Permalänk

IPRED - Hur blir jag anonym?

Hej och välkommen till det nya övervakade samhället!
Frågan är ganska enkel:

- Hur blir jag anonym när jag använder Internet?

Jag har varit inne och kikat på tex. flashbacks tjänst där du surfar via proxy. Där står det dock att de fungerar som en vanlig ISP och alltså måste lämna ut uppgifter.
Finns det någon annan tjänst/teknik/program som gör att jag kan fortsätta vara anonym med det jag gör på Internet. Hela övervakningen börjar ju bli både läskig, farlig och är ett jätteövergrepp.
Är supertacksam för alla lösningar och funderingar!

Mvh
/tuffe

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Hedersmedlem

Re: IPRED - Hur blir jag anonym?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Finns det någon annan tjänst/teknik/program som gör att jag kan fortsätta vara anonym med det jag gör på Internet.

Du har aldrig varit anonym.
Titta till exempel på The onion router, http://www.torproject.org/

Permalänk
Medlem

Du kan inte vara anonym som det är nu när om man fildelar, det behövs nya proxy server protokoll, det enda som krypterar det du gör i den vägen som är lätt att använda är torrenter

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E7300 2.66GHz@3.0Ghz, Gigabyte GA-EP35-DS3L, Crucial DDR2 BallistiX PC6400@800mhz 2048, XFX GeForce 9800GTX+, Scythe Infinity. Pure Addiction

Permalänk

Som sagt går det inte vara annonym bara försvåra det hela. men med kontakter och resurcer kan man hitta datorn ändå. problemet är väl ändå att det är svårt att bevisa vem som suttit vid datorn vid tillfället.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att jag har fel men antagligen åker abonnemangsinnehavaren på det oavsätt om han/hon suttit vid datorn eller inte. Då de kommer granska IP-adresserna så kvittar det vem som suttit vid datorn då innehavaren av abonnemang ansvarar för hur anslutningen används.

Återigen hoppas jag att jag har fel men tvekar faktiskt.

/K

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Som sagt går det inte vara annonym bara försvåra det hela. men med kontakter och resurcer kan man hitta datorn ändå. problemet är väl ändå att det är svårt att bevisa vem som suttit vid datorn vid tillfället.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Och om man har trådlös anslutning som är oskyddad, och grannen utnyttjar den för att fildela?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Som jag förstod det var dom faktiskt tvungen att kunna bevisa att det var just "du" som gjort det i en domstol. Det räcker alltså inte med att bara nypa abonnemangsinnehavaren.
Däremot för att få ut namn till en ip-adress så är det ju givetvis abonnemangsinnehavaren dom måste gå på.

Permalänk
Medlem

Det är du som innehavare som ansvarar hur anslutningen används, synd för dig skulle jag säga.

Jag hoppas en lösning kommer för att skydda den personliga intergriteten men jag är rädd att den är körd redan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparriskrigaren
Och om man har trådlös anslutning som är oskyddad, och grannen utnyttjar den för att fildela?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Det är du som innehavare som ansvarar hur anslutningen används, synd för dig skulle jag säga.

Jag hoppas en lösning kommer för att skydda den personliga intergriteten men jag är rädd att den är körd redan

fel. om du har en trådlös är det ett illegalt intrång om någon använder ditt nät. Dom gör ett lagbrott, inte du.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

De måste bevisa att du satt vid datorn och det kommer bolagen ha sjukt svårt att bevisa, finns inget "du har ansvar för ditt internet". Kolla bara på fartkameror om man sätter något ivägen för ansiktet har de ej rätt att ge dig böter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilket leverantör du har men jag antar att de flesta leverantörerna har samma villkor.

Läs genom villkor för Bredbandsbolaget (som jag själv har)

Punk 4:2

http://www.bredbandsbolaget.se/portal/wcmobject/document/pdf/...

"Abonnenten får inte använda Tjänsten, inkluderande personlig hemsida,
för kommersiellt bruk. Abonnenten ansvarar ensam för den information
som överförs via Internet och som publiceras på Abonnentens hemsidor
och är vidare ansvarig för att inneha nödvändiga tillstånd för att sprida,
ta emot eller lagra information. Abonnenten är således ensam ansvarig för
korrespondens, inlägg i diskussionsgrupper och andra Internetaktiviteter i
vilka Abonnenten deltar."

Jag tolkar det som just "du har ansvar för ditt internet".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nihilas
De måste bevisa att du satt vid datorn och det kommer bolagen ha sjukt svårt att bevisa, finns inget "du har ansvar för ditt internet". Kolla bara på fastighetskameror om man sätter något ivägen för ansiktet har de ej rätt att ge dig böter.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Klart det måste vara Abonemangsinnehavan som kommer åka på det, han är ju i dagsläget yttersansvarig för abonnemanget.
Hur skall dom kunna bevisa vem som sitter vid datorn? hur skall det gå till?

Annars kan man ju bara skylla ifrån sig...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
fel. om du har en trådlös är det ett illegalt intrång om någon använder ditt nät. Dom gör ett lagbrott, inte du.

Fel av dig med skulle jag säga,det står klart i avtalet att du som konsument är helt ansvarig för din anslutning.Är man så pass dum att man inte skyddar sitt trådlösa så får man skylla sig själv tycker jag.Det är ju skitenkelt att slå på kryptering i alla routrar.
Mvh albanen

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heltsjukt
Klart det måste vara Abonemangsinnehavan som kommer åka på det, han är ju i dagsläget yttersansvarig för abonnemanget.
Hur skall dom kunna bevisa vem som sitter vid datorn? hur skall det gå till?

Annars kan man ju bara skylla ifrån sig...

Så med andra ord menar du att om din bil skulle bli stulen och tjuven kör ihjäl massvis med folk etc är det du som är skyldig? Det är ju din bil och du som står som ägare.

Innan ni fortsätter med att "du som är abonnemangsägare är skyldig...", läs tidningen och om ändringarna som gjordes!

Och förlåt för att jag använder det uttjatade bilexemplet...

Permalänk

Hittade denna på aftonbladet nu:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ipred/article3915206.ab

skumt...... blir väldigt svårt för dom att sätta dig någon om man inte erkänner...

Permalänk
Medlem

Hur ska de kunna sätta dit någon om de inte hittar något bevismaterial (förutom en SS, ska de sätta dit fortkörare med en stillbild på bilen?)

Personligen kommer jag polisanmäla all utpressning och hot som riktas mot mig som privatperson.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wessla
Du kan inte vara anonym som det är nu när om man fildelar, det behövs nya proxy server protokoll, det enda som krypterar det du gör i den vägen som är lätt att använda är torrenter

1. Menar du att det inte går att spåra om man använder torrents?
2. Tjänsten som tex. flashback använder (https://www.flashback.name/) är den helt verkningslös? På deras beskrivning så verkar det ju som att jag som användare är anonym.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

Största säkerheten är att vara på låsta torret trackers. ifall man vill göra sig något säkrare en till ex piratebay som är helt öppet!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Fel av dig med skulle jag säga,det står klart i avtalet att du som konsument är helt ansvarig för din anslutning.Är man så pass dum att man inte skyddar sitt trådlösa så får man skylla sig själv tycker jag.Det är ju skitenkelt att slå på kryptering i alla routrar.
Mvh albanen

Det är ju även skitenkelt att knäcka t ex WEP & WPA...

I Danmark har det i princip blivit lönlöst för bolagen att jaga fildelare eftersom alla skyller på att någon måste kommit in på deras trådlösa nätverk. Samma lär gälla här. Vad som står i avtalen från olika ISPs spelar väl ingen roll för lagen? Då får väl BBB eller vilken ISP det nu handlar om säga upp abbonenten, så mycket mer lär dom ju inte kunna göra.

Från http://www.aftonbladet.se/nyheter/i...ticle3915206.ab:

Citat:

I Danmark undviker kulturindustrin att gå till domstol eftersom många domar gått emot dem på grund av det otydliga bevisläget. I stället skickar de ut kravbrev och gör upp i godo – på en lägre nivå.

På andra håll har firmor satt i system att hota med domstol i sina kravbrev. För att sedan snabbt tillägga att om man betalar tio procent av summan så är allting glömt och förlåtet.

Den nya fildelningslagen ser ut att bli ganska verkningslös. En riktig papperstiger.

Permalänk

Det är juh knappast skitenkelt att knäcka WPA...
WEP är en sak, men WPA är fan en helt annan sak.
Om du kör med lösenordet du fick med ditt levererade internet så är det bannemej näst intill omöjligt att knäcka WPA och WPA2.
Sen om du har lösenord admin...

Permalänk

Jag måste återigen fråga om att surfa via proxy. Detta borde väl fungera och göra mig anonym, åtminstone för de som skall använda IPRED? När jag läser om flashbacks tjänst så säger de att jag inte är spårbar och det jag gör är krypterat. Hur skall de kunna följa personer som använder sådana tjänster eller snackar flashback bara och det fungerar inte? Sedan undrar jag om de ens får försöka knäcka krypterad information för det är ju en helt annan femma. Någon som vet något?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

showbiz krampaktiga dödskamp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Det är juh knappast skitenkelt att knäcka WPA...
WEP är en sak, men WPA är fan en helt annan sak.
Om du kör med lösenordet du fick med ditt levererade internet så är det bannemej näst intill omöjligt att knäcka WPA och WPA2.
Sen om du har lösenord admin...

WPA är numera knäckbart också - 10-15 minuter utan att använda sig av en dictionary attack. WPA2, om man kör TKIP, är också kompromissat (är det ett ord? ).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
WPA är numera knäckbart också - 10-15 minuter utan att använda sig av en dictionary attack. WPA2, om man kör TKIP, är också kompromissat (är det ett ord? ).

Enda jag har läst angående det där var det ryska företaget (tror jag) som använder sig av GPU-kraft för att knäcka WPA kryptering.
Den programvaran är dyr och relativt svår att implementera varvid det är högst osannolikt att någon skulle knäcka ens WPA skyddade nätverk för att tanka hem brittans nya låt.
Mer troligt är de hundratals öppna nätverk

Var det det här du menade? För jag har itne hört något annat sätt att bryta sig in i WPA/WPA2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
är också kompromissat (är det ett ord? ).

Någon som kollat lite för mycket action serier på engelska här?

Spelar ingen roll HUR svårt det är, bara det går att göra (inom rimliga gränser) kan man skylla på det. Kanske kommer en nörd förbi och vill ha lite tankning?

Permalänk
Medlem

I danmark så har bortförklaringen "jag satt inte vid datorn" tydligen funkat vid de flesta fall, och många tror det kommer att göra så att IPRED inte kommer hålla här i sverige heller...

häär kan det läsas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Var det det här du menade? För jag har itne hört något annat sätt att bryta sig in i WPA/WPA2.

Nej - det här kan du köra på din bärbara om du vill. Finns så att säga färdiga exploits redan. Erik kommer, IIRC, att publicera fulla detaljer senare i år eller tidigt nästa år. Mer info här, dock var det också slashdot'ed för en månad eller så sedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naradin
Någon som kollat lite för mycket action serier på engelska här?

LOL, det också men orsaken egentligen är väl att jag flyttade härifrån när jag var 17 (tillbaka igen i 2006 - då var jag 31). Jobbar mest med amerikanare, australienare och engelskmän samt har engelsk fru så det tar mig en evighet att skriva/prata 'riktig' Svenska

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Återigen, är det någon som vet ifall "proxy-tjänsterna" fungerar, dvs. kan dölja din identitet i praktiken? Eftersom det finns flera sådana tjänster som kostar runt 50:-/månad kan ju detta isåfall vara ett alternativ om man vill vara anonym. Någon som har en aning?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

Jag testade swiss vpn tjänsten
http://www.swissvpn.net/

kostar 5 dollar för en månad

och visst man vart ju anonym då ens ip nummer kommer från
Zürich Schweiz och i det landet har man inte liknande lagar
men problemet var att jag kom typ upp i 300kbit/s med min 100/100 lina
så då blir ju den tjänsten ganska meninglös

men anonym är man så det räcker:

How is the data that passes through the VPN tunnel encrypted?
SwissVPN uses 128-bit MPPE encryption, and the authentication protocol is MS-CHAPv2.

Are any other, even stronger authentication protocols supported?
For even higher security, the EAP-TTLS authentication protocol is also supported; however this requires a (free) client to be installed:

Visa signatur

abit-ag8/Intel p4 3,0@3,7/ Corseair twinx1024-3200c2/ Zalman CNPS9500 LED cpu fläkt/250 fsb/m-audio/his radeon hd3580 256mb/Acer Extensa 5620/netgear wnr2000

Permalänk
Medlem

Dold.se har ju en liknande tjänst, & dom påstår att hastigheten inte ska påverkas!.
Någon som har testat deras tjänst?.