Permalänk
Medlem

Ny dator, kraschningar i spel

Nu har jag köpt nytt moderkort, grafik kort och RAM. Jag kör HD6870 i Crossfire men när jag spelar BC2 så fryser hela datorn och jag måste starta om hela datron, även fast jag har stängt av CrossfireX i "ATI Control Center".

Dator:
Operativsystem: Microsoft Windows 7 64bit
Processor: AMD Phenom II X4 @ 3.4GHz | 140w
Processorkylare: Corsair H50
Moderkort: GIGABYTE GA-990FXA-UD5
Minne: 2x 4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL9 1.5v
Grafikkort: HIS Radeon HD6870 + XFX Radeon HD6870
Hårddisk: Seagate 7200 250GB SATA + Extern Iomega 2TB
Nätaggregat: Corsair TX850w
Övrig kylning: 5x120mm fläkt varav en är LED, 1x220mm LED fläkt
Temperaturer: Jag loggade en krasch tidigare idag då CPU:n låg på 55C, GPU1 på 63C, GPU2 på 73C och HDD:en på 36C.

Jag hade inga kraschar innan jag fick mitt nya system. Jag vet inte om 850w är tillräckligt för det är men det kanske är problemet?
Jag har också hört att Realtek kan vara ett problem men jag har USB headset så det borde ju inte göra något? Jag har inte heller uppdaterad BIOS:en eller något sånt.

Uppskattar alla svar, börjar bli lite desperat

Permalänk
Medlem

Tempsen är ok. Är stock klock på cpu:n 3.4? om inte vilken vcore har du?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Japp, 3.4 är stock. Har inte överklockat NÅGONTING. Har kollat i HWmonitor och det står "CPU Vcore 1.44"

Permalänk

kollat tempsen på gpuerna?

Visa signatur

Sandybridge 2600K, Corsair H50, Asus sabertooth P67, Corsair vengance 8gb, 2st Power color hd 6970, Corsair 950 watt, Hdd, 2xCorsair force GT 120GB Raid0, 1000GB, 1000GB, 1000GB (samtliga lagringsdiskar är samsung) =), Redefine XL, 3X Dell U2311H (eyefinity).

Permalänk
Medlem

Japp, "GPU1 på 63C, GPU2 på 73C"

Permalänk

Får ursäkta missade det i topic men de ser ju acceptabla ut också, nätagget skall heller inte ha nå problem med å driva dit system, kollat så att alla sladdar till mobo osv är inkopplade/sitter riktigt i så det inte är något att typ cpu får för lite ström vid belastning?

Visa signatur

Sandybridge 2600K, Corsair H50, Asus sabertooth P67, Corsair vengance 8gb, 2st Power color hd 6970, Corsair 950 watt, Hdd, 2xCorsair force GT 120GB Raid0, 1000GB, 1000GB, 1000GB (samtliga lagringsdiskar är samsung) =), Redefine XL, 3X Dell U2311H (eyefinity).

Permalänk
Medlem

Du ominstallerade väl Windows efter att du satte in de nya delarna?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Allting ser ut att sitta fint. Tror dock jag ska testa att ta ut ett kort och köra ett par timmar med bara ett och sen byta kort så jag vet säkert att båda funkar, om båda funkar så kanske det har något med drivrutiner att göra (ATI, BIOS) eller så är bara BC2 inte "optimerat" för crossfire men det skulle vara lite skumt eftersom jag hade stängt av det i CCC :/

Permalänk
Medlem

Det gjorde jag inte Jakkes, kanske borde göra det? O:

Permalänk

om du inte ominstallerade OS'et så kan det nog vara en bra början....

Visa signatur

Sandybridge 2600K, Corsair H50, Asus sabertooth P67, Corsair vengance 8gb, 2st Power color hd 6970, Corsair 950 watt, Hdd, 2xCorsair force GT 120GB Raid0, 1000GB, 1000GB, 1000GB (samtliga lagringsdiskar är samsung) =), Redefine XL, 3X Dell U2311H (eyefinity).

Permalänk
Medlem

Jag brukar vara bra på att ominstallera Windows var fjärde månad... skäms på mig, tar väl inte allt för lång tid så det kan jag nog göra ikväll...

Permalänk

Gör så kan bli bättre kan va samma fel än men då kan du ju iaf utesluta det...

Visa signatur

Sandybridge 2600K, Corsair H50, Asus sabertooth P67, Corsair vengance 8gb, 2st Power color hd 6970, Corsair 950 watt, Hdd, 2xCorsair force GT 120GB Raid0, 1000GB, 1000GB, 1000GB (samtliga lagringsdiskar är samsung) =), Redefine XL, 3X Dell U2311H (eyefinity).

Permalänk
Medlem

Jag kom just ihåg varför jag inte har installerat om Windows. Min DVD läsare är IDE men min moderkort har inte support för det :/

Permalänk

har du testat minnena med memtest86?

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk

Det går att installera windows vis usb-minnen/hårdisk. Finns flera bra guider när man söker på google

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Det går att installera windows vis usb-minnen/hårdisk. Finns flera bra guider när man söker på google

Jag vet att man kan installera via usb-minne och hårddisk men om jag gör det så kan jag inte installera mina andra program sen.

Permalänk
Skrivet av EcazS:

Jag vet att man kan installera via usb-minne och hårddisk men om jag gör det så kan jag inte installera mina andra program sen.

Antar du menar att de programmen är via cd-installation. Det är ju lite surt. Men prova att göra om det till ISO-filer på en annan dator och kör med en virtuell läsare på din egen dator.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EcazS:

Nu har jag köpt nytt moderkort, grafik kort och RAM. Jag kör HD6870 i Crossfire men när jag spelar BC2 så fryser hela datorn och jag måste starta om hela datron, även fast jag har stängt av CrossfireX i "ATI Control Center".

Dator:
Operativsystem: Microsoft Windows 7 64bit
Processor: AMD Phenom II X4 @ 3.4GHz | 140w
Processorkylare: Corsair H50
Moderkort: GIGABYTE GA-990FXA-UD5
Minne: 2x 4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL9 1.5v
Grafikkort: HIS Radeon HD6870 + XFX Radeon HD6870
Hårddisk: Seagate 7200 250GB SATA + Extern Iomega 2TB
Nätaggregat: Corsair TX850w
Övrig kylning: 5x120mm fläkt varav en är LED, 1x220mm LED fläkt
Temperaturer: Jag loggade en krasch tidigare idag då CPU:n låg på 55C, GPU1 på 63C, GPU2 på 73C och HDD:en på 36C.

Jag hade inga kraschar innan jag fick mitt nya system. Jag vet inte om 850w är tillräckligt för det är men det kanske är problemet?
Jag har också hört att Realtek kan vara ett problem men jag har USB headset så det borde ju inte göra något? Jag har inte heller uppdaterad BIOS:en eller något sånt.

Uppskattar alla svar, börjar bli lite desperat

Har exakt samma problem. Lite innan en timme in i spelandet så fryser allt och jag måste starta om. Även jag har schyssta temps och ingen ostabil överklock samt ett AX850W agg. Har även samma ljudkort som dig...

Sorry om jag tar din tråd lite, men jag har ju exakt samma problem.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort?

Permalänk
Avstängd

hur funkar frysningen? Stoppar ljudet också eller?

Annars prova och dra igenom memtest, kör OCCT gpu mem test och burn in test. 2 eller 4 stickor med ram? Kan krångla med 4st minnes moduler samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EcazS:

Vad har du för grafikkort?

GTX 560 Ti:s , gör dock bara med ett just nu.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Formatera om med USB använd wintoflash. Ladda ner alla andra drivrutiner från moderkortstillverkaren och installera.

Det är väll en självklarhet att göra en format c vid byte utav moderkort. Speciellt om det inte är samma chipset.
Så format c och sen ska du se att det funkar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Allting stoppar, ljud, bild, tangentbord (num lock, caps lock, scroll lock) till och med Razer musen (Razer märket slutar blinka).
Jag har 2x4GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EcazS:

Allting stoppar, ljud, bild, tangentbord (num lock, caps lock, scroll lock) till och med Razer musen (Razer märket slutar blinka).
Jag har 2x4GB.

GÖR EN FORMAT C!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av EcazS:

Allting stoppar, ljud, bild, tangentbord (num lock, caps lock, scroll lock) till och med Razer musen (Razer märket slutar blinka).
Jag har 2x4GB.

har du testa att köra på en ''none-punkbuster'' server eller bara single player?
det är en konflikt mellan punkbuster och ljudkortet, jag har själv samma problem och har slitit med det i ett halvt år!
det man kan göra är att stänga av maskinvaru-acceleration för ljud och grafik eller stänga av ljudet i bios och köpa ett nytt ljudkort (både usb och pci-e kort funkar)
ta bort alla överklockningsprogram ( MSI afterburner, EVGA precision osv...)
Det kan också hjälpa om du har ett lagligt windows eller operativ system.
lycka till.
Mvh

Permalänk
Medlem

Jag har testat single player men får samma sak. Har stängt av MSI och allt sånt.

Nej jag tänker inte formatera (än). Ang3r läs igenom tråden så du förstår...

Permalänk
Medlem

Gäller det bara bc2?

Permalänk
Medlem

Stäng av msi afterburner när du kör BFBC2.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av EcazS:

Jag har testat single player men får samma sak. Har stängt av MSI och allt sånt.

Nej jag tänker inte formatera (än). Ang3r läs igenom tråden så du förstår...

Saken är ju den att krasher och bluescreens går hand i hand med ny hårdvara (speciellt vid mdoerkortsbyte) om inte Windows installeras om.
Och du har redan fått en lösning för dina andra program som ligger på CD om du själv läser de svar du fått i tråden.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Stäng av msi afterburner när du kör BFBC2.

Snälla du, "JAG HAR STÄNGT AV MSI OCH ALLT SÅNT"

Skrivet av TiasE:

Saken är ju den att krasher och bluescreens går hand i hand med ny hårdvara (speciellt vid mdoerkortsbyte) om inte Windows installeras om.
Och du har redan fått en lösning för dina andra program som ligger på CD om du själv läser de svar du fått i tråden.

Det är ju lite svårt och bränna någonting till ISO när man inte har tillgång till en annan dator som kan bränna. Bluescreens skulle jag säga hänger ihop med ny hårdvara men det har jag ju aldrig lyckats få. Dessutom så gäller det bara BC2 och INGET annat.