Permalänk
Medlem

Hjälp med högtalare

Hej!
Jag håller på med att bygga en HTPC i en gammal radio och har tänkt att ha en högtalare monterad i denna. Dock så kan jag ingenting om ljud direkt så jag skulle behöva hjälpa med vad jaga behöver för att kunna spela musik från denna högtalare från mitt moderkort/eventuellt ljudkort.

Tack på förhand
Jan Qvick

Permalänk
Medlem

Jag hade stoppat in en annan högtalare och dragit en sladd till moderkortets uttag

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver en förstärkare av nån sort, ev kan du behöva byta ut/renovera högtalarelementet/en som sitter i om det är så gammalt att kantupphängningen har gått sönder eller det är skadat på annat sätt. koppla det INTE till moderkortet, det kan gå sönder och låter troligen inte heller bra, köp en liten förstärkarmodul typ http://cgi.ebay.com/Mono-25W-Audio-Amplifier-Module-Board-Bas... jag är lite skeptisk till att köra med en tripath eller annat t förstärkare eftersom de ofta använder högtalaren som del i utgångsfiltret o gamla element har ofta högre impedans än det vi använder idag, men byter du till nya element kan du köra med en klass t förstärkare, men får då även bygga ett filter. Tänk på att du behöver en nätdel också till förstärkaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver en förstärkare av nån sort, ev kan du behöva byta ut/renovera högtalarelementet/en som sitter i om det är så gammalt att kantupphängningen har gått sönder eller det är skadat på annat sätt. koppla det INTE till moderkortet, det kan gå sönder och låter troligen inte heller bra, köp en liten förstärkarmodul typ http://cgi.ebay.com/Mono-25W-Audio-Amplifier-Module-Board-Bas... jag är lite skeptisk till att köra med en tripath eller annat t förstärkare eftersom de ofta använder högtalaren som del i utgångsfiltret o gamla element har ofta högre impedans än det vi använder idag, men byter du till nya element kan du köra med en klass t förstärkare, men får då även bygga ett filter. Tänk på att du behöver en nätdel också till förstärkaren.

Jag uttryckte mig lite otydligt, jag har tänkt att köra en ny högtalare och ersätta den gamla då den är från 40-talet och jag har ingen aning om den fungerar eller inte :/

Permalänk
Rekordmedlem

Du har inga bilder på delarna? och spara originalinnanmätet , det kan vara samlarvärde på delarna om de inte är förstörda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så har jag tagit bort alla gamla komponenter från plattan de var monterade på, och i processen gick några sönder (mig i ett nötskal ._.). Jag har nämligen tänkt montera de nya komponenterna på den gamla plattan. Jag har inga direkt bilder men jag kan ta om det skulle hjälpa.

Permalänk
Rekordmedlem

Bilder och mått kan ju ge en del vägledning på vilka högtalare som passar, dessutom är det alltid roligt att se ett sånt här bygge om det är seriöst gjort, varför inte ett bygggalleri.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har tagit lite bilder och kommer troligtvis göra ett galleri när allt är färdigt, jag trodde du menade bilder på varje enskild del. Hålet där högtalaren ska sitta är ca 160 mm och radio chassit har ett djup på 210mm. Jag vill söker jag en högtalare som inte går så djupt pga. att jag har en hel del andra komponenter som ska få plats.

Jag tog lite bilder:

Påbörjad slipning :q

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hoppas den var ful i lådan innan du började slipa den......
Hur tänkte du göra med fronten, ska du sätta en tygfront vid högtalaren eller? i så fall kan man tex sätt in ett mindre bredbandselement bakom , eller ska det vare nått synligt ? en beige/vit tygfront är nog mest tidspassande.
Jag hade tagit bort chassit helt med tanke på hur det ser ut.
Utsidan kan du låta ådringsmåla, det kommer att passa stilen om du vill göra den fräsch och "tidstypisk", googla på bilder så får du se hur det ser ut.
Ska du montera i en fullstor (16cm) högtalare så har tex mac audio bilhögtalare med väldigt litet djup, 6,5" har tex 4.5 cm djup, pro flat serien http://www.mac-audio.de/index.php?id=2746&L=&cHash=36e4dbc98f...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hoppas den var ful i lådan innan du började slipa den......
Hur tänkte du göra med fronten, ska du sätta en tygfront vid högtalaren eller? i så fall kan man tex sätt in ett mindre bredbandselement bakom , eller ska det vare nått synligt ? en beige/vit tygfront är nog mest tidspassande.
Jag hade tagit bort chassit helt med tanke på hur det ser ut.
Utsidan kan du låta ådringsmåla, det kommer att passa stilen om du vill göra den fräsch och "tidstypisk", googla på bilder så får du se hur det ser ut.
Ska du montera i en fullstor (16cm) högtalare så har tex mac audio bilhögtalare med väldigt litet djup, 6,5" har tex 4.5 cm djup, pro flat serien http://www.mac-audio.de/index.php?id=2746&L=&cHash=36e4dbc98f...

Jag har tänkt att ha en tygfront där, eventuellt det som satt på den gamla högtalaren.
Jag kommer troligtvis Betsa lådan och sedan lacka den, eventuellt fernissa med bruten fernissa, men jag tar med ådringsmålning som ett förslag, tack!

När du skriver att du skulle tagit bort chassit helt, hur menar du då?

En sådan högtalare skulle passa väldigt bra, då jag som sagt har ett ganska litet djup att jobba med.

Kan vara värt att nämna att det finns en platta av läder som sitter på baksidan egentligen, men jag har tagit bort den då jag började slipa.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja släng ut hela plåtdelen, den gör väl ingen nytta idag den tar bara volym i onödan, eller kan du utnyttja den bra, det är bättre att fixa en monteringsplåt, tex lian li.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja släng ut hela plåtdelen, den gör väl ingen nytta idag den tar bara volym i onödan, eller kan du utnyttja den bra, det är bättre att fixa en monteringsplåt, tex lian li.

Jaså nu förstår jag...
Alltså fördelen med den där plåtdelen är att jag kommer kunna montera moderkortet på undersidan av den, då det där finns ett galler så kan jag få bra luftflöde där...Men jag skulle lika gärna kunna ta en monteringsplåt, visste inte att det fanns sådana...Är det något du orkar länka annars kan jag säkert leta rätt på det själv också.

Permalänk
Rekordmedlem

http://www.dustinhome.se/lian-li-moderkortsplat-med-flakt-atx...
Får det plats med ett moderkort under den? i så fall kanske den kan vara vettig att ha kvar, jag trodde du skulle montera ovanpå den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är ca. 7 cm under, och där kan jag montera ett ASUS E35M1-I Delux, men jag ska se om det kanske är mer värt att köpa en monteringsplåt.

Permalänk
Rekordmedlem

Du tänkte montera moderkortet uppåner eller hur ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du tänkte montera moderkortet uppåner eller hur ?

Ja, finns det något problem med det som jag bör veta om? oO

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver en förstärkare av nån sort, ev kan du behöva byta ut/renovera högtalarelementet/en som sitter i om det är så gammalt att kantupphängningen har gått sönder eller det är skadat på annat sätt. koppla det INTE till moderkortet, det kan gå sönder och låter troligen inte heller bra, köp en liten förstärkarmodul typ http://cgi.ebay.com/Mono-25W-Audio-Amplifier-Module-Board-Bas... jag är lite skeptisk till att köra med en tripath eller annat t förstärkare eftersom de ofta använder högtalaren som del i utgångsfiltret o gamla element har ofta högre impedans än det vi använder idag, men byter du till nya element kan du köra med en klass t förstärkare, men får då även bygga ett filter. Tänk på att du behöver en nätdel också till förstärkaren.

Hmm. Förstår inte varför ett tripathchip skulle behöva ett filter till en fullregisterhögtalare :/

Här är specsen på ett chip:
http://geocoin.se/doc/ta2020-20.pdf

Är ju inte helt "haj" (typ duktig) på förstärkare
Vilket ljud skulle man behöva filtera bort, ultraljudet som den leker med?
Försöker bara lära mig lite

De har ju ändå ypperlig effektivitet som verkligen behövs i en htpc, som absolut inte får bli varm. Men behövs filter, kanske det inte blir så roligt.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Nämen åh, det har ju varit rör i den! Dom skulle kunna vara värda en del beroende på vad det är för rör...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Nämen åh, det har ju varit rör i den! Dom skulle kunna vara värda en del beroende på vad det är för rör...

Jag har elektronrören kvar, det är Philipsrör, de flesta..ett märkt Tungsram AK 2"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joxaren:

Jag har elektronrören kvar, det är philipsrör ^^

Mycket klokt val. Vad är det för modell på dom?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joxaren:

Ja, finns det något problem med det som jag bör veta om? oO

Troligtvis kommer de passiva kylflänsarna inte kunna kyla ordentligt, då värmen inte kan stiga uppåt som de brukar. Någon fläkt kanske behöver adderas. Hela moderkortets passiva kylning blir faktiskt ganska meningslös ifall den monteras upp och ned.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Rekordmedlem

De brukar ha talspolen som en del av utgångsfiltret, men eftersom det inte ska matas nån högimpediv gammal högtalare så är det inget problem.
Jag tänkte mest på kylarens höjd o dyl, men hmanar den neråt i öppningen så får den ju luft.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Troligtvis kommer de passiva kylflänsarna inte kunna kyla ordentligt, då värmen inte kan stiga uppåt som de brukar. Någon fläkt kanske behöver adderas. Hela moderkortets passiva kylning blir faktiskt ganska meningslös ifall den monteras upp och ned.

Hmm, okej jag kanske ska tänka om.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju inga problem att sätta en lågvarvig fläkt som cirkulerar luften, man sätter den i kanten på hålet , tex nån 500-800rpm modell. http://www.inet.se/artikel/6308619/fractal-design-140mm-silen...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju inga problem att sätta en lågvarvig fläkt som cirkulerar luften, man sätter den i kanten på hålet , tex nån 500-800rpm modell. http://www.inet.se/artikel/6308619/fractal-design-140mm-silen...

jag har gamla Fractal fläktar från mitt Fractal r2 som jag inte använder, kan ta en av dessa två, om inte kanske båda.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan nog funka om de är tysta annars får du stryp ner dem, det behövs nog inte mycket, bara att luften rör sig

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan nog funka om de är tysta annars får du stryp ner dem, det behövs nog inte mycket, bara att luften rör sig

Ja jag resonerar lite likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Mycket klokt val. Vad är det för modell på dom?

ett är Omärkt, märkningen kan ha försvunnit

Ett är märkt Philips, ABC1, Miniwatt

Ett är märkt Philips, Miniwatt, AF 3, H.F.PENTHODE,SELECTODE

ett är märkt Philips, Miniwatt, AL , penthode, dock ser detta bränt ut.

Det sista vet jag inte vilket märke det är, det är märkt Tungsram (mistänker det är märket) AK 2, samt det står ktn.

,=Radbrytning