Dell släpper Macbook Pro-utmanaren XPS 15z

Permalänk
Melding Plague

Dell släpper Macbook Pro-utmanaren XPS 15z

Datorjätten Dell sneglar på Apples bärbara datorer i serien Macbook Pro och släpper Sandy Bridge-baserade XPS 15z med bland annat aluminiumskal och grafik ur Geforce 500-serien.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den ser ju riktigt trevlig ut - hoppas att de har lyckas lösa så att den är tyst också och att de har smidiga nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Tycker det roliga var att dom hade så att man kunde kolla batteriet på vänster sida som mac Även om knappen var större än på Macbook

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Hur står den sig prismässigt mot en MBP?

Och btw: I <3 Optimus

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Entusiast

Blank skärm Varför envisas alla laptoptillverkare att fortsätta med denna styggelse?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ful som stryk, det är väl ingen MBP kopia heller, kolla bara linjerna, skarvarna är inte jämna och skärmen ligger inte i linje med enheten under, dåliga toleranser överhuvudtaget i konstruktionen.

Sen kör dom med blank skärm, urk!

Permalänk
Medlem

Lite ½ klent grafikkort :/

Här hittar ni en lite "preview" på den.
http://www.notebookcheck.net/Preview-Dell-XPS-15z-Notebook-in...

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Gött med applekonkurrens!

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Blank skärm Varför envisas alla laptoptillverkare att fortsätta med denna styggelse?

Man höjer kontrastvärdet genom detta blanka hölje.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter trevligt, MBP behöver konkurrens ärligt talat. Jag ser just nu ingen anledning att köpa en Windows-laptop om man inte siktar på budget eller mellanklass.

Finns högre upplösning som val på skärmen, dock? 1366x768 på 15.6"...? Jag kör 1680x1050 på 15.4". Apple kör 1366x768 (samma som den här) på 11.6".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Ful som stryk, det är väl ingen MBP kopia heller, kolla bara linjerna, skarvarna är inte jämna och skärmen ligger inte i linje med enheten under, dåliga toleranser överhuvudtaget i konstruktionen.

Sen kör dom med blank skärm, urk!

Står inte att det ska vara en kopia utan en utmanare.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Batteritid?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

[..]dåliga toleranser överhuvudtaget i konstruktionen.

Det min vän kan du överhuvudtaget inte utröna av den bilden. Skärmens position har dom utan tvekan velat ha så, det handlar inte om dåliga toleranser. Då hade skärmen inte gått att få in, böjts när den satts in, inte suttit fast eller på annat sätt kilat fast sig eller liknande på grund av ojämn form. Jag är lite miljöskadad nu, läste Maskinelement med mera i höstas, så det där var en lika stor styggelse som att kalla en dator för "data".

OnT: Tycker den ser trevlig ut, även om den är långt över min storlek. En motsvarighet i 13-14"-klassen och det kan vara intressant, GT525M är det kort jag letar efter, borde inte vara några problem att klocka upp till GT540/550-hastigheter, i övrigt är det såvitt jag vet inget som skiljer de kretsarna åt. Frågan är ju dock hur batteritiden är i dessa.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag gillar låten. Någon som vet vad det är eller är det något de gjort speciellt för reklamen?

Gällande datorn så har jag svårt att se varför jag skulle välja denna framför en macbook pro. Dellen konkurrerar hårdvarumässigt men vad jag vet så väljer man inte macbook för att få nyaste hårdvaran.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Låter trevligt, MBP behöver konkurrens ärligt talat. Jag ser just nu ingen anledning att köpa en Windows-laptop om man inte siktar på budget eller mellanklass.

Finns högre upplösning som val på skärmen, dock? 1366x768 på 15.6"...? Jag kör 1680x1050 på 15.4". Apple kör 1366x768 (samma som den här) på 11.6".

Det står att den finns med 1920x1080 också. Den som vill spela spel kanske föredrar den lägre upplösningen eftersom det blir lättare för grafikkortet att hänga med.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Likvid:

Man höjer kontrastvärdet genom detta blanka hölje.

Jo det är ju det. Då kan man skriva ännu högre fantasisiffror på den dynamiska kontrasten eftersom en del fortfarande bara tittar på stora siffror. I verkligheten är dock en matt skärm oändligt mycket mer användbar. Speciellt nu när alla kör med LED som är så mycket starkare än de gamla CCFL. Det finns inga ursäkter att fuska med blank skärm längre. Tyvärr verkar otyget bli vanligare. Apple har det ju till och med på sina nya stora skärmar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jo det är ju det. Då kan man skriva ännu högre fantasisiffror på den dynamiska kontrasten eftersom en del fortfarande bara tittar på stora siffror. I verkligheten är dock en matt skärm oändligt mycket mer användbar. Speciellt nu när alla kör med LED som är så mycket starkare än de gamla CCFL. Det finns inga ursäkter att fuska med blank skärm längre. Tyvärr verkar otyget bli vanligare. Apple har det ju till och med på sina nya stora skärmar.

Jag kan bara hålla med.

Man den var ganska snygg tycker jag, synd att den hade intel i, det borde ha varit en AMD Llano i istället.

Permalänk
Medlem

Går det att köra DIablo 3 med det grafikkortet? Isf beställer jag en med den högre upplösningen.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderna:

Går det att köra DIablo 3 med det grafikkortet? Isf beställer jag en med den högre upplösningen.

Om du vill köra Diablo 3 med bra flyt skulle iaf jag ta den lägre upplösningen. Grafikkort i bärbara är helt ok i lägre upplösningar men orkar inte med Full HD.

Permalänk
Medlem

Hur konkurrear man med MBP då det kommer som en enhet med OS X?

Du kan ha flashigaste hårdvaran i världen, men kör den inte OS X så vill vissa kunder (med viss anledning) inte ha den.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Likvid:

Ful som stryk, det är väl ingen MBP kopia heller, kolla bara linjerna, skarvarna är inte jämna och skärmen ligger inte i linje med enheten under, dåliga toleranser överhuvudtaget i konstruktionen.

Sen kör dom med blank skärm, urk!

Håller med, väldigt ful och absolut ingen MacBook kopia. Blank skärm har jag personligen inget emot men å andra sidan kan de som inte önskar detta få standardskärm av Apple om man så önskar.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Hur konkurrear man med MBP då det kommer som en enhet med OS X?

Du kan ha flashigaste hårdvaran i världen, men kör den inte OS X så vill vissa kunder (med viss anledning) inte ha den.

...och vice versa, finns det OSX på den vill vissa kunder (av väldigt förståeliga anledningar) inte ha den, varför den här kan locka de som ändå vill ha lite byggkvalitét i klassen.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Hur konkurrear man med MBP då det kommer som en enhet med OS X?

Du kan ha flashigaste hårdvaran i världen, men kör den inte OS X så vill vissa kunder (med viss anledning) inte ha den.

Det kan ju fortfarande vara en utmanare. MBP är ju inte bara en laptop med OS X utan hela laptopen i sig är ju mycket väl gjord konstruktion med väldigt minimalistiska former, bra batteri tid och hög kvalitet. Bara touchpaden på MBP gör väldigt mycket då touchpads brukar vara värdelösa. Sen så går det säkert (om inte nu så i framtiden) det att köra OS X på denna om man vill. Det är inte olagligt att köra en hackint0sh.

Skrivet av Likvid:

Ful som stryk, det är väl ingen MBP kopia heller, kolla bara linjerna, skarvarna är inte jämna och skärmen ligger inte i linje med enheten under, dåliga toleranser överhuvudtaget i konstruktionen.

Sen kör dom med blank skärm, urk!

Ingen har sagt något om en kopia utan en utmanare. Jag tycker fortfarande inte att den är lika snygg och simplistisk som en MBP men det är helt klart på rätt väg, vi behöver mer kornkurrans i det området.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Engadget test: http://www.engadget.com/2011/05/23/dell-xps-15z-review/

Jag är sugen på att beställa en. Har velat ha en macbook pc länge.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Om du vill köra Diablo 3 med bra flyt skulle iaf jag ta den lägre upplösningen. Grafikkort i bärbara är helt ok i lägre upplösningar men orkar inte med Full HD.

Jo, men Diablo 3 får nog ändå vara sekundärt till att ha en hög upplösning i vanliga fall.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

15% rabatt som student! 9000 kr med 1920x1080 skärm.

Permalänk
Skrivet av Polomononen:

Jag gillar låten. Någon som vet vad det är eller är det något de gjort speciellt för reklamen?

Gällande datorn så har jag svårt att se varför jag skulle välja denna framför en macbook pro. Dellen konkurrerar hårdvarumässigt men vad jag vet så väljer man inte macbook för att få nyaste hårdvaran.

Men det där är väl inte riktigt sant?
De MacBook Pro som finns ute nu har väl bland det bästa du kan få (processormässigt) i en bärbar just nu.

Denna modell från Dell har samma processorer som Apples erbjuder i sin 13" MacBook Pro, dvs. inte de fyrkärniga som man får i 15" MacBook Pro.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Polomononen:

Jag gillar låten. Någon som vet vad det är eller är det något de gjort speciellt för reklamen?

Är intresserad jag med. Ropa gärna till om du får reda på något.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Kan nån vara snäll och förklara för mig varför alla utom Apple fortsätter med de enerverande klisterlapparna som visar att det är Windows på datorn, vilken typ av processor det är o.s.v. jag vet väl vad det är jag har köpt, behöver inte veta detta med klisterlappar... Det förstör den minimalistiska designen som de ska ha med denna, det tycker i alla fall jag

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Kan nån vara snäll och förklara för mig varför alla utom Apple fortsätter med de enerverande klisterlapparna som visar att det är Windows på datorn, vilken typ av processor det är o.s.v. jag vet väl vad det är jag har köpt, behöver inte veta detta med klisterlappar... Det förstör den minimalistiska designen som de ska ha med denna, det tycker i alla fall jag

det handlar om pengar, det är annonsplatser. Tar dom bort dessa, även alla program som är förinstallerade blir produkten dyrare. Bara att välja om du orkar ta bort klistarlappar eller betala för någon att göra det.