Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel 520-serien "Cherryville" innehåller kontrollerkrets från Sandforce

Permalänk
Melding Plague

Intel 520-serien "Cherryville" innehåller kontrollerkrets från Sandforce

Nästa generation av SSD-enheterna i Intels 500-serie innehåller en kontrollerkrets från Sandforce, vilket tar prestandan till nya nivåer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra och om Intel drabbas av Sandforce-buggar så är de stora nog att kunna krossa dom.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Usch då, man köper ju Intel för att man vill ha just Intels egna lösningar, som i stort sett alltid varit lite bättre än alla andra, undantaget grafiklösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Usch då, man köper ju Intel för att man vill ha just Intels egna lösningar, som i stort sett alltid varit lite bättre än alla andra, undantaget grafiklösningar.

Ja det här låter störande.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Entusiast

Intel som har fått en syn utav mig som mest ''stabil'' på SSD marknaden, antar att det kommer att förändras.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

vore intressant att få reda på anledningen till detta också...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ajdå, och jag som gått och väntat på 520-serien.... Fan. Då får jag vänta i ett halvår tills de flesta buggarna är fixade.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Och vem har sagt att det är det krånglande SandForce kontrollern som kommer att användas? Denna kanske är jättestabil. Tycker inte man ska se ner på den innan den faktiskt nått ut till affärerna.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna säga att De andra SSD tillverkarna "betatestar" Sandforce 2k kretsen åt intel just nu. Tvivlar på att det blir många problem med 520n.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk

Då får det nog bli en Samsung 830 för mig, tillräckligt snabb och Samsung verkar ha stabila SSDer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Usch då, man köper ju Intel för att man vill ha just Intels egna lösningar, som i stort sett alltid varit lite bättre än alla andra, undantaget grafiklösningar.

Skrivet av IceDread:

Ja det här låter störande.

Uhm, ni vet att Intel alltid använt andra tillverkares kontrollerkretsar va? 510-serien använder tex Marvells styrkretsar.
Det är bara i budgetmodellerna de har sina egna kretsar, och de är knappast befriade från problem. Anledningen till att Intel har så låg returfrekvens är att det är så svårt att returnera deras trasiga produkter.

Permalänk
Keeper of Traditions

Aldrig några nya mSata-diskar?

Vill ju ha något att stoppa in i laptopen

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Anledningen till att Intel har så låg returfrekvens är att det är så svårt att returnera deras trasiga produkter.

Haha, knappast. Jag vet INGEN som har haft problem med en Intel-ssd, inklusive mig själv som har tre stycken av varierande modell och ålder. De bara fungerar. Faktiskt.

Hälften av de jag känner som har Sandforce-baserade ssd:er har haft massiva problem. Blåskärmsfestival eller totaldöd efter 3-4 uppstarter.

Gissningsvis beror det säkert en hel del på att Intel har tillräckligt med pengar för att köra rigorösa tester på varje tillverkad ssd, och skrota icke-fungerande eller instabila enheter innan de kommer ut till försäljning...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Och vem har sagt att det är det krånglande SandForce kontrollern som kommer att användas? Denna kanske är jättestabil. Tycker inte man ska se ner på den innan den faktiskt nått ut till affärerna.

Jag säger tvärtom: det finns ALL anledning att vara extremt skeptisk, tills motsatsen har bevisats...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det finns kanske en anledning till att Intel inte byter förens nu, styrkretsarna från SandForce kanske uppfattas av INtel som stabila nog nu? Men lika sannolikt är det kanske att Intel inte kan konkurrera med SandForce när det kommer till prestandabiten? Deras ssds har ju redan ett rykte som mycket pålitliga men epitetet snabba skulle inte jag tillskriva dem i alla fall.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Haha, knappast. Jag vet INGEN som har haft problem med en Intel-ssd, inklusive mig själv som har tre stycken av varierande modell och ålder. De bara fungerar. Faktiskt.

Hälften av de jag känner som har Sandforce-baserade ssd:er har haft massiva problem. Blåskärmsfestival eller totaldöd efter 3-4 uppstarter.

Gissningsvis beror det säkert en hel del på att Intel har tillräckligt med pengar för att köra rigorösa tester på varje tillverkad ssd, och skrota icke-fungerande eller instabila enheter innan de kommer ut till försäljning...

Åt mig är det tvärt om, jag har haft 2 olika sandforce, båda har fungerat klockrent, min kompis som har haft intels ssd, har krashat två gånger, sen bytte han till ocz.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Anledningen till att Intel har så låg returfrekvens är att det är så svårt att returnera deras trasiga produkter.

Det där var ett märkligt uttalande minst sagt...
Den statistik som presenterats bygger väl ändå på returfrekvens ifrån återförsäljarled? Knappast svårare att återlämna en Inteldisk till butiken än någon annan.

Tills vi vet hur denna disken funkar och exakt vilken krets det handlar om så väljer jag att vara milt optimistisk. Det här kan ju faktiskt vara ett tecken på att Sandforce äntligen fått ordning på sina kretsar vilket då är positivt för alla tillverkare som använder dem.

Det vore ju annars lite märkligt om Intel nu väljer att använda Sandforce efter att de själva under lång tid vunnit kunder på att folk valt exempelvis Intels diskar för att slippa Sandforce problem. Så man får väl anta att de har större förtroende för de kretsar de nu valt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag säger tvärtom: det finns ALL anledning att vara extremt skeptisk, tills motsatsen har bevisats...

Vilket är ungefär samma sak bara att du är negativ och jag e positiv till motsatsen bevisats

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Det är väl inte helt omöjligt att intel skriver egen firmware till dessa, det borde i så fall lösa i princip alla problem folk har haft med sandforce kontrollern.

Permalänk
Medlem

Då är väl M4 det enda vettiga alternativet nu då.

Nej, men jag tror nog att Intel har gjort grundliga tester av den firmware de tänker skeppa dessa med.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Bra! Äntligen skippar intel flumlösningar och tar hjälp av proffsen. Jag har varit mycket skeptisk till att köpa intel SSD innan men nu kanske det blir ändring på det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Väldigt spännande utveckling.

Visa signatur

Musik @ Mig:
suecae.com

Permalänk
Medlem

Usch o fy, de här låter illa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt! Sandforce har alltid varit snabbast.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Uhm, ni vet att Intel alltid använt andra tillverkares kontrollerkretsar va? 510-serien använder tex Marvells styrkretsar.
Det är bara i budgetmodellerna de har sina egna kretsar, och de är knappast befriade från problem. Anledningen till att Intel har så låg returfrekvens är att det är så svårt att returnera deras trasiga produkter.

Fel! Bara 510-serien som använt annan kontroller. Ex X25 G1/G2 som var kungar på sin tid baserade på Intels då på alla sätt överlägsna kontroller (stabilitet såväl som prestanda). Med 320-serien har konkurrensen kommit ikapp och förbi på prestanda-sidan.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Ahaha det blir inget köp xD

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Anledningen till att Intel har så låg returfrekvens är att det är så svårt att returnera deras trasiga produkter.

Läste en sida om returneringen och intel var ju överlägset bäst, kan ju stämma det du säger, men det spelar ju inte roll när man ser 10ggr mer trådar om problem när det kmr till andra modeller.

Skrivet av EnNickeMan:

Åt mig är det tvärt om, jag har haft 2 olika sandforce, båda har fungerat klockrent, min kompis som har haft intels ssd, har krashat två gånger, sen bytte han till ocz.

Samma som ovan och sen kan man ju ha tur/otur med, om man nu får uttrycka sig så.

Skrivet av Ozzed:

Bra! Äntligen skippar intel flumlösningar och tar hjälp av proffsen. Jag har varit mycket skeptisk till att köpa intel SSD innan men nu kanske det blir ändring på det.

Dessa flumlösningar har ju uppenbarligen varit mer stabila än andra?

Skrivet av nME:

Fel! Bara 510-serien som använt annan kontroller. Ex X25 G1/G2 som var kungar på sin tid baserade på Intels då på alla sätt överlägsna kontroller (stabilitet såväl som prestanda). Med 320-serien har konkurrensen kommit ikapp och förbi på prestanda-sidan.

x25-M G2 <3, 2 år snart och fått blåskärm 1 gång bara i många olika datorbyggen, fina grejjer!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd

när 500 gb kostar 1.5 då köper jag

Permalänk

Härligt med fler SSD tillverkare som tar hjälp av Sandforce, deras välfungerande produkter är hårdslagna..

.... -_-

Permalänk
Medlem

Äh det blir nog bra trots allt. Intel har ju knappast missat att andra tillverkare har haft problem.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC