Helgsnack: "Nöjd med din skärm?"

Permalänk
Hjälpsam

De flesta verkar glömma VA paneler

Det verkar finnas tre typer av skärmar här;
1. BenQ 2420HD/HDBL etc, standard 24" TN - Billig OK TN panel.
2. 120Hz omgdzor! Där de flesta användare jämför med sin förra 5år gamla sunkskärm och därför är mycket nöjda med uppgraderingen.
3. IPS FTW! Billigaste tänkbara IPS

Det som ofta saknas i dessa diskussioner är VA paneler.

Jag förstår behovet av vissa att ha 120Hz paneler, dock är det rätt få som faktiskt som behöver eller märker någon markant skillnad mellan en 120Hz TN panel och en annan modern bra TN panel. Att jämför med sin tidigare 4-5 år äldre skärm eller en bilig TN panel är inte riktigt rättvist. Så klart att man ser en markant skillnad från sin förra till sin nya, men hur mycket skall tillskrivas att det är 120Hz vs 60Hz och hur mycket av förbättringen skall tillskrivas att det är en avsevärt bättre skärm över lag?

Alternativet till TN panel tillskrivs allt som oftast IPS paneler, och då främst IPS paneler i 2000-2500kr klassen, vilka ger bättre betrakningsvinklar och något bättre sRGB skala än en bra TN panel i motsvarande prisklass. Så det är ofta ett helt OK val.

Dock dras IPS med förhållandevis låg kontrast, "IPS-glow" på mörka bitar (svart ser ut att skimra lite) och inge vidare svärta.

En VA panel av OK kvalitet i samma prisklass har generellt avsevärt mycket bättre kontrast (3000:1 jämfört med ungefär 1000:1 statisk kontrast) och mycket djupare svärta. Dessutom lider VA paneler generellt mindre av glouding/bleeding än vad TN och IPS gör.

Vidare har VA kanske inte mätbart den absolut lägsta inputlaggen eller responstiden. Dock har jag personligen inte upplevt någon som helst eftersläpning eller ghosting alls.

Skulle vara otroligt intressant att låta ett gäng olika gamers (blandat RTS, MMO, FPS och RPG spelare) att blindtesta några av de vanligaste rekommenderade skärmarna här på swec. Och av det jag har sett den senaste tiden är de vanligaste;
Billigaste 24" - BenQ G2420HD/HDBL etc
120Hz - BenQ XL2410T eller motsvarande
IPS - Dell U2311H
(VA - Eizo Foris 2331)

Själv använder jag dagligen;
Eizo 23" TN på kontoret som arbetsskärm (bättre variant ev TN)
BenQ XL2410T på lunchrasterna för gaming
Eizo Foris 2331 i nVidia Surround hemma för allt möjligt inkl gaming

Har lång erfarenhet av;
CRT i alla möjliga storlekar och kvalitéer
TN paneler av alla möjliga kvalitéer och storlekar

Har undersökt;
DV olika IPS paneler

Och anser mig därför ha en rimlig erfarenhet av de olika typerna, är dock ingen super-expert, men användarerfarenhet.

Och för gaming som inte är på toppnivå utan för att njuta av spelen och ha roligt så föredrar jag av alla de skärmar jag testat absolut Eizo Foris 2331 med sin VA panel efter kalibrering. Mycket behaglig och vacker bildupplevelse oavsett färg eller ljusstyrka på dokument, bilder, filmer eller spel. En helt galet trevlig allroundskärm.

Min lilla nerd-hörna;

Detta inlägget är framför allt att lyfta diskussionen att även innehålla VA paneler även om det nämnts ett par gånger innan, men majoriteten verkar handla om olika 120Hz paneler eller billiga IPS paneler... Det finns fler alternativ.

Edit -PS.
Möjligt att jag har missat något inlägg i den här tråden eller i någon annan tråd, men har inte hört eller sett någon Eizo Foris 2331ägare som har klagat på bildkvalitet eller något annat med skärmen utan varit otroligt nöjda... Förutom möjligtvis detaljen med att foten inte är den mest justerbara i världen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med en Packard Bell Viseo230Ws som funkar utmärk för dom 1490:- som jag köpte den för för över 1 år sedan.
Vist finns det mycket bättre skärmar men efter som jag inte känner behov av det så duger den fint.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Köpte ny skärm från Benq G2420HDBL mot en Asus VG236H 120Hz för någon månad sedan och är väldigt nöjd, fan det flyter på så mycket bättre.
Dock använder jag inte 3d-funktionen då jag inte bryr mig om det så det var ju lite extra pengar bara för att få "120 hz" men det var det värt helt klart.

Visa signatur

[i]You have two stamp.One red, one green.
- So ?
- I have chance to go New York. 50-50.
[/i]

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Dell U2711 (IPS) i vintras och är mycket nöjd med den skärmen, uppgraderade från en HP 24" TN årsmodell 2008.
Fördelarna med denna typ av skärm känns redan väl avhandlade, men några nackdelar med skärmen ur min subjektiva vinkel är:
- Lite för aggressiv antiglare-beläggning, ger en viss "smutsig skärm-känsla" på ljusa ytor
- Halvdan svärta och lite glow från bakgrundsbelysningen, särskilt i nedre hörnen
- Viss overdrive trailing kan irritera vid snabba panoreringar, scrollning etc
- Omöjligt att spela många spel med acceptabel fps med min nuvarande rigg som inte riktigt klarar av att mata ut 2560x1440

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

En VA panel av OK kvalitet i samma prisklass har generellt avsevärt mycket bättre kontrast (3000:1 jämfört med ungefär 1000:1 statisk kontrast) och mycket djupare svärta. Dessutom lider VA paneler generellt mindre av glouding/bleeding än vad TN och IPS gör.

Vidare har VA kanske inte mätbart den absolut lägsta inputlaggen eller responstiden. Dock har jag personligen inte upplevt någon som helst eftersläpning eller ghosting alls.

Edit -PS.
Möjligt att jag har missat något inlägg i den här tråden eller i någon annan tråd, men har inte hört eller sett någon Eizo Foris 2331ägare som har klagat på bildkvalitet eller något annat med skärmen utan varit otroligt nöjda... Förutom möjligtvis detaljen med att foten inte är den mest justerbara i världen.

Har själv rekommenderat Eizo Foris 2331 ett par gånger till olika individer, ett bra exempel på en billig VA-panel som gör sitt jobb bra. Nackdelen med skärmen som också gjorde att jag inte köpte den är att den har helt fel bildformat, nämligen 16:9 i för låg upplösning, 16:10 hade kunnat funka med 1200, men 1080 är för lite arbetsyta. Och foten är tyvärr rätt bedrövlig i inställningsmöjligheterna. Annars är Eizo Foris en Toppenskärm med undantag för VA-panelernas vanliga problem, gammaskiftning och lite Black Crush, dock lider de nya cPVA-panelerna inte så mycket av det längre men fortfarande för mycket för mig.

Och Clouding/Bleeding håller jag inte med om att IPS-paneler rent teknikmässigt skulle lida mer av. Beror mest på hurpass taffliga tillverkarna varit med backlighten, och tro mig, för ett tag sedan led flertalet billigare MVA-skärmar av rätt dassig backlight. Huvudsaken man väljer en bra konstruerad skärm så slipper man bleedingen oavsett panelteknik. VA-skärmarna är tyvärr lite av en minoritet numera men en 16:10 cPVA skulle lätt kunna få mig att överväga ett byte.

IPS-tekniken lider ju av låg kontrast och glow istället, men har inte hittat någon 16:10 VA-panel som fyller mina krav för ett skäligt pris tyvärr. Lite tråkigt att det ska vara så bara.

PS: Har en dell U2711, behöver mycket arbetsyta och var då enda alternativet under 10 lök förutom trippelskärmar eller en beg 30" i princip.

PS2: Det tråkiga är att Foris i princip är det enda gångbara VA-alternativet under 6000kr, förutom en bunt med billigare VA-paneler i 16:9/24" som har kassa betrakningsvinklar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Min egen primära skärm en Eizo 24" med S-PVA panel, har haft den några år och är extremt nöjd, lika fin idag som när den köptes. Extremt ljusstark också, har brightness på 20% och ändå är vitt riktigt vitt. Så det finns verkligen marginal att ta av om ålder trots allt skulle få den att mattas av något senare.

Av datorns alla delar du lägger ned pengar på är det skärmen du stirrar på flera timmar dagligen. Var rädd om ögonen och köp en bra skärm, den kommer du troligen även ha kvar mycket längre tid än de andra delarna också.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Min egen primära skärm en Eizo 24" med S-PVA panel, har haft den några år och är extremt nöjd, lika fin idag som när den köptes. Extremt ljusstark också, har brightness på 20% och ändå är vitt riktigt vitt. Så det finns verkligen marginal att ta av om ålder trots allt skulle få den att mattas av något senare.

Av datorns alla delar du lägger ned pengar på är det skärmen du stirrar på flera timmar dagligen. Var rädd om ögonen och köp en bra skärm, den kommer du troöigen även ha kvar mycket längre tid än de andra delarna också.

Är det den gamla hederliga 244x/243x?

Skrivet av Blackbird_CaD_:

IPS är extremt överskattat enligt mig.
...
Summa summarum: finns i princip inte en enda fördel med IPS gentemot TN.

Det finns massor med fördelar, bara för att inte du kan förmå att se dem betyder det inte att de inte finns. Låter helt enkelt som att skärmen inte lämpar dig, IPS-panelerna har en rad nackdelar, precis som vilken panelteknik som helst. Sen får man själv överväga de bristerna mot fördelarna och ens behov, sen finns det alltid måndagsexemplar.

Gör dig själv en tjänst och byt skärm, låter mer som en VA-panel såsom Eizo Foris 2331/Flexscan 2433 skulle passa dig bättre om du vill ha en reko panel då de inte lider av glow och grövre antiglare, inte heller av tinting direkt. Alt köper du en TN-baserad skärm om du nöjer dig med det.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Fint att folk börjar bry sig om skärmen tycker jag. Jag blir alltid lite fundersam när någon sitter med 580gtx för att max-AA tydligen var så viktigt, samtidigt som allt bara är grådassigt och tråkigt på grund av budgetskärm.

Finns TN skärmar som är helt OK också och ganska stor skillnad mellan dessa för övrigt. Speciellt i laptops har jag sett både bra och dåliga TN skärmar.

Permalänk

Sitter på en BenQ 2220HD (21.5") sedan en tid tillbaka och är faktiskt väldigt nöjd med skärmen.

Fick nöjet att provleka lite med Samsungs 27" 120Hz skärm och är totalt såld. Köper jag en skärm variant dyrare så blir det garanterat en sådan.

Permalänk
Medlem

Sålde min Samsung P2370, fin design men ergonomin var kass. Man kunde inte tilta den eller justera höjden. Kör just nu en gammal Samsung Syncmaster 753DFX, 17tums CRT. Den har vart med länge och det är dags och skrota den. Den flimrar lite så det är lite störande, men en Dell U3011 är på väg och framme på måndag eller tisdag.

Visa signatur

i9 9900k - Asus 1070 Strix - 32 GB RAM - 1TB Samsung SSD m.2 + 500gb WD m.2

Permalänk
Medlem

Jag har en 120Hz BenQ TFT 24" XL2410T

Jag är mycket nöjd med den, fick sänka ljuset lite i skärm-inställningarna, sen funkar den utmärkt ( tror default inställningarna är riktade till folk som kör 3D. då man behöver dubbelt så mycket ljus eftersom det är svart varannan bidruta ). ( Jag kommer aldrig köpa en "icke- 120Hz" i framtiden... )

Jag har inget behov av mer än 1080p dock. Jag spelar mest och surfar en del förståss.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk

Har en Samsung S27A950D, kunde inte varit nöjdare.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flyawaynille:

Skönt när man ligger i soffan och kollar på film/tv serier och man slipper att det är för mörkt för att se i toppen av skärmen. Skönt med 16:10 också.

Se toppen?

Själv har jag en 24" Dell 2407WFP-HC sedan 2007 (6500kr som ny) med S-PVA skärm och kalibrerat Delta-E under 1. Så är mycket nöjd med den. Men nästa blir en 27" eller 30" med 2560x1600 i upplösning och IPS-panel.

Permalänk

Har en EIZO S2431W. Haft den över tre år nu och är fortfarande väldigt nöjd utan att se något behov att byta ut den.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

Själv så är jag inte nöjd med min skärm för fem öre.

Den ser så fruktansvärt trist och grå ut när man har använt tvn som är en Pioneer Kuro 5090H. Finns det någon datormonitor som ens kommer i närheten av Kuron svärta? Om vi nu räknar bort CRT och skulle gå på en plattare variant. Vad har sett så finns det ingen monitor som kommer i närheten av Kuron när det gäller svärta som såväl färger. KRP-500M är ju en monitor men tycker ändå att den räknas som en tv och den har ännu bättre svärta än 5090H.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Rekordmedlem

Nä kuron är i en helt egen liga än så länge, Samsungs värsta tvar börjar närma sig i kvalitet, men bland monitorer finns det ingen som är i närheten, det är trist att de har så dålig svärta, men iofs är kuron så bra som det är möjligt, det kommer inte att gå att bygga nått bättre någonsin eftersom den klarar att totalt släcka allt och inte sända ut något synligt ljus, man kan bygga nått lika bra, men aldrig bättre, det är en fantastisk bildvisare, speciellt om man kalibrerat den i rummet också. jag har haft tillgång till kuron, men bara använt den för film. även färgerna är extremt bra efter en finkalibrering på plats, det är referensklass på dess återgivning.
Bästa bildvisaren hittils i tråden, Grattis!

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nä kuron är i en helt egen liga än så länge, Samsungs värsta tvar börjar närma sig i kvalitet, men bland monitorer finns det ingen som är i närheten, det är trist att de har så dålig svärta, men iofs är kuron så bra som det är möjligt, det kommer inte att gå att bygga nått bättre någonsin eftersom den klarar att totalt släcka allt och inte sända ut något synligt ljus, man kan bygga nått lika bra, men aldrig bättre, det är en fantastisk bildvisare, speciellt om man kalibrerat den i rummet också. jag har haft tillgång till kuron, men bara använt den för film. även färgerna är extremt bra efter en finkalibrering på plats, det är referensklass på dess återgivning.
Bästa bildvisaren hittils i tråden, Grattis!

Tack, är mycket nöjd med Kuron, så nöjd som det bara går faktiskt :). Köpte den i förra hösten då jag var på jakt efter en ny tv och efter jag hade grottat ner mig totalt i Minhembios forum i jakten på en ny tv då jag inte var nöjd med den jag hade då jag hade en CRT innan den som var bland dem sista CRT som släpptes på marknaden som hade fenomenal svärta och var då på jakt efter en tv som hade riktigt bra svärta.

Köpte min till sist en LCD LED LG LE850N men lämnade tillbaka tvn då den led av störande halos, dåliga betraktningsvinklar, hög input inputlag. Så att spela på tvn gick helt enkelt inte.

Läste ytterligare någon månad efter sökandet av en ny tv. Hade funderat mycket på Kuron men de såldes inte nya och hade också funderat mycket på Panasonic plasmor men det var den försämrade svärtan som avskräckte då jag själv hade en Panasonic plasma som hade det problemet där svärtan hade försämrats till en horribel nivå.

Men alla dessa Kuros som fanns begagnade på blocket låg så långt bort. Men en vacker dag fick jag syn på en som bara var ett par mil bort som hade högtalare och fot och inbyggt digitalbox som jag själv hade lite som krav att det skulle följa med. Inköpt 2009 och alla instruktionsböcker var inplastade.

Det är det bästa köpet jag någonsin har gjort, för man är så nöjd och belåten när man ser film och spelar av de fenomenala färgerna som jag aldrig har sett på en annan tvn någonsin förut, djupet och dynamiken och framför allt den överlägsna svärtan

Nu när man går på affärer och tittar på tv apparater så blir man helt enkelt inte imponerad, fast än man tar fram fjärrkontrollen och rattar om apparaterna.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Skrivet av Eriksson(X):

Är absolut inte nöjd med min skärm Samsung p2450 lär ha den stående högt för att den ska bli ok att titta på den känns så fel med lutningen

Heh, va roligt. Jag skulle tvärt om vilja kunna sänka skärmen mer då den är lite hög i mitt tyckte. Antar att det har att göra med att jag är en kort människa.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Avstängd

Otroligt nöjd med senaste skärmen men det tog nästan 2 år av olika märken av LCD paneler innan man hittade en keeper.
före dom satt jag med en Samsung 19" CRT

första
Acer GD245HQ 120Hz
Betyg: 2/5
coolt TRANSFORMERS inspirerat chassi inget mer.
tippar på att chassit och transformers delarna gick på 3000:- i inköpskostnad
resterande 600:- för tekniken bakom,mer kan det inte ha varit som satt där.

efter den
Asus VG236H 120Hz
Betyg: 3.5/5
hyffaste färger och bättre svärta än Acern och mindre inputlagg än Acern i spel men långt ifrån CRT känsla
ganska mycket crosstalk i 3D
hel kass betraktningsvinkel
bildkvaliteten var olika från mitten och utåt om man satt 50cm ifrån.
det var som det satt en lampa i mitten av skärmen som inte orkade lysa över hela bildytan.
riktigt irriterande

sen kom jag över en billig skit skärm som hade lite bättre färger än Asusen men det var allt
LG IPS226V
svärta vad är det för nåt?
svart var grått på den
Betyg: 3/5

jag kunde inte med att köra i 60hz igen när man var van med 120Hz
sålde LG skärmen och gick tillbaka till Asus VG236H

jag har aldrig varit riktigt nöjd med Asusen så den rök den med.

Senaste och förmodligen sista skärmen på ett par år
Samsung S27A950D 120Hz

Samsungen soppar mattan med alla skärmar jag har haft tidigare vad gäller allt.
Färger(även LG IPS skärmen ligger i lä där)/kontrast/betraktningsvinkel/snabbhet (känns som en CRT i spel)
Grymt bra svärta för en LED skärm utan Local Dimming
bra ljusstyrka i 3D läget där man knappt tappar nåt jämfört med 2d.
ingen crosstalk i 3D
det är första gången jag ser 3d utan crosstalk och då har jag väl testat sammanlagt 5-6 olika monitorer och 3d tvs

mycket extra finesser så som ECO Lightsensor och ECO Motion sensor
Lightsensorn använder jag och den är riktigt bra
ljustering av ljuset beroende på hur ljust/mörkt det är i rummet
sensorn är snabb och ljuskänslig.
det räcker att solen går i moln utanför så dimmar den direkt ner ljuset på skärmen.
allt för att man ska få en behaglig bild hela tiden.

halv dyr men ENORMT mycket för pengarna.
Betyg: 5/5

läs mer här:
http://www.samsung.com/sg/consumer/pc-peripherals-printer/mon...

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jyhan:

Tack, är mycket nöjd med Kuron,

då vet du hur bra svärta ser ut
det är väl du som inte gör annat än snackar kuro på minhembio va

Edit: till moderatorerna
kan ni inte fixa så att man kan koppla produkter till posterna så som minhembio har?
vill jar läsa mer om Pelles LG skärm så vore det ganska lätt om skärmen var kopplad till den posten.
nu får man kopiera produktnamnet och öppna prisjakt och klistra in det där.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pg_ice:

då vet du hur bra svärta ser ut
det är väl du som inte gör annat än snackar kuro på minhembio va

Hehe, jo jag har snackat en hel del om svärta på det forumet

Men det är ju somsagt den viktigaste bildegenskapen då djupet i tvn går hand i hand med svärtan och samma sak med färgerna då de får bättre framtoning med bättre svärta.

Har som blivit besatt av svärta sedan min senaste CRT som hade exceptionellt bra svärta. Tillochmed bättre än Kuron, dock inte skuggdetaljerna.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av roxkz:

Nackdelen med skärmen som också gjorde att jag inte köpte den är att den har helt fel bildformat, nämligen 16:9 i för låg upplösning, 16:10 hade kunnat funka med 1200, men 1080 är för lite arbetsyta. Och foten är tyvärr rätt bedrövlig i inställningsmöjligheterna. Annars är Eizo Foris en Toppenskärm med undantag för VA-panelernas vanliga problem, gammaskiftning och lite Black Crush, dock lider de nya cPVA-panelerna inte så mycket av det längre men fortfarande för mycket för mig.

Arbetsyta är alltid enklast att lösa med fler skärmar. 1080 -> 1200, 120pixlar i höjd, visst det är lite mer, men inte en dealbreaker om man har skrivbordsutrymme att köra fler skärmar

Och ja, foten suger. Med VESA fäste har man möjlighet att korrigera det om det är enda nackdelen på skärmen med ett fäste för några hundralappar, eller plocka foten från en annan skärm som kör VESA fäste till foten. Så totalsumman bli billigare än nästa alternativ uppåt ändå.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Se toppen?

Själv har jag en 24" Dell 2407WFP-HC sedan 2007 (6500kr som ny) med S-PVA skärm och kalibrerat Delta-E under 1. Så är mycket nöjd med den. Men nästa blir en 27" eller 30" med 2560x1600 i upplösning och IPS-panel.

alltså högst upp. Störde mig alltid förut på att det var så mörkt högst upp på skärmen för att man låg i en vinkel under skärmen. betraktningsvinkeln på min gamla benq var inte så bra.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Dell UltraSharp U2311H fick det bli. kommer inte vara bättre än min 22 crt men iallafall 16:9 samt duglig prestanda. kommer nog ta upp crt'n ibland för att få känna känslan. crt'n kommer jag endast kasta när det kommer en skärm som är bättre på alla punkter.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hade en Daewoo Sensy 30" med IPS skärm för cirka 4månader sedan (Hade haft den i cirka 7månader).
Den var alldeles för stor för mig, tyvärr
Sålde den och köpte en Dell U2711 istället, grymt jävla nöjd nu (Även fast jag förlorar lite yta jämför med 16/9 - 16/10).

Om du går i tankarna och har pengarna, köp för fan en dell U2711.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Kört med en LG W3000H (30") ett par år. Funkar kanon för mig. Nackdelar....vet ej, säkert något skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Arbetsyta är alltid enklast att lösa med fler skärmar. 1080 -> 1200, 120pixlar i höjd, visst det är lite mer, men inte en dealbreaker om man har skrivbordsutrymme att köra fler skärmar ;)...

De 120 extra pixlarna gör en hel del när man sitter och arbetar.
Det är också anledningen till att jag hänger kvar med mina två 26" med 16:10 format. (Samsung SynkMaster T260.)
För film är en vanlig full HD skärm perfekt. Jag får leva med två 60 pixlar höga svarta ränder, upp och nere i bild när jag kollar film.
(99% kollar jag dock filmerna på 50" plasma i full HD.)
Men bara att surfa på nätet blir så mycket trevligare med de extra pixlarna. Det ryms helt enkelt lite mer av sidorna på skärmen och man slipper scrolla.
Speciellt som jag kollar mycket foton. De ryms på skärmen...

Arbetsytan blir förvisso större på bredden med fler skärmar. Men det är inte så många som löst det på höjden.
Jag har spanat på blocket en längre tid, efter en tredje skärm.
För spela shoter med två skärmar, går väldigt dåligt. Siktet landar precis i skarven mellan skärmarna.

Jag tror att mina skärmar är av den billigare typen, svärtan är inte så bra. (Men jag jämför ju givetvis med min plasma, där hänger inte en LCD med.)
Men jag är jätte nöjd med dem som "datorskärmar"
Det är dessutom perfekt när man Photoshoppar, med två skärmar. På ena har man "PS" uppe, på andra har man "Bridge" (Bridge = Photoshop's egna filhanterare.)

Det som gjorde att jag valde dessa skärmar istället för de andra jag tittade på, var just att de har 1920x1200 (16:10) i upplösning.
Widescreen formatet är enligt mig, INTE optimalt för en datorskärm!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Sitter med 3st BENQ G2420HDBL i Eyefinity och är mycket nöjd. Fast det är TN

Helt ok skärm för dom pengarna det handlar om

Jag har aldrig suttit vid en IPS skärm, så jag har inget att jämföra med.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Wrole:

Kört med en LG W3000H (30") ett par år. Funkar kanon för mig. Nackdelar....vet ej, säkert något skit.

Satsade på en sådan fast den nya -bn versionen vet inte på rak arm vad skillnaden är men jag år mycket nöjd med vad jag fick för mina 9990kr crysis 2 ÄR ännu snyggare i 2560x1600

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Är det den gamla hederliga 244x/243x?

Japp, modellen är Eizo S2431W.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)