AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer"

Permalänk
Medlem

Den är iaf hästlängder bättre än min gamla trotjänare PII X2 550
Så hur JAG än ser på det, blir det en 8120 såÄRdet ett stort steg upp för min del.
Fast frågan är om inte en X6 1100 är mer på tapeten ändå.....man kan alltid hoppas mer på PD nästa år....

Permalänk

Jag som väntade på BD, då frågar jag er här. Är det värt att köpa SB i7 2600K eller vänta på SBe?
Nu är jag ute efter uppdatering till BF3 nu då

Visa signatur

- jag är inte rädd, jag kan flyga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Segern är vår (till alla med intel) ^^,!

Favorisera gärna ett märke men att vara skadeglad när konkurrensen uteblir är inte så värst högintellektuellt.
Hoppas ni skiter pengar för det lär det gå åt när Intel dominerar marknaden.

Angående bulldozerns prestanda så är priset alldeles för högt för att vara ett aktuellt köp enbart för spelprestanda. citerar Emil från bulldozerns samlingstråd.

Skrivet av Emil B:

Håller med 100%!
En Phenom II i 32 nm med sänkt strömförbrukning, sex kärnor för typ 6-700 kronor. Ingen GPU som tar plats eller annat trams, bara en väldigt avskalad CPU. DET tror jag skulle kunna sälja riktigt bra i budgetsegmentet.

Det hade varit ett mycket bättre alternativ tills bulldozern varit redo för marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det är den inte, långt ifrån

jag tolkar att den är sämre än AMD Phenom II presterar bättre i Crysis 2 enligt testerna...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är jag jäkligt glad att jag köpte en 2500k. Dock blir jag ju ledsen när man tänker på det monopol som Intel nu kommer att ha, dock var kakburken pure win.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Hmm, undrar om det går att med våld pressa ner en 2600K i min am3+ sockel...

Visa signatur

gg

Permalänk

om dom inte fixa mjukvaran/microc så kan inte ens den här inbitna amd supporten motivera köp till sig själv....
i bästa fall blir det som ph2 vilket blev vad ph borde varit...
något under 2k och jag skulle nog kunna övertala mig att köpa en bd
keeep the steam up swec

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Typ alla AMD processorer som finns att köpa idag klarar hyper-V utan några problem.

Någon som undrar om deras AMD prolle klarar hårdvaruvirtu i hyper-v klicka på länken och testa

http://support.amd.com/us/Pages/dynamicDetails.aspx?ListID=c5...

Kolla datumet på filen

Ja men kanske kan bli en AMD då kanske till serverna hemma, 2500 har för få kärnor å 2600 är för snål för att köpa till en leksmaskin. å intel lär ju knappast sänka sina priser mer nu. så om amd sänker sina priser så man får 8 kärnor till bra pris så blir det nog mumma

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

AMD verkar gjort en Nvidia/Fermi, tillverkningsproblem och eller felaktiga design val.
Rykten säger ju att tanken var att köra mycket högre klockfrekvenser, för att kompensera för låg prestanda/klocksyckel, och om man då har tillverkningsproblem och klocken går åt h..vete då har man allvarliga problem. Vi får bara hoppas att de lyckas bättre än Intel på hög klock vägen och att de kan få ordning på arkitekturen innan det är för sent.

Skrivet av Cassius666:

Priset borde droppa ganska snabbt efter att bencharna presenterats. Vad tråkigt detta var. AMD kommer nog inte presentera roliga siffror efter detta.

Knappast, Bulldozer är för stor/dyr att tillverka för att AMD ska sätta "konkurrenskraftiga" priser, den har trotts allt nästan dubbelt så många transistorer som SB. AMD har ju rimligtvis varit helt medvetna om prestandan när de prissatt CPU:erna.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Tråkigt, hade tänkt och uppgradera snart men det blir väl och vänta på Ivy Bridge. Kul att ni hade med Q9550 i testet, och att alla processorer presterade i princip lika bra i högre upplösningar när man spelar

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Trist detta... börjar kännas svårare och svårare för AMD att komma ifatt Intel

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag tolkar att den är sämre än AMD Phenom II presterar bättre i Crysis 2 enligt testerna...

Tar du fram en riktigt snabb tvåkärnig processor kommer den slå det mesta i spelväg. Spel är ingen bra prestandamätare på cpu'er. BF3 är det enda spel där det är värt och testa snabbheten men inte ens det spelet är bra då det fortfarande handlar om ett snabbt grafikkort. BF3 fungerar som test för spel då det spelet är ett av de första som renderar från flera trådar. Tidigare spel är i princip enkeltrådade (förlitar sig på en tung renderingstråd)

Permalänk
Avstängd

Det känns nästan som att AMD kommer dra sig från PC-marknaden när de presenterar en sån här processor. För den är absolut inte dålig, den är perfekt till mycket men absolut inte persondatorer.

Permalänk
Medlem

Men, jag som hade velat se speltest med 1,2, 580, 590, 6970 o 6990, att fyra st kärnor räcker för ett kort är ju ganska så uppenbart.

Sedan en intressant sak med testerna är att i princip samtliga tester där 2600k spöar 2500k så hänger AMD med rätt så duktigt.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Bulldozer är i första hand en serverprocessor, ungefär samma som Intel gjorde med i7-920 när den kom. Det ligger bra mycket mer pengar där och jag tror de fokuserat på servrar för att sedan trimma in den till desktops. Gissar på att de kan göra extremt strömsnåla processorer på 8-16 kärnor och de kommer bli tuffa konkurenter till intel (är själv intresserad av något sådant). Såg någon variant där på 35watt med 8 kärnor klockade till 2,5 GHz

Är själv lite besviken över att den inte kunde göra lite mer på enklare belastningar men jag tror inte problemet är så stort som många tror. Tillverkningsprocessen kommer sannolikt förbättras drastiskt i början och därmed förbättra strömförbrukning och klocken. Tror också de redan börjat trimma processorn för desktop, de har redan visat upp trinity (http://www.sweclockers.com/nyhet/14486-amd-visar-trinity-unde...). Verkar också vara något knas med prefetcher hanteringen som gissningsvis uppdateras ganska omgående.

För att vara första versionen i en helt ny arkitektur är det nog inte så illa pinkat ändå, den kommer sälja bra bland servrar och där blir det rejält med deg. Dessutom fungerar den helt ok för de som sitter på desktop datorer och VERKLIGEN behöver en snabb processor (renderingar och liknande).

´Saken är den att dom gör en 16kärnig processor till Serverdatorer..

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Om inte GF's 32 nm tillverkning är helt hopplös så hoppas jag på att de gör Phenom II i 32 nm och sänker priset annars kommer de kanske konka....

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av TObbeSkatt:

Vet att AMD KAN bättre står det la ändå? läs om läs rätt.

Ok, men uppenbarligen inte. Hur tänkte dom med denna cpu? Vi kör med 8 kärnor men kraft som en celeron.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Känns som mitt inköp av Phenom II x6 1100T var en ganska vettig investering för min del, sjukt att den presterade bättre än bulldozer att amd kunnat floppa så här fattar jag inte gör om gör rätt amd !

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Knappast, Bulldozer är för stor/dyr att tillverka för att AMD ska sätta "konkurrenskraftiga" priser, den har trotts allt nästan dubbelt så många transistorer som SB. AMD har ju rimligtvis varit helt medvetna om prestandan när de prissatt CPU:erna.

Njae, bulldozer är mindre än exempelvis phenom X6.

Jag tror de kommer sälja en del ändå, FX-8120 kommer kosta något mer än 2500K och är superlätt och klocka upp till en bit över 4GHz, då har du prestanda som en 2600K och riktigt bra renderingskraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Om inte GF's 32 nm tillverkning är helt hopplös så hoppas jag på att de gör Phenom II i 32 nm och sänker priset annars kommer de kanske konka....

Llano är en phenom i 32 nm

Permalänk
Medlem

i våras gick jag i valtet och kvalet.... uppgradera då eller vänta på BD (då trodde man att den skulle släppas "snart" eller "sommar". Jag beslutade mig för att uppgradera och köpte en Phenom II bräda med X6 möjlighet. hade lite ångest, om BD skulle visa sig vara ett mycket bättre köp

idag:

Permalänk
Medlem

Var lugna, patchen fixar allt:

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Llano är en phenom i 32 nm

Nja, Llano är en Athlon II med inbyggd grafik.
Men ja på 32nm iaf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

om det är allt amd ha så kan dem lika gärna skrota bulldozer och satsa på arm och phenom i 32nm.
Hoppas dem ändrar sig och inte använder bulldozer i nästa Llano

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Det kan ju öka med bättre kodning, men varför skulle man sätta sig och koda efter en dålig processor när man måste byta kod delvis/helt när det finns bättre processorer som dagens kodning fungerar bra på, vore ju helt ologiskt och sjukt mycket jobb.

Kan ju komma optimeringar etc men faktum kvarstår att prioriteringar kommer göras för intels processorer i de flesta fall.

Ja jag kallar den dålig, om man gör som AMD och säger den är mycket bättre på alla sätt och vis än Intels processorer, släpper den 10 månader efter SB och den presterar sämre är faktiskt ett dåligt skämt.

Om man tittar på CPU Hash Benchmark , så finns kraft i prollen , och AMD borde jobba mer med programmakare , för optimering

http://www.guru3d.com/article/amd-fx-8150-processor-review/17

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av klk:

Njae, bulldozer är mindre än exempelvis phenom X6.

Jag tror de kommer sälja en del ändå, FX-8120 kommer kosta något mer än 2500K och är superlätt och klocka upp till en bit över 4GHz, då har du prestanda som en 2600K och riktigt bra renderingskraft

Glöm inte att intels processorer också är "superlätta" att överklocka, och vi har ju fått sett att vid likvärdiga frekvenser så är intels k-modeller avsevärt mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Oj nog för att jag var förberedd på ett fail för Bulldozer pga senare tidens rykten men detta är ju på snudd till katastrof och absolut inte bra för marknaden som sådan då det verkligen behövdes ett konkuranskraftigt alternativ till Sandy Bridge "but this aint it" som sagt.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Njae, bulldozer är mindre än exempelvis phenom X6.

Jag tror de kommer sälja en del ändå, FX-8120 kommer kosta något mer än 2500K och är superlätt och klocka upp till en bit över 4GHz, då har du prestanda som en 2600K och riktigt bra renderingskraft

Det är bara ett problem med det resonemanget, 2600K är det ännu lättare att klocka och högre. Upp till 4.9GHz är vanligt. och den drar inte speciellt mycket ström ens i 4.9GHz vilket gör att man slipper extremkylning och stora nätagg. Prestandan blir brutal. BD drar tydligen massor.

Min 2600K med en Antec Kühler 620 för 399Kr får mer pts(9.46) i Cinebench R11.5 än vad de lyckats få upp 1100T i med LN2 borta på xtremesystems. Ingen har ännu fått upp BD i högre pts än 1100T med LN2, vilket de säkert kommer att lyckas med genom just LN2 och typ 1200W-agg i öppen bench.

Haken är alltså att det är löjligt enkelt att klocka 2600K, jag har varit inne och ändrat i bios exakt 4ggr för att nå 4.9GHz som jag kör just nu. 5GHz+ känns knappast som någon utmaning, jag har bara inte hunnit testa det ännu.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tack Swec för recensionen jag väntat på.
Nu är det bara och invänta Sandy Bridge-E och se vad som händer där, och även hoppas på att 2500k/2600k kommer sjunka i pris.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Llano är en phenom i 32 nm

Med en IGP ingen vill ha och för hög strömförbrukning.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.