Rykten inför 10 sep - ATIs nya generation

Permalänk
Medlem

Rykten inför 10 sep - ATIs nya generation

Edit: HD5870 är ute - skrolla ner inlägget för en samling tester

Tänkte starta en en tråd där läckor/spekulationer/rykten gällande den nya generationen Evergreen kan samlas

Som de flesta nog vet planerar ATI någon form av presentation/lansering ev deras nya generation kort den10 september:

http://techpulse360.com/2009/08/12/amd-directx-11-evergreen-g...

Det talas om en full GPU arsenal med kodnamn från träd, från low performance till High End:

Hemlock = "R800"
Cypress = "RV870"
Juniper = "RV830"
Redwood = "RV810"
Cedar = "RV810"

Vilka som är vilka och återstår vilka som kommer att lanseras först återstår att se....

Designmässigt och prestandamässigt har det varit ovanligt tyst men en del rykten och läckor har börjat sippra ut.
Ingen har nog glömt hur väl ATI lyckades dölja den rena förbättring i råprestanda som HD4850/HD4870 innebar då Nvidia tvingades att halvera priserna på sina G200 kort i princip över en natt.

Vi konsumenter kan ju bara hoppas på en liknande fördubbling av prestandan med den här generationen men än så länge går det bara att hoppas.

Här kommer lite info från nätet. Hur den kommer att stämma med verkligheten får vi se.

Tesseleringsdemo från Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=6Wp4Y-u8-Qw

Enligt Fudzilla så påstår ATIs tekniske chef Eric Demers att Evergreen inte är en uppfräshning av RV700 (HD4870) utan en omarbetad design:

http://www.hardware-infos.com/news.php?news=3148&sprache=1

Efterträdaren till HD4870 - Cypress skall ge P16000 till P18000 i 3DMark Vantage (?!!!?):

http://www.hardware-infos.com/news.php?news=3148&sprache=1

Lite andra trådar som spekulerar:
http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=49120
http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33942935

Tester av HD5870:

Sweclockers
Hardocp - preview
pcperspective
legion hardware
tweaktown
Techreport
Techpowerup
Techpowerup pci scaling
Hexus
Hexus - crossfire
bit-tech.net
guru3d
Anandtech
firingsquad
Hothardware
legitreviews

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

lés intressánt

Permalänk

Jag såg första filmen om tesselation. Coolt var det men jag hängde upp mig på en sak. Utan tesselation och computer shading eller vad det hette (på kullerstensfilmen) så hade de 500fps. När de satte på tesselation och computer shading så fick de 270 fps. Visst blev det mycket snyggare, men om man bara får hälften av den framerate man annars skulle ha så är jag inte så pepp på tesselation längre. Visst är det kul på spel som man får hög framerate på redan (över 120fps) att fpsen inte ändras med tesselation (om man kör med Vsync, då har man fortfarande 60fps), men för mig som kanske köper ett 5850/5830 lite senare än när det kommer och spelar krävande spel så kommer jag antagligen välja bort tesselation och istället få finare texturer/shadow quality och kanske någon inställning som ökar antal polygoner. För jag tänker inte sitta med 40fps utan tesselation och 22 med tesselation, det är det inte värt.

EDIT: Kommentera gärna det jag sagt och säg om det stämmer 100%.

EDIT2: Så RV870 kommer ge ungefär dubbla fps:en av vad ett 4870x2 kommer ge?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Jag såg första filmen om tesselation. Coolt var det men jag hängde upp mig på en sak. Utan tesselation och computer shading eller vad det hette (på kullerstensfilmen) så hade de 500fps. När de satte på tesselation och computer shading så fick de 270 fps. Visst blev det mycket snyggare, men om man bara får hälften av den framerate man annars skulle ha så är jag inte så pepp på tesselation längre. Visst är det kul på spel som man får hög framerate på redan (över 120fps) att fpsen inte ändras med tesselation (om man kör med Vsync, då har man fortfarande 60fps), men för mig som kanske köper ett 5850/5830 lite senare än när det kommer och spelar krävande spel så kommer jag antagligen välja bort tesselation och istället få finare texturer/shadow quality och kanske någon inställning som ökar antal polygoner. För jag tänker inte sitta med 40fps utan tesselation och 22 med tesselation, det är det inte värt.

EDIT: Kommentera gärna det jag sagt och säg om det stämmer 100%.

EDIT2: Så RV870 kommer ge ungefär dubbla fps:en av vad ett 4870x2 kommer ge?

Poängen med tesselation är att det ger mkt högre prestanda än om du ska ha samma kvalite på vanligt sätt (på vanligt sätt innebär att man har mkt fler polygoner redan i grundmodellen).
Fallet med 570 fps har ju mkt sämre kvalite än med tesselation, och om du dubblar antalet polygoner så får du kanske 270 fps med den metoden också, men kvaliten är ju inte i närheten av vad du får med tesselation.

En annan sak demot är ju enbart ett tesselationdemo, i ett spel så använder man sig antagligen bara av detta på vissa typer av objekt, så det blir ju bara renderingen av de objekten som blir lite långsammare (fast mkt snyggare såklart). Dvs påverkan på fps blir mindre.

Demot använder sig också av en mkt hög grad av tesselation, dvs ett mkt stort antal sub-polygoner, det påverkar helt säkert hastighetsskillnaden också.

Dvs användning av tesselation ger högre prestanda vid en given kvalite. Så det är inget du ska vara rädd för, men köper du ett DX11 mellanklasskort så kommer det säkert finnas grafikinställningar i nya spel som ditt kort inte klarar av med bra fps, annars blir ju dom med värstingkorten besvikna. Men det är inte alls säkert att det är tesselation du ska stänga av i första hand för att optimera inställningarna för ett mellanklassgrafikkort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Poängen med tesselation är att det ger mkt högre prestanda än om du ska ha samma kvalite på vanligt sätt (på vanligt sätt innebär att man har mkt fler polygoner redan i grundmodellen).
Fallet med 570 fps har ju mkt sämre kvalite än med tesselation, och om du dubblar antalet polygoner så får du kanske 270 fps med den metoden också, men kvaliten är ju inte i närheten av vad du får med tesselation.

En annan sak demot är ju enbart ett tesselationdemo, i ett spel så använder man sig antagligen bara av detta på vissa typer av objekt, så det blir ju bara renderingen av de objekten som blir lite långsammare (fast mkt snyggare såklart). Dvs påverkan på fps blir mindre.

Demot använder sig också av en mkt hög grad av tesselation, dvs ett mkt stort antal sub-polygoner, det påverkar helt säkert hastighetsskillnaden också.

Dvs användning av tesselation ger högre prestanda vid en given kvalite. Så det är inget du ska vara rädd för, men köper du ett DX11 mellanklasskort så kommer det säkert finnas grafikinställningar i nya spel som ditt kort inte klarar av med bra fps, annars blir ju dom med värstingkorten besvikna. Men det är inte alls säkert att det är tesselation du ska stänga av i första hand för att optimera inställningarna för ett mellanklassgrafikkort.

Kay jag hänger med. Hoppas priset möter prestandan på korten bara så att jag slipper välja mellan 5850 och 4850CF =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Jag såg första filmen om tesselation. Coolt var det men jag hängde upp mig på en sak. Utan tesselation och computer shading eller vad det hette (på kullerstensfilmen) så hade de 500fps. När de satte på tesselation och computer shading så fick de 270 fps. Visst blev det mycket snyggare, men om man bara får hälften av den framerate man annars skulle ha så är jag inte så pepp på tesselation längre. Visst är det kul på spel som man får hög framerate på redan (över 120fps) att fpsen inte ändras med tesselation (om man kör med Vsync, då har man fortfarande 60fps), men för mig som kanske köper ett 5850/5830 lite senare än när det kommer och spelar krävande spel så kommer jag antagligen välja bort tesselation och istället få finare texturer/shadow quality och kanske någon inställning som ökar antal polygoner. För jag tänker inte sitta med 40fps utan tesselation och 22 med tesselation, det är det inte värt.

EDIT: Kommentera gärna det jag sagt och säg om det stämmer 100%.

EDIT2: Så RV870 kommer ge ungefär dubbla fps:en av vad ett 4870x2 kommer ge?

Kommer det inte att finnas olika nivåer av tesselation? En viss prestandaförlust kommer det alltid att ge.
Tesselationen är nog det mest krävande i den demon. Spelar du ett spel där annan grafikhantering kräver mycket kan det vara annat som begränsar.

Jag antar att tesselationsnivå kommer att vara något som man ställer in precis som 2 eller 4x AA?

