BF3: Tekniska problem och lösningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssa87:

Om du menar den senaste patchen från origin så är vi två. Allt flöt på perfekt för mig innan patchen. Direkt efter den så tar det sjukt lång tid att komma in. När man väl kommer in så har man kanske 50-60fps. Efter någon minut droppar man till otroliga 1-2fps och det är bara att köra alt+F4.

Har provat att ominstallera origin, bf3, punkbuster, tagit bort vissa filer ur bf3 mappen och ominstallera igen. Har sökt på alla olika forum på nätet. Kollat på battlelog där flera lider med samma fel. Har försökt att hänga med dom senaste testen för att få spelet spelbart men tappat intresse då man inte verkar lösa det. Har även försökt maila dice, ea och origin olika support avdelningar utan att få något vettigt svar.

Ni som känner igen sig kan alltid ansluta med mig och tillsammans så kanske vi hittar vi en lösning.
Det verkar inte bero på grafikkort, cpu eller minne. Allt verkar ske random. Mycket lutar åt att den senaste patchen fuckade till för många dock så har jag inte kommit på vilket program origin krockar med. Med tanke på att det drabbar bara vissa.

Jag har nu löst det!.. för min del iallafall.

Efter ett par timmars sökande och pillande löste jag till sist problemet.

Detta gjorde jag för att få bort FPS-drops/erros/freezes:

1. Avinstallerade grafikdrivrutiner, starta om datorn.
2. Installerade ett snäpp äldre drivrutiner (i mitt fall GeForce 296.10 Driver WHQL)
3. Ominstallerade Origin & BF3 på nytt.
5. Öppnade Portar (https://help.ea.com/article/online-ports-for-battlefield-3)
6. Uppdaterade BIOS till det allra senaste
7. Inaktivera Windows Aero Peek
8. Violah, problem solved!..

Fungerar klockrent för mig, lirat i 1 timme utan problem. Tidigare kunde jag knappt lira 1 minut.
Hoppas detta är en lösning till er som har liknande problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liq:

Jag har nu löst det!.. för min del iallafall.

Efter ett par timmars sökande och pillande löste jag till sist problemet.

Detta gjorde jag för att få bort FPS-drops/erros/freezes:

1. Avinstallerade grafikdrivrutiner, starta om datorn.
2. Installerade ett snäpp äldre drivrutiner (i mitt fall GeForce 296.10 Driver WHQL)
3. Ominstallerade Origin & BF3 på nytt.
5. Öppnade Portar (https://help.ea.com/article/online-ports-for-battlefield-3)
6. Uppdaterade BIOS till det allra senaste
7. Inaktivera Windows Aero Peek
8. Violah, problem solved!..

Fungerar klockrent för mig, lirat i 1 timme utan problem. Tidigare kunde jag knappt lira 1 minut.
Hoppas detta är en lösning till er som har liknande problem.

Kul för dig att det funkar!
ska ta tag i det i helgen och hoppas att det flyter lika bra för mig. Kör visserligen amd men man får hålla tummarna.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Beskrivning av problem: Kan inte starta BF3. Får upp felruta "Invalid license. Reason code=missing DLL(kinesiska tecken) Error: 0x000000c1"

Speciell hårdvara:
AMD FX-6200 Bulldozer, ger mig fan på att detta är felet. överklockad 0,2ghz(4,0 gHz)

Mjukvara: Senaste drivisar installerade. Flashat bios till senaste. Windows 7

Försökt utan framgång: Ominstallerat BF3 och origin. Reparerat otaliga gånger. Följt guiden där man tar bort någon licensfil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssa87:

Kul för dig att det funkar!
ska ta tag i det i helgen och hoppas att det flyter lika bra för mig. Kör visserligen amd men man får hålla tummarna.

Nej du. Ack så fel jag hade!...

Nu när jag tänkte lira lite här på kvällskvisten så händer det igen. Loggar in och får FPS-drops.. efter några minuters spelande så stängs spelet av och får samma DirectX error igen!

Igår fungerade det klockrent. Denna bugg är något oerhört märklig.

Bara att lägga BF3 på hyllan tills problemet blir löst. Tråkigt men man har inte så mycket val. Helt ospelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liq:

Nej du. Ack så fel jag hade!...

Nu när jag tänkte lira lite här på kvällskvisten så händer det igen. Loggar in och får FPS-drops.. efter några minuters spelande så stängs spelet av och får samma DirectX error igen!

Igår fungerade det klockrent. Denna bugg är något oerhört märklig.

