Avancerat lagringsproblem med FreeNAS8 - experthjälp eftersökes

Permalänk
Medlem

Avancerat lagringsproblem med FreeNAS8 - experthjälp eftersökes

Hej,

Har installerat FreeNAS8 i386 RELEASE och får varje gång jag försöker lägga till en hårddisk följande fel:

TEST /mnt/TEST Error getting used space (Error) Error getting available space Error getting total space ONLINE

Detta dyker upp i admin-GUIt oavsett vilken lagringskonfiguration jag väljer.

Om jag kör en "Auto Import Volume" från GUIt hittar den någon gammal testvolym som jag skapat för längesen trots att jag formaterat alla diskar i Windows (4st 1Tb Samsung Spinpoint). Dessutom får jag följande fel om jag försöker Auto-importa den:

Uploaded with ImageShack.us

SÅ, något måste ligga kvar på disken - hur gör jag för att totaldöda allt som finns på mina diskar - gärna via GUIt men ett FreeBSD trick eller två skulle också duga:) Någon som varit med om något liknande med FreeNAS8.

Har googlat rätt mycket men inte hittat någon med identiskt samma problem.

Visa signatur

R600 fanboy

Permalänk
Medlem

Beror på att ntfsfix failar när du försöker lägga till disken. Istället för att formatera diskarna i Windows så kan du "rensa" diskarna i window.

Om du startar cmd som administratör kan du köra (varning, kan förstöra data, om du inte vet vad du håller på med):

diskpart

list disk

Där ser du vilka diskar du har på datorn, kan därefter välja en

select disk X

Där X är numret på disken, och sen kör du en clean (vilket tömmer/rensar din hårddisk, all data försvinner)

clean

Upprepa på alla dina andra lagringsdiskar som du vill använda i FreeNAS.

exit

Klart.