Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Årets hetaste mediaspelare i stort test

Permalänk
Melding Plague

Årets hetaste mediaspelare i stort test

Är du trött på att försöka hitta en film bland din stora DVD-samling eller att barnen repar din favoritfilm så du måste köpa den på nytt - igen? Då är det kanske äntligen dags att ta steget in i framtiden och digitalisera allt och lämna alla fysiska medier bakom dig. Vi har testat de hetaste och bästa mediaspelarna på marknaden idag så att du kan veta vilken som passar dina behov bäst. <br />

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra test! Har precis börjat fundera på en mediaspelare.

Visa signatur

[C2D E6850][OCZ Reaper 4gb 800MHz][GA-P35-DS4 rev 2.0][GW 8800GT 512][150gb Raptor + 1,2tb][HX 620W][Samsung 970p]
GWAR!!
http://www.stargateworlds.com/

Permalänk

Stavas inte codec med "C"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Stavas inte codec med "C"?

Jo det har jag med för mig, Men de kanske är den svenska stavningen?
annars bra test. kändes lite för långt bara =D

Permalänk

Beställde en Popcornhour i söndags, väntar med spänning.

Permalänk
Avstängd

Re: Årets hetaste mediaspelare i stor test

Bra och välkommen test!

Men:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
...ta steget in i framtiden och digitalisera allt och lämna alla fysiska medier bakom dig.
...

Förlåt? Är hårddiskar, flashminnen eller nätverkslagring något som inte tillhör sinnevärlden?

Klart att data ligger fysiskt någonstans! Ligger det inte som gropar i en plastskriva, ligger det som magnetiska flödesförändringar på en magnetisk skiva eller som laddningar i ett flashminne eller hål i ett hålkort eller bananer i ett fruktställ eller vad som helst som kan representera bitar. Och alla de sätt tillhör den fysiska verkligheten!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Stavas inte codec med "C"?

Det går bra med båda versionerna, beroende på språk.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Trevligt test! Har själv en gammal TviX 4000 och det är väldigt smidigt att ha filmerna som iso-filer på hårddisk i en spelare vid TVn. Synd att de fortfarande är buggiga så jag väntar nog till stabilare lösningar kommer innan jag uppgraderar. Saknar h.264-stödet i min gamla spelare men jag kodar till xvid istället och det går bra det med.

Jag kör nästan uteslutande med inspelningar jag gjort med TV-kortet eller min videokamera och fixar till dem själva för att spela på min TviX. Så det är ju bara att välja codec och container med inställningar som funkar i sin egen spelare när man skapar sina filer så egentligen behöver man inte alla dessa olika nya formaten.

Permalänk
Medlem

Det går att vända på locket till popcorn så du slipper se loggan

Permalänk

Förstår fortfarande inte varför inte Apple-TV är med i testet!? Har själv en sådan och den fungerar utmärkt utan buggar, ser bra ut och är super lätt att använda. Via lätta smidiga program som tex isquint kan man konvertera avi,wmw och andra format till sin apple tv och allt fungerar perfekt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Stavas inte codec med "C"?

Du kan inte ana hur mkt jag funderade på vad jag skulle skriva :). Och hur översätter man "Containers" på ett bra sätt?

Citat:

Förlåt? Är hårddiskar, flashminnen eller nätverkslagring något som inte tillhör sinnevärlden?

Klart att data ligger fysiskt någonstans! Ligger det inte som gropar i en plastskriva, ligger det som magnetiska flödesförändringar på en magnetisk skiva eller som laddningar i ett flashminne eller hål i ett hålkort eller bananer i ett fruktställ eller vad som helst som kan representera bitar. Och alla de sätt tillhör den fysiska verkligheten!

Du har självklart rätt. Allt ligger på något fysiskt media i slutändan. Saker kan inte existera i vacuum. Det var mer tänkt som en snärtig inledning som hänvisade till fyska medium som DVD och CD-skivor. Kunde ha skrivits om lite men det var ändå bättre än det jag först skrev :).

Citat:

Förstår fortfarande inte varför inte Apple-TV är med i testet!? Har själv en sådan och den fungerar utmärkt utan buggar, ser bra ut och är super lätt att använda. Via lätta smidiga program som tex isquint kan man konvertera avi,wmw och andra format till sin apple tv och allt fungerar perfekt.

Vi hade tyvärr inte tillgång till en AppleTV inför detta test. Jag ägde en tidigare men sålde den för någon månad sen. Jag håller helt med att den har väldigt trevlig gränssnitt. Jag hackade min för att spela andra format men med tanke på att man fick hacka om den varje gång firmware släpptes tröttnade jag lite. Visst kan man konvertera om filer men jag föredrar spelare där man så långt som möjligt slipper det. Jag vill kunna rippa ner alla mina DVD-skivor och spela upp dem som om de fortfarande var en skiva istället för att behöva konvertera om allt.

Min idealspelare skulle ha ett utseende som AppleTV, gränssnitt från Apple (eller Tvix), formatstöd från Tvix, extra funktionalitet från NMT-spelarna och stabil som AppleTV/Linksys2100.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Äntligen! Precis vad jag gick och väntade på! Ni är Bäst Sweclockers!

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Medlem

Vi på kjell kommer få in popcorn snart. Har hört att den går något sjukt i usa. Det jag saknar är att den inte kan spela in.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem

Så SweC rekommenderar en buggig produkt? Hehe, rätt underhållande faktiskt. I övrigt så är det ett bra och mycket omfattande test! Det vore bra om ni höll det uppdaterat allt eftersom uppdateringar till de olika apparaterna kommer ut på marknaden.

Då jag använder nyttjar en Sony PS3 nästintill dagligen, som bl.a. mediaenhet/-center, så kommer här ett par kommentarer:

Just PS3 har en hel del att vänta vad gäller mediahantering. Jag kan nämna ett par intressant ting, såsom
* "Manage Copy". En legal funktion för att rippa BD-skivor till PS3:ans HDD.
* Deinterlacing av 1080-signal
* Stöd för ytterligare ljud- och videocodecs; såsom DTS-HD MA
* "PlayTV". En DVB-T-modul man kopplar in i PS3:an och gör att man kan kolla på digital-TV via PS3:an. Stöd för timeshifting, tablåer och okomprimerade inspelningar direkt till HDD. M.m.

Att Sony PS3 skall ha en "Stökig navigering" kan jag inte hålla med om, då det fungerar alldeles ypperligt! Det är givetvis en vanesak, som allt annat, men Sony har verkligen lyckats dölja massa onödig information på en mycket behändigt vis - utan att för den delen utelämna den helt. Genom en simpel knapptryckning av standardutförande så får man tillgång till den information eller funktion man vill ha.

Stöd för undertexter finns i PS3:an, om undertexterna ligger som ett spår i filmen. Det finns program som trycker in en *.srt/*.sub-fil i en *.avi-fil på ett par sekunder, varefter det sedan fungerar.

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiBBoR
Så SweC rekommenderar en buggig produkt? Hehe, rätt underhållande faktiskt.

Rätt inressant att följa nordichardwares crews kommentarer också....

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Rätt inressant att följa nordichardwares crews kommentarer också....

Hehe, att jag skulle tillhöra NH:s crew är rätt underhållande att läsa - och en otroligt onödig kommentar. För bra många år sedan utvecklade jag ett par funktioner åt dem, och då ingick jag temporärt i "crewn"*. Sidan är mer eller mindre "död" sedan något år tillbaks, så jag föredrar SweC alla dagar.

* http://www.nordichardware.se/redaktion/

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Hedersmedlem

SiBBoR - När det gäller Mediaspelare av denna kaliber så finns det helt enkelt inga buggfria spelare. Mjukvaran utvecklas med rasande fart och det blir lite så att man får acceptera buggar om man vill befinna sig i framkanten. Klarar man sig med stöd för färre format så finns AppleTV/Linksys2100 etc. men då förlorar man å andra sidan mycket av flexibiliteten.

Re: PS3 och SRT/SUB. Hmm, ska testa det. Allt jag hittade handlade om att det var bitmap-subbar som stöddes. Ska se om jag hittar en avi med text redan inne och annars trycka in en text.

Jag tror det är lite smaksak när det gäller PS3-navigering. För mig personligen blir det lätt rörigt när man har mycket filer i en bra mappstruktur. Jag föredrar att gå ner i mappar än att fälla ut dem och sen fälla ut nästa nivå och nästa. Men det är lite en smaksak.

Managed Copy: Hmm, hur kunde jag missa det? Hem och leka med min PS3 och lite filmer!! Ibland är det lite frustrerande att försöka hitta all funktionalitet ;).

Vi måste skicka tillbaka några av spelarna (som inte är mina egna), bland annat Tvixen men jag hoppas vi kommer kunna dels återkomma med uppdaterade tester och kanske uppdatera själva artikeln. Jag får se hur SweC normalt hanterar sådant.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Lite märkligt att nämna att hd-dvd är billigt som fördel för xbox360, men inte nämna att det dessutom är mer eller mindre nedlagt som nackdel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedBear
SiBBoR - När det gäller Mediaspelare av denna kaliber så finns det helt enkelt inga buggfria spelare. Mjukvaran utvecklas med rasande fart och det blir lite så att man får acceptera buggar om man vill befinna sig i framkanten. Klarar man sig med stöd för färre format så finns AppleTV/Linksys2100 etc. men då förlorar man å andra sidan mycket av flexibiliteten.

Självklart förstår jag nästintill samtliga produkter buggar på något vis. Det såg endast underhållande ut att se: "SweC rekommenderar denna buggade produkt". Inget ont menat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedBear
Re: PS3 och SRT/SUB. Hmm, ska testa det. Allt jag hittade handlade om att det var bitmap-subbar som stöddes. Ska se om jag hittar en avi med text redan inne och annars trycka in en text.

Bitmap subs, ja, därför du måste kör en "remux" på den externa undertexten samt filmen via ett program (t.ex. aviaddxsub eller sub2divx). Den "remux:ade" filmen får ev. filändelsen *.divx, men då är det bara att ändra tillbaks till *.avi, så skall det fungera. Verkar som om PS3:an inte ens försöker spela upp materialet utan går efter filändelsen? Lite märkligt kan tyckas.
För att aktivera en undertext så spelar man upp filmen, trycker upp on-screen-menyn med <triangel> och därefter väljer att aktivera stödet för undertexten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedBear
Jag tror det är lite smaksak när det gäller PS3-navigering. För mig personligen blir det lätt rörigt när man har mycket filer i en bra mappstruktur. Jag föredrar att gå ner i mappar än att fälla ut dem och sen fälla ut nästa nivå och nästa. Men det är lite en smaksak.

Jo, smaken är som baken, men ge den lite tid så sitter navigeringen förhoppningsvis. Minns i början när jag klickade fel på knapparna och stoppade filmer och ökade uppspelningstakten osv...

Lycka till och det så kul :-)!

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiBBoR
Hehe, att jag skulle tillhöra NH:s crew är rätt underhållande att läsa - och en otroligt onödig kommentar. För bra många år sedan utvecklade jag ett par funktioner åt dem, och då ingick jag temporärt i "crewn"*. Sidan är mer eller mindre "död" sedan något år tillbaks, så jag föredrar SweC alla dagar.

* http://www.nordichardware.se/redaktion/

Där ser man, det ingår iaf i deras lednings policy att de gärna får delta i diskussioner på olika sajter. Vilket inkluderar att lägga upp massor med länkar till sina tester och kommentera våra tester

Men låt oss återgå till Björns test istället.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Väldigt många tack för denna recension.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elefantungen
Beställde en Popcornhour i söndags, väntar med spänning.

Jag beställde en i slutet av Januari (på DB) och avbeställde den när den blivit restad flera gånger och slutligen fick 1:a April som lev. datum, så lycka till!

Permalänk

Jag har en popcorn hour och är nöjd. Som jag ser det finns det tre nackdelar med den (inget olösligt, men iaf)

Det första är att den är hyffsat buggig, ibland spelar inte filer upp öht, sen startar man om den och det rullar på. Man kan få "dropouts" i DTS-ljud, och ljudet försvinner för någon 10-dels sekund. Om någon är intresserad går det att lösa genom att följa dessa steg (saxar från PCH-forum):

Citat:

1. de-mux the DTS stream only (with MKVextractGUI)
2. process the DTS stream with delaycut http://jsoto.posunplugged.com/audiotools.htm
3. re-mux with mkvmerge, de-selecting the original DTS stream, and selecting the DTS stream output from delaycut

...Men firmwares dyker upp ganska ofta och för varje som dyker upp känns PCH bara bättre och bättre. Man verkar dessutom lyssna mycket på det som sägs i forumet och lägger till funktioner etc.

