Bygglogg - Projekt TJ07 WeeMaan Edition

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tatus_se
ja trodde att den del som sitter kvar på strömdelen som hade ingen kontakt, men det skulle man se bättre om man hade ta bort den från kortet och sa undersidan, annars bara kör OCCT och kolla temps och om det finns ingen problem med test, typ den skulle inte tappa ström så det blir bra, jag skulle ha sett bilderna då sitter kortet i dator inne i loop :D, har du mycket kvar innan du blir nöjd? ;p

Jo, det var precis den. Jag kollade på undersidan, men inga direkta märken där heller. Ska se om jag kan rota fram en bild.
Men vad jag läst så är det inget speciellt viktigt där endå, blir inte så farligt varmt.

Jag har nog en del kvar innan jag är nöjd, måste få hem mina Bitspower Matte Black kompressionsnipplar och 1/2 slang och massa annat smått och gott sen efter allt det är installerat så har jag kommit en bra bit på vägen iallafall.
Men helt nöjd vettefan om man kommer vara någon gång, finns alltid nåt att haka upp sig på.

Förhoppningsvis ska paketen från England och Holland dyka upp inom en par dagar.

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daemon85
Är sugen på något liknande när jag ser det, dock har jag aldrig hållit på med vattenkylning. Är det mycket avancerade grejjor om man inte gjort det förut?

och vart har du köpt det?

Btw det finns väl inte vattenkylning för hd 5970 än?

Inte skulle jag säga att det är avancerat alls, är ju inte raketforskning direkt.
Men det går ju förstås att göra rätt så avancerat men man kan göra det enkelt också.
Köpt mina grejjer mestadels från Chilled PC, skitbra butik och Tom som jobbar där är riktigt schysst.

Det finns många block till 5970, brukar alltid komma inom några veckor från det att korten kommer på marknaden.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

5970 som andra block till 58xx från ek har kommit lite innan kortet fans på marknaden, sen du kunde ju köpa 5850/5870 block mycket tidigare än det gick med kortet pga amd problem med tillverkning men ek brukar ha allt minst lika snabb som kommer produkten

Permalänk
Medlem

Varje gång ja har slösurfat och kollar på byggloggar m.m dom här senaste dagarna så hamnar jag på ett eller annat vis alltid in på MurderMods hemsida av någon anledning.
En stealth faceplate, inverted atx backplate, sepentine topp och iluminated midplate skulle inte sitta helt fel faktiskt.
Men måste börja tänka på plånboken snart, den börjar bli hyffsat tunn.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Varje gång ja har slösurfat och kollar på byggloggar m.m dom här senaste dagarna så hamnar jag på ett eller annat vis alltid in på MurderMods hemsida av någon anledning.
En stealth faceplate, inverted atx backplate, sepentine topp och iluminated midplate skulle inte sitta helt fel faktiskt.
Men måste börja tänka på plånboken snart, den börjar bli hyffsat tunn.

Hehe det är ju bara $999. Blir nog billigare och bättre, möjligtvis snyggare om du gör en scratchbuild ;).

Permalänk
Medlem

Nja inte riktigt, det är ju hela Murderboxen som kostar 999$, jag har ju redan lådan så behöver ju bara tillbehören.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Lite frågor hoppas jag inte missat svaret för har inte lusläst.

Kör du alla fläktarna att blåsa ut?
Har du någon extra fläkt eller liknande till hdd'arna som sitter i 5.25 facken?
Fick du fast radiatorn stabilt? Gjorde du nya hål etc?
Hur fäste du Reservoaren/pumpen?

Hoppas du orkar svara, tänkte jag skulle fråga saker jag inte har koll på om jag nu ska ta och göra samma sak Blir väldigt inspirerad av ditt projekt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daemon85
Lite frågor hoppas jag inte missat svaret för har inte lusläst.

Kör du alla fläktarna att blåsa ut?
Har du någon extra fläkt eller liknande till hdd'arna som sitter i 5.25 facken?
Fick du fast radiatorn stabilt? Gjorde du nya hål etc?
Hur fäste du Reservoaren/pumpen?

Hoppas du orkar svara, tänkte jag skulle fråga saker jag inte har koll på om jag nu ska ta och göra samma sak Blir väldigt inspirerad av ditt projekt

Kör du alla fläktarna att blåsa ut?

Nej, dom 2 92mm fläktarna på baksidan blåser in kall luft över moderkortskylningen och sen suger 120mm fläktarna i toppen ut den varma luften.
Optimalt för vattenkylning IMO.

Har du någon extra fläkt eller liknande till hdd'arna som sitter i 5.25 facken?
Nej, fläktkontrollern och hårddisken får i princip inget luftflöde öht.
Men dom klagar inte, hårddisken ligger på ~37 grader vanligtvis.

Fick du fast radiatorn stabilt? Gjorde du nya hål etc?
Radiatorn är stabil, fäste den med hammondlådor med dubbelhäftande tejp på vardera sidorna.
Om man skulle lägga den på sidan och skaka så skulle den kanske lossna, men det håller hur bra som helst för transport.

Hur fäste du Reservoaren/pumpen?
Har den ligga löst just nu, men ska borra hål för den i slutet på veckan när jag monterar ur allt.

Hoppas det hjälpte dig.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Håller på och sparar samt läser på för ett vattenprojekt till sommaren (mitt första riktiga). Hade nästan bestämt mig för ett TJ07 och svart/vitt tema redan innan jag såg den här tråden. Känns lite trist att härmas men vad ska man säga - du har god smak!

Tanken är en 480 rad i botten och en 360 rad i toppen, 480 till ett Fermi och 360 till min 920. Tanken är att allt ska kunna rulla på med bra klock med fläktar <800rpm, i två separata loopar. Vill gärna ha den i toppen som insug, får försöka lösa värmen i chassit med en ram-fläkt eller så (chipsetet blir inte särskilt varmt vad jag har kunnat se). Funderar bara på om jag lurar mig själv angående ljudnivån och att en 480 rad@ca 1100 rpm låter mindre eller samma som en 360 och 480 @800. I det senare fallet tillkommer ju även en extra pump samt lite större krav på luftstömmar vid moderkortet (och mer pengar dessutom). Vad tror herrskapet?

Grymt bygge hursomhelst ! Det verkar dessutom som att du kommer vara en skillad fotograf lagom tills sluresultatet ska fotograferas.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Håller på och sparar samt läser på för ett vattenprojekt till sommaren (mitt första riktiga). Hade nästan bestämt mig för ett TJ07 och svart/vitt tema redan innan jag såg den här tråden. Känns lite trist att härmas men vad ska man säga - du har god smak!

Tanken är en 480 rad i botten och en 360 rad i toppen, 480 till ett Fermi och 360 till min 920. Tanken är att allt ska kunna rulla på med bra klock med fläktar <800rpm, i två separata loopar. Vill gärna ha den i toppen som insug, får försöka lösa värmen i chassit med en ram-fläkt eller så (chipsetet blir inte särskilt varmt vad jag har kunnat se). Funderar bara på om jag lurar mig själv angående ljudnivån och att en 480 rad@ca 1100 rpm låter mindre eller samma som en 360 och 480 @800. I det senare fallet tillkommer ju även en extra pump samt lite större krav på luftstömmar vid moderkortet (och mer pengar dessutom). Vad tror herrskapet?

Grymt bygge hursomhelst ! Det verkar dessutom som att du kommer vara en skillad fotograf lagom tills sluresultatet ska fotograferas.

Jag skulle helt klart köra 480an till processorn och 360an till grafikkortet, eftersom grafikkorten är inte lika kräsna med temperaturer.
Och sen angående topfläktarna som insug så tror jag inte det kommer göra nån stor skillnad, för även om du har dom som utsug så är luften som far igenom radiatorn sval, eftersom 92mm fläktarna är såpas nära och du inte har några komponenter som genererar värme till luften förutom moderkortet.
Och angående ljudnivå så har det alltid varit en stor prioritet för mig, och jag har 99% av tiden mina fläktar på ~500rpm och då är dom riktigt tysta.
Jag tycker ljudnivån blir mycket högre med färre fläktar på högre hastighet än fler fläktar på lägre hastighet, som exempel låter 2st fläktar på 500rpm mindre än en fläkt på 800rpm IMO.

Dock har jag en stor ljudbov i lådan nu, nämligen pumpen.
Min DDC 3.2 överröstar alla mina fläktar tillsammans även när dom ligger på långt över 1000rpm, kanske till och med 1500rpm.
Något jag är lite förvånad över då folk sagt att DDC 3.2 inte ska låta så farligt mycket, men jag är ju rätt kräsen av mig.
Det ska dock åtgärdas, antingen genom en fläktkontroller så jag kan ha den på 7-9v eller att jag helt enkelt löder om den till en DDC 3.1.

Så om ljudnivå är en prioritet i din build rekommenderar jag verkligen inte 3.2an utan kör på 3.1 eller en D5 som du kan ändra varvtal på.

Och sen angående mitt projekt så kom det ett paket idag men jag var inte hemma när dom skulle leverera det. :\
Och vet inte om jag är hemma imorn heller vid den tiden dom levererar så får se hur det blir, lite synd att man inte kan komma efter det när det passar en själv.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

synd att de kan inte lämna paket på postens service ställe, det brukar gå för mig om typ schenker missade mig hemma
till pumpen, är säkert att din system är ordentlig luftat? och finns ingen luft i pumpen för det brukar låta mycket innan man tar bort luft ordentlig som är också viktig till livslängden då luft i pumpen kommer sitta vid keramisk lager och den kommer överhettas då vilket leder till ny pump annars om allt är bra så bara kör med dämpande mattor runt om pumpen, det går ju också att köpa färdiga boxar till det men onödig kostnad tycker jag då dämpande mattor går på biltema mycket billigare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tatus_se
synd att de kan inte lämna paket på postens service ställe, det brukar gå för mig om typ schenker missade mig hemma
till pumpen, är säkert att din system är ordentlig luftat? och finns ingen luft i pumpen för det brukar låta mycket innan man tar bort luft ordentlig som är också viktig till livslängden då luft i pumpen kommer sitta vid keramisk lager och den kommer överhettas då vilket leder till ny pump annars om allt är bra så bara kör med dämpande mattor runt om pumpen, det går ju också att köpa färdiga boxar till det men onödig kostnad tycker jag då dämpande mattor går på biltema mycket billigare

Borde nog inte vara luft i systemet, körde det ju nog en par månader åtminstonde utan förbättring.
Men den rackaren går ju i runt 4500rpm så det är klart det måste låta, men ska testa koppla den till 9v här i veckan och se vad den tycker om det.

Att hämta den på posten skulle vara optimalt men tydligen finns inte det alternativet från DPD. :\
Men ska ringa och prata med dom imorn så löser det sig säkert.
Det är iallafall paketet från holland det handlar om, och det är i den som alla godsaker är.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Hur hade du tänkt göra med kylningen på moderkortet? Jag vet inte hur kritiskt det är. Det mesta jag hittade var bara kylningsblock till de 2 översta "klossarna" http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?cPath=113_46... men hittade också där det var till north/southbridge med http://www.specialtech.co.uk/spshop/customer/product.php?prod...
Men det blir kanske aldrig så varmt att det är nödvändigt?

Någon som vet var det är för värmeutveckling på Mosfet-blocken?

Permalänk
Medlem

det är inte nödvändig att kyla med vatten, bara det blåser lite på de komponenter så är ok, men tänk att du tar bort fläkten från cpu som blåste innan så det är att skaffa en till detta nu, annars räcker väl med kylflänsar som du limmar på MOSFET samma som man brukar sätta på minne på grafikkort
annars det är snyggare med vattenblock på moderkortet och allt men inte nödvändig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daemon85
Hur hade du tänkt göra med kylningen på moderkortet? Jag vet inte hur kritiskt det är. Det mesta jag hittade var bara kylningsblock till de 2 översta "klossarna" http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?cPath=113_46... men hittade också där det var till north/southbridge med http://www.specialtech.co.uk/spshop/customer/product.php?prod...
Men det blir kanske aldrig så varmt att det är nödvändigt?

Någon som vet var det är för värmeutveckling på Mosfet-blocken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tatus_se
det är inte nödvändig att kyla med vatten, bara det blåser lite på de komponenter så är ok, men tänk att du tar bort fläkten från cpu som blåste innan så det är att skaffa en till detta nu, annars räcker väl med kylflänsar som du limmar på MOSFET samma som man brukar sätta på minne på grafikkort
annars det är snyggare med vattenblock på moderkortet och allt men inte nödvändig

Vattenblock till moderkortet är inte riktigt prioritet just nu, dels för att jag misstänker att jag kommer att byta till ett Rampage III Extreme när det kommer och dels för att jag inte tror det är nödvändigt.
För det är endå rätt så bra luftflöde över MBet med dom 2 92mm fläktarna som puffar luft över den och dom 2 120mm som drar luften.

Dessutom så är det dyrt, får nog räkna med mellan 2000-2500kr för block, kompressionsnipplar m.m till dom.
Finns mycket annat man kan göra för dom pengarna.

Dock finns ju ett alternativ, man kan ju ta bort kylflänsen som sitter på nordbryggan så finns där en platta man kan montera vattenblock på, lite som på RIIE.
Men tveksam till hur snyggt och effektivt det kommer att vara.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Paketen kom nu.

Highflow skicka med slickepinne.

Bitspower love. Dålig skärpa dock.

Översikt av allt.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Du kan få skicka vidare paketet hem till mig
Kommer bli ett grymt bygge av det här!

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Jobba jobba

Ser helbra ut, kul att någon annan lirar svartvit sleeving

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Du kan få skicka vidare paketet hem till mig
Kommer bli ett grymt bygge av det här!

Skulle inte tro det.
Har längtat efter dessa paket, nu blir det att börja jobba om ja ska bli klar till helgen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Jobba jobba

Ser helbra ut, kul att någon annan lirar svartvit sleeving

Svartvitt tema du med?
Kanske har någon bygglogg?

Edit: Och föresten, 1/2ID, 3/4OD slangen var mycket fetare än jag förväntade mig, men borde inte vara något problem.
Tycker det är snyggt med feta kablar när man inte har så många (massa block till MB osv).

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Skulle inte tro det.
Har längtat efter dessa paket, nu blir det att börja jobba om ja ska bli klar till helgen.

Edit: Och föresten, 1/2ID, 3/4OD slangen var mycket fetare än jag förväntade mig, men borde inte vara något problem.
Tycker det är snyggt med feta kablar när man inte har så många (massa block till MB osv).

Hehe
Då ser jag fram emot en stor update i helgen:D
Det är riktigt snyggt ångrar att jag körde på ID3/8 OD1/2

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Hehe
Då ser jag fram emot en stor update i helgen:D
Det är riktigt snyggt ångrar att jag körde på ID3/8 OD1/2

Mm, jag har ju haft 3/8ID 1/2OD nu ett tag och det är alltför klent har jag märkt.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Mm, jag har ju haft 3/8ID 1/2OD nu ett tag och det är alltför klent har jag märkt.

Jo jag har märkt det Men man lär sig av sina misstag och det är första vattenriggen så till nästa blir det 1/2ID

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Bitspower

Kompressionsnipplar.

Roterbara 45 graders adaptrar.

Stop pluggar

Vanliga barbs ifall att kompressionsnipplarna inte får plats någonstans (radiatorn främst)

Alla kompisar samlade.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

En hel tomtearmé! Kostade?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
En hel tomtearmé! Kostade?

Skjortan och halva armen.

Edit: Tycker ni bilderna är i lagom storlek?
Brukar beskära dom till 1000 pixlar på bredden vid vanliga foton, dom som står upprätt har jag 600 pixlar på bredden.
Vet inte riktigt hur forumets egna skalningsfunktioner fungerar.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

bilderna är bra
de Bitspower svart matt är ursnygga men kostar skit mycket, problem ligger i detta att ju fler du behöver så prislappen blir jätte stor bara på grund av de

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tatus_se
bilderna är bra
de Bitspower svart matt är ursnygga men kostar skit mycket, problem ligger i detta att ju fler du behöver så prislappen blir jätte stor bara på grund av de

Jo, men jag skulle nog säga att det är värt det. Kvalitet rakt igenom.
Och sen måste man ju komma ihåg att dom håller länge, inte som med komponenter som efter 1 år har föråldrad teknik redan.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tatus_se
bilderna är bra
de Bitspower svart matt är ursnygga men kostar skit mycket, problem ligger i detta att ju fler du behöver så prislappen blir jätte stor bara på grund av de

Märkte det själv :D, testade dra ihop ett paket med vanliga 1/2 ID och 3/8 OD, sedan ett med Bitspower-fittings, samma storlekar. Men då ska där ju till massa adapters om man ska ha 90-gradiga. Priset steg nog med en tusenlapp i alla fall. Men, smakar det så kostar det ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Märkte det själv :D, testade dra ihop ett paket med vanliga 1/2 ID och 3/8 OD, sedan ett med Bitspower-fittings, samma storlekar. Men då ska där ju till massa adapters om man ska ha 90-gradiga. Priset steg nog med en tusenlapp i alla fall. Men, smakar det så kostar det ;).

Behöver man inga 45 eller 90 graders klarar man sig ju ganska lindrigt undan, men när man börjar lägga 45 graders roterbara adaptrar i kundkorgen börjar priserna skena iväg.
Hade feser förut och där var kompressionsnippeln "inbyggd" i deras 45 graders och den kostade väl runt 40kr, och med bitspower får man räkna med ~200kr sammanlagt för en 45 graders comp.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Men snygga är dom.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D