Bygglogg - Projekt TJ07 WeeMaan Edition

Permalänk
Medlem

Bygglogg - Projekt TJ07 WeeMaan Edition

Hej!
Har sedan någon månad tillbaka hållit på med ett litet projekt vid sidan om, har ej ännu namngivit det så förslag är välkomna.
Det jag har funderat lite på är "Projekt #000000 & #FFFFFF", men säkert många som inte förstår det så vi får se lite, alla förslag är välkomna.
Det som kommer sitta i denna PC är:

P6T Deluxe
i7 920 @ 4,4ghz
Corsair Dominator
GT300 aka GF100 eller 5870-5970
OCZ Vertex ssd + 1Tb Samsung
Corsair HX620 (Hade den övers)

Kylning:
Thermochill 120.4 med 4st Gentle Typhoon 1450rpm
DDC 3.2 med XSPC res top (som kanske ska moddas till 3.1 om inte tempsen lider alltför mycket)
Heatkiller 3.0 Koppar (Ville ha LT pga färgschemat men fanns inte i lager)
GF100 / 5**** Fullcover
Vita slangar 3/8
Destillerat + silver

Allt detta kommer huseras i mitt kära TJ07, temat kommer vara svart och vitt.
Jag har redan haft den "up and runnning" men plockat isär allt på nytt för sleeving samt fixa hål i moderkortsplåten m.m.

All planering började i den här tråden.
Detta projekt beräknas bli klart i början på nästa år så slutgiltiga bilder kommer komma efter Nvidia släpper sina kort (vilket kan ta länge ).
Men nog med snack, lite bilder nu.

OBS!!!! Tyvärr har jag endast tillgång till en taskig mobilkamera nu, men ni får hålla er till tåls för en digitalkamera ska införskaffas snarast möjligt. (Budgeten är lite tajt just nu, TJ07 projektet gick på lite mera än beräknat )

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Lådan var enorm, så ni ska få ett hum om storleken kan jag säga att TVn är en 40".
En mindre familj skulle kunna bo i lådan utan problem.

Chassit med alla vattenkylnings grejjer inuti.
Tyvärr gör inte bilden den rättvis, ser mycket bättre ut i verkligheten.

Testade så allt var tätt, vilket det var. Alla fläktar i övre kammaren har bytts till Nexus svartvita som jag nu håller på sleevar.
Den är även "powdercoatad" som ni ser av snubbarna på Chilled PC, blev riktigt bra tycker jag.

Nedre kammaren, hade bara 3 GT fläktar så satte dit en silverstone temporärt.
GT fläktarna ska kanske målas vita på bladen.
XSPC reservoar toppen ska kanske bytas mot en EK att ha i övre kammaren.

Dålig bild, men lägger med den endå.

Sleevingen har anlänt.

Här spenderar jag mycket tid nu och sleevar, har tagit typ 100ggr längre än jag beräknat.

Lite saker som jag sleevat redan.
24pins, 8pins och dom 2 pci-e kommer gå i svart vitt, resten svart.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Ser riktigt lovande ut!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk

Grymt snyggt, älskar tj07, skulle gärna köpt ett om man inte levde på studiebidrag

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Keep up the krympslang. Snyggt.

Mvh

Permalänk
Medlem

Tackar för kommentarerna, men det är mycket jobb kvar!
Strippade chassit lite igår, och påbörjade med dremeln bakom moderkortsplåten (på plattan som ´skiljer övre och undre kammaren.

Det vita vid sidan om 5.25 platserna är kardborreband som jag använt för att montera SSD disken, tyckte Vertex svartvita schema passade bra att få synas lite.

Sen sleevade jag lite också, kabeln med powerknappen, hdd led m.m.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Ser jävligt lovande ut måste jag säga. Synd bara på att det inte är några toppenbilder : /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voultner
Ser jävligt lovande ut måste jag säga. Synd bara på att det inte är några toppenbilder : /

Ber om ursäkt för det, vet att det inte är alls lika upphetsande som med högupplösta bilder.
Men får duga tills vidare, lovar dock att köpa en digitalkamera bara lite pengar rullar in!

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

om hårddisk, jag skulle slå i 2x500GB i RAID 0, då prestanda skulle bli bättre och du kommer att ha 1T med
Men allt ser utt lovande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tatus_se
om hårddisk, jag skulle slå i 2x500GB i RAID 0, då prestanda skulle bli bättre och du kommer att ha 1T med
Men allt ser utt lovande

Ljudnivå är en viktig punkt och redan en HDD tycker jag väsnas lite väl, så jag nöjer mig med prestandan som 1tb disken ger.
Den är ju trots allt bara för lagring av film och musik, system och program har jag ju på SSD disken.

Edit: Föresten, har en liten fråga.
När jag montera isär min loop häromdan märkte jag att insidan på mina vita slangar var helt ljusbruna, någon som har en aning om vad det är?
Använder som sagt avjoniserat och en silver coil.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

De är nog alger, hade samma sak i min loop.

Men de måste va nån väldigt tålig sort, för ja hade i algmördare för 250L i min 2L loop. (destillerat vatten)

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prozzac
De är nog alger, hade samma sak i min loop.

Men de måste va nån väldigt tålig sort, för ja hade i algmördare för 250L i min 2L loop. (destillerat vatten)

Hmm, låter märkligt. Silver borde ju hålla allt sorts liv borta från loopen.
Det kan inte vara sånt där plasticiser eller vad det nu heter?

Edit: Eller radiatorflux?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Morgonens skörd.

Tog bort molexen på en par Nexus fläktar och sen sleevade jag tom tillsammans med y-splitter och förlängninsgkabel.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

TC är ökända för att vara besvärliga med att få bort allt flux ur, är säkert det som avlagringarna, eller så har du hittat något silver tåligt. Får hoppas det inte är vampyr alger

Kul med lite kvalitets byggen Sen finns det ju bara ett alternativ för din koppar HK, nickelplätering du kan ju inte har koppar block i ett svart och vitt tema

Håll dig nu bara i skinnet så de inte låser din tråd igen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Morgonens skörd.
http://www.pici.se/pictures/small/QumVfqBeO.jpg

Tog bort molexen på en par Nexus fläktar och sen sleevade jag tom tillsammans med y-splitter och förlängninsgkabel.

Kan du inte ta ett (uselt:D) foto med båda fläktarna mer utsträckt så man ser hur du har gjort? Hur har du mätt för att bestämma sleevningens längd i förhållande till monteringsplatser?
Vi är inte bortskämda med fina byggen & vill gärna se detaljer .. roligt bygge att följa.

Mvh

Edit/ Arr? Fixat. /edit.

Permalänk

Kul att det är igång Väntat på en bygglogg/tråd sen din andra tråd var som mest aktiv Riktigt nice chassi men som någon skrev; synd att man lever på 1050kr månaden

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
TC är ökända för att vara besvärliga med att få bort allt flux ur, är säkert det som avlagringarna, eller så har du hittat något silver tåligt. Får hoppas det inte är vampyr alger

Kul med lite kvalitets byggen Sen finns det ju bara ett alternativ för din koppar HK, nickelplätering du kan ju inte har koppar block i ett svart och vitt tema

Håll dig nu bara i skinnet så de inte låser din tråd igen.

Som du säger är det nog antagligen bara flux, för hade någon vit "hinna" i reservoaren också. Borde ha lämnat den dränkt i vinäger en stund.

Och jo, jag har funderat på nickelplätering till blocket men vet inte riktigt vart man kan vända sig här men ska forska vidare lite i det.
Sen kan det ju vara stor skillnad på kvaliteten också, och dåligt gjort plätering ser ju inte någon vidare ut precis.
Sen lär det ju kosta bra mycket mera än själva blocket i sig också, men det lär väl gå att skrapa fram.
Och tillika tycker jag att den smälter in helt okej på något vis, när den har mosfetkylarna och de i koppar också.

Edit: Vad menar du föresten med "låser min tråd igen"?
Tror du har förväxlat mig med en annan nu (som också hade TJ07 och samma WC grejjer).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Kan du inte ta ett (uselt:D) foto med båda fläktarna mer utsträckt så man ser hur du har gjort? Hur har du mätt för att bestämma sleevningens längd i förhållande till monteringsplatser?
Vi är inte bortskämda med fina byggen & vill gärna se detaljer .. roligt bygge att följa.

Mvh

Edit/ Arr? Fixat. /edit.

Kan ta lite mera (mobil)foton på det senare idag.
Längden bestämmer jag antingen genom att helt enkelt rada upp sleevingen längs med kabeln och sedan klipper av och hoppas på det bästa.
En annan säkrare metod jag använder till Pci-E m.m som kommer synas mera så träder jag på sleevingen först (klipper inte något, låter den vara kvar i rullen),
stretchar ut den till maximal längd och sedan markerar jag.
Sen drar jag ut den en bit och klipper av vid markeringen.

Sedan trär man på dom förklippta krympslangarna och håller dom över levande ljus så dom krymper och tar ett fast tag om sleevingen.

Om jag använder vit sleeve så drar jag eltejp (på längden) över kabeln först så det absolut inte ska synas något igenom, dock gjorde jag inte det på den första Pci-E jag sleevade men kanske ska göra om det senare.
Men på 24pin m.m är det vit eltejp, dock är den inte klar så ni får vänta med bilder lite.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Kul att det är igång Väntat på en bygglogg/tråd sen din andra tråd var som mest aktiv Riktigt nice chassi men som någon skrev; synd att man lever på 1050kr månaden

Det tog ett tag från det att jag fick grejjerna tills jag skapade tråden, jag tänkte vänta tills jag skaffat digikamera så man inte skulle "förstöra" utseendet på chassit med en så dålig kamera.
Men, det blev så nu endå.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Sant det var nog R1cke som var en stygg pojke Bara bråkar med dig.

Nickelplätering verkar inte vara så vansinnigt dyrt men det gäller ju att hitta någon firma som är beredd att köra en enda grej bara, till ett rimligt pris. Om du hittar något lova att skvallra vars du gjorde jobbet.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Sant det var nog R1cke som var en stygg pojke Bara bråkar med dig.

Nickelplätering verkar inte vara så vansinnigt dyrt men det gäller ju att hitta någon firma som är beredd att köra en enda grej bara, till ett rimligt pris. Om du hittar något lova att skvallra vars du gjorde jobbet.

Problemet är ju det att man borde slå ihop sig med många andra som behöver nickelplätering för att det ska bli rimliga kostnader, annars får man nog säkert räkna med över 50€ (500kr).
Vet att Chilled PC har börjat erbjuda nickelplätering jävligt billigt (~100kr) men skulle inte orka skicka dit den igen.
Stör att dom la upp tjänsten precis efter att dom skickade mina grejjer. :\

Edit: Vad för sorts företag ska man vända sig till för att få den pläterad månne?
Bilfirmor eller?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

väldigt tragiskt att du fotar ett så fint projekt med en så usel mobilkamera.. en simpel digitalkamera kostar ju bara några hundringar...

men som sagt, ballt med vattenkylning och TJ07, ballaste chassiet som finns. avis - javisst!!

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
väldigt tragiskt att du fotar ett så fint projekt med en så usel mobilkamera.. en simpel digitalkamera kostar ju bara några hundringar...

men som sagt, ballt med vattenkylning och TJ07, ballaste chassiet som finns. avis - javisst!!

Ja, det är tragiskt. Men ska som sagt köpa en så fort jag får pengar.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Sleevade klart 24pin kontakten häromdan.
Avvaktar med bilder tills jag får råd att köpa kamera.

Har satt ut lite annonser på bl.a P182 så får se om jag får bort den i helgen.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Lite oredigerade bilder tagen av en kass fotograf (mig själv) under en glödlampa.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Casemod-mästare

det är riktigt nice att fler och fler personer fixar vattenkylning funderar själv på att fixa vatten men då bygga eget schassi

men som alla andra tycker... synd med ett sånt fint project och en sån dålig kamera

lycka till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr 3D
det är riktigt nice att fler och fler personer fixar vattenkylning funderar själv på att fixa vatten men då bygga eget schassi

men som alla andra tycker... synd med ett sånt fint project och en sån dålig kamera

lycka till

Så sant, men dom senaste bilderna var iallafall med en Canon 8mp så det går åt rätt håll.

Lite OT, men n uhar det blivit vinter över natten. Höstdepressionen är över.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Foto tips:

- Använd stativ! eller i alla fall ett ordentligt stöd.
- Använd inte blix utan försök ljussätta med ljus som inte ger för starka skuggor, ute en molnig dag, vid ett norr fönster eller i ett fototält.

Ett tips är att fixa ett foto tält typ http://www.kjell.com/?item=57330 om man inte vill köpa ett går det enkelt att bygga själv av en kartong lite papper och några bygglampor. Tanken är att sprida ljuset så det blir mjukare och ger trevligare bilder.

Tycker ofta att skillnaden mellan en bra och en ok bygglog är kvalliten på bilderna.

Edit: uppdaterade länken

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Foto tips:

- Använd stativ! eller i alla fall ett ordentligt stöd.
- Använd inte blix utan försök ljussätta med ljus som inte ger för starka skuggor, ute en molnig dag, vid ett norr fönster eller i ett fototält.

Ett tips är att fixa ett foto tält typ http://www.kjell.com/?item=57330&path=360000000,372000000, om man inte vill köpa ett går det enkelt att bygga själv av en kartong lite papper och några bygglampor. Tanken är att sprida ljuset så det blir mjukare och ger trevligare bilder.

Tycker ofta att skillnaden mellan en bra och en ok bygglog är kvalliten på bilderna.

Tack för tipsen!
Din länk fungerar inte, men förstår nog hurdant du menar.
Ska försöka få till lite bättre bilder framöver.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Tack för tipsen!
Din länk fungerar inte, men förstår nog hurdant du menar.
Ska försöka få till lite bättre bilder framöver.

Klicka på länken lideri gav dig och ta bort ett Kommatecken i slutet av adressen så funkar den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Umarrion
Klicka på länken lideri gav dig och ta bort ett Kommatecken i slutet av adressen så funkar den.

Tack för det, men jag har läst runt lite och beslutat att försöka laga en egen för en billig peng.
Just nu har jag ingen kamera heller så, men ska beställa en senare ikväll så kanske får den före helgen.

Jag har även beställt en 120.4 radiatorbracket, PT_nuke (eftersom jag troligen fått alger i systemet trots att jag haft silver i loopen), en till Gentle Typhoon, lite skruvar och annat nödvändigt krims krams.

Sen har jag lekt lite med en dremel för första gången och gjort ett hål bakom moderkortsplåten också, det blev helt okej bara man drog över lite eltejp runt kanterna.

Här kommer lite (mindre bra) bilder jag tog häromdan, notera min stackars heatkiller som inte ser så fräch ut på undersidan, för mycket tryck kanske? (Den är rengjord med Arctic cooling cleaner kit.)

24pin ATX igen, denna gången i dagsljus.

Radiatorn, den är stor.

Heatkiller 3.0 undersida, vad tror ni?

Men ovansidan ser bra ut iallafall.

Pumpen med dom misstänkta algerna, solen har gått ner som ni ser.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Ser skit bra ut