Det andra är att den blir varm, det känns inte helt bra att ha en hårddisk sittandes i åtminstone 60 graders temp, har fixat det genom att montera en liten 25mm-fläkt & ett litet motstånd. Den är nu betydligt svalare, men istället låter den en del, visserligen mindre än xboxen jag hade tidigare... Någon gång ska jag försöka göra ett hål i toppen på PCH och sätta dit en tyst 60 eller 80mm fläkt!

Det sista är att det inte finns någon optimal streaminglösning, SMB fungerar inte för HD-material, HTTP fungerar inte med ISO. Dessutom är de httpservrarna som finns inte 100% båda är småbuggiga och lite osmidiga. Men Llink har verkligen potential och kommer i framtiden vara perfekt!

Hursom rekommenderar jag verkligen PCH, kanske inte till morfar eller någon utan större prylkoll. Men för alla oss på sweclockers som ändå har något form av intresse att hålla på med prylar & teknik etc så är det ett klockrent köp!

Förövrigt tycker jag verkligen att det var en proffsig och utförlig recension, ni verkar ju helt klart pålästa i ämnet!

Måste bara tillägga att det var lite kul att ni tankar "scenreleaser" med torrentklienten. Vad är det nu för regler på sidan? "Everyone does it"

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet med SMB och HD-material verkar till viss del bero på hur materialet är kodat. Vissa kodar det onödigt högt. Håller helt med att detta inte är något för Svensson ännu men allt eftersom de blir mer stabila så kanske det förändras. Vore Tvixen helt buggfri så skulle jag definitivt tänka på att ställa in den hos mina föräldrar. Det de kunde ha problem med är att ställa in streamingen men sen tror jag de skulle klara av att hantera den.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

har en ps3 som mediaspelare och den funkar fint fint. la in gentoo och den klarar av spela upp alla former av format förutom mkv

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem

Har en Popcorn Hour A-100 och jag är helnöjd. Inte haft några problem alls med den.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk

"Idag används det främst för DivX och XviD filmer"
"CD skiva"
"open-source ramverk"
"Open-source variant"
"WMV9 kodeken"
"Vorbis kodeken"
O.s.v.

... Sparka personen som rättläser era artiklar. NU!

Det är väldigt oförskämt av er att satsa hårt på att skriva bra artiklar, sedan förstör ni den med hjälp av idiotiska saker såsom särskrivningar.

Vissa delar av artikeln är närmast oläsbar tack vare detta. Nog för att Swec handlar till stor del om datorer, men maskinöversatt kod är FEL väg att gå.

Jag hoppas verkligen ni försöker göra något seriöst åt det här, det är en sån vansinnigt liten bit som vem som helst kan lära sig att lösa med några få timmars övning.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Superbra test verkligen!

Off topic:
Skriv gärna tillbaka PM om ni/du orkar (moderatorerna eller ansvariga prestandatestare). Kan ni eller kommer ni att ställa Xbox 360 och PS3 mot varandra? Jag tror många skulle uppskatta ett sådant test här inne faktiskt. Jag skulle till 100% göra det.

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Inte riktigt förstått om det går att köra popcorn över ett trådlöst nätverk.. och om det går, är det en märkbar skillnad mellan trådlöst - trådburen uppkoppling till mediaspelaren?

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
"Idag används det främst för DivX och XviD filmer"
"CD skiva"
"open-source ramverk"
"Open-source variant"
"WMV9 kodeken"
"Vorbis kodeken"
O.s.v.

... Sparka personen som rättläser era artiklar. NU!

Det är väldigt oförskämt av er att satsa hårt på att skriva bra artiklar, sedan förstör ni den med hjälp av idiotiska saker såsom särskrivningar.

Vissa delar av artikeln är närmast oläsbar tack vare detta. Nog för att Swec handlar till stor del om datorer, men maskinöversatt kod är FEL väg att gå.

Jag hoppas verkligen ni försöker göra något seriöst åt det här, det är en sån vansinnigt liten bit som vem som helst kan lära sig att lösa med några få timmars övning.

Det är inget fel på våra korrekturläsare men ändringarna har inte kommit med i den publicerade artikeln. Vi jobbar på att lösa detta nu, det här inte till vanligheterna att våra artiklar innehåller så pass många fel och vi får försöka bättra på rutinerna kring korrekturen. Är du intresserad av att korrekturläsa, kontakta mig! :). Trevligt att du gillar testet i övrigt!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com