Copyswede svarar Komplett, Inet och PCB

Permalänk

Jag kanske har en lösning!
Om t.ex Inet lägger in en text (valfri) så kan dom sälja hdd/usb som deras verk och inte som en just hdd/usb.
Ungefär som om en artist hade valt att spela in sin skiva på cdrw.!

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Blir att importera dessa varor då.. synd bara att svenska folket inte får en spänn av mina pengar i form av momsen utan istället en tysk etc, men ge stålar åt dessa galningar nej tack!

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Någon som orkar dra igång en insamling till en statistisk undersökning som ger svar på hur omfattande privatkopiering enligt lagens mening är?

Permalänk

Han ger en rejäl pungspark för underground musiker som jag. För att vi behöver lagra projekt så ska rika/kända artister få mer pröjs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kvittar om det är onödigt, men sorry Mattias Åkerlind du har som man brukar säga "skitit i det blå skåpet". Jag kommer att göra allt som står i min makt för att din eländiga sekt inte skall få en satans spänn - glöm att jag kommer att köpa en enda cd-r skiva, USB-minne eller extern hårddisk på något sätt som ger din ruttna sekt ett enda öre.

Jag har inget problem med att betala 200kSEk per år i skatt, men du Mattias Åkerlind skall inte ha en spänn - må ditt skägg växa innåt....

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur denna avgiften gäller för flash minne med USB adapter?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det finns bara ett litet litet problem med resonemanget: Folk använder inte hårddiskar för att privatkopiera utan för att lagra egenproducerat material.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Vi borde egentligen försöka utöva påtryckningar så att lagen ändras och privatkopiering blir olagligt.
Det skulle bli härligt snöpligt för Copyswede om grunden för deras lagliga rätt att ta ut avgifter plötsligt bara försvann.
Eftersom ytterst få överhuvudtaget privatkopierar så kommer det inte att bli någon direkt skillnad för oss.

Som jag sagt tidigare så tycker jag att det vore bra om många kunde tipsa Uppdrag granskning om det här. Dyker det upp tillräckligt mycket mail om detta kanske de börjar intressera sig för detta.
Det skulle vara världens enklaste sak att totalsåga "argumenten" från Copyswede. Det absurda i att man ska betala för andra "upphovsrättsinnehavare" när man lagrar sitt eget material och egna bilder på sin hårdisk är så fullständigt uppenbart för alla med minsta känsla för rättvisa.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Alla företag får väl ta och säga att man säljer en förmonterad intern disk i ett kabinett istället.

Då säljer man ju inte en extern disk (typ)

Skulle jag jobbat på Copyswede hade jag aldrig vågat säga det till någon, måste ju vara bland de mest hatade företagen som finns i Sverige just nu.
För den delen skulle jag aldrig jobba där heller av rena principiella skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Jag använde det häromdan?
Fast dock via USB,
Som sagt ta inte bort min frihet att privatkopiera för att jag kommer någon gång att använda det.

Du måste vara ett troll...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det på någon sida möjligt att se exakt vilka medlemamrna i copyswede är så man kan selektivt välja media (musik, film osv)l efter ideologiska grunder?

Permalänk
Inaktiv

dåligt, riktigt dåligt

Permalänk

De lika gärna införa denna avgifter på allt bärbart man kan lagra på då så som, mobiltelefoner, laptops, surfplattor och t.o.m desktop datorer. På LAN kopierar man över hela spel och musik och sånt till sin dator från sina polare Vad är nästa grej? Kopieringsavgift på DH biljetter för att folk kopierar där?

När man tänker kanske de skulle slå till med avgift på routrar, nätverkskablar och USB kablar med för det används för kopiering...

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

*Ser framför mig de skånska spritbilarna som utökar sin marknad och kör hem 50% öl och 50% USB-minnen och langar till ungdomarna på mörka parkeringsplatser*

Någon som är i Tyskland ofta på jobb? Starta en tråd och ta upp beställningar av Swecare innan du sticker.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leovinus:

Det finns bara ett litet litet problem med resonemanget: Folk använder inte hårddiskar för att privatkopiera utan för att lagra egenproducerat material.

Eller piratkopiera, men det kan de ju inte lägga på avgift för.

Mina diskar är till största delen betald programvara i form av windows, spel mm.

Permalänk
Medlem

asdf

Min systemdisk är på 40GB
Består av ca 18gb windows installation
Lite program

Andra disken
Steam med några spel. Köpt två spel i månaden sista året typ.

Tredje disken existerar inte än. Kommer inte betala ett öre till copyswede.

Fråga: Är copyswede ett aktiebolag eller förening?

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

granskning@svt.se är mailen till Uppdrag granskning, man har ju många gånger sett att detta program har fått många att ändra åsikt om saker och ting, maila dem och tipsa om detta så kanske vi kan förändra något. Det är bättre än inget.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhffan:

Fråga: Är copyswede ett aktiebolag eller förening?

http://www.allabolag.se/7696020036

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_930:

granskning@svt.se är mailen till Uppdrag granskning, man har ju många gånger sett att detta program har fått många att ändra åsikt om saker och ting, maila dem och tipsa om detta så kanske vi kan förändra något. Det är bättre än inget.

intressant idé, första gången på år man skulle kolla på tv isf

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Kan inte datorbranschen begära inhibition i det här läget? Om de ska mötas i rätten är det väl avgörande att verkställigheten av lagtolkningen skjuts upp?

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem

Copyswede ljuger i sitt eget material

Enligt: http://www.copyswede.se/fileadmin/user_upload/pdf/2010_Copysw...

"Ersättningen inkasseras på produkter
som är särskilt ägnade för att användas
till privatkopiering
"

Kan någon ens med mer än 10 i IQ påstå (sanningsenligt) att en extern hårddisk eller ett USB minner är "särskilt ägnade för att användas till privatkopiering".

Nä, girig djävla olaglig straffskatt är vad det är!
Den organiserade brottsligheten har helt klart flyttat in i finare lokaler.

Bättre dom tar 25% av ens inkomst och får det överstökat i ställe för att smyga in allt fler avgifter på allt.

Permalänk
Medlem

Asså, jag fattar inte.. PRIVATkopiering är laglig, med de påstår att det finns stöd i lagen att ta ut en avgift för det? Hur är det möjligt?

Är nåt lagligt känns de ju skitskumt att bli straffad för det.. elr..
POLIS: Jadu, micke, du stannade vid stoppplikten där borta, här är din bot på 300 kr..
Elr ännu bättre, POLIS: Jadu micke, du ser att det är en stoppplikt där borta, vi vet inte om du kommer att stanna elr inte men här har du en bot på halva beloppet om i fall att du gör nåt dumt..

Jodå, så att... detta verkar fullt rimligt..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk

Jag kommer beställa från USA.

Permalänk
Skrivet av Khenke:

Bättre dom tar 25% av ens inkomst och får det överstökat i ställe för att smyga in allt fler avgifter på allt.

Vad jag vet så betalar vi redan ca 30% skatt..

Permalänk

Det man har usb diskar & minnen till är ju att lagra foton och filer som inte omfattas av privatkopieringslagen. För det har man vanliga diskar i en raid array till. Fast vi kanske ska ha avgift på vanliga diskar, radikort, samt allt som har ett typ av lagrings kontrollerkort inbyggt t.ex. s-ata, ata mfl....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Uselt svar från en usel organisation. Oväntat? Nej. De kan inget annat än att svara usla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Du måste vara ett troll...

Naeh?
Visst det är sällan jag använder privatkopiering men jag använder det förfan, jag använder det att föra över min musik till en SD-kort för att lyssna på musik i bilen via en FM transmitter?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Det här är inget nytt, dom har hållit på länge med att ta ut avgifter på media.
Årsredovisningarna finns nu på deras site, men bara från 2007. Vart gick pengarna åren innan?

Jag undrar ju dock hur i helvete dom hade tänkt sig att kräva in avgifter från utländska handlare? Om dom på något vis faktiskt har stöd för det under EU lagstiftningen, så kommer ju handlarna att sluta sälja till sverige. (why bother.) Och det är ju något som trodligtvis kommer att gälla Hela deras sortiment. vafan?

Permalänk
Medlem

När man läser hans försvarstal så vill man att han ska... ja.. inte finnas längre om man uttrycker sig milt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

"Tvärtom ska kopieringsavgiften även gälla utländska butiker som vänder sig till svenska konsumenter."

VA I HELVETE!
Har inte brytt mig så mycket om copyswede egentligen, men där gick dom fan över gränsen. Fyfan va sur jag blev

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro