och inflytrelse är inte samma sak som att de styr USA och EU bland annat. Stor skillnad på dessa saker.

Permalänk
Avstängd

Jag har länkat till artiklar där folk säger att pro israeliska media/organisationer i Sverige tystar dem när de uttrycker Israel kritik. Jag vore mycket intresserad av att se samma sak förekomma åt andra hållet.

1) Visa mig intervjuer och vittnesmål där folk säger att pro palestinsk media och mäktiga pro palestinska organisationer i sverige tystar dem. Det borde vara en lätt sak för dig att hitta, eftersom om man bara letar nog, så hittar man det - enligt dig.

Angående logik så ska du nog inte prata med mig om logik, då jag har examen i matematik. Det är istället bättre att du pratar med dig själv om logik, tycker jag. En fråga; hur kommer det sig att när jag presenterar massa artiklar och länkar och intervjuer så blir det värsta livet - jag blir anklagad för att sprida skitsnack och vara nyttig idiot. Men när andra, tex. Olirc presenterar hat propaganda videor så är det helt ok? Mina länkar (till bl.a. israeliska tidningar) är sakliga och fulla av fakta och årtal.

Jag presenterar sakliga länkar -> jag sprider skitsnack och hittar på och borde studera logik
Olirc presenterar propaganda hat länkar -> helt ok

2) Vem är det som borde studera logik här egentligen? Jag bara undrar? Kan du förklara det för mig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Jag har länkat till artiklar där folk säger att pro israeliska media/organisationer i Sverige tystar dem när de uttrycker Israel kritik. Jag vore mycket intresserad av att se samma sak förekomma åt andra hållet.

1) Visa mig intervjuer och vittnesmål där folk säger att pro palestinsk media och mäktiga pro palestinska organisationer i sverige tystar dem. Det borde vara en lätt sak för dig att hitta, eftersom om man bara letar nog, så hittar man det - enligt dig.

Angående logik så ska du nog inte prata med mig om logik, då jag har examen i matematik. Det är istället bättre att du pratar med dig själv om logik, tycker jag. En fråga; hur kommer det sig att när jag presenterar massa artiklar och länkar och intervjuer så blir det värsta livet - jag blir anklagad för att sprida skitsnack och vara nyttig idiot. Men när andra, tex. Olirc presenterar hat propaganda videor så är det helt ok? Mina länkar (till bl.a. israeliska tidningar) är sakliga och fulla av fakta och årtal.

Jag presenterar sakliga länkar -> jag sprider skitsnack och hittar på och borde studera logik
Olirc presenterar propaganda hat länkar -> helt ok

2) Vem är det som borde studera logik här egentligen? Jag bara undrar? Kan du förklara det för mig?

Haha, du är ju bara för mycket.

För mig är era argument på precis samma nivå och jag har flera ggr avfärdat hans länkar på samma grunder som jag avfärdar några av dina. Men du får gärna visa var/när jag köpt Olircs länkar eller tycker att de är bra.

Hade du haft tillräckligt med logisk kapacitet hade du själv insett varför din fina examen i matte inte betyder dyft när vi diskuterar logik i denna from.
1+1=2 och det kan du, det tvivlar jag inte på.

Stor makt |= styra världen är däremot något du inte förstår.

Återigen: det jag sa var att du inte skulle tro på alla dina länkar för mycket då allt som skrivs (åt endera håll) inte stämmer. Att du sen inte kan hantera kritiken utan att bli dryg är bara dåligt. Ger du dig in i en debatt får du förvänta dig att folk ifrågasätter dina oerhört partiska källor samt kräver att du försöker få fram en mer objektiv källa som säger det dina partiska källor säger.

Som sagt, jag gav dig sakliga länkar på att jorden är platt samt att lungcancer och rökning inte hör ihop (gav ingen länk på den sista dock, men välkänt faktum att så var fallet för inte så många år sedan). Menar du att jag har rätten att kräva att du ska lite på dessa två saker helt blint utan att ifrågasätta dem?