Jag fattar inte heller vantage poängen. (Kör det aldrig själv och blandar alltid ihop dem)
Samtidigt har det hävdats av en del att Cypress är kodnamnet för x2 men det känns tveksamt att x2 kortet dyker up i första rundan...

Edit: Men hur får du det till 2x 4870x2?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

4870x2 har väll ca 14000 poäng i Vantage. Så 25% snabbare än 4870x2 i Vantage med ett singel kort är väll trevligt. 5870x2 dreggel

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
4870x2 har väll ca 14000 poäng i Vantage. Så 25% snabbare än 4870x2 i Vantage med ett singel kort är väll trevligt. 5870x2 dreggel

Det låter för bra för att vara sant men vi kan ju bara hoppas...

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat

Edit: Men hur får du det till 2x 4870x2?

Det stod att RV870 var nästan dubbelt så kraftfullt som nåt annat som var kraftfullare än 4870x2. Eller så läste jag fel.

Själv har jag haft MYCKET problem med AA och AF. I kanske 25% av mina spel så funkar båda, i 25% funkar bara AA, i 25% bara AF och i 25% ingenting. Och detta är efter mycket bråk i CCC och spelinställningar, olika drivrutiner osv. Så jag har haft grymt mycket krångel. Samma problem med Vsync, och det är grymt jobbigt.
Jag misstänker att samma sak kommer hända med Tesselation, man kommer inte kunna sätta på det/stänga av det hur man vill på alla spel osv osv, kanske i Dirt2 kommer det funka men inte alltid annars... Visst är det kul att amd kommer på nåt såhär smart (eller dx11-killar eller vilka det nu är) men jag misstänker att det inte kommer bli så lätt att använda detta =/

Permalänk
Medlem

Lite bilder på Juniper har läckt ut:

http://alienbabeltech.com/main/?p=10618
http://www.chiphell.com/2009/0820/99.html

De fyra minnesenheterna på baksidan kan innebära 192 bitars buss om det sitter 8 tilll som vanligt på framsidan

Jag gillar mängden av utgångar (2xdvi, 1xhdmi, 1xdp).

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Enligt intern ATI källa/läcka ger enkelkortet 1000 poäng mindre än GTX295 i Vantage extreme och ligger på motsvarande spelprestanda.
Lite kul läsning om affärsmetoder också:

http://forum.beyond3d.com/showpost.php?p=1324914&postcount=18...

Kom ihåg att det är rykten över internet med allt vad det innebär...

Här är ursprungsposten för er som förstår kinesiska:

http://bbs.chiphell.com/viewthread.php?tid=52379

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

Gillar utgångarna

Permalänk
Medlem

Tror ni att eftermarknadskylare för 48XX-serien kommer passa på dessa kort också? Surt om man precis köpt vattenkylningsblock för tusenlappen annars...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stor risk att de inte funkar eftersom det är ett helt nytt chip så blir det nog ändringar på PCBn. Har du tur så funkar det..

/J

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Tror ni att eftermarknadskylare för 48XX-serien kommer passa på dessa kort också? Surt om man precis köpt vattenkylningsblock för tusenlappen annars...

Risken att en FC block kommer passa på de nya korten är ungefär 0. För det mesta passar ju inte ens FC block mellan olika revistitioner av kort med samma grafik krets. Vist har man inte heltäckande block kommer det säkert gå att lösa men moderna high end kort behöver ju så mycket kylning av minnen och VREG att man nästan måste ha FC block

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Tack bonji!

Support för tre displayer!

Här är originalartikeln:
http://vr-zone.com/articles/-rumour-amd-dx11-cypress-is-radeo...

AMD has informed their partners that their upcoming DX11 Cypress cards will be known as Radeon HD 5800 series. Cypress XT is Radeon HD 5870 while Cypress PRO is Radeon HD 5850. The key features of these DX11 cards are :

• 1GB GDDR5 memory
• ATI Eyefinity technology with support for up to three displays
• ATI Stream technology,
• Designed for DirectCompute 5.0 and OpenCL
• Accelerated Video Transcoding (AVT)
• Compliant with DirectX® 11 and earlier revisions
• Supports OpenGL 3.1
• ATI CrossFireX™ multi-GPU support for highly scalable performance6
• ATI Avivo™ HD video and display technology
• Dynamic power management with ATI PowerPlay™ technology
• DL-DVI, DL-DVI, DisplayPort, HDMI
• PCI Express® 2.0 support

The launch will take place in September and retail availability in October, same time as Windows 7 launch. More details later.

