Permalänk

Idle temps på era i7 system?

Hej, är lite fundersam till hur min kylare fungerar med i7an och tänkte att vi kanske skulle kunna skriva ner några temps så man har att jämföra med.

Tex:

CPU Clock:
CPU Vcore:
Idle Temp:
Cooler:

Väl ventilerat Chassi, Ja eller Nej?

Min på Idle:

CPU Clock: 3200Mhz 1800(Idle)
CPU Vcore:1,33V
Idle Temp:47-49 //////Edit 41-46
Cooler: Coolermaster Hyper 212

max temp 3200Mhz eller 3800Mhz ca 75C , bara nån grad som skiljer, dock samma VCore på dem.

Väl ventilerat Chassi, Ja eller Nej? Ja!

>> Min E6750 Clockad 3,4Ghz låg på 23-25C i samma burk, men mindre fläktar i!, med samma kylare.
Sjysst om ni vill fylla i lite så man vet om man ska skaffa bättre Kylare

//Dennis

Visa signatur

Mac (Retina 5K, 27-inch, 2017) 3,5Ghz i5, 24GB RAM, RADEON PRO 575 4096MB, Flash 500GB.

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

jag hade tängt testa denna setup på orginalkylaren går din så varm så får man se om det ens är lönt att klocka i7an. trodde jag skulle kuna använda min zerotherm nirvana 120 dock står problemet i att den har en kryss-underede som i sin tur tar i socket 1366 på baksidan så det sket sig. dock hade det vart en annan kylare som inte har en kryssbaksida då hade det nog gått

edit va ligger dina temps i load??

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

i7 går väldigt högt så d e ingen fara, kör bara

Kör själv just nu med stockkylaren på 3,5ghz turbo och ht on inga problem.

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Medlem

CPU Clock: 3900
CPU Vcore: 1.344
Idle Temp: 55 edit; 60 grader efter några timmars pysslande framför datorn
Cooler: Noctua

Väl ventilerat Chassi, Ja eller Nej? Ja. En p182b
Har vänt min noctua kylare så att fläkten, som är monterad på kylaren, blåser ut all luft ur chassiets övre håll. Har precis gjort om kylpastan och hoppas på att sänka tempen några grader.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
CPU Clock: 3900
CPU Vcore: 1.344
Idle Temp: 55
Cooler: Noctua

Väl ventilerat Chassi, Ja eller Nej? Ja. En p182b
Har vänt min noctua kylare så att fläkten, som är monterad på kylaren, blåser ut all luft ur chassiets övre håll. Har precis gjort om kylpastan och hoppas på att sänka tempen några grader.

har du kollat tempen med kylaren både i horisontellt och vertikalt läge?
Funderar själv på att "vrida" den och nyttja utblåset i taket, har en Nuctua NH-U12P SE1366 som blåser horisontellt ut i bak på ett P180-chassi.

Ser dock bland tempsen här i tråden att jag kanske inte har så hög temp som jag trodde, ligger och idlar på 36-39 grader med en klock på 3,6GHz (1,28Vcore).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av re:combat
har du kollat tempen med kylaren både i horisontellt och vertikalt läge?
Funderar själv på att "vrida" den och nyttja utblåset i taket, har en Nuctua NH-U12P SE1366 som blåser horisontellt ut i bak på ett P180-chassi.

Ser dock bland tempsen här i tråden att jag kanske inte har så hög temp som jag trodde, ligger och idlar på 36-39 grader med en klock på 3,6GHz (1,28Vcore).

Är också intresserad av vilket som ger bäst temperaturer med Noctuan.
OnT så är idle tempen helt ointressant, load temperaturen är det som spelar roll.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

CPU Clock: 3500
CPU Vcore: 1.23
Idle Temp: 37
Cooler: Noctua
Load Temp: 49

Har ett cooler master cosmos 1000. Har sidoluckan öppen (mycket tystare och kallare), hade jag haft den stäng blir temperaturen ungefär 10*C högre på både idle och load. Samt mycket mer väsnande. (jag använder Noctua S12-800rpm chassifläktar)

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Medlem

Alltså idle temp säger ju lika mycket om hur varmt du har i rummet som hur bra kylning du har. Om du har 25° hemma och sen öppnar fönstret så tempen sjunker till du 20° så sjunket ju din idle temp med ungefär 5°

