Mionix lanserar Zibal 60 med Cherry MX Black

Permalänk
Avstängd

Jag har ett Saitek Eclipse version 1. Det fungerar perfekt och mer lulull än så behöver jag inte. Varför envisas de med att ha usb hubbarm ljudkort osv på tangentbordet.

Vill ha ett avskalat enkelt tangentbord med mekaniska black switchar.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Skrivet av lakej:

Jag har ett Saitek Eclipse version 1. Det fungerar perfekt och mer lulull än så behöver jag inte. Varför envisas de med att ha usb hubbarm ljudkort osv på tangentbordet.

Vill ha ett avskalat enkelt tangentbord med mekaniska black switchar.

steelseries 6g v2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mionix:

Hallå Sweclockare!
Om ni har några frågor så går det bra att ställa dem till oss direkt i tråden en stund till.
MVH
Mionix

Hej!
Jag har frågot runt bland era konkurrenter men ingen verkar ha något konkret svar på om det ska börja tillverkas gamingtangentbord med röda MX brytare.
För just nu finns Black MX (Steelseries 6Gv2 +7G och nu även ni Mionix), Blåa brytare finns i Razer Blackwidow+Ultimate samt Qpads senaste. Bruna switchar finns i Zowie Celeritas eller Filco Majestouch från keyboardco i England. Är röda brytare något ni medvetet väljer bort eller finns det en annan anledning att mekaniska tangentbord med röda brytare inte finns för oss svenskar?

Permalänk
Medlem

Väldigt roligt detta! Förhoppningsvis är det inte det sista tangentbordet vi ser från Mionix. Hade satt bra med ett med blå switchar.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Kan vara najs med usbhubb, om det var usb3 iaf .... men förstår inte ljud in/ut gångarna direkt ...

Ett önskvärt tangentbord hade varit mekaniskt, ps2 (så man slipper all ghosting) till tangentbordet (inte usb med ps2 adapter) och 3 usb kontakter, 2 höger sida, 1 vänster, som är usb3, inge ljudskit, högst 800 -.-

Permalänk
Avstängd

Överpris, behåller nog mitt lycosa...suck.

Permalänk

Men vafan, är det bara jag som har verkligen problem att hitta ett bra tagentbord med normalt placerade mediaknappar, bakgrundsbelysning och vanlig layout? Det enda jag vill ha, ingen jävla usb ingång eller lurar vafan det blir bara massa mer dräll med sladdar.

Snälla någon gör ett tagentbord som inte står "GAMER" över hela skiten och det ovannämnda.

Sitter med samma tagentbord i 6 år nu, det funkar bra men jag vill ha något nytt och det känns som det inte finns något konkret alternativ.

Permalänk
Medlem

Gillar Mionix produkter och detta ser ut som ett fint tangentbord som jag gärna skulle köpa dock är 1500kr alldeles för saftigt och det verkar finnas en hel del funktioner som jag inte behöver som trissar upp priset, tyvärr :/

Typ detta med individuellt lysande knappar :/

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Jag har ett Saitek Eclipse version 1. Det fungerar perfekt och mer lulull än så behöver jag inte. Varför envisas de med att ha usb hubbarm ljudkort osv på tangentbordet.

Vill ha ett avskalat enkelt tangentbord med mekaniska black switchar.

Finns redan http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=617695

Tycker oxå att priset var lite väl saftigt,runt 1100 så är jag intresserad.

Är det bara usb anslutning eller finns det ps/2 adapter oxå?,ifall ja, har det full N-kr med ps/2:an?

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Mionix
Skrivet av BlueBlood:

Är det verkligen bara WASD som går att få upplysta inviduellt? Vi som kör längre in då, t.ex ERTF som jag kört med sedan Quake1

I dagsläget så finns det tre lägen, av, WASD eller på. Det är inte omöjligt att fler lägen läggs till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tEan:

Finns redan http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=617695

Tycker oxå att priset var lite väl saftigt,runt 1100 så är jag intresserad.

Är det bara usb anslutning eller finns det ps/2 adapter oxå?,ifall ja, har det full N-kr med ps/2:an?

Synd att den inte har handledsstöd. Fungerar ju iochförsig att ta bort från saitecen...

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Tänkte först "yes äntligen ett för under 500", inte värt ~1400. Såg fint ut annars.

Visa signatur

B I U

Permalänk
Mionix
Skrivet av tEan:

Finns redan http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=617695

Tycker oxå att priset var lite väl saftigt,runt 1100 så är jag intresserad.

Är det bara usb anslutning eller finns det ps/2 adapter oxå?,ifall ja, har det full N-kr med ps/2:an?

Vi har valt att enbart erbjuda stöd för USB anslutning och 6 key roll over (+ctrl,alt etc.) på den här modellen.

Permalänk
Mionix
Skrivet av Stealthbomb:

Hej!
Jag har frågot runt bland era konkurrenter men ingen verkar ha något konkret svar på om det ska börja tillverkas gamingtangentbord med röda MX brytare.
För just nu finns Black MX (Steelseries 6Gv2 +7G och nu även ni Mionix), Blåa brytare finns i Razer Blackwidow+Ultimate samt Qpads senaste. Bruna switchar finns i Zowie Celeritas eller Filco Majestouch från keyboardco i England. Är röda brytare något ni medvetet väljer bort eller finns det en annan anledning att mekaniska tangentbord med röda brytare inte finns för oss svenskar?

Hallå!

Bra fråga, vi har själva sneglat på den röda MX brytaren men det år svårt att fatta beslut i frågan då det är oklart hur populär den är bland användare som spelar mycket. För övrigt är det en trevlig och nätt brytare.

Permalänk
Inaktiv

Lite mediaknappar kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mionix:

Hallå Sweclockare!
Ville bara titta in och säga att vi hänger lite här i tråden så här efter lansering. Om ni har några frågor så går det bra att ställa dem till oss direkt i tråden en stund till.

MVH

Mionix

Jag hoppas verkligen att det kommer med svensk layout. Kommer isf köpa ett om priset går ner ett par hundralappar.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HUEHUAHUE:

Men vafan, är det bara jag som har verkligen problem att hitta ett bra tagentbord med normalt placerade mediaknappar, bakgrundsbelysning och vanlig layout? Det enda jag vill ha, ingen jävla usb ingång eller lurar vafan det blir bara massa mer dräll med sladdar.

Snälla någon gör ett tagentbord som inte står "GAMER" över hela skiten och det ovannämnda.

Sitter med samma tagentbord i 6 år nu, det funkar bra men jag vill ha något nytt och det känns som det inte finns något konkret alternativ.

Om du kan leva med lågprofil så passar Logitech Illuminated in på din beskrivning. Enda som inte är standard i layouten är en FN knapp mellan alt gr och ctrl samt att Del är dubbelt så stor för den oanvändbara Insert har flyttats dit den inte gör någon skada, nämligen bredvid print screen.

Jag har kört på mitt ett bra tag nu och jag är väldigt nöjd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Mionix
Skrivet av Tobi the Dobi:

Jag hoppas verkligen att det kommer med svensk layout. Kommer isf köpa ett om priset går ner ett par hundralappar.

Självklart finns det en Skandinavisk layout. Vi har valt att skicka med extra knappar för våra grannar som gärna byter ut våra "å", "ä" och "ö".

Permalänk
Skrivet av Mionix:

Självklart finns det en Skandinavisk layout. Vi har valt att skicka med extra knappar för våra grannar som gärna byter ut våra "å", "ä" och "ö".

oj då, riktigt nice där!

då till frågan.. skulle man kunna beställa "special" tangenter eller reservertangenter av er? ifall man lyckas tappa/slå eller helt enkelt villl ha nån "custom" knapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mionix:

Hallå Sweclockare!
Ville bara titta in och säga att vi hänger lite här i tråden så här efter lansering. Om ni har några frågor så går det bra att ställa dem till oss direkt i tråden en stund till.

MVH

Mionix

Tangentbordet känns hyfsat överprissat om man tittar på de funktioner som finns, åtminstone borde det finnas någon sorts dedikerade medieknappar och/eller macroknappar. Att det sen medföljer ett handledsstöd är emellertid riktigt bra, många tillverkare verkar glömma bort dessa.

Däremot tror jag att det skulle vara mycket mer tilltalande för "högbudget-gamers" (Vem annars lägger 1k+ på tangentbord?), såsom jag själv, med fler funktioner och tillbehör - I nuläget verkar det inte vara mycket mer än ett Steelseries 7G med bakgrundsbelysning och snyggare handledsstöd. Något som alltså inte känns värt de extra hundralapparna enligt mig.

Men missförstå mig inte - själv har jag en Naos 5000, som är lysande på alla punkter utom mjukvaran!

Permalänk
Medlem

Dyrt och exakt som ett steelseries 7G fast med belysning.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Skaffa ett 6Gv2, mycket mer stilrent och hälften så dyrt. Minst lika bra kvalité.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk

Designen på tangentbordet är det inget fel på.

Men att slänga på allt vad mer än en sladd från tangentbordet heter är bara fel... som redan sagts i tråden: nkro med ps2? varför inte!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Mionix:

Självklart finns det en Skandinavisk layout. Vi har valt att skicka med extra knappar för våra grannar som gärna byter ut våra "å", "ä" och "ö".

Gillar Mionix naos 500 blir nog ett sånt här oxå mene kanske lite dyrt? nån hundring borde ni kunna gå ner

Visa signatur

| Chassi: Obsidian 650D | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | CPU: Intel Core i7 930 2,8 GHz | CPU Kylare: Corsair H50 | RAM: Corsair Dominator 6GB | Grafikkort: Sapphire Radeon 5870 | Systemdisk: Corsair F60 60 GB SSD | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Hur mycket använder du egentligen windows-knappen på vänster sida? Det är ju bara att använda högra tummen istället för vänstra lillfingret, svårare än så är det inte.

Jag för min del använder vänster Win-knapp minst 10ggr mer än höger!
T ex för Win+E och Win+Tab etc utan att behöva lyfta högerhanden från musen...

Permalänk
Inaktiv

Den dagen den finns med buckling spring (tänk Model M) då är jag intresserad. Cherry brytare må vara betydligt bättre än de vanliga laptop-liknande tangentbord men jämfört med buckling spring är det inte värt mycket.

Å andra sidan är knapp belysning bara snyggt och ej speciellt användbart då de flesta som faktiskt använder tangentbordet redan skriver utan att titta på det.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Exterm:

1500 spänn, är de helt dumma i huvet lr? xD

Mitt Microsoft Digital Media Pro är säkert precis lika bra och kostade mig 350kr

Tänk på att det är mekaniskt, du kan inte jämföra priset med nått budget t-bord

Enligt mig = Prisvärt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mionix:

Hallå!

Bra fråga, vi har själva sneglat på den röda MX brytaren men det år svårt att fatta beslut i frågan då det är oklart hur populär den är bland användare som spelar mycket. För övrigt är det en trevlig och nätt brytare.

Kan säga att Cherry Red är väldigt eftertraktad bland tangenbords entusiaster, då den är såpass sällsynt.
Om ni vågar så testa att köra en limited edition, självklart till samma pris som detta, och se hur det går!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Allt det du nämnde som oviktigt är viktigt för mig. Belysning och EXTRA knappar som media-knappar är dock helt onödigt. Hur mycket använder du egentligen windows-knappen på vänster sida? Det är ju bara att använda högra tummen istället för vänstra lillfingret, svårare än så är det inte.

Jag använder vänstra windowsknappen säkert 100 gånger på 1 dag om inte mer.
Det sitter att använda den för genvägar snabbt och enkelt med vänstra tummen.

Och ja om bägge händerna är på tangentbordet kan jag använda den högra handen men det är den inte alltid, mer ofta på musen.

Sen finns det inga mekaniska vad jag vet med EXTRA media knappar, det har inte detta heller. En modifier är helt ok men den ska sitta på högra sidan helt enkelt.

Så nej håller inte med på något av det du sa.

Permalänk

De som kallar tangentbordet dyrt har verkligen inget perspektiv, alls. Ja, det är dyrare än era plastbitar med svampiga membranbrytare. Men riktigt bra produkter kostar mer. Har någon här som kallar det alldeles för dyrt någonsin använt ett ordentligt mekaniskt tangentbord?

Lägg till att det kostar en aning mer att lägga till USB-hubb utöver den extra kostnaden att ha mekaniska högkvalitetsbrytare. Och dessutom bakgrundsbelysning som på mekaniska tangentbord är mer avancerad än hos membranbord.

På sådana här produkter tycker jag faktiskt 1.5-2k är en prislapp man kan rättfärdiga. Grym hållbarhet jämfört med membran, plus lite allmänt godis som USB, belysning och hörlursportar. Att jämföra med Razers grejer är ju bara udda, visst kostar de en tredjedel så mycket, men håller också en tredjedel så länge, så det jämnar ju ut sig...

Får se om jag köper ett dock, har alltid varit mer för blå brytare då jag skriver mer än jag spelar

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.