Mionix lanserar Zibal 60 med Cherry MX Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

De som kallar tangentbordet dyrt har verkligen inget perspektiv, alls. Ja, det är dyrare än era plastbitar med svampiga membranbrytare. Men riktigt bra produkter kostar mer. Har någon här som kallar det alldeles för dyrt någonsin använt ett ordentligt mekaniskt tangentbord?

Lägg till att det kostar en aning mer att lägga till USB-hubb utöver den extra kostnaden att ha mekaniska högkvalitetsbrytare. Och dessutom bakgrundsbelysning som på mekaniska tangentbord är mer avancerad än hos membranbord.

På sådana här produkter tycker jag faktiskt 1.5-2k är en prislapp man kan rättfärdiga. Grym hållbarhet jämfört med membran, plus lite allmänt godis som USB, belysning och hörlursportar. Att jämföra med Razers grejer är ju bara udda, visst kostar de en tredjedel så mycket, men håller också en tredjedel så länge, så det jämnar ju ut sig...

Får se om jag köper ett dock, har alltid varit mer för blå brytare då jag skriver mer än jag spelar

hur kan du uttala dig om en produkt är bra när den precis släppts? "alla" tyckte Razer va jätte bra grejer när dom kom efter ett tag så va det rena skiten !? "2st deathadder gick sönder under en 2-3månaders period" kör själv Steelseries XAI nu

Permalänk
Medlem

Ett mekaniskt tangentbord såsom detta eller steelseries 7g utan någon numpad står högt upp på sommarens önskelista men än så länge ser det ju inte ut som att något företag som säljer här i Sverige har några planer på att lansera något sådant (vad jag kan se än så länge, kanske har missat något)

Kul att ni ger er in på marknaden Mionix! Hoppas det kommer fler liknande produkter (kanske en avskalad variant som endast är ett mekaniskt tangentbord utan numpad, usb osv. men som har handstöd! (Experiment med andra varianter av brytare är även det uppskattat!)

mvh

Mattias

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

De som kallar tangentbordet dyrt har verkligen inget perspektiv, alls. Ja, det är dyrare än era plastbitar med svampiga membranbrytare. Men riktigt bra produkter kostar mer. Har någon här som kallar det alldeles för dyrt någonsin använt ett ordentligt mekaniskt tangentbord?

Lägg till att det kostar en aning mer att lägga till USB-hubb utöver den extra kostnaden att ha mekaniska högkvalitetsbrytare. Och dessutom bakgrundsbelysning som på mekaniska tangentbord är mer avancerad än hos membranbord.

På sådana här produkter tycker jag faktiskt 1.5-2k är en prislapp man kan rättfärdiga. Grym hållbarhet jämfört med membran, plus lite allmänt godis som USB, belysning och hörlursportar. Att jämföra med Razers grejer är ju bara udda, visst kostar de en tredjedel så mycket, men håller också en tredjedel så länge, så det jämnar ju ut sig...

Får se om jag köper ett dock, har alltid varit mer för blå brytare då jag skriver mer än jag spelar

Verkar resonabelt, sen ser man Steelseries 6G V2 Jag förstår personligen inte anledningen till hörlur/mic/usb kontakter på tangentbordet, det verkar ju mest som att det skulle vara rörigt och jobbigt. Steelseries har även stöd för alla knappar nertryckt samtidigt om man kör över ps2.

Visst håller jag med om att det är förväntat att de ska vara dyrare, 1500+ är på gränsen till vad jag ser som bra dock Men vill man ha bakgrundsbelysning och mekaniska tangenter så tror jag inte det finns något mer alternativ än detta för den delen? Så det är en unik produkt och då kan de ta mer betalt. Personligen tycker jag bakgrundsbelysning är 100% onödigt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

kul o läsa swecfolkets komentarer..det kom ett tangetbord med blå? knappar..det var inte alls bra nånstans..kontorsarbetare kanske skulle klara av dom..det skulle vara svarta elr bruna..men nu i den här tråden ser man folket klaga på svarta...hmm..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exterm:

1500 spänn, är de helt dumma i huvet lr? xD

Mitt Microsoft Digital Media Pro är säkert precis lika bra och kostade mig 350kr

Skojar du?

Permalänk
Medlem

1500kr för lite plast! Det är grejer det!

Permalänk
Medlem

Men kan det inte komma ett snyggt tangentbord, typ Keytronic- eller IBM-inspirerat. Eller så är det bara jag som blivit retrohjärntvättad..

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mionix:

Hallå!

Bra fråga, vi har själva sneglat på den röda MX brytaren men det år svårt att fatta beslut i frågan då det är oklart hur populär den är bland användare som spelar mycket. För övrigt är det en trevlig och nätt brytare.

Trodde de inte tillverkade röda brytare längre, det är därför de är så svåra att få tag i. Det verkade så när jag hörde av mig till keybordcompany.

Skrivet av AxMi-24:

Den dagen den finns med buckling spring (tänk Model M) då är jag intresserad. Cherry brytare må vara betydligt bättre än de vanliga laptop-liknande tangentbord men jämfört med buckling spring är det inte värt mycket.

Å andra sidan är knapp belysning bara snyggt och ej speciellt användbart då de flesta som faktiskt använder tangentbordet redan skriver utan att titta på det.

Det finns att hitta unicomp tangentbord som har buckling springs, kanske de inte är de snyggaste tangentborden, men de finns att köpa iallafall. Det är de som har patentet på bucklings som jag har förstått det...

Skrivet av mangemongen:

1500kr för lite plast! Det är grejer det!

Men du missar att det är plast med mekansika switchar! Jag säger varken bu eller bä förrens någon recension dykt upp. Då ska jag fundera på ett köp.

Permalänk
Medlem

< | >

Bara jag som vill ha < | > till vänster om z som vanligt layout?
Det där tangentbordet är helt värdelöst för min del eftersom jag kodar på datorn

Edit: ok då amerikansk layout

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Här finns en beskrivning för hur dessa tangenter fungerar och anledningen till att skaffa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celcius:

Kan säga att Cherry Red är väldigt eftertraktad bland tangenbords entusiaster, då den är såpass sällsynt.

Så om det var mer vanligt förekommande så skulle det inte längre vara eftertraktat? Red är en Black med mindre motstånd, för lite för de flesta, om man ska tro overklocket.net och därför slutade den tillverkas mer eller mindre. Enligt samma källa är tydligen Black den populäraste varianten för spelare så jag tror inte Mionix lägger om tillverkningen för att vinna några få hjärtan om de förlorar den stora skaran. Det är min gissning.
Jag tycker detta tangentbord var snyggt i sin enkelhet. Men i mina ögon faller den på avsaknad av PS/2, tangentlayout, ingen Windows-knapp(?) samt grönt(!) ljus. Det ska vara blått!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Hur ställer ni er mot att det är Cherry mx black och inte t.ex brown när det är för endast spel?
Är det stor skillnad mellan black och ett mycket bra (IMO) rubberdome t-bord?

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mionix:

Hallå Sweclockare!
Ville bara titta in och säga att vi hänger lite här i tråden så här efter lansering. Om ni har några frågor så går det bra att ställa dem till oss direkt i tråden en stund till.

MVH

Mionix

Varför det onödigt höga priset kanske?
Sen varför har ni valt att sätta någon egen knapp istället för windows-knappen nere till vänster? Känns fånigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exterm:

1500 spänn, är de helt dumma i huvet lr? xD

Mitt Microsoft Digital Media Pro är säkert precis lika bra och kostade mig 350kr

Du vet inte vad Mekaniska tangentbord är va?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaidSoft:

Verkar resonabelt, sen ser man Steelseries 6G V2 Jag förstår personligen inte anledningen till hörlur/mic/usb kontakter på tangentbordet, det verkar ju mest som att det skulle vara rörigt och jobbigt. Steelseries har även stöd för alla knappar nertryckt samtidigt om man kör över ps2.