Bara att lägga BF3 på hyllan tills problemet blir löst. Tråkigt men man har inte så mycket val. Helt ospelbart.

upptäckte igår att det hade kommit nya uppdateringar. Grymt tänkte jag och installerade och startade om. Nähä...samma problem igen. Installerade Chrome bara för att firefox började strula och stänga av sig själv. Provade ikväll och nu så hänger sig spelet precis när man har kommit in. Vete fan vad man ska ta sig till. Var nära på att köpa expansion men tur att jag inte gjorde det. Det hade kunnat sluta illa för många saker i min närhet.

Jag har gett upp totalt. Känner mig överkörd. Varför ska det alltid bli ett problem när man tycker att allt fungerar perfekt. Ny uppdatering och PANG så är man tillbaka på beta stadie igen.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Både min gamle och nu min nya rigg (och även för en kompis) så flimmrar vissa texturer när man snipar med 8x/12x sikte, speciellt när det är riktigt långa avstånd - mest märkbart på Op Firestorm och Kharg
http://www.youtube.com/watch?v=-pkdUz8o5Q8

Men jag verkar långt ifrån ensam om "problemet" om det nu är ett problem? Kan va de man inom fotovärlden kallar "moire" kanske?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Beskrivning av mitt problem: När jag går in på en Battlefield server får jag vänta ett bra tag (2-3 min) på loading level fönstret sedan får jag upp ett fel medelande i nedre höger hörn som säger ''Grafikdrivrutinerna Slutat svara och har återställts. Grafikdrivrutinen Nvidia Kenel Mode driver 301.42 slutat fungera och har återställts''
Hela windows blir då fryst och blir tvungen att andvända alt-ctrl-del för att avsluta Battlefield.

Hårdvara: Geforce gtx-570, Sandybridge i7 2600 och 8 gig ram och ett ett ocz 700 watt nätaggregat.

Mitt Battlefield funkade felfritt till i maj i år.

De åtgärder jag provat är att ladda ner nya drivrutiner och att avinstalerat Battlefield manuellt och installerat det igen

När jag googlar på problemet får jag fram att mitt grafikkort antagligen är trasigt och måste bytas men jag kan spela alla andra spel än Battlefield utan problem så som WoW och HoN.

Hoppas ni har en lösning på mitt problem.

//Alvalander

Permalänk

Beskrivning av problem: Varje gång jag trycker på capslock (använder den för medkit/ammokit) så börjar det snurra runt

Speciell hårdvara: gt540m intel i3-2310m @2.1ghz 64bit

Mjukvara: windows 7 senaste drivrutinerna

Lösning: Ingen

Permalänk
Medlem

Mitt funkar nu!

Problem: Bf krachar o efter 10-15min (ibland kortare i bland längre)

Lösning: Problem 1:
The game ALWAYS crash after 2-5 minutes/pc reboot itself after 2-5 minutes.

Solution:
-Reboot your computer, open the bios (by spamming del on your keyboard)
-Get to the motherboard configuration-north bridge configuration
-Disable HD audio. if it's enabled, you simply press + till it says is disabled.

IMPORTANT:
by doing this, your PC audio will be completely disabled unless you have an audio card or an USB headset or something similiar (usb).
To re-enable audio, simply get back to the settings and enable HD audio again.

Problem 2:
The game crash randomly after about 15/20 minutes.

Solution:
-Press start (or the windows logo)
-Type in the searchbar "cmd" without the "
-Press enter
-a command windows should open up. write "bcdedit /set increaseUserVa 3072" without the "
-Press enter

Case 1: operation concluded succesfully (or a similiar message)
-reboot PC

Case 2: you are not allowed to do that (or a similiar message)
-Press start again
-Click "all programs"
-Click "accessories"
-RIGHT click "command prompt" and click "Run As Admin"
-Type in the command windows "bcdedit /set increaseUserVa 3072" as always without the "
-Reboot

This will fix the problem, wich is caused by memory leak

Fler lösningar http://forums.electronicarts.co.uk/battlefield-3/1456560-ulti...

Permalänk
Medlem

Kuuuuuul! Den vill inte ladda ner uppdateringen av någon jävla anledning. Det här påminer en varför man hatade BF3 och EA games. Någon som sitter på en lösning?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Skrivet av lolflakes:

Kuuuuuul! Den vill inte ladda ner uppdateringen av någon jävla anledning. Det här påminer en varför man hatade BF3 och EA games. Någon som sitter på en lösning?

Testa att reparera installationen

Permalänk
Medlem

Tjosan. erm har ett litet problem. kommer inte äns in på origin :S någon som vet problemet är? tänkte skulle uppdatera till armored kill, men de tog stopp rätt fort :/

äsch fick ändra lösenord hmmm

Visa signatur

Chassi:Taurus CPU:Intel Core i9 9900K MB:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING SSD:Samsung 1tb HDD:3TB + Extern:5.5TB RAM:Corsair VENGEANCE LPX 2666MHz 32gb GPU:ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC PSU:BeQuiet Kraft 700 Ljud:logitech Z-5500/Corsair VOID Wireless RGB Vit Skärm:Acer Predator x34"

Permalänk
Medlem

Laggar spelare och texturer som är långt borta för alla?
Om jag ska spela som sniper och kollar långt bort så ser allt helt sjukt ut ju hehe.
Spelare som snurrar runt i sinnessjuk hastighet, som hackar fram och texturer som flimmrar.
Kör allt i Ultra, motion blur på 0 och network smoothing på typ 10-15 %

Märkte att när jag ändrade network smoothing från 100% till 0% så började spelarna att lagga när de dog.
Känns inte som att det har med "buggarna" på långa avstånd att göra dock.

Permalänk
Medlem

mitt problem är att jag inte kommer in på någon server,blir disconectad,om det är uPnP.snälla säg då hur man gör

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk

Beskrivning av problemet: Har köpt ny dator, köpte BF3 och Premium, jag installerade BF3 från skivan men när jag kommer till 99% så står det "Fel vid läsning av skivan, testa att rengöra skiva och se om det fungerar. Annars testa ladda ner spelet." Jag gjorde rent den och tog i och ur den flera gånger men det fungerade inte, så jag laddade ner spelet till slut och då blev det installerat.
Nu när jag har installerat Premium också så ska jag ju självklart försöka gå in på en server men när jag väljer en server eller Kampanjläget inne på Battlelog så står det bara "Joining server" hur länge som helst och jag kommer aldrig in på en server.

Hårdvara: Intel i5, 12Gb ram, 2 st SSD OCZ Agility 3(senaste firmware), Asus Geforce 660 Ti.

Router: Dlink DIR-635

Har testat att avinstallera både BF3 samt Origin 2 gånger och det är fortfarande samma fel, jag har öppnat portarna enligt denna: http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Dlink/...

Har reparerat installationen.
Tagit bort UPnP också..

Jag har testat joina via Firefox och Chrome.. Likadant i båda.

Obs, första gången jag hade installerat spelet så kom jag in på Kampanjläget en gång men sedan gick det inte mer.
Har nu suttit hela helgen utan framgång så är väldigt tacksam för hjälp!!
Är säkert något enkelt skitfel..

EDIT: Fick det att funka nu genom att avinstallera ett program som följde med på skivan där drivrutinerna till moderkortet finns, Virtu MVP hette programmet.

Permalänk
Medlem

Sedan AK patchen kan jag inte längre spela BF3. Har över 200h problemfritt spelande innan dess.

I battlelog har jag bra ping och ingame inga framedrops men... jag tappar kontakten var 5-10 sekund. Vilket resulterar i att alla andra står och springer på stället i 1-2 sek. När jag återfår kontakt så kastas jag tillbaka till där jag var när jag förlorade kontakten. Och har då oftast blivit dödad när jag inte har kontakt.

Någon annan som upplever detta problem?

Visa signatur

Intel i5 750 - Schyte Mugen 2 rev B, Gigabyte P55A-UD3 - Corsair XMS 4x2 GB 1600Mhz - Fractal design Newton R2 650w - Silverstone fortress F02 - ASUS GeForce GTX 580 1536MB - Samsung 256GB 830-Series + 6 TB lagring - Dell U2311H

MacBook pro retina 13" - i7 - 16GB RAM - 512 GB SSD

Permalänk

Beskrivning av problem: Jag och min bror har kunnat spela ihop hur bra som helst förut, men nu så har vi fått problem. Om en är inne på en server så kan han vanligtvis spela utan problem, men så fort som den andra går in så blir den första disconnected och får ett meddelande i stil med "You lost connection to the server". Sen om den första går in igen så blir den andra utslängd. Hoppas ni förstår vad jag menar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alvalander:

Beskrivning av mitt problem: När jag går in på en Battlefield server får jag vänta ett bra tag (2-3 min) på loading level fönstret sedan får jag upp ett fel medelande i nedre höger hörn som säger ''Grafikdrivrutinerna Slutat svara och har återställts. Grafikdrivrutinen Nvidia Kenel Mode driver 301.42 slutat fungera och har återställts''
Hela windows blir då fryst och blir tvungen att andvända alt-ctrl-del för att avsluta Battlefield.

Hårdvara: Geforce gtx-570, Sandybridge i7 2600 och 8 gig ram och ett ett ocz 700 watt nätaggregat.

Mitt Battlefield funkade felfritt till i maj i år.

De åtgärder jag provat är att ladda ner nya drivrutiner och att avinstalerat Battlefield manuellt och installerat det igen

När jag googlar på problemet får jag fram att mitt grafikkort antagligen är trasigt och måste bytas men jag kan spela alla andra spel än Battlefield utan problem så som WoW och HoN.

Hoppas ni har en lösning på mitt problem.

//Alvalander

Hittade du en lösning på ditt problem? Jag har exakt samma problem på de större banorna dock inte på seine crossing och metro fungerar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Så fort skitspelet ska byta bana så får jag "disconnected from EA ONLINE"

Fungerat fram tills imorses utan problem.
men nuuuu, ja visst då ska det börja bråka.
En av dom största anledningarna till att man slutade spela.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Alvalander:

Beskrivning av mitt problem: När jag går in på en Battlefield server får jag vänta ett bra tag (2-3 min) på loading level fönstret sedan får jag upp ett fel medelande i nedre höger hörn som säger ''Grafikdrivrutinerna Slutat svara och har återställts. Grafikdrivrutinen Nvidia Kenel Mode driver 301.42 slutat fungera och har återställts''
Hela windows blir då fryst och blir tvungen att andvända alt-ctrl-del för att avsluta Battlefield.

Hårdvara: Geforce gtx-570, Sandybridge i7 2600 och 8 gig ram och ett ett ocz 700 watt nätaggregat.

Mitt Battlefield funkade felfritt till i maj i år.

De åtgärder jag provat är att ladda ner nya drivrutiner och att avinstalerat Battlefield manuellt och installerat det igen

När jag googlar på problemet får jag fram att mitt grafikkort antagligen är trasigt och måste bytas men jag kan spela alla andra spel än Battlefield utan problem så som WoW och HoN.

Hoppas ni har en lösning på mitt problem.

//Alvalander

Det där felet har jag alltid fått ifall jag har klockat grafikkortet för mycket. Har du klockat grafikkortet något så skulle en ev. lösning vara att ställa ner klocken något. Annars kanske det har kommit lite damm i fläkten eller liknande som gör att det blir varmare än tidigare och ger motsvarande effekt som om det hade varit överklockat för mycket.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Problem: Battlefield 3 hänger sig efter typ 5-30min och man måste gå in via aktiitetshanteraren för att stänga spelet. Och då står det "Battlefield 3 har sluatat fungera" Har läst liknande problem här i tråden..

Hårdvara: i5 3570k, EVGA 680, 16gb ram, 650w

Det jag testat: Har underkockat kortet..höjt volten.. Uppdaterat PB och även installerat om PB helt..uppdaterat till senaste drivrutiner(gamla och nya)och inget har fungerat

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Problem: Battlefield 3 hänger sig efter typ 5-30min och man måste gå in via aktiitetshanteraren för att stänga spelet. Och då står det "Battlefield 3 har sluatat fungera" Har läst liknande problem här i tråden..

Hårdvara: i5 3570k, EVGA 680, 16gb ram, 650w

Det jag testat: Har underkockat kortet..höjt volten.. Uppdaterat PB och även installerat om PB helt..uppdaterat till senaste drivrutiner(gamla och nya)och inget har fungerat

samma fel här med nu.
allt från 5 min till 30 min.
förbannat störande.
Fungerade felfritt för ett par dagar sen, men nu börjar det bråka konstant.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Det här är ju helt sjukt vad BF3 ska bråka...
Testat ett antal solutions nu, senaste var

Citat:

Case 2: you are not allowed to do that (or a similiar message)
-Press start again
-Click "all programs"
-Click "accessories"
-RIGHT click "command prompt" and click "Run As Admin"
-Type in the command windows "bcdedit /set increaseUserVa 3072" as always without the "
-Reboot

Lyckades lira en map, sedan dör BF3 och hela skärmen blir helt illröd och jag blev tvungen att reboota plåtlådan. Den var helt klart ny.

Funderar på att testa stänga av ljudet från BIOS, men hur kul är BF3 utan ljud... Några andra förslag?

Ska extra kolla om allt är up-to-date också.

EDIT: Testade inaktivera allt som hade med ljud och göra och fick det här felmeddelandet.

