Kan någon förklara detta? GeForce 6800 LE

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara detta? GeForce 6800 LE

Det här mysteriet är ett återkommande problem jag har haft till och från i över 2 års tid, det är först nu som jag lyckats reproducera det som händer när jag vill. Det verkar hända i alla 3-d applikationer jag kör, men oftast i World of Warcraft. Eftersom jag haft problemet över 2 år och har testat och uppdaterat tonvis med drivrutiner under den perioden så tror jag att det istället kan vara något fel på hårdvaran, jag kan bara inte lista ut vad och om jag kan göra något åt det.

Alltså, här idlar jag i Shattrath, inga konstigheter egentligen förutom att GPU temperaturen kanske är lite hög(?), jag kör med luftkylning och öppet chassi.

Här är jag inne på character screenen istället, helt idle. Den här skärmdumpen är tagen bara sekunderna innan hela systemet låser sig. Alltså ingen BSoD eller att spelet kraschar, nej jag får bara korrupta streck över hela skärmen, ljudet loopar och allt låser sig så jag måste stänga av hela datorn för att kunna boota upp igen.

GPU temperaturen gick upp från 56° till 63° på knappt en minut, fläktarna på fullt ös. Det står där att smärtgränsen går vid 127° men det måste vara ett misprint va? Jag antar att de menar Fahrenheit (°F) och i det fallet är det egentligen 147°F och inte så konstigt att kortet säger ifrån eller?

Frågan är dock, varför händer det här? Jag har provat precis allt jag kan komma på, stängt av/på onödig hårdvara, ryckt ut ljudkortet, testat att köra med bara en RAM modul, bytt plats på PCI korten, uppdaterat BIOS och drivrutiner, formaterat om hårddisken, installerat om Windows, etc. Det konstiga är att alla diagnostik och benchmark program jag kört säger att mitt system är i perfekt toppskick vilket inte stämmer så klart. Det är nästan som om det är något magiskt fel på datorn som ingen och inget kan upptäcka och jag håller på att bli flintskallig här på grund att allt hår jag ryckt ut.

Här är några skärmdumpar från Cpu-Z ifall det kan vara till någon nytta:

Jag har också låst upp två vertex pipes på kortet som ni kan se här:

Jag har överklockat en del, inte grafik kortet dock men problemet är detsamma oavsett om jag kör på factory defaults eller inte, så snälla.. hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem med wow att texturerna drar ut sig bara efter någon minuts spelande pågrund av min brödrost rig, oj nej menade sli rigg. Fick lösa det med bort med sidan av datorn och ditt med en bordsfläkt.

Dock är 63c inte det minsta varmt eller inte så värst varmt så skulle tippa på att upplåsningen av grafikortet har gjort nåt som fukkar upp allt. Testat köra orginal clock på prollen?

Permalänk
Medlem

Ok, jag återställde allt till originalskick, klockade tillbaka, låste pipes och avinstallerade nvstrap drivern så allting är exakt som när jag fick burken.

Jag drog igång WoW igen och kollade GPU temperaturen.. det hinner gå en halvtimme nu och på den tiden hinner tempen gå upp till 67° innan allt låser sig igen. Mycket bättre men fortfarande inte stabilt...

Permalänk
Medlem

Känns ju skummt men eftersom 67c inte är så hemskt igentligen för en gpu, det borde det ju vara minnena som för varma och det är oftast det som framkallar att texturer och strek drar ut sig över skärmen. Testa Underklocka minnena och gpu lite och se om den blir stabil. För det bör ju inte vara Drivrutinerna som spökar då du verkligen testat formatering och allt. Blir det stabilt när du kör underklockat kan det vara så att minnena kanske tar stryk och vill ha lite bättre kylning. Bara en tanke, du kan även se till att låsa pci/pcie/agp porten till 100-101 mhz eller dylikt.

Nollställa bios/csmos kan även vara en lösning men skulle inte tro det.

Permalänk

Låter som kortet har gått sönder.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Kan ju mycket väl vara så att tempmätaren till grafikkortet visar fel. Prova att sätta om kylaren med ny och fräsch Artic Silver... Eller köp helt enkelt en ny kyalre.

Permalänk

Du kan ju alltid prova att överklocka kortet till till en core på 350 och minnet till 750-800. Så får du lite mer fart på kortet:)

Visa signatur

E.T

Permalänk
Medlem

@Robbaz, underklockade gpu:n till 285Mhz från 300, ingen skillnad. Ska testa att dra ner den ännu mer till 270Mhz fast jag får lite artifakter då... Minnet verkar inte gå att underklocka, den säger ifrån direkt om jag drar ner den från 700Mhz till 695Mhz. Är det safe att använda RivaTuner istället för Nvidia control panel för att underklocka minnet? Det är ingen risk att man pajar något menar jag?

"du kan även se till att låsa pci/pcie/agp porten till 100-101 mhz eller dylikt"

Den står i nuläget på 66Mhz(?) är det verkligen safe att dra upp den så mycket? Om vi nu pratar om samma sak

@Battlefield, kan kortet vara trasigt men ändå fungera perfekt under flera veckors tid alltså? Vet någon om det finns det något sätt att kontrollera om kortet fungerar som det ska, något diagnostik program typ som Memtest fast för grafikkort?

@ZiM89, tack för tipset. Ska testa med kylpasta först.. är lite rädd för att montera isär kortet bara, har inte gjort det förut. Antar att det bara är att skruva isär det med lämplig skruvmejsel eller så? När man smetar ut ny kylpasta på gpu:n ska man skrapa av det efteråt med ett kreditkort eller hur var det..

@Birka Viking, menar du att överklocka kortet skulle kunna hjälpa mot mina instabilitets problem?

Permalänk
Medlem

nVidias 6x00-kort går faktiskt upp till 120+ grader celsius innan de börjar throttla. I ditt fall 127.

Några långskott:
Fryser burken även när du kopierar stora filer eller i övrigt har mycket trafik på diskarna? Jag hade ett ganska elakt problem med nVidias SATA-drivisar som löste sig genom att avinstallera dem och använda XP:s egna. Det tog mig typ ett år att få fatt på det. Det tog extra länge eftersom jag omedelbart sträckte mig efter 'forceware'-skivan så fort jag blåste burken och installerade om... Man tror man har blåst den, men har i verkligheten installerat tillbaka skiten igen. Om du har möjlighet, släng Forceware-skivan och ta allt från WindowsUpdate istället. Det är bara WHQL-certifierade drivare där.

Även nVidias nätverksdrivisar är skräp. (Man ska absolut inte använda ActiveArmor eller Hardware Offloading, men det vet du säkert redan - man får BSOD/frys efter mycket kort tid om man surfar).

Har även sett indikationer på att drivrutinen som ATITool installerar kan ställa till det ibland, men det yttrade sig som BSOD under uppstart och var innan jag blivit av med de andra problemen, så de är inte säkert att det var det. Kan ju vara samma med RivaTuner. Du skrev iofs. att du återställt allt, så det är nog inte det.

I övrigt har jag inte annat än ännu längre långskott - typ
- läckande kondingar på grafikkortet?
- nätagget?
- läckande kondingar på moderkortet?
- bytt till en annan disk?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
.... Bara en tanke, du kan även se till att låsa pci/pcie/agp porten till 100-101 mhz eller dylikt.

Riktig så högt ska inte PCI och AGP ha, räcker gott med 33MHz för PCI och 66/67MHz för AGP.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Jo pci-e ska ha runt 100 MHz.
Det är vanliga pci portarna som ska ha 33 MHz.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk

Precis som ovan skriver så är PCI.Ex så är frekvensen 100Mhz standard.

Topic:
GPUn är väldigt sval egentligen ska du veta. 6800~ är väldigt varma kort och 90+ skulle inte göra speciellt mycket. Allt räknas i C*.

Jag tror att det är dina minnen som spöar på grafikkortet. Dels för att du snackar om streck spontant och dels för att GPU'n inte alls är speciellt varm. Visst kan Nv läsa av fel men det är ytterssällan den visar en felmarginal på 50c.

Jag tror att det är minnena på grafikkortet hur som helst. Har du garanti kvar? Om så, lämna tillbaka kortet och begär ett nytt för samma pengar. Då får du förmodligen ett X1950PRO.

Min sambo har ett likadant kort som du och när jag öppnar pipes på kortet så får sambon samma problem. Dock när jag låser pipes igen så fungerar det bra utan att någonting hänger sig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

-A.N'doja har förmodligen rätt. Jag har själv upplevt dettta på deverse kort . Man kan lösa det enklet: zalman vf700 med dessa små fina minesflänsar. Ellr bara flänsarna , men vf700 blåser på dom , så dom kyls.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=306462

>fungerar till det mesta som inte är varmare än x1950pro<

Permalänk

Hade hellre kört på den : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=306460

Skiljer endast 36 kr och CU versionen ger bättre prestanda än ALcu.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Hade hellre kört på den : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=306460

Skiljer endast 36 kr och CU versionen ger bättre prestanda än ALcu.

I teorin ska AlCu ge bättre prestanda... Men den är felkonstruerad... (Ska vara cu-botten och al-flänsar http://www.extremeoverclocking.com/reviews/cooling/Copper_HS_... )

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Att texturerna drar ut sig kan vara en drivrutinsbugg. Skummade genom tråden lite, tycker det låter som din hårddisk är pajj.

edit:
"Här är jag inne på character screenen istället, helt idle. Den här skärmdumpen är tagen bara sekunderna innan hela systemet låser sig. Alltså ingen BSoD eller att spelet kraschar, nej jag får bara korrupta streck över hela skärmen, ljudet loopar och allt låser sig så jag måste stänga av hela datorn för att kunna boota upp igen."

Verkar som en trasig hårddisk. Dock låter korrupta sträck lite knepigt men eftersom du verkar ha felsökt allt grundligt förutom hårddisken så tror jag att det är där skon klämmer. Totalfrysningar som kommer random brukar vara hårdiskar som håller på att ge upp. Korrupt data skickas till RAMminnena och systemet går helt enkelt ner, totalt.

Permalänk
Medlem

Något ingen tänkt på är att han kör sin 3000+ i 245MHz fsb, även om många exemplar klarar detta galant och vissa över 300 så gör långt ifrån alla det. En sänkning till 240 tex kan eventuellt stabilisera upp saker.

Vidare är RAM-minnena speccade som bäst 2.5-3-3-8 i 200MHz(skräpminnen) och han kör dem i 2.5-3-3-7 i just 200MHz. En ändring till just 2.5-3-3-8 kan eventuellt stabilisera upp saker.

Sen talas det om varm gpu, men hur varm är cpun? AMD kan börja hänga sig över 58C-60C cirka.

Det är riktigt som det nämns att vissa SATA-drivisar kan orsaka tvärhängningar av datorn, särskilt i fallet NVIDIA. Ett förslag är att avinstallera dessa och köra med Windows egna default-drivrutin för hårddiskarna om de fungerar med just det chipsetet. Samma sak bör NVIDIAS sk hårdvarubrandvägg i bios definitivt vara avstängd.

Sen hade NVIDIA en serie riktigt dåliga drivrutiner ett tag, att antigen nedgradera till 8x.xx-serien eller köra de allra senaste 16x.xx som visat sig vara riktigt stabila kan vara ett tips.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Något ingen tänkt på är att han kör sin 3000+ i 245MHz fsb, även om många exemplar klarar detta galant och vissa över 300 så gör långt ifrån alla det. En sänkning till 240 tex kan eventuellt stabilisera upp saker.

Sista texten
"Jag har överklockat en del, inte grafik kortet dock men problemet är detsamma oavsett om jag kör på factory defaults eller inte, så snälla.. hjälp mig!"

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Hedersmedlem

Det aer inte nord/syd-brygga paa moderkortet som gaar varma daa?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Ok, efter att ha skummat igenom den här tråden och kollat in den här sidan är jag övertygad om att det måste vara nätagget som spökar, har ett Antec TruePower 380W från första Sonatan som många verkar ha "konstiga" problem med.

Vet någon om en Tagan 480W EPS/ATX 24pin (inkl 20pins adapter) fungera med min setup? Beställer en sån i så fall!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birka Viking
Du kan ju alltid prova att överklocka kortet till till en core på 350 och minnet till 750-800. Så får du lite mer fart på kortet:)

Nu hade han ju redan problem ... Dessutom ser jag inte riktigt vitsen till att överklocka sålänge man får så små skillnader i prestanda ändå.