Asus ROG Mars II i SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unitarded:

Själv föredrar jag 16:10 framför 16:9

Jag jobbar en hel del med texter, och till stationära är det inte så svårt att hitta vettiga skärmar. Både 4:3 formatet och 16:x vända på högkant fungerar bra. Men laptops är det värre med. Det verkar inte finnas några med 4:3 formatet längre. Vilket, suger. Lösningen är så klart en större skärm, men det känns inte kostnadseffektivt...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Chippet som sitter mot en grön bakrund bredvid vänstra GPU'n... Vad är det? Det verkar behöva aktiv kylning iaf.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

nf200 som delar PCI-bussen mellan de två kärnorna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Sen så skalar inte 4st 580 så bra. Så det blir nog mer prestanda med 2st Mars II.

Finns det någon god anledning till att du tror att det är så? 2st Mars har lägre bandbredd till pci-e och 4st 580 går att få med mer minne.

Skrivet av AnnoyingIB:

Man köper inte ett 14k grafikkort för att det är prisvärt. Mer som en skrytprodukt

Givetvis, men ska man skryta är det ju trevligt om kortet faktiskt är markant bättre än andra lösningar. Något jag inte anser det vara åtminstone.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Finns det någon god anledning till att du tror att det är så? 2st Mars har lägre bandbredd till pci-e och 4st 580 går att få med mer minne.

Givetvis, men ska man skryta är det ju trevligt om kortet faktiskt är markant bättre än andra lösningar. Något jag inte anser det vara åtminstone.

Visst har det lägre bandbredd. Men tillräckligt mycket. Vad är skillnaden om du stoppar ett GTX 580 i x8 PCI-E eller i x16? Knappt någon alls. Nej, ett GTX 580 har bara 1.5GB. Hur många du än har. Har du 4st GTX 580 blir det 6Gb TILLSAMMANS. Men det kan bara användas 1.5GB max. Om du inte har ett GTX 580 3GB.

Jag har aldrig sagt att det är mycket bättre än andra lösningar. Ändå, fortfarande en skrytprodukt.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Nej, ett GTX 580 har bara 1.5GB. Hur många du än har. Har du 4st GTX 580 blir det 6Gb TILLSAMMANS. Men det kan bara användas 1.5GB max. Om du inte har ett GTX 580 3GB.

Um, jag är kanske tokig... Förlåt, inget kanske i frågan, jag ÄR tokig, men i alla fall. Det verkar uppenbart, så som han formulerar sig, att han menar att man kan få just det, dubbla minnesmängden, och för mindre pengar, genom att köpa GTX 580 3GB...

Skrivet av adamq10:

Finns det någon god anledning till att du tror att det är så? 2st Mars har lägre bandbredd till pci-e och 4st 580 går att få med mer minne.

Känns som om det är exakt vad han skriver...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Um, jag är kanske tokig... Förlåt, inget kanske i frågan, jag ÄR tokig, men i alla fall. Det verkar uppenbart, så som han formulerar sig, att han menar att man kan få just det, dubbla minnesmängden, och för mindre pengar, genom att köpa GTX 580 3GB...

Hmm, i vilket fall så uppfattade jag det som om att man kunde få mer minne att jobba med om man har 4st GTX 580. Vilket man inte kan få....? För Mars II har ju 3GB?

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Hmm, i vilket fall så uppfattade jag det som om att man kunde få mer minne att jobba med om man har 4st GTX 580. Vilket man inte kan få....? För Mars II har ju 3GB?

Mars har 2x1.536MB, med 4 st 3GB 580 får du dubbelt så mycket att leka med.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Mars har 2x1.536MB, med 4 st 3GB 580 får du dubbelt så mycket att leka med.
B!

Nej... Du kan ha 1000 GTX 580 på 1.5GB eller 3GB. Grafikkorten kommer bara använda sig av 1.5Gb eller 3GB. Det blir inte mer bara för att man har fler kort...

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Nej... Du kan ha 1000 GTX 580 på 1.5GB eller 3GB. Grafikkorten kommer bara använda sig av 1.5Gb eller 3GB. Det blir inte mer bara för att man har fler kort...

Eh, ja? Ett 590 har 1.536MB, ett 3GB 580, har... 3GB. Det är dubbelt så mycket. Med andra ord, två Mars II med 1.536MBx4 (x2 per kort) eller 4580 med 3GBx4 (1x per kort) ger effektivt 1.5 vs 3GB, alltså, mer. Ganska exakt det dubbla.

Folk blir tydligen lurade av att det faktiskt sitter 3GB på 590 korten. Men 590 korten, Mars II inkluderat, är bara 2x1536MB, alltså, lilla versionen av 580. Svårt att vara mer pedagogisk, men försök inse att alla 590 korten i grund och botten är 2 st 580 kort på en bräda.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eh, ja? Ett 590 har 1.536MB, ett 3GB 580, har... 3GB. Det är dubbelt så mycket. Med andra ord, två Mars II med 1.536MBx4 (x2 per kort) eller 4580 med 3GBx4 (1x per kort) ger effektivt 1.5 vs 3GB, alltså, mer. Ganska exakt det dubbla.

Folk blir tydligen lurade av att det faktiskt sitter 3GB på 590 korten. Men 590 korten, Mars II inkluderat, är bara 2x1536MB, alltså, lilla versionen av 580. Svårt att vara mer pedagogisk, men försök inse att alla 590 korten i grund och botten är 2 st 580 kort på en bräda.
B!

Om jag har förstått det rätt så använder sig GTX 590 bara av 1.5GB...?

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Om jag har förstått det rätt så använder sig GTX 590 bara av 1.5GB...?

det har 3 gb Men anvænder 1.5gb per GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

det har 3 gb Men anvænder 1.5gb per GPU

Ja...

Nu blev jag lite förvirrad. Så GTX 590 kan använda 3GB?

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Ja...

Nu blev jag lite förvirrad. Så GTX 590 kan använda 3GB?

Den kan bara nytja 1.5 GB per GPU. alltså så har den 1.5 gb minne. 3 GB /2 GPUS =1.5 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Om jag har förstått det rätt så använder sig GTX 590 bara av 1.5GB...?

Precis. Ett 590 har 3GB minne på samma sätt som 4 st 580 3GB har 12GB minne. Alltså, det är en snygg siffra, men verkligheten är en annan, så att säga. Allt minnet används, men det innehåller identisk information i x antal kopior. 2 för ett 590, 4 för de 4 580 3GB korten.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Precis. Ett 590 har 3GB minne på samma sätt som 4 st 580 3GB har 12GB minne. Alltså, det är en snygg siffra, men verkligheten är en annan, så att säga. Allt minnet används, men det innehåller identisk information i x antal kopior. 2 för ett 590, 4 för de 4 580 3GB korten.
B!

Jaha.. Jag som trodde att mängden minne var på hur mycket det var på själva kortet... :S

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Jaha.. Jag som trodde att mängden minne var på hur mycket det var på själva kortet... :S

Jag tror du behöver läsa på hur SLi och minnesmängder fungerar.
Mars II och GTX590 har 1536MB per GPU. Motsvarar GTX580 1536MB SLi, klockfrekvenser ignorerade.

GTX580 finns nu även med 3072 MB, och två sådana i SLi är givetvis bättre och betydligt billigare än Mars II i hög upplösning och AA.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Jag tror du behöver läsa på hur SLi och minnesmängder fungerar.
Mars II och GTX590 har 1536MB per GPU. Motsvarar GTX580 1536MB SLi, klockfrekvenser ignorerade.

GTX580 finns nu även med 3072 MB, och två sådana i SLi är givetvis bättre och betydligt billigare än Mars II i hög upplösning och AA.

Det jag vet är att man inte får minne med flera kort. Men antog att GTX 590 använder sig av 3GB eftersom det är på samma kort. Och ja, jag vet att det 2st GPU:er men eftersom det var på samma kort så uppfattade jag det som om att det blev 3GB. Men tydligen inte.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Det jag vet är att man inte får minne med flera kort. Men antog att GTX 590 använder sig av 3GB eftersom det är på samma kort. Och ja, jag vet att det 2st GPU:er men eftersom det var på samma kort så uppfattade jag det som om att det blev 3GB. Men tydligen inte.

Jag misstänkte att det var här "problemet" låg, vilket var orsaken till varför jag skrev som jag gjorde. "Grejen" med ett 590 kort, är att det är 2 580 kort, SLi paketerade i en enhetsförpackning. Men jag tror att alla har fått ordning på de bitarna nu, och vi kan gå vidare.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Vilken härlig diskussion om minnesmängd!

Dags att förydliga / röra om i soppan:

GTX590 3Gb = 2 x 1.5Gb = 1.5Gb effektivt* minne

GTX580 1.5Gb = 1 x 1.5Gb = 1.5Gb effektivt* minne

ROG MARS 2 3Gb = 2 x 1.5Gb = 1.5Gb effektivt minne

GTX 580 1.5Gb SLI = 2 x 1.5Gb = 1.5Gb effektivt minne

GTX 580 3Gb SLI = 2 x 3Gb = 3Gb effektivt minne

*: Det effektiva minnet avgörs av hur mycket som dedikerats till varje GPU(alltså inte hela kortet, utan bara processorn). GTX590 / MARS har två gpuer(GF110) på samma bräda, och vardera kärna har 1.5Gb dedikerat. För att få mer effektivt minne måste du därför se dig om efter ett kort där man dedikerat 3Gb per gpu. När, eller om detta kommer till GTX590 / MARS2 kommer de då heta GTX590 6Gb eller ROG MARS 6Gb.

Det är inte svårt, men det är lätt att tänka fel Tänk inte i kort, utan tänk i GPUer.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag misstänkte att det var här "problemet" låg, vilket var orsaken till varför jag skrev som jag gjorde. "Grejen" med ett 590 kort, är att det är 2 580 kort, SLi paketerade i en enhetsförpackning. Men jag tror att alla har fått ordning på de bitarna nu, och vi kan gå vidare.
B!

Om man ska vara petig är det inte 2 x GTX580, utan 2 x GF110

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Om man ska vara petig är det inte 2 x GTX580, utan 2 x GF110

Eh, va? Nä. Ska du nu försöka vara petig får du ju poängtera att det är 2x GF110, 2x minnen, 1,något x VR, och en PCI-E buss switcher, (NF200) den senare som inte finns över huvudtaget på ett 580, och att man till vissa delar byggt ut VR kretsarna för att orka leverera till all hårdvaran, men inte byggt två separata steg. Börjar det kännas tramsigt än?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eh, va? Nä. Ska du nu försöka vara petig får du ju poängtera att det är 2x GF110, 2x minnen, 1,något x VR, och en PCI-E buss switcher, (NF200) den senare som inte finns över huvudtaget på ett 580, och att man till vissa delar byggt ut VR kretsarna för att orka leverera till all hårdvaran, men inte byggt två separata steg. Börjar det kännas tramsigt än?
B!

GTX580 är inget annat än en grafikkortslayout med GF110 och 1.5Gb GDDR5 i botten

GTX570 är också GF110, men med färre SP, mindre mängd minne och lägre klockfrekvenser
mot 580.

GTX590 delar lika mycket med GTX580 som med GTX570. Runt samma klockfrekvenser som 570, lika många SP och samma mängd minne som 580. Vad är det som säger att det är ett GTX580x2 och inte ett GTX570x2?

Känns som att gå efter GPUen blir mycket lättare i längden, speciellt då ett GTX590 absolut inte kan jämföra sig med GTX580 SLI, utan presterar snarare som GTX570 SLI.

I´m just saying...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

GTX580 är inget annat än en grafikkortslayout med GF110 och 1.5Gb GDDR5 i botten

GTX570 är också GF110, men med färre SP, mindre mängd minne och lägre klockfrekvenser
mot 580.

GTX590 delar lika mycket med GTX580 som med GTX570. Runt samma klockfrekvenser som 570, lika många SP och samma mängd minne som 580. Vad är det som säger att det är ett GTX580x2 och inte ett GTX570x2?

Du säger det själv. Med adekvat kylning kan nära nog vem som helst klocka upp ett 590 till 580 frekvens, men ytterst få kan lägga till minne, eller beräkningsenheter på ett 570...
Jag tänker inte slösa mer tid på dig, du får rätt, jag får lugn och ro.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du säger det själv. Med adekvat kylning kan nära nog vem som helst klocka upp ett 590 till 580 frekvens, men ytterst få kan lägga till minne, eller beräkningsenheter på ett 570...
Jag tänker inte slösa mer tid på dig, du får rätt, jag får lugn och ro.
B!

Känns som att hela frågan är högst subjektiv, och vi tycker olika, inte värre än så

Srry om jag verkar jobbig ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

GTX580 är inget annat än en grafikkortslayout med GF110 och 1.5Gb GDDR5 i botten

GTX570 är också GF110, men med färre SP, mindre mängd minne och lägre klockfrekvenser
mot 580.

GTX590 delar lika mycket med GTX580 som med GTX570. Runt samma klockfrekvenser som 570, lika många SP och samma mängd minne som 580. Vad är det som säger att det är ett GTX580x2 och inte ett GTX570x2?

GF110 finns i olika varianter beroende på grafikkort det sitter på.

GTX570=GF110-275

GTX580/590=GF110-375

Klockfrekvenser är inget fysiskt, vilket SP, minnesmängd och minnesbuss är.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

GF110 finns i olika varianter beroende på grafikkort det sitter på.

GTX570=GF110-275

GTX580/590=GF110-375

Klockfrekvenser är inget fysiskt, vilket SP, minnesmängd och minnesbuss är.

Grattis, du gjorde mig än en gång häpen av folks förmåga att kopiera vad föregående skrev.

Som sagt. Anser att det är väldigt subjektivt, och personligen föredrar jag att gå efter kärnan/grafikprocessorn, som hela kortet bygger kring.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

GTX580 är inget annat än en grafikkortslayout med GF110 och 1.5Gb GDDR5 i botten

GTX570 är också GF110, men med färre SP, mindre mängd minne och lägre klockfrekvenser
mot 580.

GTX590 delar lika mycket med GTX580 som med GTX570. Runt samma klockfrekvenser som 570, lika många SP och samma mängd minne som 580. Vad är det som säger att det är ett GTX580x2 och inte ett GTX570x2?

Känns som att gå efter GPUen blir mycket lättare i längden, speciellt då ett GTX590 absolut inte kan jämföra sig med GTX580 SLI, utan presterar snarare som GTX570 SLI.

I´m just saying...

Mycket sant, priset är också som 2 GTX 570

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirr1:

Mycket sant, priset är också som 2 GTX 570

Första personen som resonerar som jag gör ^^

Tack!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Första personen som resonerar som jag gör ^^

Tack!

Inte första Fast är lite "badass" att äga en MARS II

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum