AMD Radeon 7900 "Tahiti" andra veckan i januari 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av tivook:

Klippt och klistrat från artikeln Rykte: Radeon HD 7000 endast krympning till 28 nanometer:

"Den nya arkitekturen GCN ser därmed ut att endast reserveras för toppmodellerna och kommer inte att hitta till lägre prisklasser inom den närmaste tiden."

Somsagt, läs hela artikeln i fortsättningen, även dom sista två raderna.

jag har läst, men du verkade inte läsa mitt inlägg? jag anser inte att 68xx/78xx är några toppmodeller, och jag tror inte jag är ensam om den uppfattningen. då blir det ju dubbla budskap, och eftersom båda artiklarna är rykten och saknar uppgifter från amd själva är jag inte övertygad än

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Blev grymt sugen på detta nya kort......Tahiti XD HD 7970 28 nm GCN.

Har ett GTX 570 Idag och 6970 verkar prestera bra när man sett och får hoppas att 7970 går förbi GTX 580 i prestanda för ett bättre pris.....men de får tiden utvisa.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

tror inte det spelar så stor roll när Nvidia kommer ut med sin generation grafik kort så länge det är före ivy bridge kommer ut så kommer det vara fint, nog för att AMD kommer få bättre siffor om dom är ute först

Permalänk

Gött, har ju hoppat över en gen.....abstinens

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Blir förhoppningsvis 7970 CF elr 7990 om de inte tänker skjuta upp priset med en raket vid lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt
Kul med lite nya prylar.
Hoppas dom inte dribblar för mycket med nummer serierna denna gång.
Även om dom krymper tex HD6870, så borde den få heta HD7870 även om den inte är bättre än HD6870.
Som förra gången då 5850 nästan var bättre än 6870

dom kommer ju inte "bara" krympa 6870, det blir helt nya kretsar i mellansegmentet också!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

Lagom surt att man nyss köpte sig 2 6970or då ;(((((

men bra att det kommer iallafall

Haha du med! ......

Permalänk
Medlem

28nm jo ja tackar ja
Gällande budget segmentet som jag vill kalla det (även mid range), så verkar det galet att döpa om ytterliggare än gång. HD6700-serien är ju omdöpta HD5700 serien. Vilket inte gäller för laptop modellerna av 6700m-serien. Så redan nu har nästan de mobila varianterna sprungit om den förlegade hd6700-serien. Ska slutligen HD7700-serien vara omdöpta HD5700, kan man ju snacka om att utvecklingen står still. Lite samma sätt som intel har gjort med sina mid-range processorer. Dvs "tagit kontroll" över möjligheten till överklockning på sina dyrare modeller, medan utvecklingen står still på i3 fronten. Visst, i3erna presterar bra för att vara oklockade. Men kan aldrig konkurrera med i5erna pga uteblivna överklocknings möjligheter. Man centrerar utvecklingen enbart till de produkter där vinstmarginalen är som störst och öka glappet ytterliggare. "Bang for the buck" produkter försvinner helt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

har läst, och inte bara tittat på bilden. det står i den artikeln står att budgetmodeller bara blir en ommärkning, och mellanklass bara en krympning. i den här artikeln står det att 78xx får den nya arkitekturen. vilka kort räknas som mellanklass? är det bara jag som tycker att 68xx/78xx är mellanklass?

Här på sweclockers tycker nog många det. Men mer realistiskt så är uppdelningen:

69xx Entusiast
68xx Prestanda
67xx Mainstream gaming
66xx Value

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det lär inte ske. ~35+% någonstans har jag för mig är vanligt.

Dubblering är normen. 6000 serien avviker då 32nm aldrig kom till grafikkorten. Men 5870 var som 4870X2, och 4870 var snabbare än 3870X2. 2900-serien krånglade, men annars är det samma med X1800/X1900, X800 och 9800 serierna. Samma sak på nVidia. GTX 480 var dubbelt så snabbt som GTX 280, GTX 280 dubbelt så snabbt som 8800 GTX, och så fortsätter det genom 7800, 6800, 5800-serierna.

EDIT: Med tanke på att man hoppade över en nod så är det möjligt att 7000 serien blir det största hoppet hittills i prestanda. Alternativt så delas det upp i två steg då 7000-serien är pilot för GCN, och att etapp två av 28nms potential syns i 8000-serien.

Permalänk
Medlem

AMD ligger ju väldigt många år efter Nvidia här.
NVidia hade ju sin 7900 serie för rätt många år sedan nu...

Ärligt talat, trevligt med lite nytt på grafikkortsfronten och tidigare än jag hade trott iallafall.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

AMD ligger ju väldigt många år efter Nvidia här.
NVidia hade ju sin 7900 serie för rätt många år sedan nu...

Ärligt talat, trevligt med lite nytt på grafikkortsfronten och tidigare än jag hade trott iallafall.

Tvärtom, AMD var först till 7000, 8000 och 9000 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

AMD ligger ju väldigt många år efter Nvidia här.
NVidia hade ju sin 7900 serie för rätt många år sedan nu...

Ärligt talat, trevligt med lite nytt på grafikkortsfronten och tidigare än jag hade trott iallafall.

Jag har ju redan haft 7900 i sli! Varför ska jag ha det igen

Permalänk
Skrivet av infocus:

äntligen för mitt 5770 sjunger på sista versen i vissa spel.

En vild gissning BF3 ?

Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt
Kul med lite nya prylar.
Hoppas dom inte dribblar för mycket med nummer serierna denna gång.
Även om dom krymper tex HD6870, så borde den få heta HD7870 även om den inte är bättre än HD6870.
Som förra gången då 5850 nästan var bättre än 6870

Jo men var det inte 6950 som skulle vara 5870 ersättare ?

Fm så blir det bara en uppdatering av strukturen typ 460/480 vs 560ti/580.
Plus krympning som borde innebära högre hastighet. Krympning + updatering så borde 7950 kunna lägga sig lite högre än 6970. Real Nice mao.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Trevligt, hoppas det betyder grafikkort med ny design också och inte bara 28 nm.

menar du arkitekturmässig eller nytt utseende på korten?

Skrivet av Raymond:

hoppas bara att prestandaklivet är tillräckligt jämfört med t.ex. 6970...
Ska dock vänta och se vad nvidia kokar ihop..

Skrivet av IceDread:

Det lär inte ske. ~35+% någonstans har jag för mig är vanligt.

kikar man på senaste gången vi hade en krympning (exempel 4870-5870)
så lyckades amd trycka in dubbel prestanda med endast 30 watts extra energiförbrukning .
så jag gissar på att det smäller ordentligt om gcn är något att ha.

Skrivet av Starric:

har läst, och inte bara tittat på bilden. det står i den artikeln står att budgetmodeller bara blir en ommärkning, och mellanklass bara en krympning. i den här artikeln står det att 78xx får den nya arkitekturen. vilka kort räknas som mellanklass? är det bara jag som tycker att 68xx/78xx är mellanklass?

står att Turks/Caicos 6400/6600&6500 blir rebrandade , medans mellanklass ( antagligen 6800 ) får en krympning , men det står inget om namnändring.

därför kanske 6800 korten finns kvar medan amd fortfarande släpper 7800 och 7900 serier med gcn.

om jag tolkat sweclockers rätt dvs.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

79xx okey
78xx går att använda
77xx funkar
76xx skräp

GT250 Hjärtatack!!!! Holy shit über Awsome!!!!!
GT 240 HOLY SHIT!!!11!! vad Awsome!!!
GT 220 Ännu mer AWSOME!!!111!!
GT 210 AWSOME!!!!!

(Notera nu att jag inte är seriös och vill inte ha någon diskussion om hur fel jag har då detta ABSOLUT inte är menat att vara seriöst ÖHT)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Ser fram emot recension o hoppas det inte blir en flopp som "Bulldozer". Men Kepler, är det Nvidias ersättare/uppföljare till GeForce?

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Beställde en ny dator på inet i helgen så jag blev inte jätte glad över detta. Datorn gick på 13000kr och det är väldigt mycket för mig fast det är så klart trevligt att grafikkorten utvecklas.

Permalänk
Medlem

Vad ska man med ny generation grafikkort till när numera är 9 av 10 pc spel konsolifierade och klarar sig fint på förra generationens prestandakort?

Permalänk
Medlem

Vill egentligen inte köra AMD..men vill byta mitt grafikkort... tar gärna ett releasedatum från nvidia inom några dagar. Tack!

Skrivet av ArtMan:

Vad ska man med ny generation grafikkort till när numera är 9 av 10 pc spel konsolifierade och klarar sig fint på förra generationens prestandakort?

Vilken bra idé! Vi stannar utvecklingen eftersom du inte ser ett behov!

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Luxor ABC80;11603650"]En vild gissning BF3 ?

Jo men var det inte 6950 som skulle vara 5870 ersättare ?

Det var ju det jag menade med dribblingar med siffror.
Att x870 x970 osv. blir son förr när man ska jämföra mellan årgångarna.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Ser fram emot recension o hoppas det inte blir en flopp som "Bulldozer". Men Kepler, är det Nvidias ersättare/uppföljare till GeForce?

Kepler är uppföljaren till Nvidias Fermi.

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

Hoppas inte det blir någon papperslansering bara.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eronki:

Ser fram emot recension o hoppas det inte blir en flopp som "Bulldozer". Men Kepler, är det Nvidias ersättare/uppföljare till GeForce?

Det är deras uppföljare till 5xx serien/Fermi, Geforce är en benämning för Nvidias "gaming" inriktade grafikkort.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Skrivet av ArtMan:

Vad ska man med ny generation grafikkort till när numera är 9 av 10 pc spel konsolifierade och klarar sig fint på förra generationens prestandakort?

För att spelen är så taskigt portade, så att man behöver ha en värstingdator för att spela dem i samma "bildkvalite" som konsolerna.

Annars gött att utvecklingen går så fort för grafikkorten, dock är det få programvaror idag som kan utnyttja grafikkort till annat än just grafik vilket är synd.
Förhoppningsvis kommer cuda m.m bli mer populärt, det finns ju ett väldigt stort behov av dessa "gpu as cpu" lösningar idag.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robeliboban:

Jag har ju redan haft 7900 i sli! Varför ska jag ha det igen

För nu blir det Crossfire

Jaha redan i Januari eller vad man ska säga. Kommer verkligen bli intressant med tanke på den "stora" krympningen.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Ska jag vänta på denna eller köpa ett 6950 2gb nu?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Så jäkla skumt att de börjar med topp korten för nya serien. Då finns det ju liksom inget att ytterligare toppa med (förutom de larviga "dubbla minne" o "överklockade" varianterna).

Är det ett sånt jäkla räjs mellan nvidia o AMD att det ständigt är topp modeller som krävs?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Ojoj, festen börjar tidigt 2012 Hoppas Nvidia ökar tempot på Kepler då.

+1 på den! Och snabba på med Ivy Bridge så blir det perfekt.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Skrivet av 1Z3C0LD:

Låter ju awesome, den största frågan jag ställer mig är dock hur det blir med pci-e 3.0 och om dem nya grafikkorten kanske blir strypta på en 2.0 x16. isf suger det ju -_-

Skulle säga att det är ytterst osannolikt att de kommande korten i 7XXX-serien skulle vara ens nära att begränsas av PCI-e 2.0 x16 bandbredd. Dagens värstingkort är ju knappt begränsade av PCI-e 2.0 x8.
Det blir väl som vanligt vid varje standardbyte när det gäller grafikkortsplatser, det dröjer flera år in på den nya standarden innan den gamla standarden ens utnyttjas till fullo. I dagsläget är det ju som sagt knappt att värstingkorten är begränsade av PCI-e 2.0 x8, vilket motsvarar PCI-e 1.0 x16, dvs korten börjar först nu bli begränsade vid bandbredden som föregångaren till PCI-e 2.0 erbjuder. Att korten då helt plötsligt skulle bli vansinnigt mycket mer bandbreddskrävande finner jag osannolikt.

Visa signatur

~Pelle~