Felsökning: Skärmen hamnar i viloläge vid inloggningsskärmen

Permalänk
Medlem

Felsökning: Skärmen hamnar i viloläge vid inloggningsskärmen

Tjenare Sweclockers.

Nu är det så här va, jag har ett stort problem.

Min kära dator har fungerar utmärkt sen 5 år tillbaka, men åkte till ett LAN någon gång under sista oktober. När jag kom fram fungerade datorn, så fort jag öppnade chrome/CSGO etc, så gick skärmen i "viloläge". Formaterade om datorn, och den fungerade dom 4 lan dagarna.
Efter lanet kom jag hem, och det va samma visa, så formaterade om hela datorn igen, och den fungerade fram tills början av december, då flyttade jag datorn för ett helg LAN. Den fungerade utmärkt där också, flyttade hem datorn efter helgen, och den fungerade fortfarande. Idag, flyttade jag den igen, och det blev samma visa, den går i "viloläge" när jag kommer till inloggningsskärmen, inte ens den kommer upp, då inloggningsskärmen ska komma upp blir det istället svart. Så jag gjorde en till omformatering på datorn, och den fungerar som den ska, MEN. Jag har ju då inga drivrutiner till graffekortet (NVIDIA). Så jag testar att ladda ner drivrutinerna, efter det är gjort måste jag starta om datorn, notera redan här att jag INTE installerat NÅGOT annat.
När jag då har installerat drivrutinerna till graffekortet startar jag om datorn och samma sak händer, skärmen går i "viloläge" när inloggningsskärmen ska komma upp, ni som inte fattar så dör den efter det där "Windows Startar" med dom där 4 fyrkanterna med olika färger, efter det låter hårddisken som den ska "att datorn går igång" men istället blir skärmen svart.
Vad fan är problemet?

DOM HÄR HAR HAFT SAMMA PROBLEM: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2002865/installing-n...
OCH ÄVEN SAMMA GRAFIKKORT, VISSA HAR HAFT ANNAT.

BRA ATT VETA:

- Jag har gjort inlägg på Flashback och många fler forum.
- Skärmen är inte ens ett år gammal
- Jag har bytt hårddiskar, tagit ut ram minnen osv.
- Har aldrig överklockat något.
- Jag har ett GTX 470.
- Datorn fungerade utmärkt innan.
- Juste fan, den fungerade typ 2 minuter, jag flyttade datorn då igår, till morsan ifrån farsan, och när jag kom hit kopplade jag in allting som vanligt, den fungerade som den skulle, men efter att jag gått in på spelet Tibia (det tar ingenting) så började datorn frysa typ, och sen blev det svart screen och det kom på på skärmen "Sign.Inmated". Antar att alla skärmar ifrån AOC säger så. Men, jag tycker detta är fett weird alltså.

KOMPONENTER:
HÄR ÄR MINA KOMPONENTER I DATORN:
CASE: Antec Nine Hundred Two
CPU: Intel Core i7 870 2.93GHz 8MB
Grafikkort: Nvidia GTX470 1,28GB 2xDVI
Minne: 4GB Corsair XMS3-12800 (KIT) / DDR3 1600MHz / CL9 (HAR BYTT TILL 8GB AV NÅGOT ANNAT).
PSU: Corsair TX 850W/80+
MOTHERCARD: Asus P7P55 LX / 1156 / DDR3 / CrossFire
HARDWARE: 1TB S-ATA 7200RPM

Så nu vänder jag mig till er, och snälla kom inte med dumma svar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RainyTV:

Tjenare Sweclockers.

Nu är det så här va, jag har ett stort problem.

Min kära dator har fungerar utmärkt sen 5 år tillbaka, men åkte till ett LAN någon gång under sista oktober. När jag kom fram fungerade datorn, så fort jag öppnade chrome/CSGO etc, så gick skärmen i "viloläge". Formaterade om datorn, och den fungerade dom 4 lan dagarna.
Efter lanet kom jag hem, och det va samma visa, så formaterade om hela datorn igen, och den fungerade fram tills början av december, då flyttade jag datorn för ett helg LAN. Den fungerade utmärkt där också, flyttade hem datorn efter helgen, och den fungerade fortfarande. Idag, flyttade jag den igen, och det blev samma visa, den går i "viloläge" när jag kommer till inloggningsskärmen, inte ens den kommer upp, då inloggningsskärmen ska komma upp blir det istället svart. Så jag gjorde en till omformatering på datorn, och den fungerar som den ska, MEN. Jag har ju då inga drivrutiner till graffekortet (NVIDIA). Så jag testar att ladda ner drivrutinerna, efter det är gjort måste jag starta om datorn, notera redan här att jag INTE installerat NÅGOT annat.
När jag då har installerat drivrutinerna till graffekortet startar jag om datorn och samma sak händer, skärmen går i "viloläge" när inloggningsskärmen ska komma upp, ni som inte fattar så dör den efter det där "Windows Startar" med dom där 4 fyrkanterna med olika färger, efter det låter hårddisken som den ska "att datorn går igång" men istället blir skärmen svart.
Vad fan är problemet?

DOM HÄR HAR HAFT SAMMA PROBLEM: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2002865/installing-n...
OCH ÄVEN SAMMA GRAFIKKORT, VISSA HAR HAFT ANNAT.

BRA ATT VETA:

- Jag har gjort inlägg på Flashback och många fler forum.
- Skärmen är inte ens ett år gammal
- Jag har bytt hårddiskar, tagit ut ram minnen osv.
- Har aldrig överklockat något.
- Jag har ett GTX 470.
- Datorn fungerade utmärkt innan.

Så nu vänder jag mig till er, och snälla kom inte med dumma svar.

Då alla problem uppstår efter du flyttat på datorn antar jag att du redan har kollat att grafikkortet sitter fast ordentligt internt? Samma med alla kablar?

Annars låter det som att grafikkortet fått sig en knäpp då du får svart skärm, vilket tyder på no signal från grafikkortet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att testa med annat grafikkort (låna kompisens etc)? Testat med äldre drivrutiner?

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har någon sladd som glappar? Tänker om det kanske är någon hårddisk sladd eller liknande som glappar och orsakat korrupt data som sedan "fixas" när du installerar om Windows (Antar att det är Windows du kör).

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad enligt §3.1*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Har du möjlighet att testa med annat grafikkort (låna kompisens etc)? Testat med äldre drivrutiner?

Tjenare man! Ja, jag har testat med äldre drivrutiner. Har även frågat om dom har något grafikkort men ingen har.

Skrivet av screamin-daemon:

*Rubrik ändrad enligt §3.1*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Tack, ser mycket bättre ut

Skrivet av NodCommander:

Det är inte så att du har någon sladd som glappar? Tänker om det kanske är någon hårddisk sladd eller liknande som glappar och orsakat korrupt data som sedan "fixas" när du installerar om Windows (Antar att det är Windows du kör).

Har kollat alla kablar, kollade precis hårddisken också, drog ut kablarna, och sedan satte jag in dom.
Ja, det är Windows jag kör precis, och jag har precis omformaterat om datorn igen (JUST NU FUNKAR DEN). Men har inte installerat NÅGONTING, utan bara öppnat IEXplorer och gått in här. Håller just nu på att installera drivrutiner till graffekortet igen, men den här gången äldre än den jag hade när den funkade. (Har testat att ha den jag hade innan men samma sak händer, "Black Screen" istället för inloggningsskärmen. Jag är inte förbannad så egentligen, utan mer bara frustrerad att ingen annan har haft samma problem, annars hade det ju varit lite lättare. Tack för svaret/frågan commander.

Skrivet av DavidtheDoom:

Då alla problem uppstår efter du flyttat på datorn antar jag att du redan har kollat att grafikkortet sitter fast ordentligt internt? Samma med alla kablar?

Annars låter det som att grafikkortet fått sig en knäpp då du får svart skärm, vilket tyder på no signal från grafikkortet.

Juste fan, den fungerade typ 2 minuter, jag flyttade datorn då igår, till morsan ifrån farsan, och när jag kom hit kopplade jag in allting som vanligt, den fungerade som den skulle, men efter att jag gått in på spelet Tibia (det tar ingenting) så började datorn frysa typ, och sen blev det svart screen och det kom på på skärmen "Sign.Inmated". Antar att alla skärmar ifrån AOC säger så. Men, jag tycker detta är fett weird alltså.

Citera gärna flera
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RainyTV:

Juste fan, den fungerade typ 2 minuter, jag flyttade datorn då igår, till morsan ifrån farsan, och när jag kom hit kopplade jag in allting som vanligt, den fungerade som den skulle, men efter att jag gått in på spelet Tibia (det tar ingenting) så började datorn frysa typ, och sen blev det svart screen och det kom på på skärmen "Sign.Inmated". Antar att alla skärmar ifrån AOC säger så. Men, jag tycker detta är fett weird alltså.

Ja det betyder att det inte finns någon signal. Inget konstigt. Öppna datorn och se till att allt sitter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja det betyder att det inte finns någon signal. Inget konstigt. Öppna datorn och se till att allt sitter.

Jag har kollat flera gånger, vet inte vad jag ska ta mig till... åh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainyTV:

Jag har kollat flera gånger, vet inte vad jag ska ta mig till... åh.

Jag vet hur det känns. Sitter med flera lika konstiga och oförklarliga problem, nu är inte mina så förödande som ditt, men jag vet om frustrationen.

Du har inte möjlighet att testa något annat grafikkort då? En variant för dig hade ju varit att köpa och prova med ett riktigt billigt graffikort som du vet fungerar, typ https://www.inet.se/produkt/5409949/msi-geforce-210-1gb Observera att detta är så botten-nivå det går att komma i prestanda om man köper nytt i butik.

Annars som sagt tidigare om du har någon kompis i närheten att låna och prova med så går ju det med.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag vet hur det känns. Sitter med flera lika konstiga och oförklarliga problem, nu är inte mina så förödande som ditt, men jag vet om frustrationen.

Du har inte möjlighet att testa något annat grafikkort då? En variant för dig hade ju varit att köpa och prova med ett riktigt billigt graffikort som du vet fungerar, typ https://www.inet.se/produkt/5409949/msi-geforce-210-1gb Observera att detta är så botten-nivå det går att komma i prestanda om man köper nytt i butik.

Annars som sagt tidigare om du har någon kompis i närheten att låna och prova med så går ju det med.

Tråkigt och höra att du också har. Jag har frågat runt en del men ingen har något liggandes, jobbar inte heller så har inte pengar att betala för detta ens. Så det är lite tråkigt. Får la hoppas på att någon har något liggandes så jag bara kan se om det är grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag vet hur det känns. Sitter med flera lika konstiga och oförklarliga problem, nu är inte mina så förödande som ditt, men jag vet om frustrationen.

Du har inte möjlighet att testa något annat grafikkort då? En variant för dig hade ju varit att köpa och prova med ett riktigt billigt graffikort som du vet fungerar, typ https://www.inet.se/produkt/5409949/msi-geforce-210-1gb Observera att detta är så botten-nivå det går att komma i prestanda om man köper nytt i butik.

Annars som sagt tidigare om du har någon kompis i närheten att låna och prova med så går ju det med.

Tjenare!
Fick igång datorn! Det jag gjorde va att installera NVIDIAs drivrutiner, innan jag startade om datorn så gick jag in i MSCONFIG och satte på FELSÄKERT LÄGE i MINIMAL start. Startade då om datorn, och den hamnade i felsäkert läge, då va nvidia installerat och jag gick då in i MSCONFIG igen och stängde av FELSÄKERT LÄGE och startade inte startade inte om datorn utan jag STÄNGDE AV DEN.

Efter detta fungerade det, Weird men ja.
Tack till alla!

Skickades från m.sweclockers.com