Displayport allt vanligare i datorskärmar

Permalänk
Melding Plague

Displayport allt vanligare i datorskärmar

Videogränssnittet Displayport blir en allt vanligare syn bland datorskärmar. Organisationen VESA meddelar att det nu finns 78 modeller med anslutningen ute på marknaden, en ökning med 160 procent på bara 12 månader.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Coolt att folk tänker på det

Fortfarande vanligt och se VGA liksom

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Avstängd

Okej trevligt.:) Men varför blir det vanligare?:P Trodde att HDMI var "all good".:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henke_92:

Coolt att folk tänker på det

Fortfarande vanligt och se VGA liksom

Japp väldigt trevligt.:) VGA känns lite gammalt (även om det så klart funkar. Men det gör ju usb 1.0. också:P).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Displayport var väl en halvtaskig idé för att tabort det "gammla" dvi-x och byta mot en smidigare anslutning. Jag har alltid sett HDMI som det som "gäller", dvi är okay det med, men displayport känns lite som det blev poppis bara för att apple slängde in det i nån maskin för länge sedan.. Samma visa med thunderbolt tror jag bestämt

** edit; hittade 12 produkter på prisjakt med displayport - http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s75430695&o=tillv_pop&cols=#rparams=l=s75430719

tillägg
Permalänk
Hjälpsam

Har för mig att HDMI är en sluten standard medan Displayport är öppen.
edit Displayport är licensfri, det är inte HDMI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har för mig att HDMI är en sluten standard medan Displayport är öppen.

Om det nu stämmer så byter jag glatt till DP istället för HDMI. Öppna standarder kommer alltid vara bästa vägen att gå för producenter och konsumenterna.

Permalänk
Medlem

Displayport har mycket högre bandbredd än hdmi.

Permalänk
Medlem

Gillar när de uttrycker sig i procent vid initialt små volymer. wow 160% isf bara 78 modeller av ja hur många modeller som helst.

Öppen eller sluten, vi/dom betalar fortfarende en licensavgift för DP.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Jag har monitorer med och utan DisplayPort, men borträknat TVn (som jag inte använder som sådan) så har jag ingen med HDMI.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av xfade:

Gillar när de uttrycker sig i procent vid initialt små volymer. wow 160% isf bara 78 modeller av ja hur många modeller som helst.

Öppen eller sluten, vi/dom betalar fortfarende en licensavgift för DP.

Nej det gör inte vi/dom, men det gör man för HDMI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

"21,6 gigabit per sekund"

Intressant att veta men ganska meningslös kunskap utan att nämna hur mycket HDMI, DVI, VGA osv klarar av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej det gör inte vi/dom, men det gör man för HDMI.

Humm, trodde det var därför det bråkades om displayportadaptrar, men det var altså HDMI's "fel"?

Ber om ursäkt å ödmjukast....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Om man frånser alla hårdvarudetaljer så gillar jag DP pga dess flexiblare kabel, ytan bakom chassin tillät varken hdmi eller dvi. Visst kunde man skaffa vinklad kabel men med det jag hade hemma funkade DP perfekt. Nu i efterhand har jag vinklad hdmi till tvn och dp till skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Displayport var väl en halvtaskig idé för att tabort det "gammla" dvi-x och byta mot en smidigare anslutning. Jag har alltid sett HDMI som det som "gäller", dvi är okay det med, men displayport känns lite som det blev poppis bara för att apple slängde in det i nån maskin för länge sedan.. Samma visa med thunderbolt tror jag bestämt

** edit; hittade 12 produkter på prisjakt med displayport - http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s75430695&o=tillv_pop&cols=#rparams=l=s75430719

HDMI är en heltaskig "idé" för att ta bort det "gamla" DVI. Displayport är en riktig standard med många fördelar (när man gjorde HDMI tog man bara DVI och skalade bort en massa och ersatte det med ljud istället, displayport är en betydligt modernare standard).

Dell var den första konsumenttillverkaren med displayport... Med lite tur förpassas HDMI nu till vardagsrummet tillsammans med lekmaskinerna så att datorerna inte behöver lida av skiten.

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre sett en bra, extern buss till allt istället för massa extravarianter. Det borde sedan länge funnits någon standard som funkar till skärmar, lagringsmedia, tangentbord och mus. Kanske det kunde nyttjas mellan moderkort och interna hårddiskar också. Skräpet USB 3.0 var nästan förlegat redan när det kom och är ett hån mot oss PC-entusiaster om man jämför med thunderbolt.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk

Jag tycker VGA duger bra. Jag kör VGA till en 1920x1080 skärm och det funkar hur bra som helst. nackdelen med DVI är att det finns flera olika och ibland passar inte kontakterna/adaptrarna beroende på om det är x2. Personligen tycker jag man kan lägga ner alla standarder och skicka allt över tpkabel och usb. Audiosignaler kan gott gå genom tpkabel, finns en mängd andra saker som lika gärna skulle kunna gå där också. Och det som inte funkar bra med tp kan man köra genom usb, (nu tänker jag endast på själva kontakten) bara färgkoda som man gjort med usb3. Rött, grönt, vit-svart-vit, lila, rosa u name it, alla saker kan ha sin färg. XLR och Speakon tycker jag skulle vara bra till okonventionella saker också.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av xfade:

Humm, trodde det var därför det bråkades om displayportadaptrar, men det var altså HDMI's "fel"?

Ber om ursäkt å ödmjukast....

Visste inte att det var bråk om detta, men det förvånar tyvärr inte.
Tycker att det borde räcka med att betala licenspengar för adaptrarna, men det är knepigt att förstå hur det "tänks" i sådana situationer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

VGA > DVI > HDMI > Displayport > Displayport-Mini?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

"21,6 gigabit per sekund"

Intressant att veta men ganska meningslös kunskap utan att nämna hur mycket HDMI, DVI, VGA osv klarar av

HDMI klarar 10,2 Gbits/sekund, Single Link DVI klarar 3,96 Gbit/s
Finns väl ingenting som HDMI gör bättre än DisplayPort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Jag tycker VGA duger bra. Jag kör VGA till en 1920x1080 skärm och det funkar hur bra som helst. nackdelen med DVI är att det finns flera olika och ibland passar inte kontakterna/adaptrarna beroende på om det är x2. Personligen tycker jag man kan lägga ner alla standarder och skicka allt över tpkabel och usb. Audiosignaler kan gott gå genom tpkabel, finns en mängd andra saker som lika gärna skulle kunna gå där också. Och det som inte funkar bra med tp kan man köra genom usb, (nu tänker jag endast på själva kontakten) bara färgkoda som man gjort med usb3. Rött, grönt, vit-svart-vit, lila, rosa u name it, alla saker kan ha sin färg. XLR och Speakon tycker jag skulle vara bra till okonventionella saker också.

Bild och ljud kan gott och väl också skickas över tp. Finns redan produkter på marknaden idag.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

Finns väl ingenting som HDMI gör bättre än DisplayPort?

Nej, det kan jag nog gå med på. Men det har än så länge fördelen att vara vitt utbrett. Ta notebooks och liknande. Det förekommer, men det är inte direkt vanligt att de har DisplayPort. Det är försvinnande få som har det i jämförelse med HDMI.
Och TV-apparater, digitalboxar och liknande, där är HDMI väldigt väletablerat. Att byta ut en industristandard tar tid. Men jag skulle bli glad om det skulle inträffa.

Permalänk
Medlem

HDMI är bra just därför att det är en standard och att man enklare integrerar datorn med vardagsrum etc. Jag kör tillfället med DVI ut från datorn och HDMI in till receivern där resten av prylarna sitter.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Discokungen

Gillar inte kablarna till DP. De är tjocka, sega och kontakterna blir utsatta för enormt tryck på grund av det här. Att behöva köpa en dyr kabel bara för att den ska hålla är ju lite tveksamt.

(använder DVI (HDMI är sämst till skärmar) sålänge då de faktiskt har smidiga sladdar, dual link-sladdarna är ju i princip lika rörliga)

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Visste inte att det var bråk om detta, men det förvånar tyvärr inte.
Tycker att det borde räcka med att betala licenspengar för adaptrarna, men det är knepigt att förstå hur det "tänks" i sådana situationer.

Det var något om vem som hade honan eller hanen på adaptern, vilket heller inte är förvånande.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Bara en fråga. Vad är bättre med HDMI och displayport i stället för DVI?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zhrooms:

VGA > DVI > HDMI > Displayport > Displayport-Mini?

VGA??? VGA suger ju fårpung.. Det blir ju suddig bild jfr de digitala varianterna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m96:

VGA??? VGA suger ju fårpung.. Det blir ju suddig bild jfr de digitala varianterna...

Tror han menar att det började med VGA > DVI > HDMI... o.s.v.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

HDMI - 10.2 Gbit/s
DVI-dual link - varierande , "Dual link maximum data rate is limited only by the bandwidth limits of the copper the DVI cable is constructed of and by the DVI signal's source"
DVI-single link - 3.96 Gbit/s
VGA - Mindre

edit: jag var visst lite långsam....

Permalänk
Medlem

Jag tycker nVidia har varit väldigt dåliga med att ha displayport på sina kort...
Har ett GTX 580 men den har ingen displayport utgång. >_<

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"