Fråga ang. Klockning utav Intel Pentium Anniversary Edition G3258 och Gigabyte Z97X-Gaming 3

Permalänk
Medlem

Fråga ang. Klockning utav Intel Pentium Anniversary Edition G3258 och Gigabyte Z97X-Gaming 3

Hej

Tänkte be om lite hjälp.
Har nyligen gått över till Intel från AMD.

Har ett Gigabyte Z97X-Gaming 3 moderkort.
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4966#o...

Processor: Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2 GHz, 3MB

Nu till min fråga.
Vilka volter förutom CPU volten ska man ändra?
Finns ju massa olika inställningar inne i UEFI, har inte en aning vilka inställningar man ska ändra för att få en bra klockning?

Mvh
Tommy

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Normalt ändrar man bara på processorns spänning. Spänningsreglerande av resterande komponenter är onödig. Givevis ändrar man även på processorns multiplier

Permalänk
Medlem

Okej, det är det jag har testat lite, då är jag inte och cyklar helt
Tänkte om det är något annat man ska ändra, men tydligen inte

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Okej, det är det jag har testat lite, då är jag inte och cyklar helt
Tänkte om det är något annat man ska ändra, men tydligen inte

Det mesta får du ut genom att endast justera multipel och Vcore. Sen finns det förstås annat att pilla på om man vill tänja på gränserna.

Permalänk
Medlem

Jo, det är sant. Då vet jag exakt vad jag ska ändra på sen.

Tack för svaren

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Entusiast

Förutom det som nämnts bör VCCIN hållas på +0.4 volt mer än vcore. Standard VCCIN är 1.8 så det blir inget problem upp till ca 1.4 vcore, men det är ju en rätt så kraftig ökning av spänningen.

4790K däremot sägs klocka bättre om man håller VCCIN låg, typ samma nivå som vcore. Men för Pentiumen gäller samma som för 4670/4770k, +0.4.

I övrigt finns VCCSA och VCCIO som har med minneskontroller att göra, inget man behöver röra vid normal använding, ~ ram upp till ca 2400 MHz.

Permalänk
Medlem

Okej, då har jag lärt mig lite till

Vad är skillnaden om man har CPU volten på auto eller på normal?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Okej, då har jag lärt mig lite till

Vad är skillnaden om man har CPU volten på auto eller på normal?

inte hundra på vad normal är för något men auto ska du absolut inte ha, speciellt inte om du klockar. då får du extremt hög spänning.

använd manual när du överklockar och sedan offset eller adaptive (adaptive är jättebra) när du är klar. det här är termer från asus-brädor, tillverkarna brukar tycka om att ha olika namn på allt så osäker på vad det heter på gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

inte hundra på vad normal är för något men auto ska du absolut inte ha, speciellt inte om du klockar. då får du extremt hög spänning.

använd manual när du överklockar och sedan offset eller adaptive (adaptive är jättebra) när du är klar. det här är termer från asus-brädor, tillverkarna brukar tycka om att ha olika namn på allt så osäker på vad det heter på gigabyte.

Testade att ha CPU volten på auto och satt multipel på x40, CPU volten var fortfarande på 1.074v. Det är stock volten på denna CPU.
Man tycker den borde ändras eftersom man ändrar multipeln.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

Hur mycket är stock multipliern på?

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

Hur mycket är stock multipliern på?

den är på x32

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Den spänningen har du sett i BIOS va? Multipeln höjs vid tyngre arbeten och sänks vid lättare påfrestning. Är VCore ställd på auto, justeras den automatiskt, på samma sätt som multipeln - högre vid hårdare arbeten, och lägre vid lättare arbete.

Den främsta anledningen till varför man brukar undvika auto VCore, är för att den i princip alltid överleverar för att försäkra att processorn får den spänning den efterfrågar. Detta leder givetvis till extra värmealstring osv osv - inge bra när du överklockar. Gör som verasions skrev tidigare, det är ganska standard för överklock av CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Den spänningen har du sett i BIOS va? Multipeln höjs vid tyngre arbeten och sänks vid lättare påfrestning. Är VCore ställd på auto, justeras den automatiskt, på samma sätt som multipeln - högre vid hårdare arbeten, och lägre vid lättare arbete.

Den främsta anledningen till varför man brukar undvika auto VCore, är för att den i princip alltid överleverar för att försäkra att processorn får den spänning den efterfrågar. Detta leder givetvis till extra värmealstring osv osv - inge bra när du överklockar. Gör som verasions skrev tidigare, det är ganska standard för överklock av CPU.

Jepp, den spänningen har jag sett i bios. När jag klockar så stänger jag av alla energi saker så att den inte sänker volten och multipeln vid belastning.
Även om jag ställer multipeln på x40 och har volten på auto så är den fortfarande 1.079v oavsett om jag kör prime95 eller inte. Har inte varit med om det förut. kanske ska testa ifall den är stabil i 4Ghz och 1.079v

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Jepp, den spänningen har jag sett i bios. När jag klockar så stänger jag av alla energi saker så att den inte sänker volten och multipeln vid belastning.
Även om jag ställer multipeln på x40 och har volten på auto så är den fortfarande 1.079v oavsett om jag kör prime95 eller inte. Har inte varit med om det förut. kanske ska testa ifall den är stabil i 4Ghz och 1.079v

Ladda ner programmet CPU-Z. Där kan du se både klock och volt.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windisch:

Ladda ner programmet CPU-Z. Där kan du se både klock och volt.

Jag har laddat ner CPU-Z.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Jag har laddat ner CPU-Z.

Upptäckte det när jag kollade din signatur Iaf är det där du ska kolla volt och inte i Bios. (Detta vet du säkert redan men men)

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windisch:

Upptäckte det när jag kollade din signatur Iaf är det där du ska kolla volt och inte i Bios. (Detta vet du säkert redan men men)

Vet det

Måste ha en halv dåligt ex av G3258, andra har ju kunna klocka 4.6Ghz med bara 1.25v Kanske man ska köpa en till G3258 och hoppas på bättre resultat
Dom kostar ju bara runt 500 hundringen.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S