Problem med damm i datorn - har 1 chassifläkt att tillgå

Permalänk

Problem med damm i datorn - har 1 chassifläkt att tillgå

Hej,

Har en del problem med damm i datorn, och har tillgång till 1 chassifläkt - Scythe 120mm Slip Stream Fan, 800rpm. Min fråga är vart jag ska placera denna fläkt, samt åt vilket håll den ska blåsa för att jag ska få så mycket effekt som möjligt med endast denna fläkt? Chassit är ett Cooler Master Elite 331.

När fläkten väl ska installeras, är det bara att montera fast och köra in den lilla kabeln i moderkortet?

Tacksam för all hjälp!

Mvh,
Daniel

Permalänk
Medlem

Hej, enligt min erfarenhet ska du alltid försöka ha "Positive pressure" inuti din låda vilket resulterar i att luften vill ut istället för in, det gör du med fläktar som blåser in i chassit, komponera med fläktar tills att du har positive pressure i lådan, där allt dam kommer in/ troligen är igenom pci-e slotsen därbak/andra små hål och om du har positive pressure i lådan kommer luften vilja åka ut där istället för att vilja suga in damm där. Hoppas det hjälper.
Edit: Ja, sätt bara i den 3 pinniga kontakten i moderkortet/ i adapter från molex 4 pin till 3 pins fläkt kontakt.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk

Lyckades montera in fläkten till slut. Visade sig att det bara fanns ett ställe att sätta den på, så nu är det 1 fläkt som blåser in luft längst ner på framsidan, och 1 fläkt som blåser ut luft längst upp på baksidan (som redan var monterad när jag fixade datorn).

När jag startar datorn så fungerar dock inte fläkten. Jag kopplade in den i en kontakt som enligt moderkortet hette PWR_FAN. Är detta fel, och vart ska den kopplas in i så fall? Eller måste jag starta fläkten via datorn på något sätt?

EDIT. Det fixade sig, jag provade att koppla ur den ur moderkortet och satte den direkt på nätaggregatet med 4-pins-kontakten, och nu fungerar det.