Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Behöver hjälp från kunnig kring 5850CF!

Permalänk

Behöver hjälp från kunnig kring 5850CF!

Hej!
Har lurkat länge här på Sweclockers och aldrig riktigt haft anledning att registrera mig, men nu så!

Problem nr 1, hjälp mig!
Jag har som sagt precis börjat köra två stycken 5850 i cf, och upplever en del problem med detta.
Dels blir korten väldigt varma, och jag håller på att experimentera med luftflödet i lådan, men jag är inget proffs.
Har för nuvarande enbart 1 intake längst fram längst ner i lådan, och 2 exhaust längst upp bak i lådan.
Testade att lägga till fler fläktar, men detta har inte gett något resultat. Försökte nu göra en rätt clean setup
så jag enklare skulle veta varför det dummade sig. Korten blir drygt 80 grader i load. Jag har ingen fläkt som blåser in från sidan på korten, skulle detta hjälpa?

Eller är det enda alternativet att byta ut stockfläktarna?
Jag skulle så gärna vilja överklocka dem lite med, då kanske detta är nödvändigt?

Problem nr 2, hjälp mig ännu mer!
Min setup verkar så fruktansvärt okompatibel! De spel jag har testat fungerar dåligt, även om det verkar som att det skulle fungera klockrent när
man läser specifikationer. Nu är det i och för sig att jag inte testat så många nya spel, men t.ex. Crysis fungerar helt klart bättre med ett kort (Får massa flimmer i CF.) Kanske kan ni tipsa om några bra spel att testa CF med?
Det verkar även som att CCC verkligen inte tycker om mig. Inställningarna gör verkligen att mina spel flippar ur, och detta innebär att jag knappt kan köra någon AA. Några tips?

Övriga specifikationer lyder; I5-2500K, Xfxpro 750w, Asrock p67 extreme4 gen3,
fractal design arc med tillhörande fläktar, thermalright archon cpufläkt..

Skulle vara EXTREMT tacksam om någon kunde hjälpa mig! Jag börjar förlora hoppet och det känns verkligen jättetråkigt..

Permalänk

Problem 1: 80C är inte speciellt varmt alls för grafikkort, speciellt för en dator med CF. Allt under 100C är lungt med dessa kort.

Problem2: Vad för drivrutin kör du med? Har du testat med senaste ati catalyst? Har du en CF brygga? Också avråder jag att du ändra några inställningar i CCC, det ställer oftast till mer problem.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Problem 1: 80C är inte speciellt varmt alls för grafikkort, speciellt för en dator med CF. Allt under 100C är lungt med dessa kort.

Problem2: Vad för drivrutin kör du med? Har du testat med senaste ati catalyst? Har du en CF brygga? Också avråder jag att du ändra några inställningar i CCC, det ställer oftast till mer problem.

Problem 1: Okej, tror du att jag skulle kunna överklocka dem lite?

Problem 2: Den senaste. Yes, jag har en CF brygga. Ska jag defaulta alla inställningar vad gäller 3d?

Permalänk
Skrivet av Dropkicken:

Problem 1: Okej, tror du att jag skulle kunna överklocka dem lite?

Problem 2: Den senaste. Yes, jag har en CF brygga. Ska jag defaulta alla inställningar vad gäller 3d?

1. Absolut.

2. Den senaste, 11.10 då? Alla inställningar i CCC bör vara default i min mening. Har du ström till båda korten?

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

1. Absolut.

2. Den senaste, 11.10 då? Alla inställningar i CCC bör vara default i min mening. Har du ström till båda korten?

Först och främst, tack så mycket för att du svarar!

1. Har du någon erfarenhet av att klocka dessa/liknande kort i CF?

2. Nej, 11.9, men jag hämtar 11.10 och testar med den då. Ja, det är ström till båda korten, båda fungerar som de ska på den fronten. Har även anslutit "extra" strömmen till cf/sli som fans på mitt moderkort (stod i manualen att man skulle göra så.)

Permalänk
Skrivet av Dropkicken:

Först och främst, tack så mycket för att du svarar!

1. Har du någon erfarenhet av att klocka dessa/liknande kort i CF?

2. Nej, 11.9, men jag hämtar 11.10 och testar med den då. Ja, det är ström till båda korten, båda fungerar som de ska på den fronten. Har även anslutit "extra" strömmen till cf/sli som fans på mitt moderkort (stod i manualen att man skulle göra så.)

1. Jag har överklockat två 5770 och två 6870, om du gör det i CCC så är det varken svårt eller något annorlunda från när jag överklockade mina. Det är bara att dra upp frekvensen på core och minne under overdrive och leta efter en stabil frekvens (sweetspot). Ofta har många gjort det redan så stabila frekvenser går ofta lätt att hitta i överklockningsguider, kom dock ihåg att stabil frekvens ofta skiljer sig mellan tillverkare.

2. 11.9 had jag problem med flimmer i Shogun 2 total war, och några andra spel så jag gissar att det är där problemet ligger. Ladda ner ati catalyst 11.10 preview 2 eller 3 då dessa verkar fungera bra. Extra ström till CF/SLI känner jag inte till, men säger manualen att du ska göra det så kan du nog lita på den. Se bara till att dina grafikkort sitter i de två översta PCI-E slottarna på moderkortet.