Asus ROG Mars II i SLI

Permalänk
Medlem

Energimyndigheten

Citat:

Den officiella statistiken för energianvändning i småhus. Syftet med statistiken är att ge information om bl.a. energianvändning och uppvärmningssätt i permanentbebodda småhus. Resultatet baseras på en enkätundersökning som Statisticon genomför på uppdrag av Energimyndigheten. Statistiken visar att det totalt användes 34,2 TWh för uppvärmning och varmvatten i småhus under år 2009. El var fortsatt det vanligaste energislaget för uppvärmning och varmvatten i småhus. Totalt användes under år 2009 14,4 TWh el för uppvärmning. Under år 2009 användes motsvarande 13,0 TWh biobränsle för uppvärmning. Sedan år 2006 har användningen av ved, flis, spån och pellets stigit med motsvarande 26 procent. Antalet värmepumpar fortsätter att öka. År 2009 användes någon form av värmepump i 40 procent av småhusen

Värmepump står alltså för 40%, vilket gör direktverkande el till 60% av den "vanligaste formen för uppvärmning" 2009. Andelen 'småhus' som värms helt eller delvis med el är hälften (49%) av alla 'småhus' i Sverige. En icke föraktlig del av ägarna av 'småhus' kan alltså fullständigt skita i om det är datorn eller värmepannan i källaren som står för värmen. Situationen är dock helt annorlunda för folk som bor med billig värme, eller där värmen ingår i boendekostnaden, exempelvis lägenheter.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

ABSOLUT FLÄSK!!!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk

Frågan är inte hur brutalt detta kort är, utan vad vi får vänta oss de närmaste 10 åren.. Ärligt talat, blir det 4-slot nästa år?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Energimyndigheten

Värmepump står alltså för 40%, vilket gör direktverkande el till 60% av den "vanligaste formen för uppvärmning" 2009. Andelen 'småhus' som värms helt eller delvis med el är hälften (49%) av alla 'småhus' i Sverige. En icke föraktlig del av ägarna av 'småhus' kan alltså fullständigt skita i om det är datorn eller värmepannan i källaren som står för värmen. Situationen är dock helt annorlunda för folk som bor med billig värme, eller där värmen ingår i boendekostnaden, exempelvis lägenheter.
B!

jag har aldrig snackat småhus, jag har snackat hushåll. en majoritet av alla hushåll är lägenheter, där man som du påpekar ofta har uppvärmningskostnaden inkluderad i hyran. för de som faktiskt bor i eluppvärmda hus gör det självklart ingen skillnad mellan om det är en dator som värmer upp huset eller ett el-element. datorn kanske du vill ha på dock under sommarhalvåret likaväl som vinterhalvåret. under sommaren producerar den fortfarande 1.4kw värme, samtidigt som huset även utan uppvärmning håller sig mer än varmt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alibababert:

jag har aldrig snackat småhus, jag har snackat hushåll. en majoritet av alla hushåll är lägenheter, där man som du påpekar ofta har uppvärmningskostnaden inkluderad i hyran.

Då förstår jag inte riktigt vad vi tjafsar om, eftersom jag exkluderade alla som har uppvärmningskostnaden som en del av den fasta boendekostnaden i det första inlägget i frågan. Det står i texten du citerar från början...

Skrivet av -=Mr_B=-:

Förutsatt att du betalar uppvärmingen i dagsläget, kommer det inte göra någon skillnad.

Betalar man inte för uppvärmningen är det oavsett hur "bra" eller "dålig" direktverkande el är, alltid en "förlust" att betala för el som producerar värme. Vilket gör TV'n, datorn, osv till klart sämre underhållning för pengarna i det läget, jämfört med när man betalar för värmen själv. Kostnaden för att driva TV'n kvittas mot det minskade uppvärmningsbehovet, och din hyresvärd spar kanske en slant, men det ser du aldrig på räkningen, om du inte själv bekostar uppvärmningen. Detsamma är sant för "allt" om det sen är julgransbelysning, akvariet, eller solarium...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moparlinke:

Ja fet upplösning å 3 skärmar vore riktigt intressant.
Måste ju ändå vara det folk använder såna har monsterkort till

http://www.youtube.com/watch?v=NCRYWNTmefk

Kolla videon

Permalänk
Medlem

Techpowerup har ett modifierat moderkort som gör det möjligt att väldigt exakt mäta effektförbrukningen för enbart grafikkortet.
Deras enda exemplar snittar på 458 W och som mest 502 W i Crysis 2.

Furmark med spärrar bortkopplade 729 W som mest.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Ja grabbar, en sån jäkel skulle man gärna sätta tänderna i

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Då förstår jag inte riktigt vad vi tjafsar om, eftersom jag exkluderade alla som har uppvärmningskostnaden som en del av den fasta boendekostnaden i det första inlägget i frågan. Det står i texten du citerar från början...
B!

nån måste få sista ordet

Permalänk
Medlem

Ge mig!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4770K Kylare: Noctua NH-U14S GPU: EVGA GeForce GTX 780Ti 3GB SC SLI Mobo: ASUS Maximus VI Formula PSU: Corsair AX 1200W PSU RAM: Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB SSD: Corsair SSD Force Series GS 360GB CHASSI: Corsair Obsidian 650D Midi Tower Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX Hörlurar: Sennheiser HD 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Techpowerup har ett modifierat moderkort som gör det möjligt att väldigt exakt mäta effektförbrukningen för enbart grafikkortet.
Deras enda exemplar snittar på 458 W och som mest 502 W i Crysis 2.

Furmark med spärrar bortkopplade 729 W som mest.

borde väl vara enkelt att mäta strömmatningen till kortet med en tångamperemeter?

(eller tänker jag för snabbt nu?)

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Hur mäter du den delen kortet drar från moderkortet?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Inte så ofta man ser 580 och 590 på botten av listan

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

borde väl vara enkelt att mäta strömmatningen till kortet med en tångamperemeter?

(eller tänker jag för snabbt nu?)

Japp, om man antar att grafikkortet drar 75W från moderkortet i ALLA lägen. Det kan dra 75W watt genom PCIe, men det är inte alltid det gör det.

Till en uppskattning räcker det dock fint.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

knas

Visa signatur

Chassie: Fractal Design Define XL - Mobo: MSI P67A GD65 - CPU: Intel i5 2500K - CPUkylare: Antec KÜHLER H2O 620 - RAM-minne: 8Gb Corsair Vengeace 1600 MHz - GPU: ASUS GTX 570 Direct CU II - PSU: Corsair AX 850 - HDD: Western Digital BC 1Tb - Corsair Force GT 120Gb OS: W7 Home Premium 64bit - Skärm: LG W2363D 120Hz - Keyboard: Microsoft Sidewinder X4 - Mus: Logitech G500 - Headset: Logitech G35 - P6157 3DMarks

Permalänk
Medlem

Tror nog att det är dags för en giveaway här..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Imponerande för att:

Snabbaste grafikkortet.
Två 580 på ett kort.
Antal exemplar/pris

Sett till att det bara är två grafikkort som sitter ihop är det ju inte snabbare än 2st 580. Tänker man en situation som kräver extrema mängder grafikminne eller bandbredd över pci-e är det ju till och med sämre.

Skrivet av divadl96:

Det går inte att köra 4st mars eftersom att SLI bara har stöd för fyra gpuer

Då hade jag fel, men det gör ju bara situationen ännu värre, då finns det ju egentligen inte ens prestandaskäl att välja den här lösningen över 4st 580

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av adamq10:

Sett till att det bara är två grafikkort som sitter ihop är det ju inte snabbare än 2st 580. Tänker man en situation som kräver extrema mängder grafikminne eller bandbredd över pci-e är det ju till och med sämre.

Då hade jag fel, men det gör ju bara situationen ännu värre, då finns det ju egentligen inte ens prestandaskäl att välja den här lösningen över 4st 580

Platsbrist?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Är det sant att asus mars 2 låter mer än 1 580 och ett 480 vid full belastning?

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Platsbrist?

Antagligen, om man inte vill köpa ett större chassi istället för att lägga 28k på 2 grafikkort ^^

Sen så skalar inte 4st 580 så bra. Så det blir nog mer prestanda med 2st Mars II. Jag vet, rikitgt oprisvärt men som alla andra sagt här förut. Man köper inte ett 14k grafikkort för att det är prisvärt. Mer som en skrytprodukt

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

borde väl vara enkelt att mäta strömmatningen till kortet med en tångamperemeter?

(eller tänker jag för snabbt nu?)

Moderkortet levererar en viss del, och det är svårare att mäta. Därav har Techpowerup moddat ett moderkort. Kapat de befintliga kopparbanorna till PCIe-portens strömmatning och kopplat in mätutrustning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av AnnoyingIB:

Antagligen, om man inte vill köpa ett större chassi istället för att lägga 28k på 2 grafikkort ^^

Sen så skalar inte 4st 580 så bra. Så det blir nog mer prestanda med 2st Mars II. Jag vet, rikitgt oprisvärt men som alla andra sagt här förut. Man köper inte ett 14k grafikkort för att det är prisvärt. Mer som en skrytprodukt

Bara för att man har pengar så betyder ju inte det att man vill ett kyrktorn till chassi...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Bara för att man har pengar så betyder ju inte det att man vill ett kyrktorn till chassi...

Det behövs inte ett kyrktorn till chassi för att ha 1 eller 2st Mars II?

Visa signatur

C>++

Permalänk
Avstängd

"Asus vill åt titeln som världens dyraste grafikkort" - Gratulerar!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=Mr_B=-:

Förutsatt att du betalar uppvärmingen i dagsläget, kommer det inte göra någon skillnad. Eventuellt kostar det ett par tior med om året, för att du ska ha någon fläkt som skickar ut värmen i rummet, utöver datorfläktarna, exempelvis en takfläkt, men 1000w värme är 1000w värme, oavsett om den kommer från elpanna i källaren, eller direktverkande element i datorchassit...
B!

Inte denna idioti en gång till. Det är ingen skillnad på värme och värme nej men det är väldigt stor skillnad på var och hur du får ditt värme. Har du en värmepump så kan du få ut 3000 W värme av 1000 W el. Direktverkande el är värdelöst och ska inte användas som uppvärmning. Sen utgår du från ett 100 % uppvärmningsbehov vilket vi i Sverige inte har. Över vintern kanske men inte resten av året. Över sommaren arbetar inte värmen inte mycket och då är 1 kW dator en ren förlust.
Sen har vi det där med placering. Det finns en anledning till att radiatorer placeras under fönster och inte under skrivbord (eller i fallet med glödlampor där samma argumentation förekommer, taket).
Att rättfärdiga en strömslukande elektronikpryl med att man sparar in på uppvärmningen är och förblir trams.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Direktverkande el är värdelöst och ska inte användas som uppvärmning.

Direktverkande el används i storutsträckning till vattenburen värme i hushåll med egen värme. Oavsett vad du än tycker är värdelöst. Om du läser det första inlägget som startade den delen av trådens resonemang ser du dock att det ganska klart specificeras vintertid.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=Mr_B=-:

Direktverkande el används i storutsträckning till vattenburen värme i hushåll med egen värme. Oavsett vad du än tycker är värdelöst. Om du läser det första inlägget som startade den delen av trådens resonemang ser du dock att det ganska klart specificeras vintertid.
B!

Bara för att folk har kvar det från tiden då el var billigt så betyder det inte att det är bra. Möjligtvis elpatron som slår in när en värmepump inte orkar.
Så datorn ska då bara köras under kalla vinterdagar?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Bara för att folk har kvar det från tiden då el var billigt så betyder det inte att det är bra. Möjligtvis elpatron som slår in när en värmepump inte orkar.

Sluta tramsa. Direktverkande el, framförallt i former som inte går under kategorin värmepumpar, är en av de vanligaste uppvärmningsformerna för hushål med egen värmeförsörjning.

Skrivet av Zotamedu:

Så datorn ska då bara köras under kalla vinterdagar?

Inlägget jag svarade på tyckte att det var lämpligt att köra 3DMark Vantage på en dator med ca 1KW värme output vintertid, men att det skulle vara en dyr uppvärmningsform. Vilket alltså inte är speciellt sant. Dels för att det i kronor och ören inte skulle kosta speciellt mycket över en eftermiddag, men även eftersom det inte är speciellt mycket dyrare än alternativen. Som en gissning är ved eldat med egen ved billigast, och som jämförelse kostar det lite drygt 5 spänn mer att ha datorn igång för uppvärmning, över en eftermiddag. Att jämföras med vad? Tar det 15 minuter att köra ett 3DMark Vantage test?

Som uppvärmningsform betraktat är el inte dyrt. Det må vara det minst billiga alternativet, men med tanke på prislappen för exempel luft-vatten värmepumpar, så är det inte konstigt att folk behåller sina direktverkande el-pannor, och kompletterar med vedeldat. Man brukar "räkna hem" investeringskostnaden för en luft-vatten värmepump på 8-12 år. Hur motsvarande siffror ser ut för ett system baserat på komponenter från Jula/Rusta vet jag inte, men förutsatt att systemet fungerar så länge skulle jag gissa att man klarar sig med två tredjedelar av tiden för break-even. Om man utgår från tillgångar, och inte lånar ihop till installationskostnaden. Med andra ord. Om man nu har varit korkad nog att köpa två sånna här grafikkort, och därmed inte har råd med en luft-vatten värmepump för att ersätta sin el-panna, kan det vara en tröst att man kan köra datorn fullt ut i ca 5 timmar om dagen, 240 dagar om året, i ca 15 års tid innan datorn har kostat motsvarande vad investeringen i luft-vatten värmepumpen skulle kostat...

Kan vi släppa det hela nu? Vi kan konstatera att ni tycker direktverkande el är dumt, och dyrt, men att det kanske inte är "natt och dag", vilket gör kostnaden för grafikkorten klart mer aktuell, än elpriset, när man snackar om att använda grafikkorten som en uppvärmningsfaktor. 10-15 års break even på grafikkort vs luftvärmepump, känns kanske som märklig matte, men hur mycket pengar brukar du lägga på nöjen? Grafikkorten är nog fan roligare att använda än luftvärmepumpen...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Aje:

16:10 skärmar kommer aldrig försvinna pga efterfrågan. Och vad gäller upplösningen känns alla tester under 2560x1600 meningslösa för ett grafikkort av denna kaliber. Om man vill testa "världens snabbaste grafikkort för spel" vill man maximera belastningen på kortet, därav maximal upplösning.

Själv föredrar jag 16:10 framför 16:9

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik

Permalänk
Medlem

Hahaha, kul att i princip inget kort fick ok fps i crysis 2 på max XD

Skrivet av Asheileon:

Inget direkt förvånande men jag refresha ändå när jag såg strömförbrukningen Nästan man får hembesök av vattenfall med en sån setup

Eller av polisen som undrar i vilket rum det är man odlar cannabis.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595