Digital eller Analogt? Ljudkort eller förstärkare?

Permalänk
Medlem

Digital eller Analogt? Ljudkort eller förstärkare?

Jag funderar lite på om jag ska köra analogt eller digitalt mellan dator och förstärkaren! Ska jag koppla analogt och låta ljudkortet avkoda ljudet, eller ska jag köra digitalt och överlämna den biten till förstärkaren?

Förstärkaren är en Yamaha RX-V367 http://se.yamaha.com/sv/products/audio-visual/av-receivers-amps/rx-v367__g/

Ljudkortet är ett Asus Xonar DX http://www.asus.se/Multimedia/Audio_Cards/Xonar_DX/

Vilken DAC är bäst? Eftersom jag ska lira en del BF3 så kanske jag vill ha lite EAX och sånt. Behöver jag verkligen ljudkortets EAX, eller kommer Yamaha förstärkarens decoder fixa nån form av surround ljud ändå? Förövrigt kommer jag mest att titta på film eller lyssna på Spotify, och där kan jag lika gärna köra digitalt. Det är mest spelbiten jag är lite fudersam över!

Eftersom jag inte har förstärkaren hemma ännu och kan testa själv, så är jag bara lite nyfiken på hur ni skulle gjort.

Visa signatur

[ Intel Core i7 4790K @ 4.6GHz ] [ Asus Z97-A ] [ 2 x MSI GTX680 SLI ] [ Kingston 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP Beast ] [ 1 x Samsung 840 EVO 250GB / 1 x Samsung 830 256 GB ] [ Seagate 2TB / Seagate 3TB / 5 x WD RED 3TB ] [ Corsair H100 ] [ Cooler Master HAF X ] [ Corsair AX 850W ] [ 1 x Asus VG278H + 2 x Asus VE278Q ]

Permalänk
Medlem

Efter mina egna erfarenheter så brukar det nästan alltid bli bäst att använda sig av digital ljudöverföring om möjligheten finns. Vilket den verkar göra med toslink från ljudkortet till förstärkaren i ditt fall.

Bäst är väl ifall du testar själv med både digitalt och analogt så hör du själv vilket som låter bäst med dina högtalare och öron.

Permalänk
Medlem

För surround så måste du ju koppla analogt och vetefan hur du får ut analogt 5.1 till förstärkaren...
Går ju att köra digitalt men har för mig att det inte stödjer något speciellt format som krävs för riktigt surround i spel.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Du bör köra med förstärkarens ljudkort, om jag inte är ute och cyklar skickar moderkortet EAX automatiskt men just bf3 har stöd för Dolby Digital så det borde gå utmärkt med effekterna.

Visa signatur

Core i5, gtx660