[Photoshop] Ny spaceart, kritik tack!

Permalänk
Medlem

[Photoshop] Ny spaceart, kritik tack!

Skulle vilja att någon duktig photshoppare skulle kunna ge lite tips och kritisera (konstruktiv kritik!) min nya bild. Det är så lätt att själv missa saker som behöver rättas till osv!

Anyway här är länken!
http://www.deviantart.com/deviation/56693389/

Permalänk
Medlem

Verkligen snyggt gjort, påminner starkt om Stargate Atlantis vilket jag är stort fan av. Gör den lite bredare och den hade blivit perfekt som bakgrundsbild, lägg gärna till lite fler "skepp".

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack!
Original bilden var tillräckligt stor som wallpaper, 1920 bred. Fast problemet är ju hur man ska få in allt på höjden Men kan nog lösa det på något sätt om du vill.

Permalänk
Medlem

Snyggt, snyggt!

Permalänk
Medlem

Snyggt, speciellt färgerna! Få men gör ändå bilden snygg.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Tackar tackar

Permalänk
Medlem

Snyggt, gillar den svävande staden och solarna som kommer fram.

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är hela bilden gjord från scratch (bara i PS) eller?

grymt snygg!!

Permalänk
Medlem

Tackar! Nej, vattnet är gjort i terragen, fast jag är ny i det programmet så det ser inte speciellt bra ut

Permalänk
Medlem

får man fråga hur du gått till väga? vore roligo göra en sådan bild

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Hedersmedlem

Sjukt nice!
Skeppet till höger om "staden" (tänker också på Atlantis ), vad är det för nåt, om det är från EVE? Det ser ut att vara ett från serien (Daedalus/Apollo).

Skulle sätta som wallpaper direkt om den inte var på fel ledd
Edit: Jag kunde inte hålla mig, klippte ut en bit och satte som wallpaper. Är originalet i högre upplösnin än den på deviantart, alltså? Isåfall skulle jag gärna ha ett wallpaper där staden/whatever är centrerad

Edit igen: Kritik, var det. De ljusa områdena är lite FÖR ljusa, ganska stora områden är #FFFFFF dvs helt vita. Jag förstår poängen med bilden (beskrivningen på deviantart), men det känns overkill ändå.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Japp! Jag har en version på 1920x2844. Jag har tänkt att göra några wallpaper upplösningar av bilden snart, och lägger upp dem på dev art. Kan skriva här också om ni vill.

Edit: Skeppet är en skiss från sg1 om jag inte minns fel ^_^

Permalänk
Medlem

Du har fan skills! Jag har photoshoppat i flera år och kommer inte ens i närheten av det där

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Äckligt snyggt!

Om man ska vara kritisk så är kanske stjärnorna i bakgrunden lite för många och för tätt inpå varandra. Men det är kanske en smaksak.

Permalänk
Medlem

Tack ^_^
Stjärnorna gjorde jag medvetet många för att det inte skulle bli en sådan kontrast från planeten till en svart rymd. Testade med mindre, såg bara konstigt ut. Men som sagt, det är en smaksak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Du har fan skills! Jag har photoshoppat i flera år och kommer inte ens i närheten av det där

same here, men skulle du veta hur man ska göra skulle man fixa det också. allt handlar bara om att använda olika tekniker för att få ut det man vill och att ha en ide om hur det ska se ut.....
(kanske lite offtopic men men)

Permalänk
Medlem

För det första: Skitsnyggt!
Är "jordarna" gjorda från scratch i Ps? Jäkligt imponerande isf.

Men kritik var det ja, tycker skeppens vattenspeglingar ser lite märkliga ut, borde de inte vara lite mer spegelvända? Borde det inte finnas några speglingar av de andra "världarna" i vattnet också?
Annars inget jag stör mig på direkt. Mycket snyggt gjort!

Hur länge har du photoshoppat förresten? Kan var kul att veta och jämföra med sig själv. (Har väl hållit på i en fem år nu...)

Mvh

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk
Medlem

När jag gjorde "skuggorna" av skeppen tänkte jag på att det finns två ljuskällor, en horisontellt och en lite högre upp. Den horisontella skapar självklart ingen skugga av skeppen direkt på vattnet men den mer vertikala gör vilket gör att skuggorna lägger sig princip under skeppen (Det är alltså inga speglingar utan skuggor).

Att planeterna inte skapar reflektioner är i princip för att jag gick efter en minimal känsla vid vattnet, två stora reflektioner skulle självklart störa en sådan känsla.

Planeterna är gjorda med texturer från t.ex. betong, lera och sådant. Alltså marktexturer som jag satt ihop i en upplösning på 8000x8000. Sedan får man trixa lite och försöka få det rätt.
En av sidorna jag hämtar texturer från är http://mayang.com/textures/. Bara att plocka

Jag har hållt på i 4-5 år med photoshop om jag minns rätt.

Permalänk

Riktigt tjusigt! Höll på själv för några år sedan med att göra planeter, riktigt skoj.

Permalänk
Medlem

nu är jag ingen photoshoppare, men jag tänkte jag skriver min åsikt ändå

den är snygg, men, jag skulle vilja ser lite mer "intressant" rymd. Som det är nu är känns rymden väldigt monoton, ganska jämt utspridda stjärnor med ungefär samma ljusstyrka, inga stjärnhopar, inga nebulosor etc. Sen så skulle jag vilja ser snäppet mer aktivt vatten, ser väldigt platt ut nu, men den effekten kanske du vill ge.

Permalänk
Medlem

Tack för kommentarerna!

Att lägga nebulor och sådant skulle i mitt tycke göra bilden för aktiv. Det är väldigt mycket som händer på övre delen av bilden så kontrasten mellan den övre och nedre halvan skulle bli för stor. Sen, vattnet ser lite overkligt ut, dels för att jag är ny på terragen och för att jag ville ha en minimal känsla

Permalänk
Medlem

Ta bort en av planeterna, gärna de två minsta månarna när du ändå är i farten.
Varför? Tycker det

Nej men.. light-versionen var bättre, den tippade över så skönt till höger.
Så blir det alldeles för mycket med tre planeter, bättre ta bort den större av dem, den ser ändå ut att krasha vilken sekund som helst, vore synd på den planeten
Vattnet ser ju lite underligt ut, såtillvida du inte vill få oss att tro att det är starka strömmar i vattnet, vilket det skulel kunna vara. Testa att se om du kan bygga vidare på strömt vatten och om resultatet blir bra därefter.
Så borde det finnas någon koppling mellan skeppen och vattnet, förutom skuggor. Typ.. den svävande landmassan/staden skulle kunna distorsera vattnet som vattnet är distorserat alldeles strax till vänster, där det ser strömt ut.
Testa en annan gul ton till ljuset, det du har nu har för mycket grönt för att det ska se friskt ut.
Kometen ser intressant ut, men spar den till något annat projekt.
alldeles lagom med stjärnor, det är ju trots allt en så pass ljus atmosfär så fler eller starkare stjärnor skulle se för uppdelat ut.
Ångan, atmosfären.. dra ner eller dra upp, nu ser det tungt ut, trots det ser det ganska så tunt ut vid vattenytan, det ser avlägset ut.
Om du vill behålla samma atmosfär, testa få vattnet att "ånga" lite, både bakom och framför skeppen.
Asteroiderna var söta, de har helt ok ljus.
Texturen/molnen/landmassan på planeten till höger behöver putsas lite på, ser ut som mitt golv här hemma

Det var det, i övrigt skitbra, keep on PS!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

kan inte ge konstruktiv kritik, kan inte ett skit om PS, kan bara säga: Snyggt Som Fan

Permalänk
Medlem

jag kan typ 0,001% inom PS och jag måste säga att det var fan skiiiiiiiiit snyggt!! önskar verkligen att jag kunde göra så! hur lång tid tog det att göra den bilden? alltså hur fan man kan skapa något sådant(?)!

R : E : S : P :E : C : T ! ! !

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem

Extremt snygg bild! Måste säga att jag inte riktigt gillar skuggan på texten där nere på bilden. Men de är nog en smaksak.

Visa signatur

- Icoarius ^^ -

Permalänk
Medlem

Tack tack
Hehe jag vet det där om skuggan, har fått många klagomål för den, ska uppdatera texten nu tror jag, tycker inte den passar in riktigt! ^^

Permalänk

Var kan man hitta guider till hur man gör planeter.... Jag e avundsjuk.....

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem

Skitsnyggt!

Bara jag som ser att planeten till vänster faktiskt är jorden? Man ser afrika, saudi-arabien, indien och södra asien.

spacemarine: Kolla min planet på: http://www.deviantart.com/deviation/60669338/ Du börjar med att göra själva planetens yta, Render Clouds är en bra start. Lek med färger och kontrast, posterize kan vara bra också. När du är klar med själva planeten och lagt till moln använder du Spherize. Sen lägger du till lite atmosfär i kanten av planeten.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U