Permalänk
Avstängd

"Hade du haft tillräckligt med logisk kapacitet hade du själv insett varför din fina examen i matte inte betyder dyft när vi diskuterar logik i denna from."

Seriöst, jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag HAR läst flera kurser i logik. Det kanske du inte har? För den som är kunnig och påläst inom logik finns det bara en sorts logik som vetenskap. Om du pratar om någon annan form av logik än den rent vetenskapliga, så får du säga det. Den andra formen av logik, som du pratar om, kan jag inte så mycket om. Men matematisk logik känner jag till mycket väl. Jag blir förvirrad när du tycker jag ska lära mig logik, och sen när jag påpekar att jag kan logik som vetenskap mycket bra, så menar du en annan sorts logik?

Men som jag sade, jag ska länka till flera seriösa texter av professorer och forskare som du önskade. De analyserar AIPACs makt och kommer fram till att den påverkar USAs mellanöstern politik oerhört.

Det var faktiskt några forskare som skrev en berömd akademisk artikel nyligen om AIPAC och USA. De kom fram till att USA inte borde göra allting som Israel vill, utan USA borde sköta sig självt och skita i mellanöstern. Men om Israel verkligen hotades, så skulle USA stödja Israel med sin krigsmakt. Men fram tills dess så borde USA inte blanda sig i mellanöstern längre. Denna artikel blev skarpt kritiserad, och forskarna kallades för anti semiter och Israel hatare.

Jag lovar, när jag länkar till såna seriösa akademiska artiklar och analyser, så kommer Dave R och andra pro israeler här fortsätta förlöjliga även de länkarna. Istället för att komma med vettiga diskussioner och synpunkter. Men det är typiskt, har man inget vettigt att säga, så försöker man flytta fokus till andra frågor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
"Hade du haft tillräckligt med logisk kapacitet hade du själv insett varför din fina examen i matte inte betyder dyft när vi diskuterar logik i denna from."

Seriöst, jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag HAR läst flera kurser i logik. Det kanske du inte har? För den som är kunnig och påläst inom logik finns det bara en sorts logik som vetenskap. Om du pratar om någon annan form av logik än den rent vetenskapliga, så får du säga det. Den andra formen av logik, som du pratar om, kan jag inte så mycket om. Men matematisk logik känner jag till mycket väl. Jag blir förvirrad när du tycker jag ska lära mig logik, och sen när jag påpekar att jag kan logik som vetenskap mycket bra, så menar du en annan sorts logik?

Det jag menar är något i stil med: du är inte mer eller mindre logisk än någon annan enkom för att du har pluggat matte.

[QUOTE]
Men som jag sade, jag ska länka till flera seriösa texter av professorer och forskare som du önskade. De analyserar AIPACs makt och kommer fram till att den påverkar USAs mellanöstern politik oerhört.
[/QUOTE]Gör du så. Anledningen till att jag önskade detta var för att dina argument skulle få mer tyngd i de fall de saknade detta. Samma sak har jag sagt åt Olirc, bra källor är svåra att avfärda. Bra källor är ofta objektiva, eller försöker vara objektiva i diverse frågor.
Sådana källor har inte dykt upp från endera håll här.

[QUOTE]
Jag lovar, när jag länkar till såna seriösa akademiska artiklar och analyser, så kommer Dave R och andra pro israeler här fortsätta förlöjliga även de länkarna. Istället för att komma med vettiga diskussioner och synpunkter. Men det är typiskt, har man inget vettigt att säga, så försöker man flytta fokus till andra frågor.
[/QUOTE]Just den personen är en pajas i mina ögon och ingen jag ägnar värderar som ens halvduglig debattör, till skillnad från många andra på forumet som är duktiga.

Men så är verkligheten, oavsett vad du skriver kommer du ha motståndare och just därför ska du ha så bra källor som möjligt.