Nokia rullar ut Symbian Anna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Märkligt, trodde de skulle sluta helt med symbian.

Jo det ska dom, 2016....
Elop som är en klåpare och gör oklara förtydliganden, snart kommer nästa stora uppdatering till symbian^3, som kallas Belle, ser lovande ut !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Ok, om de fixar det urfula 90-talstypsnittet bara.

Nokia Pure Font har funnits ett bra tag, men det verkar som att de glömde att lägga till det i Anna (?) Men det är ju som tur va inga svårigheter att installera vilket teckensnitt man vill ha

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Ok, om de fixar det urfula 90-talstypsnittet bara.

Nokia Pure
Har själv installerat det i min N900(Maemo), ser helt ok ut.
Kan installeras till symbian också...

EDIT: Soulnut hann före

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikn911:

håller med om det du säger men samtigt har jag aldrig sett apple göra uppdateringar till en mer än 2 år gammal telefon. Vilket nokia fortfarande gör. 5800 får snart en ny webbläsare tex.

OT: uppdaterade min N8 idag. ingen gigantiskt skillnad men lite snyggare och smidigare blev det allt

Next up Symbian Belle (PR 3.0)

ipod touch 2gen/iphone 3g kan köra iOS 4 utan modifikationer endel funktioner är dock borttagna för att spara minne. Så iaf 3år

Permalänk
Medlem

har just uppdaterat min N8 och är mycket nöjd! Telefonen känns rappare och jag gillar den uppdaterade browsern, samt den nya sökfunktionen. Förstår inte vad alla har emot symbian... Mina föräldrar har iphone och galaxy s2 så jag har provat både android och ios. Även de mycket trevliga operativsystem, men jag känner mig absolut inte manad att byta!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulnut:

Hans pappa har säkert Symbian s60v5. Bara en massa okunniga människor som drar alla symbianversioner över samma kam och sen tycker att allt som heter något med Symbian "är det sämsta skit som någonsin utvecklats".

Jag sitter på symbian s60 från en nokia x6 o det funkar men min android funkar bättre nokia är däremot 100 procent kvalite!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

YES!

Laddade nyss ned den till min N8 (lyckades inte med ovi suite utan tog det via software updater, om nån har samma problem) och det är som att man fått en helt ny telefon. Blixtsnabb, spöar skiten ur min iPod touch 4G, mycket sexigare och smartare interface, sjukt nöjd.

Bland den bästa hårdvaran i en telefon någonsin och nu mjukvara i toppklass också. (De andra har fler appar, men inte nödvändigtvis fler bra appar till ett acceptabelt pris)

Jag har verkligen tappat min telefon sådär 150 gånger, men den är fortfarande som ny. Helt underbar telefon med uppdateringen. Så sjukt nöjd. Nokia har inte övergivit oss!

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk

Ser ju faktist helt okej ut! Trodde jag inte om Nokia allts. Synd jag har redan köpt en ny telefon.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Kul att man skickade sin Nokia n8 på lagning samma dag som uppdateringen kommer, samt på sin födelsedag för den delen, :). Skulle varit en perfekt present från Nokia om min telefon hade fungerat.

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen vilja ha en Nokia E6! Men har ju redan en bra telefon så det får räcka med den.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

Jag har en Nokia N8 och en HTC Desire HD. En snabb jämförelse:

N8:
Bättre kamera.

HTC Desire HD:
Bättre på allt utom kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copperflame:

Jag har en Nokia N8 och en HTC Desire HD. En snabb jämförelse:

N8:
Bättre kamera.

HTC Desire HD:
Bättre på allt utom kameran.

lol, ja det var en snabb jämförelse. Men jag håller med, kameran i nokias modeller är oftast jävligt bra.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copperflame:

Jag har en Nokia N8 och en HTC Desire HD. En snabb jämförelse:

N8:
Bättre kamera.

HTC Desire HD:
Bättre på allt utom kameran.

jag tror navigeringen är bättre. Fri världsnavigering utan datatrafik slår ingen. Samt att du kan strömma det du lirar på spotify till bilstereon via fmsändaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

jag tror navigeringen är bättre. Fri världsnavigering utan datatrafik slår ingen. Samt att du kan strömma det du lirar på spotify till bilstereon via fmsändaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur funkar det, kartar måste väl tankas där också eller? Inge fel på google navigation heller men kartor måste tankas.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copperflame:

Jag har en Nokia N8 och en HTC Desire HD. En snabb jämförelse:

N8:
Bättre kamera.

HTC Desire HD:
Bättre på allt utom kameran.

plugga in hdmi i tv:n tillsammans med mus och tangentbord är rätt skönt om man vill lira lite spel, se en film eller surfa lite när man är on the go. Det var skönt att slippa dra med sig laptopen sist jag var på hotell iallafall Det är ju inte så ofta, men en sån grej jag inte skulle vilja vara utan idag.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Hur funkar det, kartar måste väl tankas där också eller? Inge fel på google navigation heller men kartor måste tankas.

Du kan ladda ner alla kartor i förväg via Ovi Suite, eller bara dom du behöver.

Permalänk

Jag har en Nokia C7 och en ZTE Blade. En snabb jämförelse:

Blade:
Större apputbud.

Nokia C7:
Bättre på allt utom apputbudet.

Sen känns ju Android så osäkert nu när ägaren Google gått och blivit Googlerola. Står ju helt glasklart att Google slänger avundsjuka blickar på Apple som gått och blivit omåttligt populär och så oerhört förmögen på en enda egen mobil.

Svenska Dagbladet är inne på samma linje med Googlerola.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Ska bli väldigt intressant hur dessa nya windows telefoner står sig mot android.

Min Windows Phone med Mango Release to Manufacturing slår Galaxy S2 i användarupplevelse och prestanda på alla möjliga sätt, jag har även en Galaxy S2. Windows Phone är så mycket mera optimerat och är inte en gammal skitkod från Oracle, enda problemet är att Windows Phone inte har lika stort apputbud. Men självaste Windows Phone Marketplace växer snabbare än vad Android Market gjorde.

Rekommenderar alla att prova Windows Phone när mango lanseras officiellt, otroligt grym användarupplevelse!

Permalänk
Medlem

jo, jag har en wp7 som jag leker med. Lär vara på telefonnivå med tex spel flyter inte riktigt lika bra som på min n8. Men jag gillar hur de lyckats integrera ens hela e-sociala liv i oset. Kör iofs mango b 7712. N8 är fortfarande min vardagliga telefon. Om det blir en n9 får vi se. För de verkar löst många saker minst lika smidigt som wp7.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

jag tror navigeringen är bättre. Fri världsnavigering utan datatrafik slår ingen. Samt att du kan strömma det du lirar på spotify till bilstereon via fmsändaren.

Visste inte Nokia hade fmsändaren i sina telefoner fan va grymt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

De du

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iaken:

jo, jag har en wp7 som jag leker med. Lär vara på telefonnivå med tex spel flyter inte riktigt lika bra som på min n8. Men jag gillar hur de lyckats integrera ens hela e-sociala liv i oset. Kör iofs mango b 7712. N8 är fortfarande min vardagliga telefon. Om det blir en n9 får vi se. För de verkar löst många saker minst lika smidigt som wp7.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är väl om man inte råkar vara FB användare utan använder något annat. WP precis som android och iOS är skapade för den stora fåraktiga massan.

Enda verkliga OSet är Maemo/Meego. Nivån av kontroll som jag har över min N900 är helt otrolig. Går inte jämföra med något annat. En telefon som lyssnar på användaren och inte styr exakt vad du får göra och hur du ska göra det. I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Min Windows Phone med Mango Release to Manufacturing slår Galaxy S2 i användarupplevelse och prestanda på alla möjliga sätt, jag har även en Galaxy S2. Windows Phone är så mycket mera optimerat och är inte en gammal skitkod från Oracle, enda problemet är att Windows Phone inte har lika stort apputbud. Men självaste Windows Phone Marketplace växer snabbare än vad Android Market gjorde.

Rekommenderar alla att prova Windows Phone när mango lanseras officiellt, otroligt grym användarupplevelse!

Nu blev man lite taggad fan håller fast i min n95 ännu längre då.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Min Windows Phone med Mango Release to Manufacturing slår Galaxy S2 i användarupplevelse och prestanda på alla möjliga sätt, jag har även en Galaxy S2. Windows Phone är så mycket mera optimerat och är inte en gammal skitkod från Oracle, enda problemet är att Windows Phone inte har lika stort apputbud. Men självaste Windows Phone Marketplace växer snabbare än vad Android Market gjorde.

Rekommenderar alla att prova Windows Phone när mango lanseras officiellt, otroligt grym användarupplevelse!

Men för helvete, allvarligt talat! Då har du nåt allvarligt fel på din S2'a, du kanske tog en ryssfemma(cooolt) för mkt å drog den i väggen? Coolt nick fö. tjockt med respekt mannen, lol

FYI så kan man köra djualbooot på S2'an och köra vafan man vill+ android. Detta kräver dock kunskaper inom området "googla", kika på det. www.google.se

Lycka till och kram på dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Men för helvete, allvarligt talat! Då har du nåt allvarligt fel på din S2'a, du kanske tog en ryssfemma(cooolt) för mkt å drog den i väggen? Coolt nick fö. tjockt med respekt mannen, lol

FYI så kan man köra djualbooot på S2'an och köra vafan man vill+ android. Detta kräver dock kunskaper inom området "googla", kika på det. www.google.se

Lycka till och kram på dig

Du måste erkänna att hårdvaran i Samsung Galaxy S2 kan erbjuda så mycket mer, problemet är Android som är så dåligt optimerad.
Jag har inget fel på min Galaxy S2, det är en super bra telefon, Samsung gjorde mycket bättre jobb med operativsystemet än sina konkurrenter.
Men det finns så mycket mer att få ut, problemet är att Google inte ställer krav.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Du måste erkänna att hårdvaran i Samsung Galaxy S2 kan erbjuda så mycket mer, problemet är Android som är så dåligt optimerad.
Jag har inget fel på min Galaxy S2, det är en super bra telefon, Samsung gjorde mycket bättre jobb med operativsystemet än sina konkurrenter.
Men det finns så mycket mer att få ut, problemet är att Google inte ställer krav.

Nej, problemet är att du inte googlar och tar reda på hur du kan få ut mycket mer ur hårdvaran. S2'an är ju utan konkurrens den snabbaste luren på marknaden, det finns inget som är i närheten direkt, skulle va överklockade tegra2 enheter som kör honeycomb vad gäller benchmarks då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Nej, problemet är att du inte googlar och tar reda på hur du kan få ut mycket mer ur hårdvaran. S2'an är ju utan konkurrens den snabbaste luren på marknaden, det finns inget som är i närheten direkt, skulle va överklockade tegra2 enheter som kör honeycomb vad gäller benchmarks då.

Optimus X2 och 3D ligger väldigt nära S2 rent prestandamässigt, och då kör dom med Android 2.2 medan S2 kör med 2.3. Dock så anser jag att Galaxy S2 är en mycket bättre all-around telefon då den känns mycket smidigare på alla sätt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Du måste erkänna att hårdvaran i Samsung Galaxy S2 kan erbjuda så mycket mer, problemet är Android som är så dåligt optimerad.
Jag har inget fel på min Galaxy S2, det är en super bra telefon, Samsung gjorde mycket bättre jobb med operativsystemet än sina konkurrenter.
Men det finns så mycket mer att få ut, problemet är att Google inte ställer krav.

Ett stort problem med Android är att många tillverkare väljer att lägga på egna skal ovanpå operativsystemet, som ofta ställer till en del krångel.

För oss som kör med en Nexus-telefon och standard Android-gränssnitt så blir ofta upplevelsen lite anorlunda än de med t.ex. HTC Sense-gränssnitt.

Så det är ju lite hårt att säga att "Android är dåligt optimerat" när det i själva verket är mobiltillverkarnas pålagda gränssnitt som ställer till en del problem.

Personligen tycker jag att Android är riktigt bra optimerat, telefonen är snabb och responsiv, inge lagg i menyer och liknande. Men då kör jag Android i vaniljutförande också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Problemet är väl om man inte råkar vara FB användare utan använder något annat. WP precis som android och iOS är skapade för den stora fåraktiga massan.

Enda verkliga OSet är Maemo/Meego. Nivån av kontroll som jag har över min N900 är helt otrolig. Går inte jämföra med något annat. En telefon som lyssnar på användaren och inte styr exakt vad du får göra och hur du ska göra det. I

Jaha ok. Så du menar att vi andra är "dumma" i huvudet som är nöjd med vad man kan göra med telefonen? Dvs det mesta som den är gjord för. Nu får du allt förklara vad du har kontroll över och vad du kan göra, som en normalanvändare förutsätter man kan göra med en smartphone, som vi andra inte har kontroll på.

pretentiös deluxe

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iaken:

Jaha ok. Så du menar att vi andra är "dumma" i huvudet som är nöjd med vad man kan göra med telefonen? Dvs det mesta som den är gjord för. Nu får du allt förklara vad du har kontroll över och vad du kan göra, som en normalanvändare förutsätter man kan göra med en smartphone, som vi andra inte har kontroll på.

pretentiös deluxe

Sanningen är den att de flesta vill helst ha någon annan som talar om vad och hur de ska göra. Finns anledning att ett så inlåst system säljer så bra.
Och visst, man kan fan inte krångla med allt i sitt liv.
Det tråkiga är att det finns nästan inget val för oss som vill krångla när det kommer till telefoner. Alla försöker apa efter apple.
Tyvärr gillar jag att ha fullständig kontroll över varenda liten del av min telefon så då blir det inte mycket valmöjligheter. Speciellt nu när MS infiltratören håller på och avrättar nokia.

Permalänk
Medlem

2016

Skrivet av Asteroid:

Märkligt, trodde de skulle sluta helt med symbian.

De har lovat att minst till år 2016 kommer symbian få support från Nokia. På de åren kan mycket hända, vem vet Symbian kan göra comeback innan dess.
För övrigt anser jag Symbian vara riktigt bra. N8:an till exempel är helt klart en undervärderad mobil.

Jag åkte till Helsingborg för någon vecka sen. Använde Nokia maps som GPS påvägen dit (så jag kunde hitta hotellet). I bakgrunden körde jag Spotify via den inbyggda fm-sändaren till bilstereon, samtidigt som frugan satt med netbooken och tittade på svtplay uppkopplad via N8:an (joikuspot).

Sen när man väl var framme och besökte diverse turistmål så använde man N8:an som kamera, blev lite över 100 bilder. Användbara bilder, inte så som de flesta andra mobilkameror på marknaden, där en del kort blir bra om man har tur, här är det tvärtom, de flesta bilder blir bra och om man har otur blir en del dåliga.

Vilken annan mobil fixar allt det här? Ingen annan vad jag vet iaf.

tillägg av text