Bygglogg - Projekt TJ07 WeeMaan Edition

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daemon85
Vilken hastighet kör du på dina 4 Gentle Typhoon som sitter på radiatorn? Du kör väl inte dem i 1450? Jag funderar på att använda 4 st Gentle Typhoon 800 rpm men funderar på om det kyler tillräckligt bra. Har läst runt lite och märkt att folk inte tycker man ska ha fläktarna över 1000 för att få det tyst, så då blir ju 1150 fläktarna för högljudda med.

Hej!
Jag kör dom i princip alltid på 500rpm, då är dom så gott som ljudlösa.
Därför är 1450rpms versionerna perfekta för dom går att köra mellan 500-1450rpm, 1850orna har minimum 800rpm vid 5v och det låter betydligt mera än 500.
1150orna ser jag ingen anledning att köpa då ljudnivån inte ändras märkbart under 500rpm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tatus_se
jag har gt 1850 (3st) på thermochill pa i runt 1200 nu och hörs inget allas

Vid 1200rpm tycker jag dom låter ganska mycket, skulle aldrig palla det en längre tid.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

jaha funkar de så bra, skönt att få höra från någon som använder det i ett system med 4x120 radiator då kanske jag ska överväga att köpa Scythe 120mm Gentle Typhoon, 500rpm istället för 800 rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Vid 1200rpm tycker jag dom låter ganska mycket, skulle aldrig palla det en längre tid.

jag faktisk har de där på ca. 1200 tre stycken som push och radiator sitter i top av chassi, dvs fläktar är inne och det hörs ingenting från de, det är bara att byta psu snart för den hör jag, förresten jag kan ändra fläkthastighet på de med 9 steg på min moderkort och på 1 sitter de på typ 230rpm, och på 2 450rpm osv. och till mig det finns ingen skillnad mellan 1200 eller 800 eller 230, ska testa snart då kommer nya grejer till dator och ska plocka isär allt då byter jag tillfällig fläkten på psu, för ny kommer jag beställa med nya grafikkort och det får dröja till första tester mellan 5800 serie och fermi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daemon85
jaha funkar de så bra, skönt att få höra från någon som använder det i ett system med 4x120 radiator då kanske jag ska överväga att köpa Scythe 120mm Gentle Typhoon, 500rpm istället för 800 rpm

Om du skaffar en fläktkontroll behöver du inte grubbla så mycket. Du kan köra både 1150, 1450 och 1850 på 1000rpm, med 1850 kan du inte gå fullt lika lågt som 1150, och med 1150 kan du inte gå lika högt som 1850. Men runt 1000 prickar du med alla.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Okej grabbar (och tjejer?), fixade en lite provisorisk lösning mellan cpu och gpu med en vanlig nippel (dock bitspower matte black där också) på cpun och en kompression (ej 45) på gpun.
Har läckagetestat en par timmar nu och än så länge ser det bra ut (men brukar ju alltid komma någon droppe precis när man tror att det är lugnt ).
Ska köra över natten och sen lägga upp bilder imorn om allt löper.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lite temps på gpun lätt överklockad, ser rätt så bra ut.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

En liten update då.

TJ07n strippad igen.

Monterat hammond lådor för radiatormontering med dubbelhäftande tejp på båda sidor.
Eltejpen är till för att jag ska få det rakt och jämna mellanrum.

Pumpen fått lite Bitspower love.

Radiatorn fick komma med i duschen och bli fräsch och fin.

Kapade den lite för att hårddiskmonteringen skulle passa bättre.

Sådär ska det se ut inuti lådan sen.

Radiatorn monterad.

Pumpen fick lite ljuddämpningsmatta som jag hade hemma, tveksamt om det gör någon skillnad, men varför inte.

Fläktarna monterade.

Har dock bytt ut dom vanliga Bitspower matte black nipplarna på radiatorn mot kompressionsnipplar och den övre nippel på pumpen har fått en 45 graders adapter, men bilder på det kommer senare.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Fortsättning..

Heatkillern, som har blivit riktigt skitig. :\

Hmm varför ska jag ta bort den för? :S

Fick bada i lite ättika, vilket tog bort det värsta men fortfarande lite missfärgningar kvar.
Testade även Coca Cola fast det gjorde knappt något.

Blev som sagt lite bättre iallafall.

Fick en liten makeover med mattsvart spray.

Inget proffsjobb direkt, men får duga än sålänge. Blev lite "prickar" där och här, kan vara för att jag var ute och gjorde det och så kom det lite snöflingor och landade på delarna.
Kanske gör om och gör rätt vid ett senare skede.

Ihopplockad igen, dom flesta verktygen jag använde ser ni på bilden.
Handskarna är obligatoriska på operationsbordet.

Tadaa.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Permalänk

Riktigt fint jobb med heatkillern!

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Fixade till pumpmonteringen lite.

Hittade dessa gummi grejer som kom från mitt gamla P182.

Och så en till hammond låda med dubbelhäftande tejp.

Där står den stadigt nu.

En svart akrylskiva och lite verktyg, undrar vad man ska göra med den.

Billig borr men den duger.

Samma med denna, diamant skivorna är dock äkta dremel.

Inga repor på själva skivan som tur är, utan bara på skyddsplasten.

Har inga bilder på slutresultatet, men får bli en liten överraskning.

Lite tumskruvar till PCI(-E) platserna och för sidopanelerna.

Dom måste ju självklart matcha allt annat.

Nästa update borde vara slutresultatet.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut nu.

Ser ju lite efterblivet ut med den vanliga nippeln + buntband på heatkillern men ska nog försöka ordna det på något vis.

Såhär såg det ut med en 45 graders men det pallade dom ju tyvärr inte med läckagefritt.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Såhär ser det ut nu.

Har sagt det förut, men din dator är verkligen en orgie i prydlighet. Vackert.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan

Såhär såg det ut med en 45 graders men det pallade dom ju tyvärr inte med läckagefritt.
http://www.forumbilder.se/images/d53201083601A4206.jpg

Då tycker jag att du ska vara glad att det läckte, för böjen slangen gör nu mellan grafikkortet
och processorn lirar bättre med övriga tjusiga slangkurvationer än 45-graders-biten i mitt öga iaf.
Alltså, alla andra slangar bågar sig över hårdvaran, då passar inte en så rak/sned slangbit imo.

Mvh

Edit/ Baksidan av DVD-driven gör sig inte riktigt mot allt det fina svarta .. /Edit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Har sagt det förut, men din dator är verkligen en orgie i prydlighet. Vackert.

Då tycker jag att du ska vara glad att det läckte, för böjen slangen gör nu mellan grafikkortet
och processorn lirar bättre med övriga tjusiga slangkurvationer än 45-graders-biten i mitt öga iaf.
Alltså, alla andra slangar bågar sig över hårdvaran, då passar inte en så rak/sned slangbit imo.

Mvh

Edit/ Baksidan av DVD-driven gör sig inte riktigt mot allt det fina svarta .. /Edit

Jo, det blev nog helt okej endå. Buntbandet skulle dock kunna ersättas mot något annat.
Baksidan av DVDn ska fixas snarast möjligt!

Sitter på en annan dator nu än hemma och vissa av bilderna är ganska "gryniga" pga sweclockers (eller webbläsarens?) skalningsfunktioner verkar det som.
Ska lägga upp thumbnails till oskalade bilder senare idag.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag läste någonstans att du funderade på att byta till "ASUS Rampage II Extreme, X58" istället, jag hade själv tänkt köpa "ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366" så om du av någon speciell anledning som ditt nuvarande inte duger och därför vill byta till Rampage?

Permalänk
Medlem

deamon85 sånt du kunde pm till weemaan

@weemaan
sjukt fint, visst bara den buntband passar inte, men compression fitting och kanske ngt svart plåt till baksidan av dvd så allt blir perfekt
tack igen för mkt bra bygge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tatus_se
deamon85 sånt du kunde pm till weemaan

@weemaan
sjukt fint, visst bara den buntband passar inte, men compression fitting och kanske ngt svart plåt till baksidan av dvd så allt blir perfekt
tack igen för mkt bra bygge

Jo, men kompressionsfitting fungerar ju inte på heatkillern tyvärr.
Vanliga är för stora och 45 graders adaptrarna pallar inte slangtrycket. :\
Men får nog va vanlig bar nu ett tag iallafall, dock med något annat än buntband att hålla slangen på plats, förslag på vad någon?

Ska köpa en aluminiumskiva eller ta en bit akryl som jag har kvar till DVDn.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daemon85
Jag har för mig att jag läste någonstans att du funderade på att byta till "ASUS Rampage II Extreme, X58" istället, jag hade själv tänkt köpa "ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366" så om du av någon speciell anledning som ditt nuvarande inte duger och därför vill byta till Rampage?

Anledningen var att det är lättare att hitta vattenblock till Rampage IIan, men blir nog inget sådant endå tycker färgen på moderkortskylningen passar så bra in nu så.
Om det blir nytt MB så blir det Rampage III extreme när det kommer.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

har två enkla idéer men den kanske känns som tillfällig grej, du kan köra med buntband och täcka den med den "mutter" från compression fitting annars kör med stål klämma och kanske detta mutter på den med

men kan du förklara varför den compression fitting kan inte användas på HK? har inte lust att leta i tråden (det blev rätt många sidor +)
om den har för kort gänga så kanske ngt sånt Bitspower Anti-Twist Adapter G1/4" to G1/4" som du kan måla svart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tatus_se
har två enkla idéer men den kanske känns som tillfällig grej, du kan köra med buntband och täcka den med den "mutter" från compression fitting annars kör med stål klämma och kanske detta mutter på den med

men kan du förklara varför den compression fitting kan inte användas på HK? har inte lust att leta i tråden (det blev rätt många sidor +)
om den har för kort gänga så kanske ngt sånt Bitspower Anti-Twist Adapter G1/4" to G1/4" som du kan måla svart

Den är fysiskt sett för stor, får inte plats för hålen är för nära varandra.
Ska ta rådet om "muttern" från en komp nippel, dock måste jag ju ta bort slangen för att få dit en och det har jag ingen lust med nu när jag just fått ihop den igen.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Ser väldigt fint ut WeeMaan !

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Riktigt snyggt! Fixar du till Dvd-baksidan är det så nära perfekt man kan komma
Håller med Getskägg om att det blev snyggare med en "rundare" slangdragning från GPU->CPU.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Riktigt snyggt! Fixar du till Dvd-baksidan är det så nära perfekt man kan komma
Håller med Getskägg om att det blev snyggare med en "rundare" slangdragning från GPU->CPU.

Ah, måste väl ge mig en spark i baken och försöka få det gjort snarast möjligt.

Tack joel.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Tänker kanske skaffa denna, men för att få luften att gå ut där har jag pratat med Tom och han kan skära ut "hål" i något visst mönster med CNC maskin.
Vet inte om jag ska ta den vanliga "clear" eller "black tint" heller.

Funderar på antingen text eller något trevligt mönster, förslag och tips på vad mottages tacksamt!

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Tänker kanske skaffa denna, men för att få luften att gå ut där har jag pratat med Tom och han kan skära ut "hål" i något visst mönster med CNC maskin.
Vet inte om jag ska ta den vanliga "clear" eller "black tint" heller.

Funderar på antingen text eller något trevligt mönster, förslag och tips på vad mottages tacksamt!

http://www.chilledpc.co.uk/shop/images/large/topwindowtj07.jp...

Gör någon stilren WeeMan-logga och kör black tint ;).

Permalänk
Medlem

Vilken skönhet! tack för att du dokumenterade bygget så väl.
Kan du inte ta bort ocz klisterlappen från ssd;n som förstör lite av helhetsintrycket?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Gör någon stilren WeeMan-logga och kör black tint ;).

Tror nog det lutar åt black tint, jag är dock ingen designer direkt så vet inte alls hurdan logga jag ska ha. :S
Man kan ju ha texten WeeMaan i någon snygg font visserligen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Vilken skönhet! tack för att du dokumenterade bygget så väl.
Kan du inte ta bort ocz klisterlappen från ssd;n som förstör lite av helhetsintrycket?

Hmm, jag som tycker den passar ganska bra in i och med att den är svartvit.
Vad anser ni andra?
Och tack föresten.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan

Hmm, jag som tycker den passar ganska bra in i och med att den är svartvit.
Vad anser ni andra?
Och tack föresten.

Du har en poäng där. Jag tar tillbaka mitt tyckande

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Du har en poäng där. Jag tar tillbaka mitt tyckande

Det är tillåtet att tycka som man vill.
Jag tar gärna emot all kritik, bra som dålig.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D