Liter renderade bilder på HD5870 och HD5850:
- Intressant om de verkligen kommer att byta referenskylare

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Alltså, om man ska tro på de där renderade bilderna så verkar ju kortet helt BRUTALT långt i förhållande till pcie-kontakten

Jämför med 4870/4890:

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Alltså, om man ska tro på de där renderade bilderna så verkar ju kortet helt BRUTALT långt i förhållande till pcie-kontakten

Jämför med 4870/4890:

http://img18.imageshack.us/img18/8295/4890vs4870.jpg

hehe precis, ser ut att vara typ 5-6cm längre

EDIT: Ser bara en 6-pin som strömtillförsel.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
hehe precis, ser ut att vara typ 5-6cm längre

EDIT: Ser bara en 6-pin som strömförbrukning.

Japp och den sitter bakåt. Om de hade förlängt korten så pass hade de nog fattat att det vore bra att lägga strömkontakten uppe...

/Tveksam till de bilderna (som sagt rena rykten...)

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Sjukt nice om det stämmer att det är en 6-pin för strömen!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Taget från AMD Forum:

"AMD Forum har tidigare rapporterat om att de kommande DX11-grafikkorten i Radeon HD 5000-serien skulle släppas i slutet av september.

Nu verkar det som om den officiella lanseringen sker den 22:a september och det är alltså från detta datum som de första grafikkorten ska finnas tillgängliga hos återförsäljarna.

Den 10:e september kommer AMD hålla en presskonferens, och det mesta talar för att denna kommer handla om de nya grafikkorten från företaget.

Källa: ATi-Forum.de "

---------------------------------------------------------------------------------------

"Hårdvarusajten VR-Zone har tagit fram vad man anser vara rekommenderade systemkrav för det kommande Radeon HD 5870-grafikkortet.

Seems like the power requirements for the upcoming DX11 aren't too demanding. You will just need a 500W PSU with two 75W 6-pin power connectors for a single card and a 600W PSU for Crossfire setup. The photo leaked out earlier on the web seems to be right. The requirements are similiar to that of the Radeon HD 4890 and HD 4870 cards so you need not change your parts if you are upgrading from those cards.

* PCI Express® based PC is required with one X16 lane graphics slot available on the motherboard
* 500 Watt or greater power supply with two 75W 6-pin PCI Express® power connectors recommended (600 Watt and four 6-pin Connectors for ATI CrossFireX™ technology in dual mode)
* Certified power supplies are recommended
* Minimum 1GB of system memory
* Installation software requires CD-ROM drive
* DVD playback requires DVD drive
* Blu-ray™ playback requires Blu-ray drive
* For an ATI CrossFireX™ system, a second ATI Radeon™ HD 5870 graphics card, an ATI CrossFireX Ready motherboard and one ATI CrossFireX Bridge Interconnect cable per graphics card (not included) are required"

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem

En fördubbling av prestandan tillsammans med en sänkning/bibehållande av effektkraven låter ju helt otroligt.

Men det vore guld...

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Det sägs 16k till 18k i Performance-läget. Alltså sjukt mycket.

X2 kortet sägs komma samtidigt och kommer antagligen vara en mcm-lösning. Multi-chip module, alltså som på processorer, två kärnor under en IHS.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Det sägs 16k till 18k i Performance-läget. Alltså sjukt mycket.

X2 kortet sägs komma samtidigt och kommer antagligen vara en mcm-lösning. Multi-chip module, alltså som på processorer, två kärnor under en IHS.

Vart läste du om att X2 ska släppas samtidigt?

Med tanke på att det sas samma sak om 4870 (att det ska vara en mcm-lösning), så kan det nog bara vara ett rykte också.

Permalänk
Avstängd

x2 lär släppas en månad elr så efter singelkorten.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Det sägs 16k till 18k i Performance-läget. Alltså sjukt mycket.

16k-18k vad?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
16k-18k vad?

'

16000-18000 poäng i 3Dmark Vantage Performance mode, det finns en länk i första inlägget i tråden.

4870x2 brukar ge drygt 14000 is samma benchmark...

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Ah, tack, hade glömt bort det första inlägget.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Tesselation gör också att AA samt AF kan förbättras utan de kantigheter som brukar finnas med miljön i spel och det med mindre prestanda förlust än med vanliga nuvarande tekniker.
en kraftigare motor med korten gör att vi idag troligen kan ha 1920x1200 i maxat läge för spel.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Hittade detta, en del är nytt för mig iaf. Huruvida det är trovärdigt eller inte kan man diskutera :D. Inlägget finns här lite längre ner på sidan av Tempered81. http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=31&threadi...

