Iphone 4S på svenska Apple Store med priser från 5 795 kronor

Permalänk
Medlem

finns uppe på telia nu

men bara med flexabbonemang

Permalänk
Medlem

verkar som telia har svårt med att anstormningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Min syster är i USA och skall köpa med sig en iPhone hem. Hur funkar det med de för 199$, kan man få dem så billigt med kontantkort, eller måste man teckna abonnemang med månadskostnad?

Och priserna på Apples amerikanska sida är exklusive moms va? Vad ligger momsen på?

Tack på förhand!

I USA är man tvungen att teckna avtal med en operatör fram tills november eller december då de kommer gå att köpa upplåsta telefoner. Men om hon mellanlandar i London på vägen hem så finns det garanterat att köpa på Heathrow taxfree, då det lär bli under 5000kr.

Själv har jag beställt efter en vit 16gb nu. Så nu är det bara att vänta tills man får den och jailbreaka den direkt, och sen är det bara att tuta och köra

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

blir nog detta för mig

iPhone 4S 64GB - Svart
-Engångsavgift795 kr
-Månadsavgift200 kr
-Pottavdrag -100 kr
Telia Mobil Flex Medium
(Bindningstid: 24 mån)
-Engångsavgift0 kr
-Månadsavgift399 kr

telefonkostnaden hamnar på 3918 kr, om man räknar med spotify gratis första året som jag nu betalar för fristående så blir det strax under 3000 kr. 499kr i månaden x 24 + 795= 12771 totalkostnad

------------------------

Spotify Premium - fritt 12 mån 0 kr 99 kr 0 kr
Telia Mobil Flex Medium 24 mån. 0 kr 399 kr 2
iPhone 4S 64GB - Svart 795 kr 200 kr 1
Varav pottavdrag -100 kr

Postförskottsavgift 0 kr
Administrationsavgift 0 kr
Frakt 0 kr
Summa: 795 kr 499 kr
Debiteras på faktura: 0 kr
Debiteras mot postförskott: 795 kr
1Månadsavgift för mobiltelefon
Månadsavgiften för din mobiltelefon under bindningstiden är 100 kr.
2Pott
Din pott är 399 kr. Av din pott kommer 100 kr att användas som avbetalning på din mobiltelefon. Pott kvar att använda är 299 kr.
Leveransstatus
Leverans beräknas till: 2011-10-28

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

telefonkostnaden hamnar på 3918 kr, om man räknar med spotify gratis första året som jag nu betalar för fristående så blir det strax under 3000 kr. 499kr i månaden x 24 + 795= 12771 totalkostnad

Nå min herre glömmer att eftersom telia flex är ett väldigt dåligt abonnemang (särskilt o du är under 25) så är telefonens pris högre än så. Dvs det är inte bara de 200 kronor per månad som betalar telefonen utan också det dåliga abonnemanget. Är du över 25 så ser dina utsikter bättre ut dock...

Men visst, glädjekalkyler gör ju att folk köper.
Om jag använder ditt räknessätt så får jag en krona av telia, kan surfa 1 GB per månad (dubbelt så mycket som dig), 5000 fria sms (när du betalar 0,69 kr/sms), ringer gratis inom telia (vilket inte du gör) och ringer 10 öre billigare än vad du gör. Och för detta betalar du 100 kronor till telia + att du garanterar att använda deras tjänster för ytterligare 100 kronor. Säg att du skickar ~75 sms per månad så är du uppe i 200 kronor när jag fortfarande sitter på -1 kronor/månad. Såå.. nää så där som du räknar kan man inte. Om du nu inte är under 25, då kan jag iofs ändå hitta ett bättre abb, men det orkar jag inte.

Edit: min jämförelse gäller flex small, ser nu att du valt medium, but still...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

varför ha en mobil som är status? tejpa den i pannan och visa att du har något ingen annan har?
Inte bättre att välja produkter som fyller din personliga funktion eller den kanske bara handlar om att vara unik?

mm, kanske ska ta o göra de. Tejpa fast den i pannan alltså. Neh jag vill mer ha nåt som är lite mer unikt. Status bryr jag mig mindre om.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

I USA är man tvungen att teckna avtal med en operatör fram tills november eller december då de kommer gå att köpa upplåsta telefoner. Men om hon mellanlandar i London på vägen hem så finns det garanterat att köpa på Heathrow taxfree, då det lär bli under 5000kr.

Själv har jag beställt efter en vit 16gb nu. Så nu är det bara att vänta tills man får den och jailbreaka den direkt, och sen är det bara att tuta och köra

...och tar de lika lång tid för dem att leverera den vita som det alltid har tagit för dem så får du den lagom till sommaren, grattis till en lyckad förhandsbokning

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NukeHenk:

mm, kanske ska ta o göra de. Tejpa fast den i pannan alltså. Neh jag vill mer ha nåt som är lite mer unikt. Status bryr jag mig mindre om.

Du kommer aldrig få en som är unik, de massproduceras, en unik sak finns i så få ex att du inte skulle ha råd med den

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Du kommer aldrig få en som är unik, de massproduceras, en unik sak finns i så få ex att du inte skulle ha råd med den

Läs vad jag skriver i stället. "nåt som är lite mer unikt". Skrev inte 100% unikt.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Du kommer aldrig få en som är unik, de massproduceras, en unik sak finns i så få ex att du inte skulle ha råd med den

Det intressanta med mobiltelefoner är att även om de massproduceras så är de väldigt unika inuti, i mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det är med abonnemang, en upplåst 4S kostar $649 för 16gb.

Moms är ett svenskt påhitt, ingenting du behöver tänka på i staterna.

okej så priserna som står på apples hemsida är de som gäller? en kompis sa att man fick lägga till 8% skatt?

om man ska köpa en 4s om två veckor i USA, tror du att man måste förhandsboka då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

okej så priserna som står på apples hemsida är de som gäller? en kompis sa att man fick lägga till 8% skatt?

om man ska köpa en 4s om två veckor i USA, tror du att man måste förhandsboka då?

Skickades från m.sweclockers.com

Unlocked går väl inte ens att boka än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Unlocked går väl inte ens att boka än?

Jo, iaf i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

...och tar de lika lång tid för dem att leverera den vita som det alltid har tagit för dem så får du den lagom till sommaren, grattis till en lyckad förhandsbokning

Stod att jag skulle få telefonen den 28e om jag beställde den nu. Huruvida det stämmer får man väl se, men det har tillverkats rekordmånga telefoner inför släppet så alla som har förbokat lär få sin telefon relativt snabbt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

4-11 november, väntan blir lång. Speceillt när man sålde den tidigare idag så man blir helt smartphonelös haha.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FallenHero:

Prismässigt så kostar iPhone alltid vad den kostat vid release i $, när 3G kom kostade 16GB $199, när 3GS kom kostade den $199 för 16GB och $299 för 32GB så att 3G 16GB togs bort, när iPhone 4 kom kostade 16GB $199 och 32 $299 så att 3GS sjönk till $99 för 16GB och $199 för 32GB, samma sak nu med 4S, sånuvarande prissättning är (i USA) när du tecknar abonnemang:
iPhone 3GS 8GB $FREE
iPhone 4 16GB $99
iPhone 4S 16GB $199
iPhone 4S 32GB $299
iPhone 4S 64GB $399

Prissatt av Apple och håller trenden, vilket gör att du alltid kommer att veta vad en iPhone kommer att kosta när en ny kommer

Makes sense. De senaste generationerna har ju kostat lia mycket att tillverka hela bunten också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Här blir det Nokias N9.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Här blir det Nokias N9.

Och här blir det en Sony Ericsson T68i!

Skrivet av edgren:

Har de sänkt priset på grund av deras största konkurrens, Samsung Galaxy S II? Förra veckan såg jag iPhone 4S på Prisjakt för mellan 7,500 SEK och 9,900 SEK.

Nej.

Priserna på prisjakt (som nämnts säkerligen 30gånger här bland forumsinläggen i nyheterna) är att det är bara riktpriser, inga riktiga priser alltså, det kan lika gärna stå 20k, betyder inte att det är vad dom kommer att kosta, som du nu märker! Så är det varje år, folk tror att dom kostar mer än vad dom egentligen gör..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezkit:

Sjuka priser för en mobil telefon enligt min åsikt.. men men för er där ute som vill köp!

Ja, priserna kan väl vara bättre egentligen, det håller jag med, men man får faktiskt mycket för pengarna. Det måste jag säga! Inte för att jag köpt någon men har en iphone annars och tja, snart lär man inte behöva en operatör för att skicka mess och ringa längre om alla fortsätter köpa en iphone då imessage t.ex gör att det blir i princip gratis sålänge du har internet och snart lär väl apple gå ut med iptelefoni när trådlöst internet sträcker sig mer ut mot markerna hehe.. Jag kan se hur apple sakta men säkert försöker ta över mobilmarknaden och ta bort att man behöver en teleoperatör för att använda telefonen inom snar framtid..

Skrivet av one4ty:

Haha vilka sjuka priser. 7795:- för lite extra minne? tänk om det fanns minneskortsplats

Tänk på att du inte kan jämföra 64GB minneskort mot internminnet, då hastigheten skiljer något otroligt mycket.. Ungefär som du skulle jämföra en usb-sticka mot en SSD.. Det är liksom inte samma grej!

Fast om man gillar dom där minneskorten som gör 10-15MB/s och har tiden över som det tar att kopiera in massa saker på dom så kör på! Finns massa pengar att spara in på det i utbyte mot tid!

Skrivet av Welroos:

Galxay S II är billigare

Ok, en sony ericsson från 1998 är ännu billigare..

Skrivet av IceDread:

2000kr till och man får en bra fin bärbar dator!

Helt galet högt pris för en mobiltelefon.

Ja, fast en bärbar dator != inte plats i fickan med samma batteritid och smidighet. Eller försöker du på allvar jämföra en bärbar dator med en hightech mobil?

Fast kan i alla fall hålla med dig om att priset är högt för att vara en "mobiltelefon", dock är en mobiltelefon idag inte att jämföra med en "riktig" mobiltelefon skulle jag säga!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hahaha va? 1000 kr för att få 16 GB bytat mot 32 GB !?

microSDHC 16 GB = 200 kr
microSDHC 32 GB = 300 kr

Som vanligt blir köparen lurad utan att ens veta om det.

Du missar det relevanta med inbyggt minne..
Ett 300kronors 32GB minne är inte i närheten av lika snabbt som ett inbyggt! Köper du däremot ett för runt 1000 så börjar det närma sig, men fortfarande inte lika snabbt.. Så jag tror det är du som inte ser helheten bara!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

iMessage är för övrigt en rejält överskattad funktion.

mycket bättre att ha en chatklient som app istället.

BeejiveIM är helt klart bättre och man kan nå många många fler med den än med iMessage

http://itunes.apple.com/se/app/beejiveim-with-push/id29172043...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dammskog:

iMessage är för övrigt en rejält överskattad funktion.

mycket bättre att ha en chatklient som app istället.

BeejiveIM är helt klart bättre och man kan nå många många fler med den än med iMessage

http://itunes.apple.com/se/app/beejiveim-with-push/id29172043...

Du har verkligen missuppfattat hela saken med iMessage, självklart når du fler med BeejiveIM än med iMessage, men Apple har heller aldrig sagt något annat eftersom det är ett "fritt" sätt att kommunicera mellan andra Apple produkter ENDAST

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem

vad är då saken med iMessage?

Permalänk
Avstängd

Du kanske borde ta och läsa på lite innan du gnäller om saker

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

vad är då saken med iMessage?

Det sköna med iMessage är ju att det är helt integrerat med SMS-klienten. Jag märker ingen skillnad om det är ett SMS eller iMessage jag skickar (förutom bakgrundsfärgen på "textbubblan" är antingen grön eller blå). Och eftersom det inte kräver något tredjepartsprogram så fungerar det även för dem som inte är intresserade eller vet vad en chatklient är.

Själv kommer jag definitivt kunna spara in en slant tack vare iMessage då majoriteten jag känner har just iPhones. Undrar hur glada operatörerna är över detta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dammskog:

vad är då saken med iMessage?

Detta är iMessage i korthet:
"Med iMessage har Apple skapat en helt ny meddelandetjänst för alla iOS 5-användare. Skicka obegränsat med textmeddelanden via Wi-Fi eller 3G från en iPad eller iPhone till vem som helst som har en av dessa enheter. iMessage ingår i appen Meddelanden så man kan skicka text, bilder, videor, platsinformation och kontakter. Håll alla informerade med gruppmeddelanden. Spåra meddelanden med hjälp av leverans- och läskvitton, se när någon skriver och använd säker kryptering för meddelanden. Man kan till och med starta en konversation på en av sina iOS-enheter och fortsätta prata på en annan."

Skrivet av S_Z:

Det sköna med iMessage är ju att det är helt integrerat med SMS-klienten. Jag märker ingen skillnad om det är ett SMS eller iMessage jag skickar (förutom bakgrundsfärgen på "textbubblan" är antingen grön eller blå). Och eftersom det inte kräver något tredjepartsprogram så fungerar det även för dem som inte är intresserade eller vet vad en chatklient är.

Själv kommer jag definitivt kunna spara in en slant tack vare iMessage då majoriteten jag känner har just iPhones. Undrar hur glada operatörerna är över detta

Att det är 100% gratis gäller i USA, i resten av världen sa apple när de presenterade iOS 5 att eventuell nätavgift kan tas ut, Operatören Tre utelämnar information om iMessage i sin sammanställning över de viktigaste nyheterna i iOS 5 medan Telia och Telenor marknadsför iPhone 4S med bl.a. den funktionen, så som jag ser det så hittar operatörerna en lösning för att få igen det de förlorar, SMS drog trots allt in 2,7 miljarder under 2010, så en prishöjning av abonnemang och uppkopplingsavgift är ju inte helt att utesluta

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

okej så priserna som står på apples hemsida är de som gäller? en kompis sa att man fick lägga till 8% skatt?

om man ska köpa en 4s om två veckor i USA, tror du att man måste förhandsboka då?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej Filip, kan du svara på PM:et jag skickat dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Att det är 100% gratis gäller i USA, i resten av världen sa apple när de presenterade iOS 5 att eventuell nätavgift kan tas ut, Operatören Tre utelämnar information om iMessage i sin sammanställning över de viktigaste nyheterna i iOS 5 medan Telia och Telenor marknadsför iPhone 4S med bl.a. den funktionen, så som jag ser det så hittar operatörerna en lösning för att få igen det de förlorar, SMS drog trots allt in 2,7 miljarder under 2010, så en prishöjning av abonnemang och uppkopplingsavgift är ju inte helt att utesluta

Självklart de kan göra det men svenska operatörer har varit rätt schyssta när det gäller att stödja funktioner i iOS än så länge. Till skillnad från USA där t ex AT&T som jag förstod det tog extra betalt för tjänsten wifi-hotspot som kom i iOS 4.3.

Enligt denna artikel så verkar de stora operatörerna gå med på iMessage: http://macworld.idg.se/2.1038/1.409515/gratis-sms-inte-favori...

Även Tre:

Citat:

Vi ställde frågan varför den inte kom med till företagets presschef:

– Jag tror inte att du ska göra en fullt så konspiratorisk tolkning. Apple har gjort det här och det är bra för kunderna och då är det bra för oss, säger Erik Hörnfeldt.

Tycker ändå att SMS borde ingå i det du betalar för vanlig datatrafik. Känns ju löjligt att det fortfarande skall kosta så mycket för att skicka ett fjuttigt textmeddelande när jag kan skicka/ladda ner så gott som hur mycket jag vill för en fast avgift. Och det verkar ju även operatörerna själva inse:

Citat:

Sms var en kommunikationsform som exploderade under 2000-talet och blev en stor kassako för mobiloperatörerna. Men det är på väg att förändras, säger Erik Hörnfeldt.

– De senaste åren har vi sett att explosionen har avtagit, till exempel det senaste nyåret skickades inte lika många sms utan folk uppdaterade på Facebook och så vidare istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

iMessage är för övrigt en rejält överskattad funktion.

mycket bättre att ha en chatklient som app istället.

BeejiveIM är helt klart bättre och man kan nå många många fler med den än med iMessage

http://itunes.apple.com/se/app/beejiveim-with-push/id29172043...

Du vet nog inte ens vad iMessage är ärligt talat, så jag förstår inte hur du kan vräka ur dig att det är rejält överskattat?

Testa det istället, är väl mycket skönare att det är integrerat med själva sms-delen istället för att behöva starta upp ett annat program för att kunna skicka "instant messages" så att säga.
Beejive är bra, det är det, men det är absolut inte samma sak som iMessage, vilket är ännu bättre enligt mig. Oerhört smidigt och lätt att använda, inget behov att köpa ett program för 75:- heller eftersom det ingår.. Och så blir det ju automatisk "push" eftersom det visas precis som sms..

Om du provat iMessage så inser du att meddelandena kommer fram DIREKT också, så det blir som en instant messenger helt enkelt.
Nätavgiften för att skicka ett meddelande med lite text i kostar inte många ören och för att man skall kunna nå upp till kostnaden av t.ex ett sms så lär man kunna skicka, säg 100 iMessages innan man uppnår den kvoten, om man nu har en normaltaxa kring 0.69öre per sms typ. Dock är det ju oftast gratis med SMS, men sms, som alla vet kan ta tid att komma fram i många fall också, vilket inte iMessage lider av! Sen är det ju inte heller gjort för att du ska kunna skicka till alla du känner, utan endast för alla som använder iphone/ipad/ipod touch med iMessage-funktion!

Och eftersom många har en iphone idag så är det oftast inga problem i den vänskapskretsen man själv har, liksom androidanvändare oftast har många vänner med androidlurar..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Självklart de kan göra det men svenska operatörer har varit rätt schyssta när det gäller att stödja funktioner i iOS än så länge. Till skillnad från USA där t ex AT&T som jag förstod det tog extra betalt för tjänsten wifi-hotspot som kom i iOS 4.3.

Enligt denna artikel så verkar de stora operatörerna gå med på iMessage: http://macworld.idg.se/2.1038/1.409515/gratis-sms-inte-favori...

Även Tre:

Tycker ändå att SMS borde ingå i det du betalar för vanlig datatrafik. Känns ju löjligt att det fortfarande skall kosta så mycket för att skicka ett fjuttigt textmeddelande när jag kan skicka/ladda ner så gott som hur mycket jag vill för en fast avgift. Och det verkar ju även operatörerna själva inse:

Håller med, borde absolut ingå i vanlig datatrafik då det knappt tar upp någon bandbredd att skicka ett std sms t.ex på 160 bokstäver eller mindre (160bytes liksom), vilket känns lite väl att dom skall ta ca 1kr för att skicka..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini