Copyswede svarar Komplett, Inet och PCB

Permalänk
Medlem

Har vi några tips på hur vi kan "skada" Copyswede? Jag efterlyser lagliga sätt där hackning,ddos,våld,hot,skadegörelse och liknande *INTE* är ett alternativ. Vi som konsumenter ska på alla (lagliga) sätt visa vårt missnöje mot dessa fasoner.
Vi kan även visa vårt missnöje mot artister så dom blir varse hur vi känner mot en organisation som drar ut pengar från deras fans och att kunskapen om privatkopieringen är relativt liten så många som får punga ut extra pengar för hårddiskar och annat lagringsmedia får en uppfattning att piratkopiering är mer ok.

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Man kan alltid köpa ett externt kabinett som låter en hotswappa mellan flera interna diskar. Blir billigare i längden, om man köper flera interna.

Sen så är lösa externa inte i närheten billigare än interna diskar. plus så kommer dom nu alla bli 100:- dyrare.

Kan du tipsa om extern hotswap kabinett ?

Kanske inte, trodde det var så

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xamin:

Asså, jag fattar inte.. PRIVATkopiering är laglig, med de påstår att det finns stöd i lagen att ta ut en avgift för det? Hur är det möjligt?

Är nåt lagligt känns de ju skitskumt att bli straffad för det.. elr..
POLIS: Jadu, micke, du stannade vid stoppplikten där borta, här är din bot på 300 kr..
Elr ännu bättre, POLIS: Jadu micke, du ser att det är en stoppplikt där borta, vi vet inte om du kommer att stanna elr inte men här har du en bot på halva beloppet om i fall att du gör nåt dumt..

Jodå, så att... detta verkar fullt rimligt..

Haha! bra jämförelse!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Naeh?
Visst det är sällan jag använder privatkopiering men jag använder det förfan, jag använder det att föra över min musik till en SD-kort för att lyssna på musik i bilen via en FM transmitter?

Och varför vill du betala flera gånger för det då? TROLLalalala....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Naeh?
Visst det är sällan jag använder privatkopiering men jag använder det förfan, jag använder det att föra över min musik till en SD-kort för att lyssna på musik i bilen via en FM transmitter?

Nu berör du en annan knepig grej med detta. Antag att jag köper en låt på valfri media, säg en nedladdad mp3a. Sålänge jag har filen där jag först sparade den (eller där den var sparad när jag köpte den, ex cd) får jag spela låten, privat, hur mycket jag vill. Det spelar ingen roll om jag så spelar den 40 tusen miljarder gånger, det är helt ok. Men så fort jag lägger den på ett annat media, typ cd för att spela i bilen, så ska jag betala extra även om jag så bara skulle spela den en enda gång! SJUKT!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Och varför vill du betala flera gånger för det då? TROLLalalala....

har jag sagt att jag vill betala?
Jag säger bara att jag vill kunna privatkopiera inget annat. Ta inte bort den friheten från mig
Tror du att jag är troll pga att jag har en avatarbild från imageboards?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenke:

Enligt: http://www.copyswede.se/fileadmin/user_upload/pdf/2010_Copysw...

"Ersättningen inkasseras på produkter
som är särskilt ägnade för att användas
till privatkopiering
"

Kan någon ens med mer än 10 i IQ påstå (sanningsenligt) att en extern hårddisk eller ett USB minner är "särskilt ägnade för att användas till privatkopiering".

Nä, girig djävla olaglig straffskatt är vad det är!
Den organiserade brottsligheten har helt klart flyttat in i finare lokaler.

Bättre dom tar 25% av ens inkomst och får det överstökat i ställe för att smyga in allt fler avgifter på allt.

Haha, de talar ju emot sig själva, då den dät j*vla VD:n sa att även om lagringsmedia kan användas till annat så ska de inte undantas.. Vilket ägg... Han kanske borde läsa på Copyswede:s egna hemsida innan han väljer att svara...

Vilken idiot...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Ska fan ta och börja ta ut avgifter för hammare, sågar, spik, virke och allt annat man kan snickra med. Vi kan ju ta snickarnas jobb och sätta upp staketet själv och då tappar de stackars snickarna inkomst.

Är för fan samma sak, vilka nötter.

Permalänk
Medlem

Rensas friskt i denna tråden ser jag, men jag vill säga till copyswed såhär:

Ni har massor av pengar, gräver ner massor av pengar i mutor och i lobbyversamhet för detta för att slutligen få ännu mer pengar. Ser ni inte att alla verksamheter, från lokala handlaren till microsoft måste anpassa sig för marknaden och inte marknaden anpassa sig efter dom.. Att tvinga folk visar bara hur gamla ni är i ert tänk. Massan kommer hata er, fattar ni inte det. Fixa er organisation efter rådande omständigheter! Inte rådande omständigheter efter organisation!

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Såväl årsredovisningar som särskilda fördelningsredovisningar finns tillgängliga genom Copyswedes webbplats www.copyswede.se, eller kan beställas från kansliet.

Kan inte alla på Sweclockers beställa "årsredovisningar och särskilda födelningsredovisningar"? Får man hem det på Posten? Fatta vilken enormt logistisk belastning det skulle få hos de sjuka människorna på Copyswede.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Har vi några tips på hur vi kan "skada" Copyswede? Jag efterlyser lagliga sätt där hackning,ddos,våld,hot,skadegörelse och liknande *INTE* är ett alternativ. Vi som konsumenter ska på alla (lagliga) sätt visa vårt missnöje mot dessa fasoner.
Vi kan även visa vårt missnöje mot artister så dom blir varse hur vi känner mot en organisation som drar ut pengar från deras fans och att kunskapen om privatkopieringen är relativt liten så många som får punga ut extra pengar för hårddiskar och annat lagringsmedia får en uppfattning att piratkopiering är mer ok.

Ni kan skada de genom att uppmuntra folk att skaffa Interna hårddiskar från kabinett eller köpa det utomlands.

EDIT: Interna hårddiskar med Kabinett*

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Hela grejen är störd. Om jag köper en skiva så har ju artisten redan fått betalt, sen är det min skiva. Men det räcker inte för copyswede, utan de vill att artisten ska få mer pengar? HUR FAN KAN DET GÅ TILL? Copyswede är tjuvar enligt min åsikt o dem ska fan inte få ett öre till. Hoppas de stoppas innan man behöver köpa en till hdd!
Det store problemet med Copyswede är hur de ska fördela pengarna till artister som har "lidit" för privatkopieringen... Tycker inte om att vissa artister ska ta del av mina pengar när jag inte ens har köpt några av deras låtar. Nu får det fan vara nog!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Inaktiv

Hur kan dessa djävla kommunister ha rätt att helt godtyckligt bara införa en sådan här skatt/avgift?

Permalänk

Håller man på med bild och videoredigering går det åt en del disk. Framför allt när man förväntas spara projekten. Men som de kristna säger, "du är född i synd". Och självklart så avser du som köper någon form av extern lagringsmedia att PIRATkopiera.

Straffbeskatta allt som eventuellt kan användas i någon form av illegal verksamhet. Som t ex kniv (för visst har du tänkt att sticka någon?). Till slut har svennar inte råd att köpa knivar och måste spöa på grannen vid tvättstugebråket med en bratwurst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Kan du tipsa om extern hotswap kabinett ?

Kanske inte, trodde det var så

Var inte uppkäftig nu...

http://www.kjell.com/?item=98691&path=97000000,119000000,129500000,130500000

http://www.inet.se/artikel/8903534/hd-docka-usb-3-0-sata

Finns många fler varianter.
Just dom som låter en switcha mellan flera diskar, är dyrare än vanliga kabinett. Men jämnar till sig i längden om man ska ha flera diskar. Speciellt på tanke på hur pass mycket billigare interna diskar är mot externa (speciellt när avgiften träder kraft).

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Var inte uppkäftig nu...

http://www.kjell.com/?item=98691&path=97000000,119000000,129500000,130500000

http://www.inet.se/artikel/8903534/hd-docka-usb-3-0-sata

Finns många fler varianter.
Just dom som låter en switcha mellan flera diskar, är dyrare än vanliga kabinett. Men jämnar till sig i längden om man ska ha flera diskar. Speciellt på tanke på hur pass mycket billigare interna diskar är mot externa (speciellt när avgiften träder kraft).

VA !!? vadå uppkäftig ?

Jag personligen vill ha varje disk i varsit externt kabinett, visst går det med såna om man vill

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

har jag sagt att jag vill betala?
Jag säger bara att jag vill kunna privatkopiera inget annat. Ta inte bort den friheten från mig

Det är det knappast någon som vill ta ifrån dig för det är helt omöjligt Dock är det en "intresseorganisation" (själv kallar jag det ett vinstdrivande företag som knappast föder några andra än sig själva) som vill ha betalt av dig och du är ovanligt "trollaktig" som tycks vilja gå med på det men det är ju upp till dig.

Over and out ...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Vad jag vet så betalar vi redan ca 30% skatt..

Hoppas verkligen inte Copyswede får 30% av min inkomst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon89918:

Hur kan dessa djävla kommunister ha rätt att helt godtyckligt bara införa en sådan här skatt/avgift?

Dom kan väl knappast vara kommunister utan snarare kapitalister...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon89918:

Hur kan dessa djävla kommunister ha rätt att helt godtyckligt bara införa en sådan här skatt/avgift?

Dessa pengar går ju knappast till staten så kommunister skulle jag inte kalla dem, känns mer som att denna avgift är till för att få pengar att stapla på hög hos Copyswede. Kapitalism är det snarare.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Han säger det klart och tydligt. Copyswede kan ta ut avgift på vilket lagringsmedium som helst. Det är inte en lag som riksdagen skrivit som ska bli applicerad på verklighet utan det är godtyckligt fingerpekande. Hur kan det vara såhär i en modern demokrati? En lag ska väl ändå per definition i lagen bestämma vad som ska vara avgiftsbelagt och inte. Varför sitter det intresseorganisationer och bestämmer detta? "Lagstiftaren förutsätter därför att parterna gemensamt tar ansvar för ordningen så att systemet får fungera som det är tänkt."

I helvete heller. JAG ska bestämma och DU ska bestämma, således ska RIKSDAGEN bestämma och inte ett gäng klåpare som med irrationella argument och orsaker belägger avgifter på en hel branch. Jag förstår inte hur det här kunde ske - nu om någon gång måste väl för fan riksdagen reagera och se att det här inte fungerar. Ska lagringsmedium som KAN användas för privatkopiering avgiftsbeläggas eller inte? Det är fullständigt orättvist och helt fel i konkurrenssynpunt att enbart belägga några produkter.

Allt eller inget. Så skillnaden mellan ett medium som används för privatkopiering är beroende på vilken slags sladd man använder? För att en hårddisk kopplas till en dator genom en USB-sladd och den andra genom en TP-kabel så beläggs bara en av dessa med avgift? Och ansluter jag en hårddisk med SATA-kabel så är det heller ingen avgift. Vem vet, kanske kommer SATA också beläggas inom 1 år men inte hårddiskar som går på IDE.

Och USB-stickan, det är ju ännu värre. Hur är det tänkt för piratkopiering när en Iphone inte är det eller vilken smartphone som helst. Varför är inte minneskort för telefoner osv belagda med avgift för men exakt samma medium är belagt om kortet har anslutning med en USB-port i ett "usbminne"?

Alla 3G-donglar där ute, ska dom bli bestraffade med avgiften? Alla har ett minne i dem där man kan spara saker.

VAD I HELVETE ÄR DETTA!? Det här gör mig verkligen förbannad för det finns ingen logik eller kompetens bakom besluten, Rättvisa ska vi inte ens prata om!

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Mm.. det är väl därför så många vänder sig till mäklare för att sälja sin bostad, när man lika gärna kan sälja den privat.

Gå till en bank och försök få lån till en lägenhet som du köper på blocket. Det är väldigt svårt... de flesta kräver att du har en licensierad mäklare. Säger inte att det är rätt... men exemplet var dåligt.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Kan vi inte ha en omröstning för att se vilka som använder sina USB-minnen och hårddiskar till privatkopiering? Tror fan inte det är många.

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem

Vi får skapa en gigantisk namninsamling för förbjudande av privatkopiering. Skulle det bli förbjudet så slipper vi göda dessa parasiter som vill sitta och slita byxbaken utan att arbeta och göra rätt för sig!

Edit: Det skulle inte förvåna mig om det blir ändringar i lagen eller dylikt för att ta ut liknande avgift på internetuppkoplingar som också kan användas till privatkopiering.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk

Dessutom så de som köper utomlands missgynnar sin lokala handlare. Det kan ge högre priser på övriga produkter, mindre sortiment, lägre täckningsbidrag, konkurs mm.
Troligtvis drabbar det även staten. Detta om du slinker momsen. För vem har frivilligt betalt in moms på sina importer?

Det känns inte som en gynnsam situation i en global marknad.

Permalänk
Medlem

Copyswede har ju kommit på det ultimata sättet att tjäna pengar.
Jag undrar hur mycket av pengarna som de får in verkligen går dit dom ska, och inte fastnar i Mattias och hans medarbetares egna ficka? Gissar på att Mattias minst har 50-70tusen i månaden? vilket betyder att det behövs säljas ca 600 hårddiskar bara för att han ska få sin lön? eller jag jag missat något om hur de annars får copyswede går runt?

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk

Problemet med privatkopiering som begrepp är att det är lite för brett. Stämmer Wikipedias artikel om privatkopiering så innebär det att:

1. Man skall ha rätt att kopiera sin musik så att man även kan lyssna på den i t.ex. sin bil.
2. Att man har rätt att distribuera materialet till t.ex. nära vänner i mycket begränsad omfattning.

1:an är i alla lägen helt solklart. Det vore ju absurt om jag inte hade rätt att kopiera betalt material till att använda i t.ex bilen. Att tvingas betala två, alternativt flera gånger, bara för att ha samma källmaterial i olika former är helt orimligt.

2:an är däremot en separat fråga, i mitt tycke.

Det är väl snarare 2:an de fått för sig att de ska mjölka oss på? Eller menar de på fullaste allvar att de ska bli kompenserade även för att jag vill ha en kopia av min köpta skiva i bilen?

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu va. Vad gör man med en hårddisk om inte kopiera filer på den? Du stoppar in skivan som du köpte i affären härom dagen och installerar spelet. Vad gör du? Du >kopierar< och packar upp filerna från CDn till HDDn. Ska jag alltså betala avgift för att göra det menar dom...?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Och ännu en gång.
PRIVATkopiering är 100% tillåtet enligt lagen samt det som diskuteras i den här tråden.

O.B.S se skillnad på PRIVAT och PIRAT

PIRATkopiering heller FILDELNING är olagligt och har ej någon som helst anknytning till den här tråden.

Fildelning är en teknik som INTE är olaglig.
Däremot används den emellanåt för olaglig kopiering, även om man inte vet det förrän efteråt.
Piratkopiering kan också ske med en vanlig brännare, mail, ftp eller på något annat sätt.

Den lagliga privatkopieringen tillåter ett fåtal kopior (men med rätt teknik). Hur många finns inte specificerat.
Personer som delat ut en kopia till alla i en skolklass har åkt på olaglig kopiering.
Om personen gett kanske 5 personer i klassen en varsin kopia som sedan gett till 5 nya så hade det antagligen betraktats som laglig privatkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zrra:

Kan vi inte ha en omröstning för att se vilka som använder sina USB-minnen och hårddiskar till privatkopiering? Tror fan inte det är många.

OBS! Externa hårddiskar Copy Sweden törs inte stöta sig med dom interna då dom sitter i Apple, HP, Acer, Asus o.s.v. och deras datorer...

Visa signatur