Iphone 4S på svenska Apple Store med priser från 5 795 kronor

Permalänk

Vilken operatör tar 1kr för ett sms numera? Det dyraste jag sett är 69 öre, men även det är ju rätt dyrt...

Själv minns jag tiden då sms kostade 1,5kr/st!

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Självklart de kan göra det men svenska operatörer har varit rätt schyssta när det gäller att stödja funktioner i iOS än så länge. Till skillnad från USA där t ex AT&T som jag förstod det tog extra betalt för tjänsten wifi-hotspot som kom i iOS 4.3.

Enligt denna artikel så verkar de stora operatörerna gå med på iMessage: http://macworld.idg.se/2.1038/1.409515/gratis-sms-inte-favori...

Även Tre:

Tycker ändå att SMS borde ingå i det du betalar för vanlig datatrafik. Känns ju löjligt att det fortfarande skall kosta så mycket för att skicka ett fjuttigt textmeddelande när jag kan skicka/ladda ner så gott som hur mycket jag vill för en fast avgift. Och det verkar ju även operatörerna själva inse:

Gått med på: Ja, har det något val eller ska de ha en egen version av iOS 5? Men det står fortfarande att de ratar iMessage och inte ens tar upp det på deras hemsida vilket både Telia och Telenor gör i sin marknadsföring, vore rätt kul om du läste allt jag skrev innan...sedan är det ju väldigt lätt att säga en helt annan sak (som Tre's presschef gör i artikeln) när de blir ställda mot väggen, men de har fortfarande inte med en av iOS 5's största nyheter i sin marknadsföring på hemsidan

Sen kan jag ju informera om att SMS fungerade långt innan du kunde surfa med datorn, så varför ens blanda in SMS när du pratar datatrafik?

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem

Tur man har Halebop så man skickar gratis SMS till alla i hela världen iMessage är ju dock en ganska bra tjänst för dom som inte har fria SMS, speciellt då den inte är bunden till bara Iphone utan även går att använda på Ipad och Mac också

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Tur man har Halebop så man skickar gratis SMS till alla i hela världen iMessage är ju dock en ganska bra tjänst för dom som inte har fria SMS, speciellt då den inte är bunden till bara Iphone utan även går att använda på Ipad och Mac också

jag har inte sett det på min ipad (3g) och inte heller i appstore (söker på imessage)
hur får man det att fungera på ipad?

edit: nu såg jag det.

uppgraderingen till iOS5 fungerade inte bra på min ipad (apple borde fokuserat lite mer på användarinteraktion i den processen) så apparna hamnade helt huller om buller

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Gått med på: Ja, har det något val eller ska de ha en egen version av iOS 5? Men det står fortfarande att de ratar iMessage och inte ens tar upp det på deras hemsida vilket både Telia och Telenor gör i sin marknadsföring, vore rätt kul om du läste allt jag skrev innan...sedan är det ju väldigt lätt att säga en helt annan sak (som Tre's presschef gör i artikeln) när de blir ställda mot väggen, men de har fortfarande inte med en av iOS 5's största nyheter i sin marknadsföring på hemsidan

Sen kan jag ju informera om att SMS fungerade långt innan du kunde surfa med datorn, så varför ens blanda in SMS när du pratar datatrafik?

Vaknat på fel sida?

Som sagt, operatörer har viss möjlighet att avaktivera vissa features: http://blog.chron.com/techblog/2011/03/got-unlimited-att-data...

Skrivet av FallenHero:

Sen kan jag ju informera om att SMS fungerade långt innan du kunde surfa med datorn, så varför ens blanda in SMS när du pratar datatrafik?

Har jag väl aldrig påstå något annat. Säger bara att ta betalt 0.69kr per SMS känns väldigt föråldrat idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Nå min herre glömmer att eftersom telia flex är ett väldigt dåligt abonnemang (särskilt o du är under 25) så är telefonens pris högre än så. Dvs det är inte bara de 200 kronor per månad som betalar telefonen utan också det dåliga abonnemanget. Är du över 25 så ser dina utsikter bättre ut dock...

Är det Halebop du jämför med eller är det något annat abonnemang? Å varför är medium flex så dåligt?

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

I USA är man tvungen att teckna avtal med en operatör fram tills november eller december då de kommer gå att köpa upplåsta telefoner. Men om hon mellanlandar i London på vägen hem så finns det garanterat att köpa på Heathrow taxfree, då det lär bli under 5000kr.

Själv har jag beställt efter en vit 16gb nu. Så nu är det bara att vänta tills man får den och jailbreaka den direkt, och sen är det bara att tuta och köra

Aha den finns ej i USA olåst än? Grejen är att hon är i Kanada och ska till USA på hemvägen. Där går den att köpa olåst nu ju?

Är de amerikanska dollar i Kanada med, eller vad ligger annars den Canadensiska dollarn i?

För i Kanada kostar 649 dollar, vilket blir strax över 4000kr om man räknar med den amerikanska dollarkursen, är det detta priset som gäller?

Vad kostar det att skicka två st iphones från Kanada till Sverige tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Aha den finns ej i USA olåst än? Grejen är att hon är i Kanada och ska till USA på hemvägen. Där går den att köpa olåst nu ju?

Är de amerikanska dollar i Kanada med, eller vad ligger annars den Canadensiska dollarn i?

För i Kanada kostar 649 dollar, vilket blir strax över 4000kr om man räknar med den amerikanska dollarkursen, är det detta priset som gäller?

Vad kostar det att skicka två st iphones från Kanada till Sverige tror ni?

I Kanada säljs den upplåst och den kanadensiska dollarn tror jag ligger lite under US dollarn, så då gör man bara en bättre affär om man köper den i Kanada

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av keishi:

Är det Halebop du jämför med eller är det något annat abonnemang? Å varför är medium flex så dåligt?

Om du ser efter vad jag verkligen skriver så framkommer det "n jämförelse gäller flex small, ser nu att du valt medium, but still...". Det är telia max 25 jag jämför med.
Troligen är flex 299 inte så superbra heller, orkar inte jämföra. Men det är rätt självklart att telia väljer att bundla med de abbonemang som de tjänar mest pengar på. Priselastisteten är inte lika känslig då heller, bra för telia, "bra" för den som inte klarar av att spara ihop sina pengar, och den som har koll på sin ekonomi bör titta på andra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deawin:

Att förjälningsiffrona är höga säger väl ändå inget om hur vida det är en bra telefon eller inte så här tidigt i det hela. Svårt att säga innan folk har haft den Och hur kan man vara ett renodlat pucko för att man tycker en produkt är för dyr , (jag betalade 4990kr för min Sensation vid nysläpp) eller för dåligt minne osv ?

Vad jag inte förstår är hur den ena sidan står och skriker att den andra är puckon för att dom inte gillar Apple och Apple älskarna , dom skriver att motsatt sida är idioter för att dom inte förståt Apples storhet. Köp den mobil du vill ha och låt andra göra likadant . På samma sätt är det helt okej för dig att tycka att tex jag är en idiot då jag tycker Iphone är , tråkig , för dyr och hårddvara som inte duger . Jag har ägt såväl iOS och Andriod lurar, mig personligen så är Iphone skit.

I och med att iphone 4S inte skiljer sig i det stora hela på ett sådant sätt som du verkar tro så, jo, försäljningen bevisar i detta fallet.
Då det handlar om en iphone med samma saker som innan fast med fler funktioner och då det samma grund på alla iphone. Så att den säljer mer än förut bevisar faktiskt något.

Hur är iphone skit förövrigt? Hårdvara som inte duger? Vad duger den inte till undrar jag? Har du utforskat appstore, jailbreak? Låter inte som du ägt en iOS-telefon i alla fall, möjligtvis en androidlur..

Skrivet av Evil Peter:

Har man så många missade samtal, och man får mail osv också, blir det för mig bara kluddigt av att ha detaljerad info för varje i notifikationslisten. På Android får du också se mer information om det inte är en massa av varje typ av notifikation. Man slipper också hantera varje individuell notifikation i notifikationsfältet, vilket verkar vara fallet i iOS 5. Sedan finns det ju widgets för att hantera mail, meddelanden etc om man har sådana behov så tycker man att notifikationslisten ger för lite info i Android har man alternativ. Jag kan se fördelar med båda då jag inte anstränger mig för att vara partisk.

Och att du inte tyckte det var likt känns ganska lustigt. Att dra ner en list från toppen av skärmen som listar notifikationer i en lista är helhetsbeskrivningen av båda. Man får ju ha i åtanke att Apple stämt Samsung för att man i Samsungs bildvisarprogram kunde bläddra mellan bilderna genom att swipea med fingret åt höger eller vänster.

Killen i videon var ju dock ganska lustig för att vara någon som ska visa upp ny teknik. Han frågade om tips för att få fram notifikationer på låsskärmen på SGSII fast han har ju själv tagit bort den som visar sådant för att använda en som inte har någon information (den han hade är inte standard och man har flera alternativ out of the box).

Ditt argument att det blir för kluddigt, kom igen nu.. gå in i inställningar och ändra det till ditt egna tycke så är det avklarat.
Du får upp all info även på iOS om du vill, inga konstigheter..
Widgets för att hantera mail, meddelande etc i android? Vadå, funkar det inte i notifikationslistan på android? I iOS5 kan du få upp vad du vill som stödjer detta och det är redan en hel del du kan välja att få upp där, bara lägger ut det så du är medveten om det, eftersom du inte anstränger dig för att vara partisk som du säger..

Vad jag läst så är notifications i iOS5 något från skaparen av intelliscreen (vilket kom ut för flera år sen via Cydia) till iOS.

Skrivet av Nord93:

Överpris som fan Sen kostar det 10 gånger så mycket mer att laga den, speciella skruvar för att man inte ska kunna göra något själv osv. Som gjort för att slösa pengar?

Andrahandsvärdet ligger högt, så du förlorar inte direkt några större pengar om du jämför mot konkurrenterna, vilket är bra.
Att laga en iphone själv är billigt och enkelt. I alla fall från 3G och uppåt, den första iphonen som inte ens är värd att laga är inget att tänka på dock. Men en 3G/3GS/4/4S är inga problem för den händige att laga, för ett rimligt pris det kan jag lova dig. Jag lagar mycket iphones själv nämligen och reservdelar är faktiskt oerhört billigt, ta t.ex en orginal LCD, MAX 300:-, en orginal digitzer (touchglaset) ca 50-100:-, baksida, samma peng där, diverse interna komponenter, ligger på under 100:- beroende på vad för del. "Kabelhärvan" t.ex kostar runt 80pix.

En iphone kan vem som helst skruva isär, det är vanliga stjärnskruv och inget speciellt, förutom på vissa 4or och alla 4S där det är torx, vilket inte heller är något special i sig, utan vanliga verktyg, folk har bara försökt låta exklusiva och gett namn till dessa verktyg på ett speciellt sätt..

Enda delen du inte kan köpa till en iphone i princip är logickortet("moderkortet") vilket gör själva telefonen, resten av delarna går att köpa för småpengar som sagt.

Skrivet av Jonteponte:

Ja, förutom iCloud och Siri då. iCloud (som även kan användas från iPhones som är nästan 3 år gamla) verkar alla helt bortse ifrån. Det misstaget skall man nog inte göra. Finns mycket potential där. Precis som för Siri. Både är dessutom features som ingen annan kommer att peta ihop på en pisskvart, dvs svårkopierat. 4s är en kanonuppdatering för de som har en 3G eller en 3GS och vill stanna hos Apple. Det är samma transition som 3G->3GS och borde inte vara så svår att förstå (men är det uppenbarligen ändå). Har man en 4:a så är det förmodligen inte lika självklart. Men är man sugen så kan man sälja sin 4:a på Blocket för betydligt mer än man kan sälja en 18 månader gammal Android-mobil för (vilken som helst) och sen uppgradera till en upplåst 4s utan att det behöver kosta skjortan. Apple är verkligen sjuuuuukt dyrt. Verkligen.

Folk har inget som helst sinne för proportioner. Galaxy Nexus skulle ju vara guds gåva till mobilkunden. Den måste väl ändå också anses som en besvikelse med tanke på vilka förväntningarna var och när man gör en jämförelse med Galaxy IIs? Borde den också reas bort nu? Folk väntar ju redan på nästa Samsung. Vad kommer den att kunna göra som inte din Galaxy IIs kan göra. Koka kaffe? Och folk anklagar iPhone-ägare för att vara posers...

Quotar dig bara för att det är värt att läsa igen för vissa andra i tråden. Det du skriver är vad folk borde ha i åtanke!

Skrivet av Evil Peter:

Av de två får man nog mest anse att Siri blir svårkopierat. Det är iaf vad jag antar då jag inte varit så intresserad av det och därmed inte vet alla skillnader mot t ex Googles olika röststyrningsprojekt.

Däremot sticker inte iCloud out på samma sätt då att synka mot molnet har Google redan gjort i något år och de har också redan arbetat ett tag på en tjänst för att lagra sin musik i molnet och streama det därifrån, vilket är en liknande variant som iCloud har. De har ju utöver det sammankopplat det med Gdocs osv så just molntjänsten känns inte ny på samma sätt. Fast visst, Google har ju inte gjort sin molntjänst helt unik för Android som Apple gjort med iCloud.

Många androidanvändare har kört med att android haft röststyrning som är på pricken likt siri i flera år och att de inte är något nytt, stämmer detta? För dom kör med det argumentet rätt ofta tycker jag..

Förövrigt, är inte den största skillnaden mellan google och icloud - att google inte är lika privat? Alltså, det kan väljas att lämnas ut allt som finns på ditt google "moln" när som helst?

Skrivet av Evil Peter:

Fast frågan är hur många som behöver snabbare än vad SD-korten klarar av när det stora lagringsutrymmet mest används för musik, film osv. Det går lite snabbare att lägga över det men i själva användandet är behovet av hastighet ganska lågt.

Tja, lika mycket som en dator har användning av en snabb hårddisk, så har även en smartphone det! Ladda spel på flera hundra MB går bra mycket fortare när det är lagrat på en snabb disk än något som är begränsat till 10-20MB/s (läs billiga minneskort). Jag vet inte om du någonsin kännt skillnaden mellan en SSD och USB-sticka, men ungefär sån skillnad..

Sen så spelar det ingen roll att största utrymmet används till musik/filmer, det har inget med hastigheten på disken att göra som du säger, utan man måste tänka på för program/spel som nyttjar detta istället så förstår man fördelarna.

Skrivet av Garnax:

Klart man är fri att välja, jag har inget emot iphone, eller människor som väljer den telefonen. Det är upp till dem och det är en kompetent produkt.

Det är en smal produkt, men kompetent och jag vet och förstår att den uppfyller behoven hos dem som köper dem. För mig räcker det inte, inte ens nära.

För mig blir det också en ställningsfråga, lite diktatur kontra demokrati. Jag vill inte stötta ett företag som ser det som ett problem att man önskar nyttja den fulla potential som en produkt har. Dom står för överförmynderi. Men för dom som köper en iphone antar jag att det inte är ett problem.

Apple styr AppStore, vill dom inte ha en app där kan du inte ha den i din telefon utan en massa jobb, och konsekvenser. Men som sagt så verkar det inte vara något användarna tycker är ett problem. Sen är det bra för apple tar 30% av priset av varje app. Det kan jag tycka är sjukt, men dom som köper iphone tycker att det är okey att man pungsparkar utvecklarna på dom pengarna. Varför fritt främja app utveckling när man som det rikaste företaget i världen kan tjäna än mer på dom små?

En liten sak man kan göra med en android är att klocka ner CPU:n när man har skärmen av, när nallen ligger i fickan för att spara batteritid.

Apple tycker inte att man ska kunna göra det...

Och för allt det dom inte ger dig så tar dom också ordentligt betalt, det tycker jag är det bästa. Men som sagt det är andras pengar och dom är fria att använda dom som dom vill. Det är lite som barn som tycker dom köpt något bra när dom slänger sina pengar på några dyra samlarkort, som inte kostar något eller erbjuder något.

Naturligtvis så vinner android på att vara som android är, mer än iphone vinner på att vara som det är. Det säljs många fler android lurar än iphone lurar, man stöder utvecklarna bättre och android market kommer växa om AppStore snart nog.

Det i bold, är det något man skall behöva tänka på när man har en androidlur? Drar det så himla mycket batteri i viloläge annars menar du? För på en iphone så drar det i princip ingenting, 200h standby motsvarar ca 8 dagar, så du kan väl tänka dig hur mycket ström det drar i viloläge? Inget nämnvärt, så att det är 100h lägre standby har ingen betydelse för du lär ha gjort slut batteriet på ett eller annat sätt genom att använda luren till annat. Annars blir du nog den första jag hört talas om som lyckats hålla en smartphone vid liv i över en vecka så att det faktiskt skall ha en betydelse i det du försöker argumentera.

Batteritiden är förövrigt bättre på 4S då man som konsument hellre ska titta på hur länge du kan använda den aktivt, för standbytiden är alltid tillräckligt bra för att man inte skall behöva bry sig.

Skrivet av chila:

Men den kostar inte så mycket mer än 4:an gjorde för inte länge sen. Bättre kamera och bättre prestanda men sämre batteri.

Beroende på om man använder den eller inte så är det inte så farligt tycker jag. Min SGS2 kostar mig 4800kr med den förhöjda avgiften på mitt abb. Använder den nästan lika mycket som jag använder min dator, förgyller varenda rast på jobbet och bussresan när jag pendlar etc.

Sämre batteri kan jag inte hålla med om, eller känner du någon som lyckas använda sin iphone (eller någon annan smartphone överhuvudtaget) i över en veckas tid utan att ansluta till en laddare? För det är trots allt standbytiden du hävdar dig om, vilket är irrelevant vid så pass många timmar som den har. Se ovanför din quote här så förstår du vad jag menar.

Skrivet av Sovereign:

Vilken operatör tar 1kr för ett sms numera? Det dyraste jag sett är 69 öre, men även det är ju rätt dyrt...

Själv minns jag tiden då sms kostade 1,5kr/st!

Cirka en krona, är inte lika med en krona. Jag visste att när jag skrev ca 1kr så skulle någon försöka leka dum i huvudet som om jag menade 1kr och inte cirka 1 krona och här kom det. 69öre är cirka en krona i mina ögon! Skulle du köpa något i affären för 69öre så skulle det avrundas till en krona så har jag sagt det, om du nu skulle försöka berätta något annat för mig

Själv minns jag tiderna då sms kostade flera kronor stycket! och när mms kostade uppåt 15kr stycket..

Skrivet av FallenHero:

Gått med på: Ja, har det något val eller ska de ha en egen version av iOS 5? Men det står fortfarande att de ratar iMessage och inte ens tar upp det på deras hemsida vilket både Telia och Telenor gör i sin marknadsföring, vore rätt kul om du läste allt jag skrev innan...sedan är det ju väldigt lätt att säga en helt annan sak (som Tre's presschef gör i artikeln) när de blir ställda mot väggen, men de har fortfarande inte med en av iOS 5's största nyheter i sin marknadsföring på hemsidan

Sen kan jag ju informera om att SMS fungerade långt innan du kunde surfa med datorn, så varför ens blanda in SMS när du pratar datatrafik?

SMS = datatrafik, du skickar ren text, vilket tolkas som data.

Skrivet av dammskog:

jag har inte sett det på min ipad (3g) och inte heller i appstore (söker på imessage)
hur får man det att fungera på ipad?

edit: nu såg jag det.

uppgraderingen till iOS5 fungerade inte bra på min ipad (apple borde fokuserat lite mer på användarinteraktion i den processen) så apparna hamnade helt huller om buller

imessage är integrerat med sms.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FallenHero:

Du har verkligen missuppfattat hela saken med iMessage, självklart når du fler med BeejiveIM än med iMessage, men Apple har heller aldrig sagt något annat eftersom det är ett "fritt" sätt att kommunicera mellan andra Apple produkter ENDAST

Så det är alltså Apples svar på BlackBerrys funktion som är populär i USA eftersom det var ett enkelt sätt att kommunicera när näten var så extremt uppdelade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så det är alltså Apples svar på BlackBerrys funktion som är populär i USA eftersom det var ett enkelt sätt att kommunicera när näten var så extremt uppdelade.

Ingen aning vad du pratar om, kan du utveckla mer? Vad är blackberrys funktion som är populär i USA? Tänkte så man vet vad du menar för något och kan förklara om det är så eller inte

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skillz:

Ingen aning vad du pratar om, kan du utveckla mer? Vad är blackberrys funktion som är populär i USA? Tänkte så man vet vad du menar för något och kan förklara om det är så eller inte

Blackberry har länge haft en funktion som låter alla användare skicka meddelanden mellan sina blackberrytelefoner. Framförallt var det väldigt stort i USA eftersom deras telefonnät var, och är till viss del, sämre än sämst. Ett tag var det mer eller mindre ett nät per stad...
Dock även populärt på andra ställen eftersom det var gratis till skillnad från SMS. Verkar dock ha tappat i populäritet i takt med att alla skaffar smartphones och olika typer av messengerklienter blir populära istället. Eller varför inte bara mail? Känns som om Apple är ett årtionde för sent ute.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Blackberry har länge haft en funktion som låter alla användare skicka meddelanden mellan sina blackberrytelefoner. Framförallt var det väldigt stort i USA eftersom deras telefonnät var, och är till viss del, sämre än sämst. Ett tag var det mer eller mindre ett nät per stad...
Dock även populärt på andra ställen eftersom det var gratis till skillnad från SMS. Verkar dock ha tappat i populäritet i takt med att alla skaffar smartphones och olika typer av messengerklienter blir populära istället. Eller varför inte bara mail? Känns som om Apple är ett årtionde för sent ute.

jo, och med mail får man ju en historik som är tillgänglig överallt också

enda nackdelen är väl att mail är lättare att missa medans imessage, sms och chatklienter ger en meddelanden tydligt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dammskog:

jo, och med mail får man ju en historik som är tillgänglig överallt också

enda nackdelen är väl att mail är lättare att missa medans imessage, sms och chatklienter ger en meddelanden tydligt

Det är ju i stort samma typ av notifikation om man har en vettig mailklient.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är ju i stort samma typ av notifikation om man har en vettig mailklient.

tips på bra mailklient till iphone?

har kört med inbyggda än så länge, den duger men skulle vilja ha något bättre

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dammskog:

tips på bra mailklient till iphone?

har kört med inbyggda än så länge, den duger men skulle vilja ha något bättre

Inte den blekaste. Jag kör android och använder den inbyggda klienten för Gmail då jag har alla mina mailkonton kopplade till min gmail. För mig blinkar en lampa på telefonen när jag har oläst mail och jag får en mailsymbol uppe i högra hörnet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Blackberry har länge haft en funktion som låter alla användare skicka meddelanden mellan sina blackberrytelefoner. Framförallt var det väldigt stort i USA eftersom deras telefonnät var, och är till viss del, sämre än sämst. Ett tag var det mer eller mindre ett nät per stad...
Dock även populärt på andra ställen eftersom det var gratis till skillnad från SMS. Verkar dock ha tappat i populäritet i takt med att alla skaffar smartphones och olika typer av messengerklienter blir populära istället. Eller varför inte bara mail? Känns som om Apple är ett årtionde för sent ute.

Nja, håller inte riktigt med. SMS är fortfarande väldigt smidigt att använda och "alla" har det. Att jag nu skickar "gratis" till andra med iphones är en trevlig bonus.

Permalänk
Medlem

ok
inte förvånad att Android hanterar epost mycket bättre än Apple pga google och gmail. Apple verkar mest köra ganska primitiva mjukvaruprodukter, vill man ha lite bättre saker så får man köpa app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det är med abonnemang, en upplåst 4S kostar $649 för 16gb.

Moms är ett svenskt påhitt, ingenting du behöver tänka på i staterna.

Verkligen inte. Möjligen heter det bara moms i sverige, men mervärdesskatt finns i nästan alla länder (om inte alla?). Det är bara det att det skiljer från delstat till delstat vilken momssats de har och alla priser anges som nettopriser utan moms tills man skall betala.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av S_Z:

Nja, håller inte riktigt med. SMS är fortfarande väldigt smidigt att använda och "alla" har det. Att jag nu skickar "gratis" till andra med iphones är en trevlig bonus.

Jag har inte brytt mig direkt de senaste åren eftersom mina abonnemang har innehållit "gratis" sms ändå. Det blir ju vanligare och vanligare eftersom telefonbolagen redan har räknat hem alla investeringskostnader för den infrastrukturen och inte lägger ett öre mer på det. Det lär väl sluta som i Japan inom en inte alltför avlägsen framtid där sms dör ut helt.
Just nu skickar jag nog ungefär lika mycket medelanden via IM som sms men mest är det mail.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Blackberry har länge haft en funktion som låter alla användare skicka meddelanden mellan sina blackberrytelefoner. Framförallt var det väldigt stort i USA eftersom deras telefonnät var, och är till viss del, sämre än sämst. Ett tag var det mer eller mindre ett nät per stad...
Dock även populärt på andra ställen eftersom det var gratis till skillnad från SMS. Verkar dock ha tappat i populäritet i takt med att alla skaffar smartphones och olika typer av messengerklienter blir populära istället. Eller varför inte bara mail? Känns som om Apple är ett årtionde för sent ute.

För att ta det där med mail så var det bara mail och SMS till en början i iPhone eftersom iPhone endast var tänkt till den amerikanska marknaden från början (därav varför iPhone 2G inte kom hit), MMS struntade de i eftersom i USA MMS'ar man inte, man mailar, men eftersom gnälliga Europa ville ha MMS som kostar mer än att maila, så gav de efter och fixade det

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Inte den blekaste. Jag kör android och använder den inbyggda klienten för Gmail då jag har alla mina mailkonton kopplade till min gmail. För mig blinkar en lampa på telefonen när jag har oläst mail och jag får en mailsymbol uppe i högra hörnet.

Och på iPhone (åtminstonne på min) är det en markering i hörnet på mailikonen hur många mail jag mottagit

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Blackberry har länge haft en funktion som låter alla användare skicka meddelanden mellan sina blackberrytelefoner. Framförallt var det väldigt stort i USA eftersom deras telefonnät var, och är till viss del, sämre än sämst. Ett tag var det mer eller mindre ett nät per stad...
Dock även populärt på andra ställen eftersom det var gratis till skillnad från SMS. Verkar dock ha tappat i populäritet i takt med att alla skaffar smartphones och olika typer av messengerklienter blir populära istället. Eller varför inte bara mail? Känns som om Apple är ett årtionde för sent ute.

Ah, då låter det som precis samma sak

Själva iMessage, när man använder det är ungefär precis som msn, man skriver i realtid, alltså så fort du skickar meddelandet så är det framme direkt och du ser också om motparten håller på att skriva ett meddelande till dig.
Mail är inte riktigt samma sak enligt mig, utan det är mest för folk som vill skriva/skicka mycket information på en gång, fast mail har ju iOS alltid haft.. så vet inte vad du menar med det sista riktigt

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dammskog:

ok
inte förvånad att Android hanterar epost mycket bättre än Apple pga google och gmail. Apple verkar mest köra ganska primitiva mjukvaruprodukter, vill man ha lite bättre saker så får man köpa app.

Eller så är det bara du som är kass på att ställa in det, är hur smidigt som helst i iPhone att hantera mailkonton, och hör och häpna, t.o.m en förinställning för både Gmail och Hotmail...just det som är bra med iPhone, allt är enkelt att ställa in, inget krångel

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av davyp3:

Verkligen inte. Möjligen heter det bara moms i sverige, men mervärdesskatt finns i nästan alla länder (om inte alla?). Det är bara det att det skiljer från delstat till delstat vilken momssats de har och alla priser anges som nettopriser utan moms tills man skall betala.

Det förklarar verkligen att allt blir 50-100% dyrare när det når Sverige än resten av världen, kolla bara när de släppte PS3, den kostade 3500:- i hela världen....utom i Sverige där den kostade 6890:- pga skatterna här

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skillz:

Ah, då låter det som precis samma sak

Själva iMessage, när man använder det är ungefär precis som msn, man skriver i realtid, alltså så fort du skickar meddelandet så är det framme direkt och du ser också om motparten håller på att skriva ett meddelande till dig.
Mail är inte riktigt samma sak enligt mig, utan det är mest för folk som vill skriva/skicka mycket information på en gång, fast mail har ju iOS alltid haft.. så vet inte vad du menar med det sista riktigt

Det jag menar med det sista är att funktionen har funnits länge och den är inte alls lika användbar längre då folk med smartphones redan har massa olika sätt att skicka meddelanden som då inte är låsta till en specifik modell. Det var praktiskt när sms var dyrt och som i USA, när det ibland var svindyrt att ringa till andra abonnemang och stört omöjligt om man reste runt. Det är ju på grund av det värdelösa mobilnätet som personsökare var stort i USA så länge, eftersom de hade täckning. Det var därifrån BlackBerry kom och deras meddelande funktion. Nu är det ju inte alls lika intressant längre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FallenHero:

Det förklarar verkligen att allt blir 50-100% dyrare när det når Sverige än resten av världen, kolla bara när de släppte PS3, den kostade 3500:- i hela världen....utom i Sverige där den kostade 6890:- pga skatterna här

20-25% är vanligt i moms. Storbritanien och Tyskland har ju typ 20 % båda två. USA har rätt låg moms som varierar kraftigt mellan olika stater. Fast USA anser ju att skatter = kommunism och betalar hellre lika mycket eller mer om det kallas avgift istället.
En större anledning till olika priser är ju valutakruser. För ett par år sedan ökade priserna på kameraobjektiv med 10-25 % över en natt på grund av någon börskrasch.
Sen spelar även tull in och det är en djungel utan dess like med strafftiullar och skit.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Eller så är det bara du som är kass på att ställa in det, är hur smidigt som helst i iPhone att hantera mailkonton, och hör och häpna, t.o.m en förinställning för både Gmail och Hotmail...just det som är bra med iPhone, allt är enkelt att ställa in, inget krångel

jadu, jag har aktiverat exchange för gmail och får in både hotmail och yahoo så nog kan jag det. Grejen är att jag vill ha mer kontroll över eposten än vad apples klient erbjuder. På samma sätt som att jag inte längre använder safari eller apples kalender för att det är för primitivt.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av davyp3:

Verkligen inte. Möjligen heter det bara moms i sverige, men mervärdesskatt finns i nästan alla länder (om inte alla?). Det är bara det att det skiljer från delstat till delstat vilken momssats de har och alla priser anges som nettopriser utan moms tills man skall betala.

Spelar absolut ingen roll i det sammanhanget vi diskuterade det.

USA har ingen mervärdesskatt, där finns enbart omsättningsskatt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Merv%C3%A4rdesskatt

Det finns 196 länder (+/-) i världen, 55 st listas under mervärdesskatt.

Hejdå.