Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalarna:

Funderar på att ha både mSATA SSD och vanlig SSD: Intel 310 Series 80GB Solid State Disk + Intel 320 Series 300GB Solid State Disk. Vad vinner jag med det?

Funderar även på förvalt operativsystemet, vilken av diskarna hamnar det det på?

Blir datorn klumpigare med 9 cellsbatteriet?

Datorn blir klumpigare med 9cells batteriet. Det sticker ut några cm på baksidan, dock inte längs hela sidan.

Permalänk
Medlem

Liten headsup. Dustin säljer X220i med i3 för 7495:-, ca 7100:- i studentpris. Måste man inte ha IPS och nöjer sig med i3 så är det är ett riktigt bra pris jämfört med t.ex. Campusdiscount i och med att det ingår W7.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredl:

Liten headsup. Dustin säljer X220i med i3 för 7495:-, ca 7100:- i studentpris. Måste man inte ha IPS och nöjer sig med i3 så är det är ett riktigt bra pris jämfört med t.ex. Campusdiscount i och med att det ingår W7.

Fast som student har man gratis, eller nästintill gratis, tillgång till W7 via MSDN. Prisskillnaden blir dock inte så stor så känner man sig tryggare med en svensk affär så är det absolut ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast som student har man gratis, eller nästintill gratis, tillgång till W7 via MSDN. Prisskillnaden blir dock inte så stor så känner man sig tryggare med en svensk affär så är det absolut ett alternativ.

i3 kostar utan frakt och med svenskt tangentbord drygt 6900:- från campus discount, dustins pris är mao riktigt prisvärt. Visst kan man ofta få ett MSDN AA konto via högskola / universitet men det är ju om inte annat bra för andrahandsvärdet att ha en skarp licens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredl:

i3 kostar utan frakt och med svenskt tangentbord drygt 6900:- från campus discount, dustins pris är mao riktigt prisvärt. Visst kan man ofta få ett MSDN AA konto via högskola / universitet men det är ju om inte annat bra för andrahandsvärdet att ha en skarp licens.

Jo, jag hade för mig att det blev typ 6500 för en X220i, men det blir 6900 som du säger. MSDN licenserna är skarpa, det enda som skiljer mot att köpa en dator med inbyggt OS är licens-klistermärket under batteriet och recovery-partitionen (och att du måste installera då förstås).

Dock tycker jag att man missar mycket av det som gör datorn speciell om man inte har IPS. Visst är tangentbordet fortfarande grymt och likaså byggkvaliteten men det är skärmen som särskiljer denna från de andra Thinkpadsen.

Permalänk
Medlem

Hejsan
Skulle behöva lite hjälp om betalningen till campusdiscount.

Jag valde alternativet: Zahlungsmethode: EU-Standard Bank Transfer

Har fått ett bekräftelsemejl på köpet där bla. detta stod:

Bei Zahlung per Überweisung verwenden Sie bitte folgende Bankverbindung:
gTranslate (Vid betalning via bankgiro vänligen använd följande bankkonto:)

think about IT GmbH • National Bank Hattingen • KTO 9332510 • BLZ 36020030

edit:
Saknar nu Bic-numret men ska jag ta det som finns på sidan två i denna tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackzen:

Hejsan
Skulle behöva lite hjälp om betalningen till campusdiscount.

Jag valde alternativet: Zahlungsmethode: EU-Standard Bank Transfer

Har fått ett bekräftelsemejl på köpet där bla. detta stod:

Bei Zahlung per Überweisung verwenden Sie bitte folgende Bankverbindung:
gTranslate (Vid betalning via bankgiro vänligen använd följande bankkonto:)

think about IT GmbH • National Bank Hattingen • KTO 9332510 • BLZ 36020030

edit:
Saknar nu Bic-numret men ska jag ta det som finns på sidan två i denna tråd?

Ja.... är 99% säker på att jag gjorde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladestam:

Ja.... är 99% säker på att jag gjorde det.

Ok, tack. Har skickat iväg mina pengar nu.

Finns det något speciellt att tänka på när man får den?
Uppdatera bios? (läste att det skulle lösa throttling problemet)
SSD, är det bara tuta och köra? (har aldrig haft en ssd förut?

Kommer säkert fler frågor när jag får den men tack så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackzen:

Ok, tack. Har skickat iväg mina pengar nu.

Finns det något speciellt att tänka på när man får den?
Uppdatera bios? (läste att det skulle lösa throttling problemet)
SSD, är det bara tuta och köra? (har aldrig haft en ssd förut?

Kommer säkert fler frågor när jag får den men tack så länge

Ja uppdatera Bios är måste, sen är det nog inget mer tror jag Det vanliga, fixa senaste drivrutiner etc.

Kanske skaffa lenovos "bloatware" (Som för övrigt är så användbart att det inte blir bloatware)

Men i stort är det bara att tuta och köra!

Permalänk
Medlem

Finns det ingen Svensk bruksanvisning att ladda hem?

Permalänk
Medlem

Ursäkta! Var lite stressad när jag skrev, har nu hittat den.

Permalänk
Medlem

Snälla akut hjälp behövs!! Kommer inte åt Lenovoprogrammen efter W7 installation

Hjälp!! Kommer inte åt Lenovoprogrammen efter installation av W7. Kommer inte ens ut på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalarna:

Hjälp!! Kommer inte åt Lenovoprogrammen efter installation av W7. Kommer inte ens ut på nätet.

vadå kommer inte åt programmet? Fungerar det inte att installera dom från CD?

Funkar inte det att installera drivers från CD ?

Permalänk
Medlem

Det kom inte med någon CD i paketet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalarna:

Det kom inte med någon CD i paketet

DÅ får du såklart ladda ner det från en annan dator, exempelvis den du sitter vid nu.
Och ladda över med usb. så enkelt är det

Permalänk
Medlem

Skall försöka. Det är ingen risk att den här datorn skadas om man gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalarna:

Skall försöka. Det är ingen risk att den här datorn skadas om man gör det.

Nej det är bara mjukvara. Och så länge du laddar ner från deras hemsida och väljer rätt datorn kan inget direkt gå fel

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det finns ju hur många drivrutiner som helst. Vilka skall jag välja?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalarna:

Det finns ju hur många drivrutiner som helst. Vilka skall jag välja?

De senaste...

Eller de du behöver. Typ kanske inte alla Intelsaker som handlar om funktioner för centraliserad administration och liknande men ljud, grafik, fingeravtrycksläsare (om du har det), BT, chipset, trackpoint, nätverk, hotkey osv. Lenovos programvara kan diskuteras, exempelvis tycker jag att deras energiprogram är ganska bra och ger fler och bättre profiler än Windows standard.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde väl något fel när jag installerade W7. Har köpt datorn från Campus. Jag la i W7 retailskivan i extern blueray brännare och kopplade upp den via USB och den startade. Installerade sedan på mSATA disken. Alla drivrutiner och förinställda program försvann kanske. När jag nu stoppar in ett USB-minne så syns den inte i "min dator". Vad göra??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalarna:

Jag gjorde väl något fel när jag installerade W7. Har köpt datorn från Campus. Jag la i W7 retailskivan i extern blueray brännare och kopplade upp den via USB och den startade. Installerade sedan på mSATA disken. Alla drivrutiner och förinställda program försvann kanske. När jag nu stoppar in ett USB-minne så syns den inte i "min dator". Vad göra??

Det låter skumt. Windows stöder USB direkt ur kartong. Har du installerat ett nytt Windows får du dock inte med alla program och drivrutiner och så utan de får du ladda ner från Lenovo.

Permalänk
Medlem

Jag får inte till det. Måste åka handla mat nu, får fortsätta senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalarna:

Jag gjorde väl något fel när jag installerade W7. Har köpt datorn från Campus. Jag la i W7 retailskivan i extern blueray brännare och kopplade upp den via USB och den startade. Installerade sedan på mSATA disken. Alla drivrutiner och förinställda program försvann kanske. När jag nu stoppar in ett USB-minne så syns den inte i "min dator". Vad göra??

Vad är det för USB-minne?
Vissa har problem med Sandisks U3-programvara men klarar sig jättebra med "normala" USB-minnen.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Det blev nått knasigt vid installationen från min Retail DVD. Under "min dator" visas endast den lilla 80 GB MSATA-disken som C: Den stora Intel SSD på 300 GB syns inte.

Permalänk

Vad fick dig att tro att det allt skulle fungera när du gör en ny installation (utan drivrutiner)?

Först installerar man servicepacks och patches
Sen installerar man SATA drivers om man kör XP t e x, vet inte om det behövs i w7?
Sen installerar man chipset.
Jag tror det är en hel del "dependencies" som ska in med innan insallersarna ens fungerar. Net framework, directx, osv

Sen resten.

Räkna med att göra minst 2 installationer.

Det borde finnas tips på hemsidan, jag är helt säker på att det gör det, install guide for dummies eller nåt.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

Stress och åter stress med tankelöshet och en del okunnighet fick mitt förstånd att raderas. Skall försöka fixa tll det. Tack för hjälpen.

Permalänk
Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalarna:

Det blev nått knasigt vid installationen från min Retail DVD. Under "min dator" visas endast den lilla 80 GB MSATA-disken som C: Den stora Intel SSD på 300 GB syns inte.

Skriver ifrån mobilen: Du måste gå in i bios och ändra Sata intällningar (kommer inte ihåg namnet på inställningen) Sedan måste du peta i enhetshanteraren och ta att disken skall formateras/anpassas för att användas som en lagringsdisk. Testa det med enhetshanteraren först.

Permalänk
Medlem

Jag får inte igång den inbyggda mikrofonen i datorn. Drivrutiner har jag hämtat från lenovos hemsida.
Någon som har något tips?