Helgsnack: "Nöjd med din skärm?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av spot_1337:

Har en Dell u2711 som jag inte är nöjd med. På ljusa färger så "glimmrar" det vilket är MYCKET irriterande att kolla på. Detta beror på anti-glare coatingen som dell haft på

Lite fel ute är du, det beror på antiglare-coatingen som Paneltillverkaren använder och valt som standard. Det finns bättre antiglares som är mindre störande men den används knappt av några tillverkare tyvärr, den hade varit optimal. Men att det är en grov/aggro antiglare på IPS-paneler i regel är ett faktum (tyvärr). Klaga på LG som tycker 3H Harc Coat Antiglare är vettigt nog.

Själv stör jag mig inte alls på antiglaren, men kan tänka mig vissa skulle kunna göra det eventuellt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

3 st LG 120hz 3D ftw !

Aldrig mer 60 hz

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Brusarn:

Jag spelar på min 24" samsung tv och jag tycker att det funkar utmärkt!

Har en liten fråga, skiljer det mycket i bildkvalité mellnan VGA och DVI/HDMI?

Kör VGA just nu, och har alltid gjort, kanske dax att byta

Beroende på vga kabelns kvalitet kan det skilja rätt mycket, vga är mer flimmrig och färgerna "blöder" , det blit inta lika bra skärpa i bilden, det är definitivt bättre med dvi skillnaden är störst när man läser text.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det där med kalibrering funderade jag lite på ifall man skulle bry sig om när jag kollade efter ny tv... men nu har det snart gått ett år och jag har inte rört en enda inställning på tv:n som vi köpte. xD

Att man kan behöva kalibrera en bildskärm till datorn när man behöver ha samma inställningar på flera skärmar förstår jag... eller ifall bilden är helt åt h-e felinställd... men annars så... äsch, orka bry sig.

Det är faktiskt än viktigare till Tv och projektor!!

Jag kan lova dig, att jag få dig på andra tankar om du läser denna tråden på Mini Hembio om Bildkalibrering! Det är en lång, men väldigt intressant tråd. Och man lär sig väldigt mycket!
Jag hade t e x en projektor för 2 år sen, hittade/läste tråden, och helt plötsligt hade jag en helt annan projektor (fast det var samma) och jag kan lova dig att det blir skillnad!
Ta er tid med Bildkalibrering, det tar några timmar, men det kan man ju ta när man känner för det

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beroende på vga kabelns kvalitet kan det skilja rätt mycket, vga är mer flimmrig och färgerna "blöder" , det blit inta lika bra skärpa i bilden, det är definitivt bättre med dvi skillnaden är störst när man läser text.

Okej, tror jag skaffar en dvi kabel isf:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Aldrig mer en TN 120Hz och kass bild. Länge leve IPS U3011.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kevioh:

hörde nått om att ögat inte uppfattar högre än 75 hz,,,, så varför är de flesta dator skärmarna bara 60 hz ?

Du hörde fel.
http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Gide0n:

Köpte mig en Dell U2711 (IPS) i vintras och är mycket nöjd med den skärmen, uppgraderade från en HP 24" TN årsmodell 2008.
Fördelarna med denna typ av skärm känns redan väl avhandlade, men några nackdelar med skärmen ur min subjektiva vinkel är:
- Lite för aggressiv antiglare-beläggning, ger en viss "smutsig skärm-känsla" på ljusa ytor
- Halvdan svärta och lite glow från bakgrundsbelysningen, särskilt i nedre hörnen
- Viss overdrive trailing kan irritera vid snabba panoreringar, scrollning etc
- Omöjligt att spela många spel med acceptabel fps med min nuvarande rigg som inte riktigt klarar av att mata ut 2560x1440 ;)

Men det är väl bara att sänka upplösningen då? Sååå illa borde det inte se ut, vad jag vet så skalar U2711 bra.

Skrivet av Fluf:

...

Och ja, foten suger. Med VESA fäste har man möjlighet att korrigera det om det är enda nackdelen på skärmen med ett fäste för några hundralappar, eller plocka foten från en annan skärm som kör VESA fäste till foten. Så totalsumman bli billigare än nästa alternativ uppåt ändå.

Eller så gör man det lätt för sig och köper Eizos EV2333 direkt istället. Bara att du ville gå på deras marknadsföringssnack och inbillade dig att Forisen skulle vara snabbare.

Skrivet av cessna:

Sitter på en 22" Samsung syncmaster 226bw. Tycker den fungerar bra även ifall den börjar bli sliten, och sen har jag inte mycket att jämföra med så vet inte hur stor skillnaden är mot nya skärmar. Funderar dock på att uppgradera till antingen en 24" IPS skärm http://www.inet.se/artikel/2205957/dell-ultrasharp-24-u2412m-... eller en 27" TN skärm. Är dock student och gränsen går vid 3000 kr. 23" IPS skärmar är inte så farligt dyra men vill helst ha lite större. Jag har ingen TV, utan all underhållning som film och spel går via datorn, så att lägga pengar på en bättre skärm kan det nog vara värt. Så frågan är vad man ska satsa på, en lite mindre skärm med bättre bildkvalité eller en något större, men med eventuellt sämre bild.

Du glömmer väl inte att du jämför 16:10 och 16:9 nu? 27-tummarna i det senare formatet är mest bredare än 24" 16:10.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig ägt en TN-skärm själv men för lite drygt ett år sedan bytte jag bort min gamla CRT och köpte dels en Eizo EV2333 (VA-panel), dels en LG W2220 (IPS-panel).

Här är tråden jag startade inför det köpet:
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Jag köpte alltså två skärmar, tanken var att jag ville använda båda samtidigt till samma arbetsyta. Den lösningen övergav jag snabbt för att skärmarna var alltför olika, Eizon har extremt bra svärta med vilken LGn (eller billiga IPS generellt) inte kan tävla, detta tillsammans med LG:ns högre dot.pitch gjorde att det mest blev irriterande att titta på båda samtidigt. Så nu har jag gett LG:n till sambon och använder Eizo själv.

Skärmarna är inte helt jämförbara då de är olika både i upplösning (LG: 1680x1050 vs Eizo: 1920x1080) och prisklass (LG: 2000sek mot Eizo: 3500sek då jag köpte dem) men jag försöker mig ändå på en jämförelse:

Eizo EV2333 (VA)
+Skarpare, mkt bättre svärta, bättre kontrast
- långsammare, även för att vara VA

LG W2220 (IPS)
+Snabbare
- Irriterande "white glow", dålig svärta och kontrast, störande antireflex-beläggning

Just white-glow, dålig kontrast och antireflexbehandlingen är typiska IPS-egenskaper, som sägs variera mellan skärmar men är också något som man stör sig olika mycket på. Jag stör mig rätt mycket på det, iaf så mycket att jag föredrar att titta på min TN-skärm som jag har på jobbet (Samsung nånting). Detta är säkert individuellt. Subjektivt tycker jag att Eizon också har bättre färger, men jag har inte kalibrerat så jag vet egentligen inte. Eizon är som sagt också långsammare, jag märker av det på snabba rörelser i spel/film men jag störs inte av det alls. Men jag spelar å andra sidan inte FPS, gör man det så är det kanske ett problem (dock finns numera snabbare VA-skärmar som inte är mkt dyrare). Tanken var från början att jag skulle ha Eizon som den primära arbetsskärmen medan LG skulle vara sekundärskärm samt backup ifall Eizons långsammare responstid skulle ha visat sig ett problem i spel. Men jag har som sagt inte haft problem med responstiden i de typer av spel jag spelar (mest RTS/Civ/RPG).

Nu är det ju som sagt olika prisklasser på skärmarna jag jämför här så jämförelsen blir antagligen orättvis till VA:s fördel. 2000sek för en IPS var extremt billigt då jag köpte den, men Eizons 3500sek gjorde den samtidigt till en av de billigare VA-skärmarna. Båda kan ses som budgetskärmar i "just-över-standard"-segmentet, men Eizo har betydligt högre trösklar än LG för vad de släpper igenom som "budget" (och även en kvalitetskontroll av rang). Jag gissar att jag skulle föredra VA även vid mer jämförbara alternativ, men det är nog också en smaksak.

Till sist, för att addera till "120-pixlar" diskussionen: Eizon är som sagt 1920x1080, vilket duger för mig, men jag hade haft klar nytta av 120 pixlar till. Anledningen till att det inte blev 1920x1200 var att Eizo:s alternativ i den upplösningen var betydligt dyrare, och iom att jag inte visste att jag skulle föredra VA i slutändan så vågade jag inte köpa en mycket dyrare VA-skärm. Men såhär i efterhand skulle jag nog ha övervägt en VA på 1920x1200, hellre än att köpa LG-skärmen.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Skrivet av roxkz:

.....

Kolla på Eizo FlexScan EV2333WH, rätt bra svärta på den. Men den är helt olämplig för spel tyvärr, Eizo Foris FS2331 är mer lämpad för spel men har sämre svärta. Väl värt att kika på dem i alla fall, de står ut från mängden lite i det avseendet.

Har du sett en enda recension som jämfört båda samtidigt? Någon användare som kört båda bredvid varandra?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Nej, jag är inte nöjd. Den piper när den är på, än högre när den är av. Alla färger blir gulare, speciellt vitt. Vitt, eller just det.. gult, lyser det runt kanterna också.

Men den är stor och 16:10 iaf, SyncMaster 2232BW kallas den.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Ja undra bara ifall de va någon som köpt en Acer 24" LED S242HLAbid å om ni blev nöjda me den. Eller om det nu är något knas med den. (:

Visa signatur

ASUS P6T DELUXE V2 X58 | XEON X5670 @ 4,03GHz | 24GB DDR3 | RX5700 | OCZ AGILITY 3 240GB | SAMSUNG 850 PRO 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Kolla på Eizo FlexScan EV2333WH, rätt bra svärta på den. Men den är helt olämplig för spel tyvärr, Eizo Foris FS2331 är mer lämpad för spel men har sämre svärta. Väl värt att kika på dem i alla fall, de står ut från mängden lite i det avseendet.

Flatpanelshd har uppmätt samma svartnivå på dem. EV2333 har lite högre ljusstyrka dock men det är knappt nämnvärt (97 vs 92 cd/m2).

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Permalänk
Medlem

Hävdar fortfarande att min gamla 22" Diamondtron CRT hade bildkvalitéer ingen plattskärm kommer i närheten av. Hade två på mitt skrivbord som bongnade under vikten. Inte billiga att köpa när de kom men oj vilka färger och svärta.

Sitter sedan 2-3år tillbaka med en 26" S-IPS skärm som jag är hyfsat nöjd med, framförallt i jämförelse med alla dessa TN paneler.

Tyvärr verkar det ju som om större skärmar nästan försvunnit från marknaden, för några år sedan fanns det ju ett gäng 26-30" skärmar att välja mellan, lite värre idag, priserna på större skärmar verkar ju dessutom ha gått upp.

Såhär i efterhand inser jag ju att jag skulle köpt en 30" när jag ändå höll på, vad är ett par tusen hit eller dit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Hela premissen i ditt inlägg bygger på något jag aldrig skrivit. Jag har aldrig påstått "att det är dåligt att vilja ha 3 dåliga skärmar istället för 1 bra". Jag skrev uttryckligen att det är helt ok att göra andra val än det jag gör. Jag bara konstaterade att jag väljer en bra istället för tre dåliga. Så det är nog du som blandat ihop saker o ting.

I just det här fallet med Eyefinity hade jag helt enkelt börjat med att köpa en bra skärm och sen sparat en tid och kompletterat med ytterligare skärmar efter hand.

Den bygger på, och jag citerar dig, "Hellre en bra än tre dåliga. Och det gäller egentligen det mesta i livet.".
Jag ville bara dela med mig av att det inte nödvändigtvis behöver "gälla det mesta i livet", då många brukar säga, precis som du, att kvalitet går före kvantitet. Jag tycker bara att man inte ska glömma att det kan finnas en anledning till att kvantitet är bättre ibland
Det var inte meningen att du skulle ta åt dig.

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem

Har en Samsung syncmaster 24" 16:10 och är väldigt nöjd.

Vill dock väldigt gärna ha en 120hz'are.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Har en HP L2208w som står bredvid min Dell U2311H. Största skillnaden är ju att det är högre upplösning på Dellen (1920 vs 1680 samt 16:9 vs 16:10).
Har man fina bakgrundsbilder så ser man rätt stor skillnad, annars kan jag inte riktigt hålla med om att det är "SÅÅÅN JÄÄÄÄÄÄÄVLA SKILLNAD!!!" som en del hävdar med IPS, det ser lite bättre ut, lite dystrare och verkligare. Men knappast mind blowing.
Nöjd? Ja, det får man väl vara. Men har ju varit nöjdare med köp.

Permalänk
Medlem

En sak som slog mig nu när jag läste resten av tråden, är hur man kan vara nöjd med bara en skärm?
Jag själv har kört med tvåskärmslösning i flera år! (och hoppade på Eyefinitytåget för att jag ville ha 3st skärmar för 6mån+ sen)

Det minsta jag absolut skulle kunna tänka mig är 2 skärmar, och då menar jag såklart inte i spel, utan i program, alldagligt användande.

Man kan trycka in mer information i hjärnan/synfältet på en gång, än med bara en skärm!

Jag skulle ärligt talat aldrig klara mig med bara en skärm, men det verkar som många här gör det.

Och jag har lite svårt att förstå hur man kan sitta med bara en skärm, när dom flesta graffekorten klarar två!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Umiss:

Den bygger på, och jag citerar dig, "Hellre en bra än tre dåliga. Och det gäller egentligen det mesta i livet.".
Jag ville bara dela med mig av att det inte nödvändigtvis behöver "gälla det mesta i livet", då många brukar säga, precis som du, att kvalitet går före kvantitet. Jag tycker bara att man inte ska glömma att det kan finnas en anledning till att kvantitet är bättre ibland
Det var inte meningen att du skulle ta åt dig.

Nej, min vän, jag tog inte åt mig. Jag bara rättade dig. Du måste kunna skilja på ett generellt påstående och en personlig åsikt, som den du citerar. Det är min åsikt.

Sen kan jag hålla med om att det säkert kan finnas situationer där kvalité inte är avgörande. Men skärmar är enligt mig inte ett sånt exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;11373416']Har du sett en enda recension som jämfört båda samtidigt? Någon användare som kört båda bredvid varandra?

Inte brevid varandra tyvärr, har bara provat EV2333WH och tyckte den var för långsam för att spela vettigt i snabba situationer, vet däremot flertalet som tycker Forisen är helt reko att spela på förutom lite trailing. Vore kul att testa dem båda samtidigt och verkligen se hurpass stor skillnaden är eller om det är minimalt...

Skrivet av chipfunk:

Flatpanelshd har uppmätt samma svartnivå på dem. EV2333 har lite högre ljusstyrka dock men det är knappt nämnvärt (97 vs 92 cd/m2).

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Åfan ser man på, kanske kikade på ett ovanligt bra exemplar? Får kanske värdera dem som likvärdiga i fortsättningen?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Nej, min vän, jag tog inte åt mig. Jag bara rättade dig. Du måste kunna skilja på ett generellt påstående och en personlig åsikt, som den du citerar. Det är min åsikt.

Sen kan jag hålla med om att det säkert kan finnas situationer där kvalité inte är avgörande. Men skärmar är enligt mig inte ett sånt exempel.

Men det rätta påståendet, måste väl ändå vara " Hellre tre st bra skärmar än en bättre. ( eller tvärtom om man vill )

För "Hellre en bra än tre dåliga" låter inte så kul!

Bra, bättre, bäst. Har ju t e x OnOff (inte för att jag handlar där, men det händer ju att man är där inne) som ett riktmärke på sina produkter skyltat med länge med sina lappar. Men "Dåliga/Dåligt" finns liksom inte med i ekvationen!
Så jag kan förstå att Umiss ville rätta till det, för jag hade själv samma känsla
Men det är klart att det finns dåliga skärmar med, så.........

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Men det rätta påståendet, måste väl ändå vara " Hellre tre st bra skärmar än en bättre. ( eller tvärtom om man vill )

För "Hellre en bra än tre dåliga" låter inte så kul!

Bra, bättre, bäst. Har ju t e x OnOff (inte för att jag handlar där, men det händer ju att man är där inne) som ett riktmärke på sina produkter skyltat med länge med sina lappar. Men "Dåliga/Dåligt" finns liksom inte med i ekvationen!
Så jag kan förstå att Umiss ville rätta till det, för jag hade själv samma känsla
Men det är klart att det finns dåliga skärmar med, så.........

Självklart. I den bästa av världar. Fast ibland måste man kompromissa med hänsyn till plånboken. Och tvingas man välja mellan en bra skärm eller tre dåliga så är valet enkelt för mig. Andra, som killen nedan gör ett annat val som är rätt för honom och det var där diskussionen tog sin början. Han och jag prioriterar helt enkelt olika saker. För har man inte obegränsat med pengar så tvingas man göra val.

Fast jag tror kanske inte heller att ens de billigaste skärmarna är direkt dåliga. De är billiga för att de kanske inte är lika bra som sina dyrare kusiner. Så jag ser din poäng. Ibland är det bra att nyansera lite, men jag fortsatte i samma fotspår som citatet nedan.

Skrivet av _MmattiasS_:

Hellre 3st "dåliga" skärmar än en bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Självklart. I den bästa av världar. Fast ibland måste man kompromissa med hänsyn till plånboken. Och tvingas man välja mellan en bra skärm eller tre dåliga så är valet enkelt för mig. Andra, som killen nedan gör ett annat val som är rätt för honom och det var där diskussionen tog sin början. Han och jag prioriterar helt enkelt olika saker. För har man inte obegränsat med pengar så tvingas man göra val.

Fast jag tror kanske inte heller att ens de billigaste skärmarna är direkt dåliga. De är billiga för att de kanske inte är lika bra som sina dyrare kusiner. Så jag ser din poäng. Ibland är det bra att nyansera lite, men jag fortsatte i samma fotspår som citatet nedan.

Jag är helt klart med dig på din poäng! Och jag tycker att din poäng "Fast jag tror kanske inte heller att ens de billigaste skärmarna är direkt dåliga" om man jämför med skärmar som kom för 2-3år sedan, så blir dom "dåliga" skärmarna genast så mycket bättre. (eller kanske till och med bäst)

För hur man kan uppgradera all hårdvara/grafikkort o sitta på en 4-6 år gammal skärm och tycka att man lyckats, kan jag inte förstå!
Ja du fattar vad jag menar

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Angående kalibreding, var inte U2711 kalibrerad på fabrik? fick för mig jag fick nåt papper med mina skärmar, och är den kalibreringen något att ha eller borde man göra någon egen?

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan se det som en grovkalibrering, man bör göra en med det grafikkort och den plats man ska ha den i om man är noggrann, ljuset i rummet påverkar upplevelsen rätt mycket, och har du färgade väggar så ger också sånt skillnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mja, skärmar har inte utvecklats så mycket, en riktigt bra skärm som är några år är fortfarande med i toppskiktet idag. Det man koncentrerat sig på ett tag är att göra större skärmar, fler gimmicks (läs 3D), byt aspekt... Men dåliga skärmar idag har blivit en bra bit bättre än dåliga skärmar förr. Men så mycket har inte hänt i övrigt, tvärtom så har det blivit sämre i många avseenden. Det är svårt att få tag på skärmar som inte är widescreen. Skärmarna har sällan över 1080 i höjd. Det är inte bättre betraktningsvinklar idag än för 5 år sen. Det finns fortfarande en massa problem som varierar beroende på typ. Skärmar har dock blivit billigare.

Det jag vill se är skärmar som är led backlit, inte edgelit, skärmar som är matta utan att antireflexbehandlingen gör att skärmen blir grynig, skärmar som har matt mörkgrå ram istället för högblank svart plast som bara blänker. Att kanten är så smal som möjligt och att det inte är massa lysdioder och knappar på framsidan av kanten. Vesafästen och inte alla anslutningar i foten. Slärmar som inte är 16:9 och har 1080 i höjd. Mer pixlar!

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av kevioh:

hörde nått om att ögat inte uppfattar högre än 75 hz,,,, så varför är de flesta dator skärmarna bara 60 hz ?

En film är vanligtvis i 24,25 respektive 30 fps(30hz). ser du flimmer där?

Mycket med skärmar är rent e-penis och "falsk" marknadsföring.. ungefär som 8 megapixlar på mobilkameror som ändå är skit.

Personligen tycker jag specs på en skärm säger enormt lite, oavsett om det är en skärm eller tv så vill jag se produkten live innan jag bestämmer mig, då två skärmar/tv av exakta specs kan ha helt - helt olika bildkvalité.

Kör själv på en Benq 24" som jag är nöjd med, ser ingen skillnad till broderns betydligt dyrare dell skärmar.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kevioh:

hörde nått om att ögat inte uppfattar högre än 75 hz,,,, så varför är de flesta dator skärmarna bara 60 hz ?

Skrivet av Lösbonde:

En film är vanligtvis i 24,25 respektive 30 fps(30hz). ser du flimmer där?

Mycket med skärmar är rent e-penis och "falsk" marknadsföring.. ungefär som 8 megapixlar på mobilkameror som ändå är skit.

Personligen tycker jag specs på en skärm säger enormt lite, oavsett om det är en skärm eller tv så vill jag se produkten live innan jag bestämmer mig, då två skärmar/tv av exakta specs kan ha helt - helt olika bildkvalité.

Kör själv på en Benq 24" som jag är nöjd med, ser ingen skillnad till broderns betydligt dyrare dell skärmar.

http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Nåt jag inte förstår är hur filmbranschen fortfarande envisas med 24 fps. Är det inte dags att höja till 60 snart? Det var ju nån nyhet för ett tag sen där det demonstrerades film i Ultra HD i 60 fps. Om filmer går upp till 4k-upplösning men behåller 24 fps kommer jag få gå bärsärk. 1080p duger om man inte har en löjligt stor TV, men det är rätt lätt att se hur det hackar i bilden så länge det pågår någorlunda hastiga rörelser. Öppna ett klipp i MPC (preferably ett klipp i slow-mo), dra upp till x2- eller x4-hastighet och jämför så blir det uppenbart.

Men det är väl kostnaderna som ligger bakom. En ny standard är svår att sätta. Dessutom vill väl teamet bakom Transformers inte lägga ut ytterligare hundratals miljoner dollar på deras robotfighter som skulle ta ett tusental timmar extra att endast rendera.

Permalänk

Har även jag en Dell U2311H. Mycket nöjd med den, speciellt med 72hz drivrutinen, som jag förövrigt måste hitta igen nu då jag köpt ny dator.
Enda klagomålet är att USB portarna på skärmen stängs av om man stänger av skärmen. Slår ofta av skärmen för att glo på film på TV:n och då slutar ju mus och tangentbord att fungera. Har en extra mus inkopplad direkt från datorn bara för det.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line