Load temp har ju betydelse för livslängd och stabilitet så länge den är tillräckligt låg så är den ointressant, skillnaden mellan load och idle har vist värde för att avgöra vilken kylare som är bäst då skillnaden i alla fall till vis del eliminerar effekten av rums temperaturen vid jämförelser.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Det blev en stor ändring när jag ändrade hur min noctua kylare blåste ut den varma luften. Hela 30 grader! Dock misstänker jag att de tidigare höga temperaturerna orsakades av en alltför ivrig montering av kylare och pastan (läs; slarvig).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Det blev en stor ändring när jag ändrade hur min noctua kylare blåste ut den varma luften. Hela 30 grader! Dock misstänker jag att de tidigare höga temperaturerna orsakades av en alltför ivrig montering av kylare och pastan (läs; slarvig).

Ja, om din idle temp var 85 grader var det definitivt felmontering alt. för mycket pasta.
55 grader som du har nu verkar också lite konstigt.
Vad har du för fläktar? Samt var har du dom placerade och hur fort går dom?
Vad har du för spänning till cpun?

Edit: Såg att du kör med Noctua P12 och har 1,344 i vcore.
Hur fort snurrar fläktarna samt var är dom placerade?
Varför har du inte S12 som chassifläktar istället?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Ja, om din idle temp var 85 grader var det definitivt felmontering alt. för mycket pasta.
55 grader som du har nu verkar också lite konstigt.
Vad har du för fläktar? Samt var har du dom placerade och hur fort går dom?
Vad har du för spänning till cpun?

Edit: Såg att du kör med Noctua P12 och har 1,344 i vcore.
Hur fort snurrar fläktarna samt var är dom placerade?
Varför har du inte S12 som chassifläktar istället?

Hm. Jag använder mig utav en fläktkontroller så hur snabbt de snurrar kan jag inte säga på rak arm tyvärr. Men jag har dem på max via fläktkontrollen. Fläktarna är placerade på följande viss;
1:a i 5.25 utrymmet och blåser mot moderkortet,
2:a på cpu kylaren, denna blåser uppåt,
3:e sitt i taket och blåser ut,
4:e längst bak och blåser ut,
5:e i första hdd "boxen" och blåser på grafikkortet och ljudkortet,
6e och sista fläkten kyler HDD boxen längst ner.

Är S12 fläkten bättre som chassifläkt? Jag har läst att nf 12 låter mer men kan slussa iväg varm luften i större volymer.

Edit; Efter att datorn har stått på några timmar ser jag nu att tempen har stigit till ca 60 grader. Det är inte så bra.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

CPU: 20 C
CPU Vcore: 1.27V
System: 22 C
VREG: 47 C
Core 1: 35 C
Core 2: 34 C
Core 3: 36 C
Core 4: 35 C

Core i7 920 @ 2786 Mhz

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Ok, jo jag kan väl hålla med om att det spelar roll vad man har för temp runtomkring. jag hade 25,5C i lägenheten nyss såg jag, lillen skruvat upp elementen=).

Men vet inte hur mycket, för om jag stannar fläkten på min kylare så hoppar den upp 2-3 grader inte mer, kan bero på alla fläktar runt omkring.

Kul att se att man ligger ganska normalt då ialf.....

//Dennis

Visa signatur

Mac (Retina 5K, 27-inch, 2017) 3,5Ghz i5, 24GB RAM, RADEON PRO 575 4096MB, Flash 500GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Hm. Jag använder mig utav en fläktkontroller så hur snabbt de snurrar kan jag inte säga på rak arm tyvärr. Men jag har dem på max via fläktkontrollen. Fläktarna är placerade på följande viss;
1:a i 5.25 utrymmet och blåser mot moderkortet,
2:a på cpu kylaren, denna blåser uppåt,
3:e sitt i taket och blåser ut,
4:e längst bak och blåser ut,
5:e i första hdd "boxen" och blåser på grafikkortet och ljudkortet,
6e och sista fläkten kyler HDD boxen längst ner.

Är S12 fläkten bättre som chassifläkt? Jag har läst att nf 12 låter mer men kan slussa iväg varm luften i större volymer.

Edit; Efter att datorn har stått på några timmar ser jag nu att tempen har stigit till ca 60 grader. Det är inte så bra.

Det verkar ju som ett helt okej upplägg.
Jag skulle montera om kylaren för att se om det blir någon skillnad.
Kom ihåg bara att rengöra noga med lösningsmedel.
Och var väldigt varsam med mängden kylpasta, hellre för lite än för mycket!
Ett okokt riskorn brukar vara en bra riktlinje men jag sätter knappt det.

S12an skyfflar mera luft än P12an, men P12an är bättre om det är saker ivägen (på en kylfläns t.ex).

Vad använder du för program för att kolla temperaturen?
Testa kolla med flera program som coretemp, realtemp m.fl.
Vad har du för load temperatur (Orthos, OCCT, Intel burn 1h+)?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jag skulle montera om kylaren för att se om det blir någon skillnad.

Tack för de fina monteringstipsen
Om ett par dagar, efter att kylpastan har bränts in lite, så ska jag ställa om cpu kylaren till ett horisontellt läge för att se om det var jag som var slarvig med monteringen eller om det verkligen är möjligt att jag "vann" ett tiotal grader med den nuvarande lösningen. Misstänker smått på det första alternativet
Innan i7;an hade jag en phenom x4 (uppklockad till 3ghz) och hade kylaren monterade så att CPU fläkten blåste mot den bakre fläkten. Upplever nu, med den vertikala uppsättningen, att datorn har blivit svalare. Detta kan iofs vara pga nytt moderkort, processor, kylpasta och minnen.

S12an skyfflar mera luft än P12an, men P12an är bättre om det är saker ivägen (på en kylfläns t.ex).

Verkar som om jag måste uppdatera mitt fläktsystem. De flesta forumen säger att S12 låter mindre. Dock verkar min burk och nuvarande fläktsystem gå väldigt bra ihop, skönt nog Tester som visar favvo märkets kraft
s12
p12
s12/p12

Vad använder du för program för att kolla temperaturen?
Jag använder just nu core temp och OCCTPT (som någon här på sweclockers tipsade om). Tempen verkar stämma väl i och med att båda programmen visar att cpun ligger mellan 55 och 60 grader.

Vad har du för load temperatur (Orthos, OCCT, Intel burn 1h+)?

Återkommer med resultat. Mitt inne i en stressig TF2 match

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Tkr det är sjukt "kass" kylare på i7 när dem inte ens kan hålla tempsen under 40-45 grader i orginal hastighet !:P

CPU Clock: 3000Mhz
CPU Vcore: Auto ( max 1.22 TROR JAG )
Idle Temp: 50-53
Cooler: Stock

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650 | Intel Core I7 920 @ 3.00Ghz | Asus P6T | Kinston HyperX 4GB | GTX 275 OC Twin Force | Corsair X32 2.5" SSD | Seagate 500GB | Benq 24" HD
|- Iphone 3GS 16GB VIT -|

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramerix
Tkr det är sjukt "kass" kylare på i7 när dem inte ens kan hålla tempsen under 40-45 grader i orginal hastighet !:P

CPU Clock: 3000Mhz
CPU Vcore: Auto ( max 1.22 TROR JAG )
Idle Temp: 50-53
Cooler: Stock

va ligger din i load min ligger på bclk=140*20=2800 (turbo 21*140=2,95) där ligger jag efter ca 10 minuter på snitt 80grader/KÄRNA i stock

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk

//EDIT.

Nu monterat i 2st 140mm 500rpm fläktar i toppen på chassiet, och monterat dubbla nexus 120mm på cpu kylaren.
Har nu 2st 120mm och 1st 140mm IN i chassiet, samt 2st 140mm och 1st 120mm ut ur chassiet.
Sänkte tempsen lite ligger ca 38-42C kärna ide, och 70C MAX. Ska tilläggas att ingen fläkt roterar över 750rpm, processor 600rpm idle.
Vid 3800Mhz kom jag upp i nästan 80C.

Bara köra på=)

Visa signatur

Mac (Retina 5K, 27-inch, 2017) 3,5Ghz i5, 24GB RAM, RADEON PRO 575 4096MB, Flash 500GB.

Permalänk
Medlem

CPU Clock: 4011 MHz (21x191)
CPU Vcore: 1,328 V
Idle Temp: 39,37,39,39
Cooler: Noctua NH-U12P SE1366

Chassi: Antec P-182 med 5 st Noctua NF-P12-1300 som chassifläktar

Permalänk
Medlem

CPU Clock:~4,3GHz
CPU Vcore:~1,4
Idle Temp:~60
Cooler: Noctua NH-U12P SE1366

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

CPU Clock:4,0GHz
CPU Vcore:1,5
Idle Temp:55
Cooler: Noctua NH-U12P SE1366

Har iofs lirat en stund nu ,men vet att den brukar ligga runt denna temp.
I chassiet har jag 5 stycken nexus 120 så väl ventilerat är det , dock har jag ca 28 grader inomhus just nu kanske ska sänka lite

Permalänk
Medlem

Armind och Raz84, Grattis till era klockningar
Jag skulle bli väldigt glad att höra hur ni kom upp i 4ghz och med de temperaturer ni har. Har själv en Noctua och använder mig utav artic silver 5 kylpasta och min processor blir kokande i 4ghz ;_;

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Astro första gången jag försökte så fick jag 100 grader va ett klassiskt exempel på gör om gör rätt för min del , Vet inte vad jag ska säga för att hjälpa dig .

Permalänk
Medlem

CPU Clock: 3800
CPU Vcore: 1.396
Idle Temp: 43 40 42 39
Cooler: Noctua
Load Temp: 75 (8 trådad prime95, dvs 100% på alla kärnor+HT)

Ingen rolig processor att klocka, ska jag upp i 4ghz så behöver jag 1.5vcore, å då blir det uppåt 100 grader med 100% belastning, vilket inte riktigt är beredd att köra med.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Testat runt lite, Kört både clockat o icke!

Tar tempen i coretemp och har ett g15 tagent bord så har uppdaterade siffror.

Cpu Clock : 2.8ghz
Cpu Vcore : Auto? Standard
Idle Temp : 38-44 hoppar det mellan
Cooler : Noctua
Load Temp : 45-55 - Inte vid 100% utan när jag spelar spel osv.

Cpu clock : 3.2ghz
Cpu Vcore Auto
Idle 40-45
Load 48-60 hoppar i mellan, ej maxat upp i 100%
Flälkt Noctua

Sitter på cooler master comsoms 1000 chassit, har igång två fläktar på noctunan, inblåset går på mellan ström och utblåset så att säga på låg ström.

Chassit har som sagt 1 inblås i golvet på chassit, två ut i tak och en ut i bak. Cpu fläkten är riktad med utblås mot bakfläkten så den hämtar luft från fläkten som går från golvet och inte från grafikkortet.

Permalänk
Medlem

CPU Clock: 4 Ghz (20x200)
CPU Vcore: 1.29
Idle Temp: 39-36-39-35
Cooler: Noctua
Load Temp: 69-68-69-64 (Prime x timmar)

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

CPU Clock: 3800mhz
CPU Vcore: 1.344
Idle Temp: 48-50
Cooler: Standard
Load Temp: 63 (inte Prime utan spel)

Väl ventilerat Chassi, Ja eller Nej? Nja har bara ens stor fläkt på sidan

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grusburk
CPU Clock: 3800mhz
CPU Vcore: 1.344
Idle Temp: 48-50
Cooler: Standard
Load Temp: 63 (inte Prime utan spel)

Väl ventilerat Chassi, Ja eller Nej? Nja har bara ens stor fläkt på sidan

då tycker vi att du ska mäta tempen i load i prime/occt med, för orginal kylaren är som inte anpassad för den hastigheten.

jag låg skälv i den hastigheten med stockkylare samt öppen balkongdörr o maxade då 80grader ,vilket inte är vidare bra

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
då tycker vi att du ska mäta tempen i load i prime/occt med, för orginal kylaren är som inte anpassad för den hastigheten.

jag låg skälv i den hastigheten med stockkylare samt öppen balkongdörr o maxade då 80grader ,vilket inte är vidare bra

I prime kommer jag upp i 75 som max, kolla den överklocka i7 tråden fanns många som reagerade att jag klarade detta med standard kylare.

^^

Edit: då körde jag en timma, och jag klarar mig med spelen så jag bryr mig inte så mycket, om jag märker att cpun börjar bli varmare och stiga till 75 när jag spelar osv då sänker jag den. Ska skaffa vatten kylning snart^^

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Armind och Raz84, Grattis till era klockningar
Jag skulle bli väldigt glad att höra hur ni kom upp i 4ghz och med de temperaturer ni har. Har själv en Noctua och använder mig utav artic silver 5 kylpasta och min processor blir kokande i 4ghz ;_;

Vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag fick ett lyckat exemplar. Temperaturen har varit högre men med noctua fläktarna(i lådan) på max så ligger den stabilt på 60. Kan klocka mer men temperaturen hoppar upp 20 grader när jag höjer till 1,5. Blir till att skaffa vattenkylning snart och se hur mycket mer jag kan pressa manicken. Lycka till med det jag hade att säga.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler