AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer"

Permalänk
Medlem

Känns helt okej att man inte väntade på denna processorarkitektur utan knallade vidare med Intel i sommras då.
Klart synd ur konkurrens synpunkt, dock så börjar jag undra om jag är ensam om att minnas tiden innan Sandy bridge då man faktiskt fick betala en hel för lite "premium" prestanda? Under 2000:- för en processor som 2500k är ju rena fyndet i jämförelse med vad man fick ge för Core Exxxx serien när den kom och längre bak i tiden var det väl ännu värre?

Permalänk
Medlem

Tråkiga resultat De borde betalat ingenjörerna bättre

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem

Ja det här gick ju käpprätt åt helvete. Fan dem måste ruska upp sig och komma igen så vi får se lite motstånd!

Permalänk

AMD gråter nog blod nu

Hoppas verkligen för deras skull att 7000 serien kommer ge bra inkomst.

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk
Medlem

Okej, det var ju tråkigt. ( Lägger en i5 2500k+ i kundvagnen och trycker på checkout ).

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Tycker synd om de som istället för att kunnat kört och njutit av sandy bridge i över ett halvår, väntat i över ett halvår på bulldozer, och det visar sig att det bara var en massa hype.

Visa signatur

MSI P67A-C45 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB | Corsair 2x2GB 1600MHz | 90+120 SSD | Fractal Tesla 550W 80+ | Fractal Define R3 Titanium

Permalänk
Skrivet av klk:

Njae, bulldozer är mindre än exempelvis phenom X6.

Jag tror de kommer sälja en del ändå, FX-8120 kommer kosta något mer än 2500K och är superlätt och klocka upp till en bit över 4GHz, då har du prestanda som en 2600K och riktigt bra renderingskraft

Ehh? Även när man klockar bulldoser till 4.7 Ghz så är 2600k bättre. Dessutom drar bulldoser överdrivet Watt när man överklockar. Sedan så kan en 2600K klockas till 4.9Ghz och då blir bulldoser totalt ägd. Sedan är 2600k billigare. Bulldoser har följande egenskapar: Är sämre, drar MYCKET mer Watt, presterar knappt bättre än phenom II, dålig prestanda per klock, kostar mer. Vafan ska man köpa em bulldoser för?
Bättre att köpa en phenom II 1100 om man redan har Amd moderkort.

Permalänk

Tack för grundlig och välskriven recension!
Äntligen kan spekulationerna läggas åt sidan.

Tråkigt resultat dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigPinky:

Hmm, undrar om det går att med våld pressa ner en 2600K i min am3+ sockel...

Ja för sjutton!! Överklocka närmaste hårtork bara och värm lite i sockeln först bara så skall det nog gå

Själv så köper jag nog x6 1100 innan den tar slut och avvaktar nått år till för jag måste ändå byta moderkort för att få in nått bättre.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Skrivet av Old KnotVillage:

Ok, men uppenbarligen inte. Hur tänkte dom med denna cpu? Vi kör med 8 kärnor men kraft som en celeron.

Jag citera bara, har inget att göra med kommentaren, rättade bara att han hade läst fel.

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt.....hoppas jag...:)
Phenom & Phenom II till socket AM2+ var ju inget att ha i början, varma och blåskärmvänliga.
Jag har kvar en Ph x4 9850 och en Ph II x4 920, sedan kom ju Ph II x4 965BE med skaplig prestanda, samt x 6orna.
Det får bli en 980BE och en lite svagare Bulldoozer (för att testa) för mig denna gång.
Skam den som ger sig....På dom igen AMD

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Ok, men uppenbarligen inte. Hur tänkte dom med denna cpu? Vi kör med 8 kärnor men kraft som en celeron.

Uppenbarligen inte? De har ju visat tidigare att de kan bättre än såhär. Med äldre teknologi.

Har inte exempelvis Intel floppat någon gång? Men sen visat att de kan bättre?

De kan bättre än såhär men de gjorde ett fel denna gång och får leva med det. Bara att dra sig ur träsket och försöka och lyckas bättre nästa gång

Permalänk
Medlem

Känns ju inte direkt som man gjorde fel när man köpte Sandy Bridge istället. Och är man riktigt sugen på att överklocka så kan man ju nästan köpa Sandy Bridge-E istället och spara in mellanskillnaderna på strömförbrukning.

Permalänk
Medlem

Detta bekräftade tillslut mina misstankar. Stora, svaga kärnor, går åt mycket material och hög strömförbrukning/värmeutveckling? Misstänker att de kommer få sänka priserna en del och gissar att vinstmarginalen blir väldigt liten. Enda pluset är väl det att de fungerar på vissa äldre plattformar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Himla tråkigt, inte bara för AMD utan för alla, nu kan Intel luta sig tillbaka och inte göra ett skit. Om AMD spöat Intel rejält här så skulle Intel fått eld i baken... Samtidigt tänker man ju att det måst vara något som inte är optimerat på rätt sätt när gamla phenom slår den på fingrarna i vissa test, så hoppet lever kanske ännu...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Riktigt bra skriven recension. Det bittra är att nu kommer en ny era av intel-priser och intel-griserier ta fart. Amd tappade ju bollen totalt om de knappt ens är bättre än gamla 1100T.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med tanke på deras "världsrekord" för ett par veckor sen så är detta en kraftig skandal.

Många som har blivit besvikna idag, och många som hoppar på intel nu!

Tycker synd om alla som väntat på BD!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jaha min X6 i 4Ghz får rulla ett tag till då Priset på bulldozern är alldeles för hög med tanke på prestandan, när priset sänkts med 30% och prestandan gått upp blir det ett köp

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

För mig känns det som att det är vid nyköp av dator 10 ggr av 10 en SB före Bulldozer som gäller. Det finns ju inget som talar för AMD i det här läget.

Om värstingen hade presterat vid standardklock som den gör vid överklock hade det möjligtvis varit ett intressant alternativ, men nu blir det ju bara löjligt att ens försöka försvara detta misslyckande.

Jag ger mig fan på att min gamla Q6600@3.8ghz presterar likvärdigt med Bulldozer.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Med tanke på deras "världsrekord" för ett par veckor sen så är detta en kraftig skandal.

Många som har blivit besvikna idag, och många som hoppar på intel nu!

Tycker synd om alla som väntat på BD!

Skickades från m.sweclockers.com

kan inte mer än instämma. måste kännas ganska segt att väntat på detta om man gillar amd och har t.ex. har en 1100T

Permalänk
Medlem

Stor besvikelse från mig.
Jag trodde framförallt att prestandan gentemot Phenom skulle vara mer övertygande, riktigt illa.

Permalänk
Medlem

Tragiskt men förväntat. Länge sedan jag körde AMD på en arbetsmaskin nu, och tyvärr blir det ingen ändring under överskådlig framtid.

Hoppas att Intel slackar av så att AMD kommer ifatt (och gärna förbi) snarast möjligt. Det vore bäst för alla (utom eventuellt Intel).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför folk är rädda för chockhöjning av priserna från intel?

Innan bulldozer fanns så var väll priserna pressade till proportioneliga nivåer mellan amd och intel med respektive prestanda i åtanke. Ville man ha en i5 ist för en 995 (kanske e en dålig jämförelse, e lite grön på området) så fick man betala lite mer för att den va lite bättre, skulle i5 höjas ännu mer så kommer man ju förlora som i5-konsument då processorn inte blivit bättre efter BD-lanseringen.

Vilket gynnar AMD då fler kommer tänka "jag får bra prestanda för bra pris hos AMD, men lite bättre hos intel för ett mycke högre pris", vilket gör amd ännu mer prisvärt gämfört med intel då den helt plötsligt blir överprisad ist för proportioneligt prissatt med tanke på dess prestanda som den var innan den eventuella prishöjningen?

min poäng är att intel inte kan höja priserna hur mkt som helst då dem inte är vettigt prissatta längre utan blir då ist överprisade, vilket kommer skrämma bort kunder som då ist kommer välja AMD.

Är jag ute och cyklar eller?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Attans...

Hade ju hoppats på en come back, men sämre än Phenom 2 är ju pinsamt.

R.I.P - Advanced Micro Devices

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt.....hoppas jag...:)
Phenom & Phenom II till socket AM2+ var ju inget att ha i början, varma och blåskärmvänliga.
Jag har kvar en Ph x4 9850 och en Ph II x4 920, sedan kom ju Ph II x4 965BE med skaplig prestanda, samt x 6orna.
Det får bli en 980BE och en lite svagare Bulldoozer (för att testa) för mig denna gång.
Skam den som ger sig....På dom igen AMD

Är inte bulldozer färdig menar du?

NJa, hoppas än. Kan dom inte flytta fram datumet och förbättra cpu:erna (vist att skrota alla dom tillverkat är kanske inte så kul)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ursäkta min oförståelse, men vad är det som händer?

Amd:s processor är:
~50% större
Dubbelt så många transistrorer
Dubbelt så många fysiska kärnor
Nästan 1 år nyare
Ny arkitektur
32nm

Ändå presterar Sandy Bridge nästan dubbelt så bra i flera tester och över lag betydligt, betydligt bättre.
Förstår ärligt talat inte..

Måste vara något som inte stämmer.

* Glömde tacka för ett välskrivet samt mycket intressant test

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Attans...

Hade ju hoppats på en come back, men sämre än Phenom 2 är ju pinsamt.

R.I.P - Advanced Micro Devices

Eh det får vi inte hoppas eller hur? Även om detta säkert värmer gott i Intel lägret.

Är det bara jag som känner att Bulldozer är mer menat för servrar? I tungt trådade program hänger den ändå på Intel... Så har någon sett en recension på Opteron varianten av Bulldozer?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

jag har funderat på att skaffa ett am3+ moderkort men jag får avvakta och se ifall ny revision kommer eller om det är något mjukvarumässigt som förstör prestandan.

Permalänk

När man sitter här å läser igenom alla kommentarer märker man ju att det är INTEL-fans VS AMD-fans... inte konsumenter vs producenter som det egentligen borde vara, INGEN utav oss kommer kärna eller vinna något på detta..

Till själva processorn, Ser man va alla skriver här är detta ungefär lika stor skandal som Charlie Sheen på senare dar.. Själv är jag varken inter eller amd-fan kör på det jag tycker verkar bra eller prisvärt. Just nu sitter jag på en AMD Ph II men funderat på att köra intel inom snar framtid bara för att "testa på" (har även kört det innan) FX serien som precis har släppts är lite väl dyr ja, Men det är ju ingen dålig processor... Ligger nog lite i det alla säger med mjukvaran bakom det hela.. detta är en HELT ny arkitektur med 8 kärnor.. vilket väldig få spel och program nyttjar i dagsläget, jag tror att ger man AMD och FX serien lite tid kommer det nog bli både bättre och billigare men kanske ändå inte gå om i7 med hästlängder. Googlar man runt å skummar omkring på olika tester utav AMD FX ser man att det skiljer otroligt mycket från test till test. Det med att den drar mer watt än vad I7:an gör är ju vad jag förstår bara bullshit? klart en FX på 9Ghz drar mer än en i7 på runt 3Ghz drar annars skulle det ju va konstigt, jämför tex va dom drar i samma klock... annars blir det ju inget rättvist resultat. Tror det är onödigt att dunka pannan blodig än ge dom bara lite tid.(?) eller har jag helt fel?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk

AMD FX "Bulldozer" överklockas till 8 429 MHz – nytt Guinness världsrekord

http://www.sweclockers.com/nyhet/14473-amd-fx-bulldozer-overk...

Känns som det måste varit en helt annan processor I detta test, Finns inte en chans att en prolle som drar 450W i 4.7 GHz skulle gå upp i 8.4 oavsett kylning. Vill tro att första batchen som skickats ut har ett allvarligt fel...