Citat:

Some interesting info for you guys:

http://img193.imageshack.us/img193/6540/hynixgddr5.png

Citat:

Internal sources RV870 Color First of all, CHIP area between 17.5x17.5 - 19x19 mm between, of course, ritual too clearly revealed

Second child's cry, 26.67cm PCB length, power supply will be very luxurious, DRAM has one with 2GB, Bus Width 256bit

The retail price of between 249-399USD, more than previous generations HD4800

CHIP has the original "Dual" Processor Unit, each PU contains 160 VLIW (vulgar understanding of the words Where there are two RV770 form a RV870), but certainly not in now with a simple package prices

Where CrossFireX decker SLI are AFR (cross-frame rendering), image processing, 2 GPU Where】 【rotation exchange working, efficiency relates to the driver to complete a few quick, the error can not compensate for delay

RV870 with generous SFR (split-frame rendering), image processing, professionals, all know that playing a three-color RGB images must be completed, SFR Where Through 1FPS on screen divided into a number of 8 * 8-32 * 32Pixel generous detailed map between the to carry out the same color with the nuclear deal as long as the Bandwidth咁sample is large enough, you can achieve the same RV770 generous GPUClock case is equal to +200% efficiency.

(SFR consumption on the heaviest Where Bandwidth, RV870XT will spend the world's fastest generous GDDR5)

The above messages are from the Mainland China's internal sources AMD

http://translate.google.com/tr...3D1C1GGLS_enUS335US335

Citat:

In the short term are planned:
R800
RV870
RV840
RV830
RV810
Evergreen is the name of the new generation of DX11 cards from AMD formerly known as the R800 generation. Evergreen is a family of trees in both summer and winter stay green. "Always green. Each segment has a specific name given: Hemlock, Cypress, Cedar, Juniper and Redwood.

Some sites link called Hemlock at the slowest GPU. My sources say however that this is a mixup and that appropriate Hemlock is the fastest GPU will be linked to a HD59x0 card. If X2 is a solution or that this is a fast single GPU solution is not clear. Suffix X2 missing until now is because the roadmaps.

RV870 will probably be a lot faster than RV770 (70-100% depending on the situation and how a game is programmed (pure DX11 would com much faster, thanks to multithreading, compute shaders and Tesselations). The first samples arrive in Q2 09 out and the final card will be in the second half of 2009 are released. RV870 is a 40nm GPU as RV740.

The R8x0 generation has no UVD3 board as previously mention, but "Enhanced UVD2" that hardware decode acceleration of dual 1080p HD video streams lower runs. The changes are not drastic enough to completely new song to justify. The notebook GPUs come out under the heading of Manhattan and are based on the desktop variant.

R800 also has something that still listens to the mysterious name "Dual Shader Engine. This name seems to have completely expired. But it boasts the second generation TeraScale engine and will more than 2 Tflop managed to pump out at Cypress XT (HD5870). The term ATi Eyefinity will also be promoted as a new feature. The observant user has of course already leaked pictures on the web view. Contain a lot of connectors. From Catalyst 9.10 (8.66) will be possible to connect three monitors to your HD5870 (Cypress XT), where previously only two could be controlled. Whether this feature on the HD5850 (Cypress Pro) is still waiting. The possible combinations are DVI / DVI / DP or DVI / HDMI / DP and will be a converter included each signal to another signal conversion.

Furthermore it introduces Brighter Whites processing what the blue value of white color raises a bright and vivid video playback. Video and Independent Gamma Control ensures that your video gamma alone could arrange your desktop range for even better viewing experience.

Not only in reproducing it improves a few things. ATI we used that they come with something rejuvenates came in IQ. So they were the first to 6x MSAA, they released the first HiQ AF, Temporal AA and gamma corrected AA and they came with a usable form of Edge Detect AA. The Evergreen generation AMD will continue in this area and will have the texture quality to be pushed to a new height. And this is just one of many surprises that Evergreen generation will bring.

Who's more with a DX11 card? I dare much money to work on AMD. The latest roadmaps show Q3 (September). 10 September to be exact.

Update *:
HD5870 (Cypress XT): ~ P15xxx / P17xxx
HD5850 (Cypress Pro): ~ P1? Xxx
Juniper XT ~ P95xx
Redwood ~ P46xx

* Please note that this "rumor" until the final launch is. It's what I learned, but is no guarantee of final scores. For the same money I greatly fooled. And the final performance may vary depending on CPU and used driver version.

http://translate.google.com/tr...art%3D10%26tbs%3Dqdr:d

Citat:

Chiphell have got their hands on pictures of AMD/ATI's much anticipated next-generation DX11 cards, codenamed "Evergreen", releasing September 10th.

ATI have done away with the numerical RV***/R*** nomenclature and are only calling them by codenames now. There will be four classes of the Evergreen range - performance "Cypress", performance-mainstream "Juniper", mainstream "Redwood" and entry-level "Cedar". The flagship will be the dual-chip Cypress, codenamed "Hemlock". On a side note, all these codenames are derived from coniferous trees, which are incidentally 'evergreen', or have leaves all year round. It is clear that ATI have great confidence in the upcoming generation.

The first set of pictures are reportedly of "Juniper" or RV840, the successor to the Radeon HD 4770, in the mainstream segment. Indeed, the cooler is very reminiscent of the original dual-slot stock cooler on the 4770, this time with black outfitting, on the PCB as well. At the rear end is a host of output ports, what looks like 2x DVI ports, an HDMI and a Displayport. It is worth noting that the exhaust vent only takes half the space on one slot - which might indicate an efficient and cool (thermally as well as aesthetically) card. Juniper does, however, come with a 6-pin power connector, which would indicate a TDP above 75W, if barely so (like the 4770).

In the performance segment, ATI are offering "Cypress" or RV870, which will succeed RV770/790 (HD 4800 series), rumoured to be branded as ATI Radeon HD 5850 and 5870. The heatsink and top view pictures are available. It is unclear if this is the high-end Cypress XT, and of course, these pictures should be taken with a grain of salt. Unlike the Juniper cooler, which is similar to a design introduced for the 3870 - the Cypress cooler seems novel. The Cypress card does seem to be longer than the reference 4850/70/90, which were in the 9" range. It would appear as long as the 4870 X2 or the GTX 200 cards, which are in the 10.5" range. The die size does not appear to be as large, definitely much smaller than nVidia's GT200 chips, and around the same size as RV770, at first glance. Which would beg the question, did ATI really need a full length cooler? If so, what kind of cooling would the rumoured dual-chip "Hemlock" require? It is quite possible ATI is playing it safe, as one of the major criticisms of the 4800 series was the high temperatures. It requires 2 x 6-pin connectors, which would suggest a TDP of between 150-200W, much like the 4870/90. The rumoured system requirements suggest a 500W PSU, or 600W if running in dual-card CrossfireX mode. So, the power requirements seem reasonable and within the range of the 4800 series.

According to rumours, these could possibly be the specifications:

Cypress - 1600SP, 256-bit, 80 TMU, 32 ROP
Juniper - 800SP, 128-bit, 40 TMU, 16 ROP

These specifications do seem realistic. However, ATI have a history of spreading false rumours about their cards. (Remember RV770? They convinced the entire world the card had 480SP, when in fact they had 800SP!) A significant step forward for ATI would be the 32 ROPs (render output units) on the RV870, if indeed these rumours are accurate. All ATI high-end GPUs have sported 16 ROPs since the X800 series way back in 2004.

RV830's specifications are a dead match for the RV770 4800-series, except for the 128-bit. Considering the 4850 was largely bottlenecked by the slow GDDR3, and significantly outperformed by its GDDR5 siblings (4870/90) even adjusted to similar clock speeds, ATI must surely be using unprecedentedly high frequency GDDR5 memory for both GPUs - possibly reaching 5 Gbps. This would put the memory bandwidth in the region of 150 GB/s for RV870. For a 1600SP monster, there might still be a bottleneck. There have been rumours of a 384-bit memory bus in the past as well. No clock speeds have been revealed thus far, and all leaked speculations should only be considered as rumours.

At this stage, the Evergreen generation looks promising, and ATI have a good headstart over nVidia's rumoured GT300 series, which are taped out and will only be arriving mid Q4-09 at the earliest.

http://vr-zone.com/articles/-rumour-ati-dx11-evergreen-cards-...
Summarized speculation thread:http://www.xtremesystems.org/f...=3967152&postcount=174

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.