Visst håller jag med om att det är förväntat att de ska vara dyrare, 1500+ är på gränsen till vad jag ser som bra dock Men vill man ha bakgrundsbelysning och mekaniska tangenter så tror jag inte det finns något mer alternativ än detta för den delen? Så det är en unik produkt och då kan de ta mer betalt. Personligen tycker jag bakgrundsbelysning är 100% onödigt

http://www.sweclockers.com/nyhet/13811-qpad-slapper-mekaniskt...

Permalänk
Skrivet av Mionix:

Hallå!

Bra fråga, vi har själva sneglat på den röda MX brytaren men det år svårt att fatta beslut i frågan då det är oklart hur populär den är bland användare som spelar mycket. För övrigt är det en trevlig och nätt brytare.

det finns blåa svarta och bruna men absolut ingen har gjort ett gaming tangentbord med röda, varför inte satsa på det? skulle sitta riktigt fint.

priset var väldigt högt dock, skulle det bli betydligt billigare utan usbhub/hörlurs intag? tycker bara att ni kunde ha sparat på priset en del och skippat usb/ljud hubben. varför ska man ha nått sådant? finns ju knappt nån mus/hörlur som har så kort sladd att man inte når till datorn liksom. varför usbhub?

Skrivet av Anton_Cimex:

Hur ställer ni er mot att det är Cherry mx black och inte t.ex brown när det är för endast spel?
Är det stor skillnad mellan black och ett mycket bra (IMO) rubberdome t-bord?

kanske är personal opinion men bruna är de absolut sämsta jag testat när det gäller spel. hellre svarta/blåa eller möjligen röda, har inte testat rött

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk

Till och med SteelSeries 6Gv2 har NKRO. Misslyckat tangentbord :/

Visa signatur

CPU: i7 930@3,2GHz | MOBO: Rampage III Extreme | RAM: Corsair 6GB Dominator GT 1866MHz CL7 | GPU: ASUS GTX 570 Direct CUII SLI | PSU: Be Quiet Dark Power Pro 1200W

Permalänk
Hedersmedlem

Själv har man haft samma svampiga compaq-tangentbord i nära 10 år nu. Modell kb-0133 som väger in på nära 900 gram ;).
Har aldrig haft några direkta problem med utslitna tangentbord och är rätt nöjd fortfarande. Billigt, hållbart, tungt och med PS/2-kontakt.
Kan det vara så att tangentbord med gummibrytare idag tillverkas med sämre kvalité? För detta tangentbord har varit ganska väl använt under alla år...

Skulle jag skaffa nå snofsigare tangentbord så skulle jag säkert ogilla nuvarande efter ett tag, men det verkar ju onödigt. Då kommer jag ju bara få högre tangentbordskostnader om kraven höjs.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Själv har man haft samma svampiga compaq-tangentbord i nära 10 år nu. Modell kb-0133 som väger in på nära 900 gram ;).
Har aldrig haft några direkta problem med utslitna tangentbord och är rätt nöjd fortfarande. Billigt, hållbart, tungt och med PS/2-kontakt.
Kan det vara så att tangentbord med gummibrytare idag tillverkas med sämre kvalité? För detta tangentbord har varit ganska väl använt under alla år...

Skulle jag skaffa nå snofsigare tangentbord så skulle jag säkert ogilla nuvarande efter ett tag, men det verkar ju onödigt. Då kommer jag ju bara få högre tangentbordskostnader om kraven höjs.

använde själv mitt G15 i ~5 år när jag bytte till min blackwidow. tänkte själv att "ääh den här känns ju precis som när jag köpte den, kan inte förvänta mig att mekaniska kan vara skönare än denna" men sen så stack man och testade på kompisens blackwidow.... köpte en blackwidow dagen efter.

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem

Ännu ett skittangentbord som inte duger åt oss som programmerar regelbundet.... Det är största felet med gaming tangentbord, dem halverar enterknappen tar och flyttar knappen vid sidan av vänster "shift" vilket på ett svenskt tangentbord är "< och >" sätter den ovanför "enter" istället vilket är helt fel sida av tangentbordet sen försvinner även en knapp helt från tangentbordet vilket vanliga datoranvändare inte använder men många programmerare (beroende på vilket språk man kodar i) använder så den får ersättas med en makro-knapp...

Helt sjukt.... Därav anledningen att mitt G15 slängdes in i garderoben samma vecka jag köpte det, samt ett nytt försök med Cyborg tangentbordet som även det skrotades. Dem är bara för flashiga spelare men duger inte för oss som använder datorn till annat än lek. Synd

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Varför det onödigt höga priset kanske?
Sen varför har ni valt att sätta någon egen knapp istället för windows-knappen nere till vänster? Känns fånigt.

Tror att man ska prova tangentbordet innan man kan säga om det är ett onödigt högt pris.....

Dessutom så antar jag att de tog väck vänstra Windos-knappen, så att man inte ska trycka på den av misstag i spel och bli urtabbad. Det är trots allt ett tangentbord inriktat på personer som spelar mkt, inte sant?
Av egen erfarenhet så vet jag hur otroligt jobbigt och frustrerande det är att åka ut ur spelet, för att man klickat fel.

Permalänk
Skrivet av som99:

Ännu ett skittangentbord som inte duger åt oss som programmerar regelbundet.... Det är största felet med gaming tangentbord, dem halverar enterknappen tar och flyttar knappen vid sidan av vänster "shift" vilket på ett svenskt tangentbord är "< och >" sätter den ovanför "enter" istället vilket är helt fel sida av tangentbordet sen försvinner även en knapp helt från tangentbordet vilket vanliga datoranvändare inte använder men många programmerare (beroende på vilket språk man kodar i) använder så den får ersättas med en makro-knapp...

Helt sjukt.... Därav anledningen att mitt G15 slängdes in i garderoben samma vecka jag köpte det, samt ett nytt försök med Cyborg tangentbordet som även det skrotades. Dem är bara för flashiga spelare men duger inte för oss som använder datorn till annat än lek. Synd

Jag håller med dig och kan därför rekommendera logitech Illuminated tangentbordet, som är en fröjd att skriva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellmore:

Tror att man ska prova tangentbordet innan man kan säga om det är ett onödigt högt pris.....

Dessutom så antar jag att de tog väck vänstra Windos-knappen, så att man inte ska trycka på den av misstag i spel och bli urtabbad. Det är trots allt ett tangentbord inriktat på personer som spelar mkt, inte sant?
Av egen erfarenhet så vet jag hur otroligt jobbigt och frustrerande det är att åka ut ur spelet, för att man klickat fel.

Dom kunde ha gjort likadant som på Raptor K1 där man lägger ett lås under windows knappen som är mycket lätt att sätta dit/ta bort.Så kan man ju välja själv,mycket smart funktion.Och som jag sagt i alla t-bords trådar,Raptor K1> alla andra t-bord som jag provat.Synd bara att man inte kan beställa dom längre med svensk layout.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reo_swe:

Jag för min del använder vänster Win-knapp minst 10ggr mer än höger!
T ex för Win+E och Win+Tab etc utan att behöva lyfta högerhanden från musen...

Visste inte att det fanns folk som väljer Win+Tab över Alt+Tab.

Jag kan nå från högra win-knappen till E med min vänstra hand, men visst, det är lite krångligare. Frågan var väl egentligen mest om det verkligen är en dealbreaker att inte kunna använda t.ex. Win+E med 1 hand.

Skrivet av Nivity:

Jag använder vänstra windowsknappen säkert 100 gånger på 1 dag om inte mer.
Det sitter att använda den för genvägar snabbt och enkelt med vänstra tummen.

Och ja om bägge händerna är på tangentbordet kan jag använda den högra handen men det är den inte alltid, mer ofta på musen.

Sen finns det inga mekaniska vad jag vet med EXTRA media knappar, det har inte detta heller. En modifier är helt ok men den ska sitta på högra sidan helt enkelt.

Så nej håller inte med på något av det du sa.

Jag vet att det inte finns något mekaniskt tangentbord med extra mediaknappar, men från din post så verkade det som att det var något du ville ha, men jag kanske missförstod.

Om det är Win+E som du skulle sakna så är det ju väldigt lätt att skapa en annan genväg till samma sak (t.ex. ctrl + shift + e), och jag tvivlar inte på att det går att göra samma sak med Win+R och Win+D.

Permalänk
Medlem

Du har så rätt så Hade totalt glömt bort det även fast jag såg den nyheten då den skrevs! Dock har ju qpads mx blue, denna har mx black så det är fortfarande unikt på ett sätt iaf

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mionix:

Hallå Sweclockare!
Ville bara titta in och säga att vi hänger lite här i tråden så här efter lansering. Om ni har några frågor så går det bra att ställa dem till oss direkt i tråden en stund till.

MVH

Mionix

YAY mycket snyggar än blackwiddow, synd att priset inte ligger på ca 900 1000 kronor, men vi får se
Va är black tystar än blue, eller hur var det nu, hur är det jämfört med mitt buckling spring.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Jag använder också Windows-knappen slaviskt, dvs den vänstra. Den högra har jag nog aldrig använt.
För mig är det definitivt en dealbreaker om den inte sitter där den ska.
Det _går_ säkert att lösa det med ctrl/alt/whatever istället. Men nu är det just enkelheten och vanan med windowstangenten som är grejjen.

Däremot så funka det (för mig) helt ok med den tangentbordslayouten många laptops har, dvs med en "Fn"-tangent bredvid vänstra windows-tangenten.

Och dessutom, köper man ett tangentbord i den här prisklassen så ska man definitivt inte köpa ett som har en layout man inte gillar. Det är väl lite som att slänga pengar i sjön.

Skrivet av aejt:

Visste inte att det fanns folk som väljer Win+Tab över Alt+Tab.

Jag kan nå från högra win-knappen till E med min vänstra hand, men visst, det är lite krångligare. Frågan var väl egentligen mest om det verkligen är en dealbreaker att inte kunna använda t.ex. Win+E med 1 hand.

Jag vet att det inte finns något mekaniskt tangentbord med extra mediaknappar, men från din post så verkade det som att det var något du ville ha, men jag kanske missförstod.

Om det är Win+E som du skulle sakna så är det ju väldigt lätt att skapa en annan genväg till samma sak (t.ex. ctrl + shift + e), och jag tvivlar inte på att det går att göra samma sak med Win+R och Win+D.

Permalänk
Medlem

Förbannade jävla Enterknapp!

Jag måste vara den enda som fortfarande stör mig på små Enterknappar där ute i datorvärlden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Allt det du nämnde som oviktigt är viktigt för mig. Belysning och EXTRA knappar som media-knappar är dock helt onödigt. Hur mycket använder du egentligen windows-knappen på vänster sida? Det är ju bara att använda högra tummen istället för vänstra lillfingret, svårare än så är det inte.

Själv använder jag den dagligen, win+r, win+d etc....

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av som99:

Ännu ett skittangentbord som inte duger åt oss som programmerar regelbundet.... Det är största felet med gaming tangentbord, dem halverar enterknappen tar och flyttar knappen vid sidan av vänster "shift" vilket på ett svenskt tangentbord är "< och >" sätter den ovanför "enter" istället vilket är helt fel sida av tangentbordet sen försvinner även en knapp helt från tangentbordet vilket vanliga datoranvändare inte använder men många programmerare (beroende på vilket språk man kodar i) använder så den får ersättas med en makro-knapp...

Nja, det låter som du har fått tag på exemplar med amerikansk layout eller så; det där är inte standard ens för speltangentbord. Här är ett g15, till exempel: