Risken med att roota en Android enhet

Permalänk
Medlem

Risken med att roota en Android enhet

Vad är den egentliga risken när det kommer till att roota en Android enhet?

Jag har själv gått igenom fasen där jag rootar min mobil, har brickat den och tvingats få den lagad mot en liten slant. Men finns det egentligen en risk för att en Android enhet? Med det menar jag i själva stadiet där man ska roota den (helst med metoden jag nämnde i min tidigare skapade tråd), inte efter.

Har själv lyckats roota min mobil en gång, men försökte lägga in en Cyanogenmod (7) på den men råkade misslyckas. Men jag fann att prestandan jag fick med att roota enheten var väldigt fördelaktigt i jämförelse med den hastighet jag hade innan.

Finns det alltså någon risk med att roota en Android-enhet?

Android-enheten det primärt rör sig om är en I9000XXJVO

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

du får ju inte en snabbare telefon för du rootar. Du rootar för att öppna fler möjligheter till mods som t.ex clock och custom firmware.

risk.. inga förutom brick som oftast är mänskliga fel... garrantin försvinner dock om de ser att du rootat vid inlämning

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Entusiast

Den största risken: Du låser upp telefonens interna filsystem, som enkelt kan skrivas till, från vilken dator som helst som telefonen ansluts till, om du lämnar "debugging" påslaget.
En ytterligare risk: Om du blint litar på apk-filer från okända internet-hålor och installerar dem utan att först kolla upp det, finns risken att du installerar spioner och/eller annan skadlig kod i din telefon.

Kort och gott: Sunt förnuft räcker långt för att hålla sig skyddad.
Stäng av debugging om du ansluter telefonen till okända datorer.
Svälj inte vad som helst från nätets skummare Android-hörnor.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Klart det finns en risk när du flashar in nya firmwares hur som helst men det beror ju helt på hur påläst användaren är som gör det. För de flesta så tror jag inte det är något problem. All hail Sony Ericsson och HTC som öppnar sina telefoner!

Kör f.ö. CM7 :>

Permalänk
Medlem

Att roota en android-enhet medför väldigt liten, om någon, risk. Det enda det egentligen gör är att ge dig full tillgång till allting. Sen kan man med denna tillgång sabba en hel del, men det har ju inte med själva rootningen i sig att göra. Det värsta som brukar hända om rootningen inte fungerar är att den inte blir rootad. Skilj dock på att roota och att flasha om den. Man behöver sällan byta ROM el. liknande för att roota en enhet. Att flasha om en enhet däremot kan medföra en del bekymmer, speciellt om den inte görs rätt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

"Med det menar jag i själva stadiet där man ska roota den (helst med metoden jag nämnde i min tidigare skapade tråd), inte efter."

Största anledning till detta vore för att få tillgång till appar som kräver root.
Jag är medveten om allt som kan hända efteråt med filsystemet, garanti, säkerhetsproblem osv. därav citerade jag mitt inlägg.

Jag vill veta om jag kan bricka min telefon genom en "root"ning.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Entusiast

Ja!
Det finns många risker på vägen.

Läser du inte på innan och följer råden som ges i forumtrådar, riskerar du att fastna mitt i en process utan att kunna ta dig runt.

Att bara läsa första posten/instruktionerna är inte alltid det "rätta".
Många gånger finns det kompletterande instruktioner längre in i tråden, samt användare som snubblat över diverse problem på vägen som lösts med alternativa metoder.
Kolla att alla länkar som ges fungerar och har dem aktuella versioner som krävs. Vore synd att sitta i "recovery mode", wipat rubbet och inse att länken till nästa delsteg inte fungerar längre.

Många gånger betyder inte en svart skärm att det är försent. Android-enheter kan många gånger återuppta proceduren, även om skärmen ifråga är svart.

Se också till att du har alla program från telefon-tillverkaren (Samusng Kies, Sony Erisson PC-companion med mera) så att du kan utföra en fabriksåterställning utifall något "skiter sig". Detta kan även fungera på en "svart skärm".

Återigen: Sunt förnuft!
Läs på och läs igenom så mycket du kan innan du genomför det i praktiken.
Riskerna att något felar är många, men väl påläst så kan du tackla eventuella problem som kan uppstå.

EDIT:
Komplettering: Många misstag som sker, är på grund av att man inte kollat upp vilken firmware/baseband version man har på sin enhet och bara kört på i blindo.
Se till att ha full koll på dina firmware-versioner, och välj rätt filer.
I regel passar inte versionerna mellan varandra, men undantag finns.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Ja!
Det finns många risker på vägen.

Läser du inte på innan och följer råden som ges i forumtrådar, riskerar du att fastna mitt i en process utan att kunna ta dig runt.

Att bara läsa första posten/instruktionerna är inte alltid det "rätta".
Många gånger finns det kompletterande instruktioner längre in i tråden, samt användare som snubblat över diverse problem på vägen som lösts med alternativa metoder.
Kolla att alla länkar som ges fungerar och har dem aktuella versioner som krävs. Vore synd att sitta i "recovery mode", wipat rubbet och inse att länken till nästa delsteg inte fungerar längre.

Tack för svaret @SysGhost, bra svar. Det var just dessa aspekter jag tänkte mer på enda problemet med detta var att Super One Click inte hade vad jag själv såg några anmärkbara noteringar om att personer faktiskt brickat sina mobiler med denna root-metod.

Har tyvärr väldigt limiterade kunskaper inom utveckling av operativsystem och dylikt men att använda det är ju en annan femma så jag vill nog snarare veta riskerna i själva processen.

Ska snoka vidare.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

Fördelen är att man kan få en bättre "radio" i t ex. HTC, mycket bättre mottagning än original OCH slipper reklam samt massa junk alla envisas pracka i mobilerna, på SE slipper man alla demo spel för gått

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Jag tror alla har på något mindre sätt missförstått min fråga.

Vad är den potentiella risken NÄR man ROOTAR, inte konsekvenserna från att ha rootat som eventuella säkerhetsluckor mot filsystemet. Jag vill veta om det finns NÅGON som helst chans att telefonen går sönder NÄR jag rootar min mobil. Igen, jag har en Samsung Galaxy S.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av freddyfresh:

Jag tror alla har på något mindre sätt missförstått min fråga.

Vad är den potentiella risken NÄR man ROOTAR, inte konsekvenserna från att ha rootat som eventuella säkerhetsluckor mot filsystemet. Jag vill veta om det finns NÅGON som helst chans att telefonen går sönder NÄR jag rootar min mobil. Igen, jag har en Samsung Galaxy S.

Så länge du har 2e recovery på din SGS är den nästan omöjlig att bricka. Dessutom kan man i de flesta fall få gång i telefonen med en simpel USB-jigg (kostar typ 10:- på ebay). Bricka är faktisk det enda man bör vara rädd för, men det är som sagt extremt svårt med SGS.
Ska du endast roota och inte flasha in en ny ROM är det ganska svårt att få allt att skita sig. Tror risken att förstöra en SGS är större när man uppdaterar mha skitkies.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Omöjligt att bricka den bara för att man har ett program som kan återställa? Nja, du kan ju fortfarande bricka den fast lättare att återställa:)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Omöjligt att bricka den bara för att man har ett program som kan återställa? Nja, du kan ju fortfarande bricka den fast lättare att återställa:)

Med bricka menar jag att telefonen är bortom all räddning. Man har ju inte per automatik brickad en telefon bara för att den inte går att starta den som vanligt eller det blir nåt fel med flashningen. Jag anser att en telefon först är brickad när man verkligen inte kan återställa den på nåt sätt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Med bricka menar jag att telefonen är bortom all räddning. Man har ju inte per automatik brickad en telefon bara för att den inte går att starta den som vanligt eller det blir nåt fel med flashningen. Jag anser att en telefon först är brickad när man verkligen inte kan återställa den på nåt sätt.

Kan du länka app från market?

Nu är ju som sagt var inte vad jag ska utnyttja själva root åtkomsten som är grejen utan jag är bara rädd att min mobil ska gå sönder när jag väl använder Super One Click på min dator mot min mobil. Jag använde Odin för att flasha en rom en gång och det har satt sin skräck i mitt användande av tredjeparts program och moddar :/

Vad jag förstått är möjligheten att telefonen brickas på detta vis väldigt låg?
Har inte heller en jigg.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av freddyfresh:

Kan du länka app från market?

Nu är ju som sagt var inte vad jag ska utnyttja själva root åtkomsten som är grejen utan jag är bara rädd att min mobil ska gå sönder när jag väl använder Super One Click på min dator mot min mobil. Jag använde Odin för att flasha en rom en gång och det har satt sin skräck i mitt användande av tredjeparts program och moddar :/

Vad jag förstått är möjligheten att telefonen brickas på detta vis väldigt låg?
Har inte heller en jigg.

Flasha in en ny kernel mha Odin, du kan läsa mer i denna tråd: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=788108
Odin är ju Samsungs eget program och grymt mycket mer stabilt än tex Kies. Om jag minns rätt finns det inte längre några program på market som rootar mobiler. Google har visst förbjudit det.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hade gärna velat ha en speedmod kernel med en ny ROM till mobilen men nästintills vägrar göra detta själv, kan inte tillräckligt mycket och orkar inte riktigt försöka återställa telefonen utan jigg eller dylikt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av freddyfresh:

Hade gärna velat ha en speedmod kernel med en ny ROM till mobilen men nästintills vägrar göra detta själv, kan inte tillräckligt mycket och orkar inte riktigt försöka återställa telefonen utan jigg eller dylikt.

Då är det inte lätt.... lite måste du göra själv. Tycker faktisk att det är ganska enkelt att flasha, och blir nåt alldeles fel finns det massor hjälp på www.swedroid.se

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Hade gärna velat ha en speedmod kernel med en ny ROM till mobilen men nästintills vägrar göra detta själv, kan inte tillräckligt mycket och orkar inte riktigt försöka återställa telefonen utan jigg eller dylikt.

http://www.sweclockers.com/annons/59559-usb-jig-ett-maste-til...

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Hedersmedlem

Ännu billigare, men kan ta tid att få hem den: http://www.ebay.com/itm/USB-Jig-Download-Mode-Samsung-Galaxy-...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Men har vi någon som använt Super One Click för att roota och vet om den inte kan förstöra telefonen? Hörde talas om att den börjat använda GingerBreak för att roota 2.3.3 men inte riktigt säker, plus det att den behöver en exploit för Odin för att roota enheten, vilket gör mig lite fundersam.

Jag använde 1.9.1 för att roota min enhet från första början men det gjordes utan problem.

Det finns ingen i Östersund som har lust att låna ut sin jigg?

Kernel och ROM kommer i andra hand.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av freddyfresh:

Men har vi någon som använt Super One Click för att roota och vet om den inte kan förstöra telefonen? Hörde talas om att den börjat använda GingerBreak för att roota 2.3.3 men inte riktigt säker, plus det att den behöver en exploit för Odin för att roota enheten, vilket gör mig lite fundersam.

Jag använde 1.9.1 för att roota min enhet från första början men det gjordes utan problem.

Det finns ingen i Östersund som har lust att låna ut sin jigg?

Kernel och ROM kommer i andra hand.

Jag har använde SOC till min X10 Mini Pro.. Klicka på några knappar sen var den rootad utan problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av freddyfresh:

Jag tror alla har på något mindre sätt missförstått min fråga.

Vad är den potentiella risken NÄR man ROOTAR, inte konsekvenserna från att ha rootat som eventuella säkerhetsluckor mot filsystemet. Jag vill veta om det finns NÅGON som helst chans att telefonen går sönder NÄR jag rootar min mobil. Igen, jag har en Samsung Galaxy S.

Här har du en bra artikel om detta:

http://droidlessons.com/what-is-rooting-on-android-the-advant...

Själva rootningen är ju sedan bara ett steg i flera steg där man gör en lur klar för att kunna flasha en rom. rootningen i sig är en simpel procedur.

Det viktiga är att hitta en välskriven, UPPDATERAD !! guide hur man gör detta och det hittar man oftast hos XDA.

I de svenska forumen hittar man mest "junk" som jag aldrig skulle använda om jag ändrar nåt med min HTC Sensation a x tusen kronor.......

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Vad är den egentliga risken när det kommer till att roota en Android enhet?

Jag har själv gått igenom fasen där jag rootar min mobil, har brickat den och tvingats få den lagad mot en liten slant. Men finns det egentligen en risk för att en Android enhet? Med det menar jag i själva stadiet där man ska roota den (helst med metoden jag nämnde i min tidigare skapade tråd), inte efter.

Har själv lyckats roota min mobil en gång, men försökte lägga in en Cyanogenmod (7) på den men råkade misslyckas. Men jag fann att prestandan jag fick med att roota enheten var väldigt fördelaktigt i jämförelse med den hastighet jag hade innan.

Finns det alltså någon risk med att roota en Android-enhet?

Android-enheten det primärt rör sig om är en I9000XXJVO

Det är ofta mänskliga faktorer som resulterar i att folk brickar sina telefoner. Speciellt när de inte vet exakt vad de gör och varför de rootar.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Det är ofta mänskliga faktorer som resulterar i att folk brickar sina telefoner. Speciellt när de inte vet exakt vad de gör och varför de rootar.

Jo men vad jag utgått ifrån är att det finns risker att skada Android operativet på telefonen, därav möjligheten att bricka telefonen. Vet vad att "roota" gör och vad det tillåter en att göra blaha blaha, men det är det att jag VILL INTE bricka telefonen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Jo men vad jag utgått ifrån är att det finns risker att skada Android operativet på telefonen, därav möjligheten att bricka telefonen. Vet vad att "roota" gör och vad det tillåter en att göra blaha blaha, men det är det att jag VILL INTE bricka telefonen.

Det finns alltid sätt att fixa telefonen. Mjukvaruproblem är rätt lättlösta, speciellt om man tänker på hårdvaru problem.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Det finns alltid sätt att fixa telefonen. Mjukvaruproblem är rätt lättlösta, speciellt om man tänker på hårdvaru problem.

Självklart men uppvuxen med datorer och inte mobila enheter så är man försiktigare med att förstöra mjukvaran på telefonen då man inte riktigt besitter de nödvändiga kunskaper för att utföra en återställning.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Så för att hoppa in här! Någon som har någon länk som går att lita på så att man kan göra CM7.1 å få all info hur man gör osv till SG2? Ja får mobilen imorgon så, har tittat runt lite å så.

Visa signatur

Bab

Permalänk

ännu en tråd man inte blir klok på utan mest snurrig efter att ha läst alla svar.

jag vill roota min android och plocka bort kamera-klick-ljudfilerna,men jag är livrädd för att råka förstöra nånting eftersom det är en dyr Note, men nu blev jag bara ännu mer förvirrad

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av darknessviking:

ännu en tråd man inte blir klok på utan mest snurrig efter att ha läst alla svar.

jag vill roota min android och plocka bort kamera-klick-ljudfilerna,men jag är livrädd för att råka förstöra nånting eftersom det är en dyr Note, men nu blev jag bara ännu mer förvirrad

Använd t.ex super box för att stänga av ljudet istället:)

Googla på "root <din telefonmodell>"

Följer du instruktioner och läser noga är det ofarligt sålänge sättet har testats OK på din modell.

Permalänk

jag har både rootat och slängt in custom rom på min SE X10i och även misslyckats flera gånger men varje gång har jag alltid kunnat köra in SE stock 2.3.3 och så har luren funkat igen. så jag ser inga större risker med detta.

och som nämnts tidigare i tråden så bara man använder sunt förnuft med installationer av apk;s osv så är det ingen fara

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W