Helgsnack: "Nöjd med din skärm?"

Permalänk

Till våren ska jag byta ut min Philips 19" CRT från 90-talet som jag fortfarande är väldigt nöjd med till en 30". Kommer inget bättre än Dell U3011 så blir det en sån. Så det ser jag fram emot.

Sen kan jag nämna att jag för några veckor sen köpte en Dell U2412M åt ett syskon som är väldigt nöjd med skärmen. Jag tycker också att den var ett mycket bra köp men jag föredrar färgerna på min gamla CRT. Tycker de känns mer naturliga. Kanske en vanesak.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min nuvarande skärm "Samsung SyncMaster P2350" men oftast stötte jag på att bilden blir svart, det är när jag använder DVI till DVI kabel, VGA kabel är det inga problem med.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Äsch vilka superskärmar ni kör med... Jag har en LG Flatron 19" som fungerar utmärkt och som ska behållas så länge det går. Man vänjer sig ganska fort vid en skärm och sedan är det svårt att byta. Gillar upplösningen och formen (1280x1024 5:4) och ser ingen speciell anledning att uppgradera.

Det är billigt att ha blivit äldre och konservativ. Drivet att uppgradera finns inte där. Man nöjer sig med vad man har.

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk

Har 19" LaCie som säkert i 5 år gammal. Gav en femhundring för den men ny kostade den säkert 4-5000:-, köpte den av en som jobbar m layout o illustration. Jag är rånöjd. Jämfört med mina laptops så litar jag mycket mer på färgerna på den här. Om jag skulle köpa nytt idag så skulle jag kolla på färghanteringen främst. Men det e klart, man vill kunna spela på den också, men idag e responstid ingen biggie som för några år sen. Ifall man åtminstone e så fotonördig att man har en systemkameta (och anväder den ) då är IPS
-panel värt dom extra kulorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

22" Benq G2220HD, å den kan dra åt h-vete

Visa signatur

jag har en x6, vad har du?

Permalänk
Medlem

LG W2363D

120hz 1920x1080P skärm.

Väldigt nöjd, var förvånad över hur bra kontrasten/svärtan är. Dock både ser och känns den väldig plastig och billig.

Permalänk
Medlem

Kör tre stycken Samsung SyncMaster P2370 i eyefinity. Det är billiga TN-skärmar, och det märks.
Upplösning 1920x1080. Ok till spel, för lite för bildredigering.
DPIn blir för hög för att det ska vara riktigt snyggt på avstånd under 120cm. Sitter ca 1m från dem.
Bildmässigt duger de till normalanvändande, film och spel. Till bildredigering är de helt värdelösa.

Mekaniskt så är konstruktionen snudd på katastrof. De saknar VESA-fäste, så jag måste använda fötterna de kom med.
Dessa är instabila, gnisslar som fan om man stöter till skrivbordet så att skärmen gungar.
Upphängningen är trots modifikation så instabil att den gungar så fort man ens börjar skriva på tangentbordet.
Två av tre upphängningar havererade i gångjärnen, fick lagas.
Skärmen går ej att justera i höjdled. Stör mig dock inte så mkt, men vet att många gråter över sådant.
Skärmens vinkel i förhållande till underlaget går att justera med våld, men försöker man så går gångjärnet oftast sönder.

Slutsats:
De gör ett okej jobb för det relativt låga priset (ca 5k för alla tre, för kanske 2-3 år sedan)
Hade jag köpt dem till det priset idag hade jag returnerat dem
Nästa gång köper jag IPS, i alla fall till huvudmonitorn.

Permalänk
Medlem

Jag kommer byta ut min 24" till en Dell 27" eller Dell 30" om det inte hinner komma ut något bättre på marknaden innan jul.
Det som gör att jag drar mig är att jag vill se hur ATIs nya kort presterar innan jag köper en större skärm då jag inte vill kompromissa med min FPS utan den ska fortfarande vara hög.
Har haft den här 24" från Dell i 3 år och jag är riktigt nöjd med hur den har fungerat under denna tid.

Visa signatur

Core i7 930@3.8 ghz, Prolimatech Megahalems, 2x5870 CF, 12 GB Corsair Vengeance, Corsair TX 850 W, Asus P6T SE, Dell
U2711, W7 Ultimate 64.

Permalänk
Medlem

Relativt nöjd med min BENQ G2420HDBL. Hade varit så nöjd man kan bli, om det inte hade varit för att en pixel dog efter någon månad. Den ligger dock uppe i hörnet, och är vit, så inget jag står mig SÅ mycket på, men lite irriterande är det.

Permalänk
Skrivet av anders_w:

Ja, just det, det blev en HP LP2475w.

Har också en HP LP2475w. Är nöjd med bilden, men mjukvaran känns långsam:

  • Standardläget är att den söker igenom alla 7 ingånger varje gång man startar skärmen, innan den visar bild. Efter 1 år (!) kom jag på att det kanske gick att stänga, av vilket det gick.

  • När skärmen går in i strömsparläge, och man inte är snabb nog, tar det säkert 10 sekunder för den att komma igång igen. Det verkar ta väldigt lång tid för den att gå in i strömsparläge nämligen, däremot vakna upp när den väl gjort det går fort.

Detta är ett vanligt problem i teknikbranchen tycker jag; sjysst hårdvara med undermålig mjukvara. Antingen är det inget företag som inser att det påverkar upplevelsen, eller så suger de flesta utvecklarna.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Skrivet av therollingsten:

kör med en LG W2363D, 120 hz är helt otroligt, tror aldrig jag kommer kunna använda en normal skärm igen. Känns som allt laggar när man kör på 60hz.

dat^

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K | MB: ASUS P8P67 B3
GPU: EVGA GeForce GTX 970 SSC ACX 2.0
RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8 GB (2x4 GB)
PSU: EVGA GQ 650W 80+ | Chassi: Fractal Design Define R3
Bildskärm: LG W2363D 23" 120Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder en Samsung Syncmaster BX2231 (21,5" , 1920x1080). Köpte den för 3-4 månader sen för ca. 1400kr. Bästa skärmen jag ägt hittills och jag är mycket nöjd med den Hade en HP 19" innan och det går inte att jämföra, skillnaden i spel och liknande är väldigt stor.

Dock så kan man få en 24-tummare för en billigare peng nu, så jag ångrar lite att jag inte väntade med att köpa

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrAcKman:

Näjd med min 30" skärm.
NEC 3090WQXI.
Lite jobbigt svärta då det "lyser igenom" när det är mycket mörka spelmiljöer när rummet skärmen står i är helt mörkt.

På jobbet står en 30" Dell skärm.
Dell U3011 ?! stämemr modellnamnet
Den är mycket bra då den har så många inouts som den har. riktigt fint när man behöver se bildfrån många olika maskiner. Stör mig bara aningen på touch knapparna för menyerna. de skulle haft traditionella knappar!

Nej, det är s-pva som är "da shit"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jag gick från en Samsung T220 (TN-panel) till en Dell U2410 och skillnaden är ganska stor. Enda jag inte gillar är att custom ICC-profil inte funkar i fullscreen, men det är windows fel och inte skärmens fel.

Sitter med dell 2410 på huvud datorn och samsung T220 på sidodatorn.
Båda skärmarna är bra var för sig men bröve varann samtidigt så bländar dell 2410 med sina funktioner och briljans i bilden.
Samsungen har lite pastellaktiga färger och är lite mörkare. (kan vara finjusteringen oxå) men bilden är lite difusare än dellen.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Benq 24" LED 2ms.. mycket nöjd med den.. dock ganska svårt att kalibrera färgerna på den..
Min förra skärm Samsung T220 va mycket enklare..

Får göra ett nytt försök när man har tid och lust..

Att den är 2ms säger inte ett piss, att den har LED, woho, bra för din elräkning med några få kronor...

Skrivet av Blackbird_CaD_:

IPS är extremt överskattat enligt mig.
Uppgraderade från TN till IPS och ångrar uppgraderingen.
IPS glow (vitt på kanterna vid helsvart skärm), klarar ej av att visa helt vitt vid helvit skärm (lämnade tillbaks en skärm som hade rött tinting och den nuvarande skärmen är mörkare nere på vänster), grynig yta på skärmen som syns ibland på vitt, ingen skillnad på färg etc, eller faktiskt så är kanske alla färger tristare eftersom min TN skärm hade glossy yta, betraktningsvinklar kvittar eftersom jag alltid kollar på skärmen framifrån.

Summa summarum: finns i princip inte en enda fördel med IPS gentemot TN.

Du kanske ska läsa på om IPS sjukdomar innan du köper en? Ingen skillnad på färg? Tristare färger? Ja, vi vill ha glada färger, skit i att ha bra färger, här ska det vara glada färger...

Den klassiska meningen om betraktningsvinklar och att man kollar framifrån, knepigt att den kommentaren alltid, och då menar jag alltid, kommer ifrån de med minst koll på skärmar, och självklart sitter på TN-paneler.

Permalänk
Medlem

Har en Philips E-line 273E3SB 27" som funkar kanon för priset... väldigt nöjd så långt...

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem

3X Asus VG236HE 120Hz 3D

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken 20,4" IPS-skärmar från HP. De var riktigt fina skärmar när de köptes(fick de dock väldigt billigt ifrån ett konkursbo) och jag har jag varit väldigt nöjd med under de 4 år jag haft dem.
Nu börjar jag dock bli väldigt sugen på att köpa en stor skräm(runt 27") med 2560x1440 upplösning som ska ersätta båda. Dells ultrasharp är jag riktigt sugen på.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arne-Mohammed:

skaffade mig en DELL U3011 och 2st DELL 2007FPb att ha i porträttläge på var sida, vilket genererar 4960x1600 i upplösning

alla är ips och ger perfekt färgåtergivning.

JAG ÄR SJUKT NÖJD

Aldirg mer TN!

Ungefär samma setup som jag siktar på. Jag sitter för tillfället med en 2407WFP och 2007FPb och har 3007WFP och ytterligare en 2007FPb på inköpslistan. Nackdelen med 2007FPb är att de är småsvåra att få tag på då det inte är en purfärsk modell. Hittade min beggad för en femhunka men att hitta en till för ett humant pris är tydligen inte så lätt som det låter. :-/

Permalänk
Medlem

Har till datorn en Asus AL2016W som följde med datorn.
testade skärmen mot en crt och fick 50 ms Input delay.

Köpte en samsung syncmaster 2233 22" för att lira fighting spel på ps3an.
Den ska ha under 16ms input lag@720p Brutal skillnad när jag bytte från lcd tv!

tar hellre delay fri skärm framför en med bra färger.

(ps.Inputlag nämns inte på skärmar.)

Permalänk
Medlem

Kör med BenQ TFT 21.5" G2220HD

Bra för priset, fick dom för 990 st :3
Skulle dock behöva ha något och höja dom med p.g.a TN panelen.
Men annars snygga, och bra för priset. ^^

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Har en Benq G2420HDBL som jag tycker funkar riktigt bra. Funderar på att kanske byta till en 27" IPS fast då får dem allt komma ner till lite mer studentvänliga prisnivåer först

Permalänk
Medlem

Sitter på en Dell 19" TN och en Dell 24" IPS. Man märker färgskillnaden när de sitter brevid varandra men mina föräldrar har en Benq 24" TN och jag skulle nog vara lika nöjd med den.

IPS är för folk med flera skärmar, för de som redigerar mer professionellt i Photoshop och för de som alltid ska ha det bästa.

För oss andra dödliga så tror jag TN duger gott och väl. Speciellt för oss gamers.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av Ballistic:

Ungefär samma setup som jag siktar på. Jag sitter för tillfället med en 2407WFP och 2007FPb och har 3007WFP och ytterligare en 2007FPb på inköpslistan. Nackdelen med 2007FPb är att de är småsvåra att få tag på då det inte är en purfärsk modell. Hittade min beggad för en femhunka men att hitta en till för ett humant pris är tydligen inte så lätt som det låter. :-/

jo de är lite svåra att hitta :/

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dreas89:

Den klassiska meningen om betraktningsvinklar och att man kollar framifrån, knepigt att den kommentaren alltid, och då menar jag alltid, kommer ifrån de med minst koll på skärmar, och självklart sitter på TN-paneler.

Den där inställningen är väl inte så konstruktiv...
Jag kan vara ditt undantagsfall om du vill ;).

På min laptop har jag en TNpanel och det är skit. Den är av dålig kvalité och och jag stör mig dagligen på att man aldrig sitter i helt rätt vinkel för skärmen. Än värre är det när andra skall kolla på denna lilla laptopskärm. I detta fall hade det varit högst lämpligt med en IPSpanel. Meeeen!
På min stationära här hemma så har jag också en TNskärm och denna är jag helnöjd med! Det beror visserligen delvis på att denna panelä r av något bättre kvalité men även för att jag faktiskt endast använder denna skärm rakt framifrån. Verkligen alltså. Färgavvikelsen ut mot sidorna är så små att jag inte lägger märke till dem heller även om de är där.

Jag är definitvtingen skärmexpert, men jag inser ju iaf i vilka lägen jag är i behov av en bättre skärm. Så jag försvarar inte blint TNpanelen i alla lägen.

Och som jag alltid säger i dessa skärmdiskussioner. Är man nöjd med det billigare alternativet så är det i högsta grad en fördel! För 15 år sedan var det "ganska" ovanligt att man krävde fullHDupplösning på sin skärm. Toleransribban låg nämligen så mycket lägre för alla. Och det var ju faktiskt en bra sak för annars hade skärmköpen ruinerat de flesta datorintresserade.

Hade jag fått välja att gratis uppgradera till IPSskärmar idag så hade jag definitivt inte tackat nej. Självfallet hade det varit en uppgradering från mina nuvarande TNskärmar. Men jag hade också höjt min toleransribba från var den är idag och frågan är om jag verkligen hade blivit lyckligare av att ha höjt denna ribba? Generellt blir man (eller iaf jag) bara mer kräsen efter en uppgradering oavsett område. Jag blir inte lyckligare. Detta gäller allt från skärmar, kameror och mobiler till hörlurar, köksknivar och frukostflingor. För mig då som sagt...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kör med en Benq XL2410T 120hz och är alldeles kär i den

Haft den i drygt 6 månader och den har INGET negativt egentligen mer än att den är ganska dyr och att man får med mus samt musmatta...ta bort dem grejerna och sänk priset för jag vill ha en till

Mvh

Visa signatur

- Silverstone Raven RV02B-W| Win10 x64 | Intel Core i5 4670k 3,4ghz | Asus Maximus VI Formula z87 | Corsair Vengence 16gb Red | ASUS GeForce 770 GTX | 128gb SSD/2TB HDD | Corsair HX1000W Modular | Corsair h100 cooler | 100/100 Comhem Fiber -

Permalänk
Medlem

Apple Cinemadisplay 27". Fint med IPS och en helt ohemul upplösning när man ägnar sig åt produktivitet - livet på en pinne. Datorn (MPB med en i7) flaskar som den om jag skulle försöka mig på att spela i fullskärm, fast det är ju inte direkt oväntat. Nästa PC blir med ett par 1920*1200:or, helst IPS för lite Windows och spel. Eller kanske motsvarande Dulls 27"-IPS när det blir dags...

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk

Jag är mer ute efter en IPS.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

Sitter på 3 nya Dell U2311, och är överlag nöjd, bytte från 2 Samsung 930Bf som jag har varit mycket nöjd över, vet inte om jag märker så stor skillnad, jag har i o f inte haft dem uppe bredvid varandra.
Det jag direkt ser skillnad på är tidigare nämnda färger samt betraktningsvinklar, där fördelen är till Dell´s IPS paneler.
För 2000:- styck så anser jag det ett mycket bra köp, ska jag jämföra mot mina gamla Samsung som kostade 5000:- st nya så vet jag inte om jag skulle vilja betala det idag gör en TN panel.

Permalänk
Medlem

Fick ett par LG L1952TQ, trodde de skulle vara skabbiga och bara använda dem tills jag hittade bättre (som jag hade råd med).
3år efteråt, sitter jag fortfarande med dessa skärmar. 1280x1024 x2 duger aldeles utmärkt för mig, och jag har fortfarande inte hittat några skärmar med bättre skärpa och betraktningsvinkel som jag har lust att betala för.

Så, så länge de inte brinner upp eller får pixelfeber får de duga. Jag tror även att jag ändrat min syn på skärmar, samtidigt som min syn också så smått förändras (blir ju äldre.)
Detaljer blir viktigare än den perfekta färgåtergivningen, och eftersom jag inte ens har rört Photoshop sedan 4.5 (sa ju att jag är gammal) så duger dessa.

Dessutom är jag ingen som hostar up tusenlappar för att spel ska flyta på, bara för att jag måste ha Full HD eller högre när jag spelar spel. Folk snöar in sig på upplösningar. Jag garanterar att jag får lika många EPIC FAIL i BFBC2 i 1280x1024 som i Full HD.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?