Mionix lanserar Zibal 60 med Cherry MX Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Överpris, behåller nog mitt lycosa...suck.

Lycosa? Det tangentbordet borde kosta 99 kr på Clas Ohlson, sämre kvalitet och känsla på knappar får man leta efter.

On topic: Ni som letar efter ett "cleant" mekaniskt tangentbord surfar bara in på www.thekeyboardco.com och beställer ett Filco Majestouch med svensk layout som jag gjorde. Var inte rädd att handla från ett annat land, frakten tog 3 dagar. Bara att dra kortet och vara nöjd.

Permalänk

Trevligt med bakbelysta cherry, synd att det inte var fullsize-enter bara. Skulle få spelet av att leta efter pipetangenten ovanför enter..

Filco't ligger väldigt nära en order...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av banankontakt:

Trevligt med bakbelysta cherry, synd att det inte var fullsize-enter bara. Skulle få spelet av att leta efter pipetangenten ovanför enter..

Åter igen, köp den svenska versionen; den där har ju inte "å", "ä" och "ö" heller...
#10956375

Permalänk
Mionix
Skrivet av som99:

Ännu ett skittangentbord som inte duger åt oss som programmerar regelbundet.... Det är största felet med gaming tangentbord, dem halverar enterknappen tar och flyttar knappen vid sidan av vänster "shift" vilket på ett svenskt tangentbord är "< och >" sätter den ovanför "enter" istället vilket är helt fel sida av tangentbordet sen försvinner även en knapp helt från tangentbordet vilket vanliga datoranvändare inte använder men många programmerare (beroende på vilket språk man kodar i) använder så den får ersättas med en makro-knapp...

Helt sjukt.... Därav anledningen att mitt G15 slängdes in i garderoben samma vecka jag köpte det, samt ett nytt försök med Cyborg tangentbordet som även det skrotades. Dem är bara för flashiga spelare men duger inte för oss som använder datorn till annat än lek. Synd

Hallå!
Här är en bild på Zibal 60s layout för er som undrar, vi skickar med extra tangenter (ø och æ), dessa går att lyfta upp med ett extra verktyg som följer med tangentbordet.

Vi använder en traditionell ISO baserad layout, denna är den mest vanligaste, hör gärna av er med mer frågor.

http://www.mionix.net/datas/users/nordic-layout_0.jpg

Permalänk

Ahh okej då ser det genast mer intressant ut. Får nog ta och vänta på denna

Permalänk
Medlem

Hmm detta verkar ganska lovande, har inte riktigt koll på om jag borde köra på Black eller Brown switchar dock. Vill ha det som funkar bäst till spel, jag vet många anser Black men lika många tycks anse att Brown funkar lika bra och är kanske också lite trevligare att skriva på.

Anser dock att USB hub + ljudutgångar är onödiga funktioner och hade hellre sett en billigare version utan dessa och möjligtvis backlight för att dra ner på kostnaden liksom Razer BlackWidow som har två varianter.

Gillar ju mitt nuvarande Keytronic KT1000 som är ett högkvalité rubberdome keyboard (på mitt andra exemplar nu, det förra använde jag i ca 10 år) med väldigt liten attenuation force för att va rubberdome, hur står sig black switchar jämfört med de bästa rubberdome KB när det gäller hur mycket kraft som krävs att trycka ner en tangent?

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Hej!
Jag har frågot runt bland era konkurrenter men ingen verkar ha något konkret svar på om det ska börja tillverkas gamingtangentbord med röda MX brytare.
För just nu finns Black MX (Steelseries 6Gv2 +7G och nu även ni Mionix), Blåa brytare finns i Razer Blackwidow+Ultimate samt Qpads senaste. Bruna switchar finns i Zowie Celeritas eller Filco Majestouch från keyboardco i England. Är röda brytare något ni medvetet väljer bort eller finns det en annan anledning att mekaniska tangentbord med röda brytare inte finns för oss svenskar?

Tillgången på röda är begränsad. I alla fall så har det varit så senaste tiden. Men jag tyckte jag hörde att cherry nyligen hade återupptagit tillverkningen eller att de snart ska göra...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mionix:

Hallå!
Här är en bild på Zibal 60s layout för er som undrar, vi skickar med extra tangenter (ø och æ), dessa går att lyfta upp med ett extra verktyg som följer med tangentbordet.

Vi använder en traditionell ISO baserad layout, denna är den mest vanligaste, hör gärna av er med mer frågor.

http://www.mionix.net/datas/users/nordic-layout_0.jpg

Den vänstra Macro-knappen, kan man på något sätt ge den samma funktion som windows-knappen, eller är den endast för macro-funktionerna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haglund:

Lycosa? Det tangentbordet borde kosta 99 kr på Clas Ohlson, sämre kvalitet och känsla på knappar får man leta efter.

On topic: Ni som letar efter ett "cleant" mekaniskt tangentbord surfar bara in på www.thekeyboardco.com och beställer ett Filco Majestouch med svensk layout som jag gjorde. Var inte rädd att handla från ett annat land, frakten tog 3 dagar. Bara att dra kortet och vara nöjd.

vadå 99kr p clas ohlson? Det är ju bra kvalité, det finns mic/headset portar + usb port, bra belysning, tunt tangentbord, touch panel för ljud/musik/belysning och knapparna är de skönaste bortsett från mekaniska - vilket jag själv endast skulle behöva vid skrivning, ej gaming i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Ja, som många redan sagt: onödigt dyrt. Iaf i jämförelse med det jag beställt nu som gick på 638 kr inkl. frakt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag är lite oinsatt vad det gäller tangentbord, men vad är det som gör att detta tangentbord skulle vara så mycket bättre och värd sitt pris än vilket budgettangentbord som helst ?
Ok, det lyser i mörker. Det kan väl vara trevligt, men annars ?
Skulle annars efterlysa något tangentbord riktat till gamers där man har stora konfigurationsmöjligheter, tex att själv kunna böja och bygga om tangentbordet och placera ut knappar som man vill. Mionix är ju riktigt bra på möss så de borde kunna hitta på något här också.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Jag är lite oinsatt vad det gäller tangentbord, men vad är det som gör att detta tangentbord skulle vara så mycket bättre och värd sitt pris än vilket budgettangentbord som helst ?

Det är just "med cherry mx" i artikelrubriken som gör det spännande. Se till exempel här: http://www.overclock.net/keyboards/491752-mechanical-keyboard...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag är lite oinsatt vad det gäller tangentbord, men vad är det som gör att detta tangentbord skulle vara så mycket bättre och värd sitt pris än vilket budgettangentbord som helst ?
Ok, det lyser i mörker. Det kan väl vara trevligt, men annars ?
Skulle annars efterlysa något tangentbord riktat till gamers där man har stora konfigurationsmöjligheter, tex att själv kunna böja och bygga om tangentbordet och placera ut knappar som man vill. Mionix är ju riktigt bra på möss så de borde kunna hitta på något här också.

Det finns väl ingen garanti att det skulle vara bättre för just dig.
De mekaniska switcharna registrerar trycket ungefär halvvägs ner istället för i botten, men det behöver inte bli någon skillnad mot en scissorswitch på en laptop tex, sett till hur långt ner tangenten tar. Det kan vara 2mm på bägge.

Det som är bra är väl att om du kommer fram till att svarta switchar passar dig så kan du i stort sett vara säker på att ett annat bord med svarta switchar passar dig.
Sen så håller tangentbordet samma känsla över sin livslängd vilket gör det till ett bättre verktyg.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Sexigt tangentbord, synd att det är så dyrt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjornhellgren:

Det finns att hitta unicomp tangentbord som har buckling springs, kanske de inte är de snyggaste tangentborden, men de finns att köpa iallafall. Det är de som har patentet på bucklings som jag har förstått det...

Jag vet. Jag har 6 stycken av de för olika datorer jag använder (kör med privata även på jobbet). Det jag mest vill ha är någon som säljer de i Europa då det är lite dyrt att betala frakt och moms och tull när man beställer från USA (Tyska myndigheter verkar vara bra på att ta betalt för allt som korsar gränsen).

Sedan skulle ju bakgrundsbelysning (röd så klart) och ps2/high end USB med interrupt stöd (inte som alla andra som kör med poll) vara skönt och värt att betala. Vet bara inte om någon mer än unicomp får bygga de. Patenten borde väl ha gått ut för ett bra tag sedan tycker man.

Edit: Kollade upp det. Patentet för buckling spring har gått ut ( http://www.google.com/patents?vid=4118611 ) så det bör inte vara stora problem med att använda de i ett tangentbord.

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Ja, som många redan sagt: onödigt dyrt. Iaf i jämförelse med det jag beställt nu som gick på 638 kr inkl. frakt.

Vad beställde du då

Visa signatur

| Chassi: Obsidian 650D | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | CPU: Intel Core i7 930 2,8 GHz | CPU Kylare: Corsair H50 | RAM: Corsair Dominator 6GB | Grafikkort: Sapphire Radeon 5870 | Systemdisk: Corsair F60 60 GB SSD | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det är just "med cherry mx" i artikelrubriken som gör det spännande. Se till exempel här: http://www.overclock.net/keyboards/491752-mechanical-keyboard...

Tack för länken, verkar vara en hel del att läsa om och lära sig där !

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av Mionix:

Hallå Sweclockare!
Ville bara titta in och säga att vi hänger lite här i tråden så här efter lansering. Om ni har några frågor så går det bra att ställa dem till oss direkt i tråden en stund till.

MVH

Mionix

Trevligt,

Jag vill ställa en fråga till er som tillverkare av kvalitetstangentbord. De senaste åren så har tangentbord med s.k. laptop-tangenter blivit populära - nu märker vi ett ökat intresse för old-school igen med klassiska brytare och full slaglängd. Min fråga är om det inte kan vara en idé att ta fram ett tangentbord som försöker kombinera dessa två egenskaperna - kort slaglängd samt mekaniska mikrobytare?

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk

Hade hellre lagt pengarna på ett G19 då dom ligger på samma pris ungefär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daniel Raftö:

Trevligt,

Jag vill ställa en fråga till er som tillverkare av kvalitetstangentbord. De senaste åren så har tangentbord med s.k. laptop-tangenter blivit populära - nu märker vi ett ökat intresse för old-school igen med klassiska brytare och full slaglängd. Min fråga är om det inte kan vara en idé att ta fram ett tangentbord som försöker kombinera dessa två egenskaperna - kort slaglängd samt mekaniska mikrobytare?

Vet inte om det skulle sälja så bra. Min erfarenhet är att man antigen älskar mekaniska (Model M) och hatar laptop liknande (mjukt och kort slaglängd) eller tvärtom. Har inte sätt så många som vill ha både och. Själv tycker jag väldigt mycket om längre slaglängd då jag får kramp på tangentbord med kort (varför vet jag inte och det blir ännu värre på ergonomiska tangentbord). Så det hela slutar med att var och en får hitta vad som passar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mionix:

Hallå Sweclockare!
Ville bara titta in och säga att vi hänger lite här i tråden så här efter lansering. Om ni har några frågor så går det bra att ställa dem till oss direkt i tråden en stund till.

MVH

Mionix

Varför släpps inga ljusa gamer/media-tangentbord längre, det kan ni ju svara på Mionix.
Ni skulle bli ensamma på marknaden med en sån produkt nu. (vill ha).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Lycosa? Det tangentbordet borde kosta 99 kr på Clas Ohlson, sämre kvalitet och känsla på knappar får man leta efter.

On topic: Ni som letar efter ett "cleant" mekaniskt tangentbord surfar bara in på www.thekeyboardco.com och beställer ett Filco Majestouch med svensk layout som jag gjorde. Var inte rädd att handla från ett annat land, frakten tog 3 dagar. Bara att dra kortet och vara nöjd.

Funderar på ett majestouch med bruna eller svarta, alternativt steelseries 6gv2. Har dock svårt att bestämma mig.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Oj oj oj

1500 spänn gjorde att jag höll på att ramla av stolen, fick dock tag i tangentbordet och höll mig uppe med hjälp av sladden
Gör om gör rätt...inte ens om ni halverar priset ser jag att ni kommer få sålt några större lönande mängder.

Permalänk

Är jag den ände som spelar med piltangenterna, är för gammal för att ändra mig grinig gubbe som man är

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

vadå 99kr p clas ohlson? Det är ju bra kvalité, det finns mic/headset portar + usb port, bra belysning, tunt tangentbord, touch panel för ljud/musik/belysning och knapparna är de skönaste bortsett från mekaniska - vilket jag själv endast skulle behöva vid skrivning, ej gaming i alla fall.

Nu har jag ingen erfarenhet av lycosa så jag säger inte att det är ett dåligt tangentbord. Men att det har en massa funktioner säger väl ingenting om kvalitén, eller? Jag hade ett tangentbord för länge sen med mängder av funktioner, men det gick sönder efter ett par veckor.

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Medlem

Fan , jag måste gräva fram mitt gamla favoittangentbord och kolla vad det är för brytare. och hur många adaptrar som behövs för att få det att funka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Riyonah:

Nu har jag ingen erfarenhet av lycosa så jag säger inte att det är ett dåligt tangentbord. Men att det har en massa funktioner säger väl ingenting om kvalitén, eller? Jag hade ett tangentbord för länge sen med mängder av funktioner, men det gick sönder efter ett par veckor.

Javisst är det så. Jag är halvförsiktig och sköter om mitt tangentbord halvbra, men det har inga skador och funkar till 100%, vet fler som har lycosa. Men nu ska vi inte gå in på ett sidospår

Permalänk
Inaktiv

Produkten ser i grunden trevlig ut även om jag inte gillar den gröna belysningen. Prissättningen känns helt fel och svarta Cherry MX kanske inte är det roligaste valet.

Jag undrar om intresse finns hos tillverkare av mekaniska tangentbord att ta fram en mer avskalad modell utan exempelvis USB-hubbar och ljud-krafs och dessutom sälja den utan brytare. Låt konsumenten köpa de brytare den vill använda till tangentbordet och vips får man ett tangentbord som lättare kan tilltala den mer inbitne tangentbordsfantasten som i annat fall hade skippat tangentbordet helt till förmån för något annat. Jag har noterat att det oftast är valet av brytare som folk stör sig på mest, oavsett tangentbord.

Permalänk
Skrivet av anders190:

Produkten ser i grunden trevlig ut även om jag inte gillar den gröna belysningen. Prissättningen känns helt fel och svarta Cherry MX kanske inte är det roligaste valet.

Jag undrar om intresse finns hos tillverkare av mekaniska tangentbord att ta fram en mer avskalad modell utan exempelvis USB-hubbar och ljud-krafs och dessutom sälja den utan brytare. Låt konsumenten köpa de brytare den vill använda till tangentbordet och vips får man ett tangentbord som lättare kan tilltala den mer inbitne tangentbordsfantasten som i annat fall hade skippat tangentbordet helt till förmån för något annat. Jag har noterat att det oftast är valet av brytare som folk stör sig på mest, oavsett tangentbord.

"Happy hacking" är ju rätt diskret, lite dyrt dock om man ska ha mekaniskt.

Skrivet av Oneone:

vill ha ett tangentbord som är plattare samt att man kan ta bort numpad delen, har haft min logitech Dinovo nu över 5 år, bästa t-boordet jag haft tyvär har de slutat säljas

nån som vet ett likvärdigt?

Microsoft har en med removable numpad

Skrivet av flashen:

Tänk på att det är mekaniskt, du kan inte jämföra priset med nått budget t-bord

Enligt mig = Prisvärt

En som vet värdet på saker iaf

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mionix:

Hallå Sweclockare!
Ville bara titta in och säga att vi hänger lite här i tråden så här efter lansering. Om ni har några frågor så går det bra att ställa dem till oss direkt i tråden en stund till.

MVH

Mionix

Jag har en fråga.. Varför har ni drömpriser på alla era produkter?

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB