Permalänk
Testpilot

Optimerad strömkälla (power source optimized på min då jag använder engelska) är väl vad jag förstått till för att användas när du har datorn ansluten till en strömkälla, alltså när du använder nätadaptern. För att få maximal batteritid bör du använda maximum battery life (vet inte vad den heter på svenska).

Det viktigaste är dock som redan nämnts att du använder en mediaspelare som klarar av att hårdvaruavkoda dina filmer, har du en sån kommer processorn inte att belastas nämnvärt. När jag tittar på HD-film (720p, H264) på min så är processorn belastad runt 10% då all avkodning sköts av grafikprocessorn. Att det hackar för dig tyder på att du använder processorn till avkodning.

Jag använder MPC-HC och kör med de inbyggda DXVA-avkodarna.
http://mpc-hc.sourceforge.net/

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Optimerad strömkälla (power source optimized på min då jag använder engelska) är väl vad jag förstått till för att användas när du har datorn ansluten till en strömkälla, alltså när du använder nätadaptern. För att få maximal batteritid bör du använda maximum battery life (vet inte vad den heter på svenska).

Det viktigaste är dock som redan nämn att du använder en mediaspelare som klarar av att hårdvaruavkoda dina filmer, har du en sån kommer processorn inte att belastas nämnvärt. När jag tittar på HD-film (720p, H264) på min så är processorn belastad runt 10% då all avkodning sköts av grafikprocessorn. Att det hackar för dig tyder på att du använder processorn till avkodning.

Jag använder MPC-HC och kör med de inbyggda DXVA-avkodarna.
http://mpc-hc.sourceforge.net/

Okej jo hag kör med CCCP paketet... funkar det eller? http://www.cccp-project.net/

Men troligtvis är det kanske så att pga att jag har en i7
Så throttlar den... gpun maxas vid filmvising och allt klockar ner sig. Men det borde inte ge mindre batteritimmar.

Permalänk
Inaktiv

Jag sitter och funderar kring en x220 också, jag kollade även den svenska marknaden. Har jag förståt det rätt att det ej finns några x220 i sverige med ips att köpa? Komplett har väldigt olika beskrivningar.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638906 HD LED
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=634887 WXGA.

I ena sekunden skriver de HD LED och i andra WXGA(bildförhållande som ex. 1200x800, 1366x720) LED.

Har de enbart varit slarviga, eller är den ena med IPS, någon som kan klargöra?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon127050:

Jag sitter och funderar kring en x220 också, jag kollade även den svenska marknaden. Har jag förståt det rätt att det ej finns några x220 i sverige med ips att köpa? Komplett har väldigt olika beskrivningar.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638906 HD LED
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=634887 WXGA.

I ena sekunden skriver de HD LED och i andra WXGA(bildförhållande som ex. 1200x800, 1366x720) LED.

Har de enbart varit slarviga, eller är den ena med IPS, någon som kan klargöra?

Vet inte om andra återförsäljare har olika, men lenovo själva beskriver IPS-skärmen med premium hd led eller nåt sånt där, och den vanliga skärmen utan premium då såklart.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Jag fann också det svaret, men får väl helt enkelt kontakta Komplett och fråga.

Tack ändå.

Permalänk
Medlem

Okej, jag funderar på en ssd nu, min tidigare laptop var en acer ifrån 2005 och brevid den så är min x220 skitsnabb.
Behöver man verkligen en ssd?

Sen funderar jag på en 90w nätadapter för att det löser problemet med throtling.
Dock så löser inte en ny nätadapter eller en ssd problemet med 2h batteritid vid filmtittande. (Kan man lita på lenovo power manager?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ladestam:

Okej jo hag kör med CCCP paketet... funkar det eller? http://www.cccp-project.net/

Men troligtvis är det kanske så att pga att jag har en i7
Så throttlar den... gpun maxas vid filmvising och allt klockar ner sig. Men det borde inte ge mindre batteritimmar.

Segt, testa med en biosuppgradering. De senaste ska lösa throttlingproblem.

CCCP paketet inehåller Media Player Classic: Home Cinema så testa att köra med den. I programmet så står det i statusfältet längst ner ifall den använder DXVA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127050:

Jag fann också det svaret, men får väl helt enkelt kontakta Komplett och fråga.

Tack ändå.

Jag vet att Dustin fick många förfrågningar och därför tydliggjorde vilka som hade IPS. Dock verkar det som om man måste gå upp till minst modellen för 17000 för att få det hos dem.

Permalänk
Medlem

Okej man kunde tydligen inte lita på lenovos energiprogram vad det gäller tidsupskattning.
Den sa 2h batteri kvar, jag kollar på film i 4h och den säger fortfarande 2h kvar :/

Permalänk
Testpilot

Den ändras väldigt mycket hela tiden då den baserar den återstående tiden på hur du använder datorn för stunden, spelar du ett spel kommer mätaren visa en kort tid men gör du sen nått enkelt så kommer mätaren öka. För mig tycker jag den visar ganska korrekt tid.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

Jag kör Batterybar free. Då får man en lite bättre uppskattning av batteritiden (i alla fall mot slutet) och programmet har en batteri-indikator som är lite diskretare än Lenovos som tar upp halva aktivitetsfältet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Optimerad strömkälla (power source optimized på min då jag använder engelska) är väl vad jag förstått till för att användas när du har datorn ansluten till en strömkälla, alltså när du använder nätadaptern. För att få maximal batteritid bör du använda maximum battery life (vet inte vad den heter på svenska).

Power Source Optimized betyder just det, att prestandan är optimerad efter strömkälla. Alltså att den går för fullt när sladden är i, men långsammare på batteri. Jag vet inte om det är så stor skillnad mot att växla mellan olika lägen, men man slipper tänka på det.

Permalänk
Testpilot

Där ser man, fattade det som att den optimerade för sladdanvändning. Då kanske jag ska köra på det läget hela tiden då

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Dear Mr. *********,

we are happy to confirm that we received your payment this morning.

Accordingly, we will ship your order this noon.

Best regards,
Campuspoint

Woohooooooo!! Får man se hur den tar sig hit med trackingnummer. Optimistiskt o tro att det man får den på måndag?

Permalänk
Testpilot

Jag hann aldrig få något trackingnummer, den skickades på en tisdag och UPS ringde mig redan på torsdag morgon så jag hade datorn innan lunch.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Okej, då är måndag helt rimligt m.a.o.

Har ni märkt av det så kallade "throttling" problemet?

Som jag förstått det existerar det bara bland de med i7:or och går att åtgärda med en nätadapter a 90w.

Permalänk
Medlem

Ok, hade tänkt beställa den här och har några frågor

http://www.campuspoint.de/shop/notebooks/hrst/lenovo/thinkpad...

1. Först och främst, är det ett bra köp eller finns det någon annan x220 som är mer prisvärd?

2. Om jag fattat det rätt så måste man vara student för att beställa ifrån campuspoint. Hur bevisar jag att jag är det? Google translate är inte så bra på att översätta tyskan

Permalänk

Jag drog ett foto på leg + kårlegg och skicka, det var inget snack om det. Funkar nog med övriga mecenat kort också.

De får ta din beställning via e-mail eftersom sidan bara servar Tyskland/Österrike.

Plocka ihop vad du vill ha och bränn av ett mail med en lista så ska du se att de tar hand om dig.

Kundservicen är verkligen tops. Fått svar inom timmen typ då de har haft öppet.

Tycker den ser helt klart prisvärd ut f.ö.

Permalänk
Medlem

Vad gick frakten på för er som köpte från Campusdiscount och hur lång garanti-tid valde ni?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Vad gick frakten på för er som köpte från Campusdiscount och hur lång garanti-tid valde ni?

har inte köpt men står tidigare i tråden att det kostar 30euro ungefär och man väljer inte något extra garanti. Det ingår 3års garanti i grundpriset redan.

Permalänk

Betalade 34.90 EUR i frakt. Som tidigare nämnt är det 3 års garanti. Du kan betala ytterligare för att förlänga eller få en tekniker hemskickad till dig, annars får du skicka in den till service här i Sverige...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smotpoker:

Okej, då är måndag helt rimligt m.a.o.

Har ni märkt av det så kallade "throttling" problemet?

Som jag förstått det existerar det bara bland de med i7:or och går att åtgärda med en nätadapter a 90w.

Ja throttlingen är kukjobbigt, men okej en 90w adapter löser som du säger problemet. (Om man nu orkar köpa en sådan)
Sedan är skillnaden mellan i5 och i7 minimala, det enda som jag skulle se som en fördel för i7an är USB 3.

Permalänk
Medlem

i7 är ju inte 4kärnig så inte riktigt värt.

hur mycket kostar adaptern?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Monarchy:

Det ingår 3års garanti i grundpriset redan.

Säker på det?

Grundvalet när jag kollar är "keine Garantieerweiterungen erwünscht", vilket min gamla skoltyska säger mig betyder "ingen garanti"...

EDIT: någon som vet vad för tangentbord man får om man beställer utan att ändra?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Säker på det?

Grundvalet när jag kollar är "keine Garantieerweiterungen erwünscht", vilket min gamla skoltyska säger mig betyder "ingen garanti"...

EDIT: någon som vet vad för tangentbord man får om man beställer utan att ändra?

http://campusdiscount.de/ har dom sagt tidigare i tråden att kundtjänst sagt att det alltid är 3år på x220
Sen står det ju 3års garanti i specifikationerna

Permalänk
Citat:

någon som vet vad för tangentbord man får om man beställer utan att ändra?

Tyskt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

Säker på det?

Grundvalet när jag kollar är "keine Garantieerweiterungen erwünscht", vilket min gamla skoltyska säger mig betyder "ingen garanti"...

EDIT: någon som vet vad för tangentbord man får om man beställer utan att ändra?

Enligt Google Translate betyder det: Ingen garanti tillåtet förlängningar. Som jag tolkar som "Ingen garantiförlängning". På engelska blir översättningen: "No warranty extensions allowed". Vilket, bortsett från allowed, verkar säga det också. Sen står det ju i Thinkvantage programvaran hur många dagar man har kvar på garantin och där står det att jag har över 1000 dagar kvar, så det är tre års garanti.

Permalänk

Vad menas med throttling?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk

Den klockar ner processorn till 800mhz vid hög belastning av CPU&GPU pga strömbrist...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Smotpoker:

Jo, men hur stor skillnad är det mot det man är van vid?

Jag kan tänka mig att vissa specialtecken är annorlunda och vissa andra tillagda/borttagna, men i stora laget kanske det är likadant?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.