Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeovinceZX:

Vad behöver man ExpressCard/54 till? Är inte den helt värdelös för normalanvändaren och bidrar bara till tjockleken?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=637644

Nej. Du kan utöka funktionaliteten med exempelvis Firewire eller ESATA. Tänk också på att denna dator inte är riktad mot konsumenter så normalanvändaren arbetar med datorn. Det är därför den har DP istället för HDMI osv. och därför den har ExpressCard.

Permalänk
Medlem

Vad är det för intyg man ska skicka in till de tyska sidorna?

Jag har precis blivit antagen till högskola och det är dags att beställa datorn till slut.
Det blir en i5 standard x220 från campusdiscout.de.

Permalänk
Avstängd

Skicka ett foto på ditt Mecenatkort (eller CSN-kort om det är ett sånt du har) tillsammans med ditt ID. Antagligen godtar de också någon form av intyg från din skola att du går där, om nu du inte har fått kortet än. Helst på tyska, men de förstår också engelska.

Permalänk
Medlem

Någon här som provat x220 och kan säga hur den är att arbeta på ,tex photoshop. Går det?

Permalänk

Ingen som kan ladda upp lite bilder på sina och berätta lite specifikationer om den?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Monarchy:

Någon här som provat x220 och kan säga hur den är att arbeta på ,tex photoshop. Går det?

Skrivet av LeovinceZX:

Ingen som kan ladda upp lite bilder på sina och berätta lite specifikationer om den?

Prövat att läsa någon av alla de recensioner som finns ute?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Engadgets recension är ganska bra med en hel del bilder. Notebookreviews är lite mer teknisk men är också bra. Laptopmag har en ganska lång recension också.

Jag vet inte vilka specar ni vill ha som inte finns på typ prisjakt, men fråga på bara så svarar jag.

Jag har inte haft några direkta problem med min alls. Däremot finns det några småsaker som jag stör mig på ibland. Som Back- och Forward-knapparna som ligger ovanför vänster- respektive högerpil. De är lätta att komma åt av misstag när man håller på och skriver exempelvis ett foruminlägg och då hoppar browsern tillbaka och så tappar man allt man skrivit. Det går förstås att stänga av dessa knappar i BIOS men jag uppskattar dem verkligen i många andra lägen, kanske inte så mycket just när man surfar men de fungerar också för att växla mellan flikar i exempelvis Notepad++. Dock har de tänkt mer på sådana här saker än de flesta andra laptoptillverkare. Exempelvis så ändras orienteringen på musplattan/pekpinnen automatiskt när man ändrar skärmorienteringen men inte på en eventuell extern mus. Det finns massa sådana här saker där de har tänkt lite längre än andra.

Permalänk

Varför finns ingen HDMI och hur löser man det?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeovinceZX:

Varför finns ingen HDMI och hur löser man det?

Det finns ingen HDMI för att datorn är riktad mot företagsanvändare. På företag är det vanligare med DisplayPort än HDMI. Man löser det genom en adapter eller en kabel med DP i en änden och HDMI i andra. Min TV är för gammal för att Intels grafik ska fatta att den klarar att ta emot ljud via HDMI, så det fungerar inte för mig (dock fungerar förstås bilden), däremot fungerar det när jag testat att koppla in andra TV apparater. Under Ubuntu fungerar det också, så det är lite frustrerande för jag orkar inte jobba mig och köra det. Men det är en begränsning i intelgrafiken (eller kanske egentligen i deras drivrutiner), inte i DisplayPorten. Jag bör kanske tillägga att min TV är en LG Plasma som är minst åtta år (arvegods) och den kan inte ta emot ljud från andra datorer med Intel grafik heller.

Permalänk

Funderingar

Hej, jag tänkte följa linje med er och beställa mig en x220 (i5 med IPS-panel) i början av nästa vecka!!

Jag har några funderingar kring campuspoint.de och maskinen i sig.

Varför valde ni att betala via bank transfer? Det finns paypal som betalsätt vad jag kan se.

Hur lång tid tog det för er att få hem burken från att ni lagt er beställning?

Hur funkar datorn nu när ni haft den ett tag? Ljudnivån acceptabel? Nån som kör linux och kan uttala sig om det?

Har en gammal Intel X-25 jag tänkt peta i när jag får burken. Är det enkelt att öppna och peta i ytterligare en HDD? Läste någonstans att man måste plocka ut ett 3G-model el. dyl för att få plats. Visst ska det funka med två HDD:s?

/Smotpoker

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smotpoker:

Hej, jag tänkte följa linje med er och beställa mig en x220 (i5 med IPS-panel) i början av nästa vecka!!

Jag har några funderingar kring campuspoint.de och maskinen i sig.

Varför valde ni att betala via bank transfer? Det finns paypal som betalsätt vad jag kan se.

Anledningen till att jag valde överföring var att det blev billigare så. Det skilde inte så mycket men å andra sidan så slapp jag ju använda en tredje part.

Citat:

Hur lång tid tog det för er att få hem burken från att ni lagt er beställning?

Det tog knappt en vecka från att de hade pengarna.

Citat:

Hur funkar datorn nu när ni haft den ett tag? Ljudnivån acceptabel? Nån som kör linux och kan uttala sig om det?

Den funkar jättebra. Ljudnivån är för det mesta ohörbar. Jag installerade senaste releasen av Ubuntu och hårdvaran hittades som den skulle. Jag har dock inte använt det mycket då jag inte orkar med linux längre.

Citat:

Har en gammal Intel X-25 jag tänkt peta i när jag får burken. Är det enkelt att öppna och peta i ytterligare en HDD? Läste någonstans att man måste plocka ut ett 3G-model el. dyl för att få plats. Visst ska det funka med två HDD:s?

/Smotpoker

Nej, det finns inte plats för två hårddiskar. Däremot finns det plats för en msata ssd (exempel) utöver den vanliga disken. Sen får inte vilka diskar som helst plats på den vanliga hdd-platsen heller utan de ska vara 7mm diskar. Din ssd passar, men jag misstänker att du får skruva loss spacern som sitter på. Detta ska dock inte påverka garantin eller så.

Permalänk

Tack för grymma svaren får väl tjacka en sån disk sen då. Förstår jag det rätt att man kan stoppa i en msata utan att voida garantin/samma lucka som hddn?

Permalänk
Medlem

Tycker det är svårt att söka rätt på folk som använt denna datorn i verkligheten...
Hur är det att arbete med den den lillla skärmen? photoshop tex.. någon berätta?

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

Tycker det är svårt att söka rätt på folk som använt denna datorn i verkligheten...
Hur är det att arbete med den den lillla skärmen? photoshop tex.. någon berätta?

Vill också veta det. Sen vill jag gärna ha lite bilder på den bredvid andra bärbara.

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Vill också veta det. Sen vill jag gärna ha lite bilder på den bredvid andra bärbara.

Här kan du skapa dig en bild av storleken: http://www.sizeasy.com/page/size_comparison/31742-DELL-XPS-16...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Monarchy:

Tycker det är svårt att söka rätt på folk som använt denna datorn i verkligheten...
Hur är det att arbete med den den lillla skärmen? photoshop tex.. någon berätta?

Jag har inte jobbat med photoshop så mycket, däremot har jag skrivit en del kod och det fungerar bra. Visst är skärmen inte jättestor, men den har samma upplösning som de flesta femtontummare.

Permalänk
Medlem

Sitter nu och funderar på om jag ska köpa en x220 men skulle gärna vilja veta varför man köper just den här istället för nått annat

Hur kommer det sig att ni valde x220?

Jag hade tänkt använda datorn till att spela lite spel, kolla lite på film och skapa musik i ableton

Permalänk
Medlem
Skrivet av wesc:

Sitter nu och funderar på om jag ska köpa en x220 men skulle gärna vilja veta varför man köper just den här istället för nått annat

Hur kommer det sig att ni valde x220?

Jag hade tänkt använda datorn till att spela lite spel, kolla lite på film och skapa musik i ableton

Jag har inte köpt men kan säga varför. Först och främst det är en thinkpad, mer hållbar/tålig får du inte, 3års garanti.
just x220. Den är lätt 1,5kg. IPS (om du väljer det) vilket ger mycket bättre bildkvalite,betrakningsvinklar, vilket vanliga datorer är helt värdelösa på.
Den har bra batteritid, 10timmar under bästa förhållanden.

Och varför man köper som student genom denna sida är att det kostar sådär, halva priset

Permalänk
Testpilot

Jag köpte den för att jag ville ha en liten bärbar dator men som för den delen inte är klen, den har ju en riktig processor (mobil ioförsig) istället för en klenare low voltage variant och jag kan säg att den är riktigt snabb (har i5:an som de flesta i tråden verkar köpt). Batteritiden är också fruktansvärt bra, man vet ju att de påstådda tiderna alltid brukar vara grovt överdrivna men med vanligt surfande och HD-filmer så är 6 timmar inga problem då filmerna avkodas med GPU:n.

Det enda problemet är väl att den är rätt dyr men förutom glappet jag upplevde med batteriet (inte elektrisk glapp utan mekaniskt) tycker jag kvalitétskänslan är enorm, skärmgångjärnet är väldigt stabilt och tangentbordet är en dröm att skriva på jämfört med min gamla laptop. Löste för övrigt batteriglappet med en bit självhäftande skumgummilist så nu känns batteriet inte löst längre.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av hunden:

Det enda problemet är väl att den är rätt dyr

Man får, som nästan alltid, vad man betalar för

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wesc:

Sitter nu och funderar på om jag ska köpa en x220 men skulle gärna vilja veta varför man köper just den här istället för nått annat

Hur kommer det sig att ni valde x220?

Jag hade tänkt använda datorn till att spela lite spel, kolla lite på film och skapa musik i ableton

Tråd där folk förklarar varför de valt lenovo.

Permalänk

Så har man beställt och betalat en rackare från campuspoint.de (i5 med IPS panel).

Slog på en 40GB Intel 310, svensk knappsats och en dockningsstation (mini dock series 3) också. Priset på sdd:n var mer eller mindre samma som vad det kostar här i Sverige så och dockningsstationen halva priset nästan.

11.578kr gick kalaset på med frakt.

Beräknat leveransdatum 12/8. Spännande!

Permalänk
Skrivet av Smotpoker:

Så har man beställt och betalat en rackare från campuspoint.de (i5 med IPS panel).

Slog på en 40GB Intel 310, svensk knappsats och en dockningsstation (mini dock series 3) också. Priset på sdd:n var mer eller mindre samma som vad det kostar här i Sverige så och dockningsstationen halva priset nästan.

11.578kr gick kalaset på med frakt.

Beräknat leveransdatum 12/8. Spännande!

Vad är det för dockningsstation du har beställt?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Tråd där folk förklarar varför de valt lenovo.

Rätt länk det där verkligen?

Permalänk
Skrivet av LeovinceZX:

Vad är det för dockningsstation du har beställt?

Denna. Kör translate med chrome eller nåt så blir det vettigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smotpoker:

Rätt länk det där verkligen?

Sorry: http://forum.notebookreview.com/lenovo-ibm/601431-why-lenovo....

Permalänk

Hepp, läste fel. Jäkla tyska :P. Den uppskattas skeppa 12/8 och anlända den 17-18/8.

Aja, den som väntar på nåt gott...............

Permalänk
Medlem

Vet inte om det bara är jag men jag verkar ha lite trubbel med batteritiden.

Man kan lätt få upp till 6h i maximalt energisparläge, men då är datorn praktiskt taget död.
Jag plockade med mig datorn på en resa för att jag ville kolla på film, det visade sig att detta inte gick för att filmen hackade om man inte körde datorn i maximal prestanda vilket i sin tur betydde att man bara kunde kolla på film i en timma.

Ska det vara så?
Man måste ju kunna kolla på en vanlig film, eller? (icke hd)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ladestam:

Vet inte om det bara är jag men jag verkar ha lite trubbel med batteritiden.

Man kan lätt få upp till 6h i maximalt energisparläge, men då är datorn praktiskt taget död.
Jag plockade med mig datorn på en resa för att jag ville kolla på film, det visade sig att detta inte gick för att filmen hackade om man inte körde datorn i maximal prestanda vilket i sin tur betydde att man bara kunde kolla på film i en timma.

Ska det vara så?
Man måste ju kunna kolla på en vanlig film, eller? (icke hd)

Jag brukar ligga på runt 5-6 timmar (6-cell) i läget anpassad strömkälla och i det läget så har jag inte haft några problem alls med filmuppspelning (även HD, i rar-arkiv och sånt) eller liknande. Lenovos Energispararen fungerar mycket bättre än Windows energihantering så installera det om du inte redan gjort det. I strömsparläget så kommer jag närmare 8-9 timmar, men då går det ganska segt om man ska göra nåt krävande. Se också till att du har en mediaspelare som stöder hårdvaruaccelerering annars går batteriet åt snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag brukar ligga på runt 5-6 timmar (6-cell) i läget anpassad strömkälla och i det läget så har jag inte haft några problem alls med filmuppspelning (även HD, i rar-arkiv och sånt) eller liknande. Lenovos Energispararen fungerar mycket bättre än Windows energihantering så installera det om du inte redan gjort det. I strömsparläget så kommer jag närmare 8-9 timmar, men då går det ganska segt om man ska göra nåt krävande. Se också till att du har en mediaspelare som stöder hårdvaruaccelerering annars går batteriet åt snabbare.

Ska testa lite fram och tillbax då, "optimerad Strömkälla" menar du eller?
Standardinställningar eller någor ändrat?

EDIT:
Om jag använder något annat än "maximal prestanda" (då processorn är låst i turboläge) så kommer processorn inte över 737 mhz.
Ska den inte typ vara jättedynamisk etc?

Jag får 2h43m med optimerad strömkälla.