Vad hade du gjort?

Visa signatur

CPU: i7-3820 3.60Ghz Moderkort: MSI X79A-GD45 GPU:GeForce GTX 670

Permalänk

Beskrivning av problem: Game disconnected no reply from the server. Får det varje gång jag försöker gå in på en server

Speciell hårdvara: Se signatur.

Mjukvara: Windows 7 uppdaterat

Försökt utan framgång: Testade att uppdatera punkbuster, övrigt så är min dator alltid uppdaterad med senaste drivrutiner.

Lösning: Ingen än.

Visa signatur

ROG Strixt Z390-H | Intel I9-9900k | MSI RTX 2080ti | Corsair RM850W | Kingston HyperX DDR4 3200MHz 32GB | ASUS PG349Q | Corsair MP500 M.2 SSD | Kingston HyperX SSD | Samsung SSD 850 PRO |

Permalänk
Medlem

Detta är skumt tycker jag,har läst hela denna sida och det alla har gemensamt är just nvidia,dom som ska ha dom bästa drivarna?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av kylan:

Det här är ju helt sjukt vad BF3 ska bråka...
Testat ett antal solutions nu, senaste var
Lyckades lira en map, sedan dör BF3 och hela skärmen blir helt illröd och jag blev tvungen att reboota plåtlådan. Den var helt klart ny.

Funderar på att testa stänga av ljudet från BIOS, men hur kul är BF3 utan ljud... Några andra förslag?

Ska extra kolla om allt är up-to-date också.

EDIT: Testade inaktivera allt som hade med ljud och göra och fick det här felmeddelandet.
http://imageshack.us/a/img690/943/errorjgs.png

Vad hade du gjort?

Fick problem med DirectX før någon dag sen, den klagade på bla att jag ska se att minimum 1024mb vram installerat. Løsningen efter ett x antal timmar och sværande var att sænka från high till medium. Då fungerade det klockrent.

Men ændå med dessa specs och man måste køra medium? har kunnat kør high føre updaten

MSI TFII Gtx 560 ti
Intel intel q6600
4 Gb ram.
450W cm agg.

I 1600x1200....

Permalänk

Beskrivning av problem: Har gröna "fält" lite överallt på banan. Riktigt irriternade. Specs ser ni i signaturen.
Har W7, nyaste grafikdrivrutiner. Har testat byta upplösning/inställningar.

Någon som har haft ett liknande problem eller vet hur man fixxar detta?

Mvh/Willehawk

Bild:

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Beskrivning av mitt problem: An error was reported from EA Online

Fick detta efter att supporten hjälpte mig att få kontrollen av mitt konto efter ett
hackat besök.(någon ryss enligt supporten)

Och glad i hågen loggar man in igen med ändrat lösen och mail
fint det fungerar, skall joina en server då får man "An error was reported from EA Online"
och detta på varje server jag försöker joina.

Ringer supporten igen och efter ett jäkla springande från supportens sida
så får jag svaret "detta är ett känt problem och det finns ingen lösning på denna bugg"

Va fan, här har man lagt ut ca: 1000:-
och så kan man fasen inte använda produkten.
För att spä salt på såret så säger även han "du får ha tålamod studion vet om felet"

Enligt honom så är det ca: 1 av 150 som råkar på detta.
Trevligt att man är en i statistiken nu.

En som är bra grinig nu

//lexus

Permalänk
Medlem

Är ju bara fan inte sant, blev av med kontot igen.
Blir att ringa supporten igen.

Snyggt jobbat av EA/Dice

//lexus

Permalänk
Medlem

Började bli kickad med följande anledning:

Game disconnected: you were kicked by PunkBuster. Stated reason: PunkBuster kicked player 'xxxx' (for 2 minutes) ... MD5Tool Mismatch: Update\Patch\Data\cas_50.cas (len=2048)

Har inte rört med någon fil eller kört något färgmod eller allt vad det finns. Har kollat runt lite och det verkar vara rätt många som börjat få detta. Vad jag förstått så är MD5Tool något tillägg till PunkBuster som vissa servrar valt att köra med. Kan det vara så att PB fått fel checksummor av Dice eller något i den svängen?

Någon med värdefull input som kan ge förslag på vad som orsakat detta?

Ska försöka med en repair imorgon men känner inte speciellt mycket för att rensa allt och ladda om uppåt 20 GB för en tredje gång under två veckor. :/

Läser i följande tråd och det verkar vara rätt många drabbade:
http://battlelog.battlefield.com/bf3/en/forum/threadview/2832...