Skyrim Mods (Bra mods här)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

I avvaktan på riktiga svar på föregående fråga tänkte jag göra ett kort inpass om en idé jag haft en tid nu, är troligen inte ensam om detta, men när jag får till ny stationär dator tänkte jag laborera litet med att se om det går att få till cross import av objekt från morrowind, dvs modeller, mm.

Vad tror ni om iden?

Skrivet av MsSmith:

För mig försvann alla krascher efter att ha fixat och trixat med Crash Fixes från Meh123. Tog även bort en massa skelett moddar och gör det vanilj, utöver vapen på rygg och geared up. Skulle tro att jag har ett tyngre spel än de flesta här och det är 99% kraschfritt, den sista procenten lämnar jag med texten "Hey its Skyrim"

Vad är det du vill importera? Spelet är ju lastgammalt så alla modeller och liknande kommer ju se gamla ut.

Instämmer i rekommendationen av Crash Fixes - det löste många krascher. Tog även bort vissa mindre nogräknade armor-moddar samt JK's Citites som orsakade många krascher i Windhelm, Soltitude och Whiterun. CTDs förekommer fortfarande, men det är ju som sagt Skyrim vi pratar om

Permalänk
Avstängd

Nu är ny dator snart på väg, har suttit åtskilliga timmar och försökt att uppdatera mina kunskaper om SE, detta skall bli utomordentligt spännande!

Lutar åt att det blir några custombanor med utkast kring moddar jag haft i skallen en tid som uppvärmning.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Skoj, då kan den här tråden kanske få lite liv igen!
Är ypperligt besviken på Beyond Skyrim. Visst var det som fanns riktigt trevligt men så mycket buggar och avsaknad av innehåll gjorde det mer som en beta inför vad som komma skall. Problemet är ju här att det inte kom något. En trailer om (ytterligare) en landmassa släpptes men mig veterligen finns inga release planer eller liknande. Nu har det gått fem månader - så... nä Falskaar och många andra bra quest moddar håller jag betydligt högre.

Permalänk

Vilka är bästa modsen i dagslägen? Tänkte bara köra "vanligt" utan att ändra allt för mycket, tänker typ HD texturer, småsaker här och där

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Ingen liten fråga du ställer där.

Enhanced Landscapes
Skyrim Bigger Trees
Skyrim Flora Overhaul
Tamriel Reloaded
Immersive Roads
Verdant
High Poly Project
Forgotten Retex Project
Skyrim Flora Overhaul
SMIM
Nexus Skyrim Overhaul
Pure Water
Climates of Tamriel
Vivid Weathers
Paradise City for Skyrim
Natural Aspen Recolor
Majestic Mountains (light version)
The Great Forest of Whiterun Hold
Noble Skyrim
Flower Fields
4K Parallax Skyrim by Pfuscher
The People of Skyrim Complete Classic Edition

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Ingen liten fråga du ställer där.

Enhanced Landscapes
Skyrim Bigger Trees
Skyrim Flora Overhaul
Tamriel Reloaded
Immersive Roads
Verdant
High Poly Project
Forgotten Retex Project
Skyrim Flora Overhaul
SMIM
Nexus Skyrim Overhaul
Pure Water
Climates of Tamriel
Vivid Weathers
Paradise City for Skyrim
Natural Aspen Recolor
Majestic Mountains (light version)
The Great Forest of Whiterun Hold
Noble Skyrim
Flower Fields
4K Parallax Skyrim by Pfuscher
The People of Skyrim Complete Classic Edition

Haha kanske inte, men jag fick en väldigt bra svar iallafall! Ska kika igenom dessa snart, tunsen tack du!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Gör så. Nexus Skyrim Overhaul innehåller i sig över 100 olika moddar, helt konfliktfria, som ger mycket trevligt. Säg till sen så kikar vi på innehåll i spelet Själv kör jag med 749 moddar, inkl ovan nämnda, stabilt och snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En fråga om hur Skyrims moddar fungerar:

Om man kör flera ESPer av samma mod, dubbleras effekten?

Exempel: Populated Lands and Roads som fyller upp världen med fler NPCs - upptäckte nu att jag har tre ESPer av denna variant installerad och det klassiska problemet med brist på ESP-platser har förstås dykt upp. Dock trivs jag väldigt väl med hur mycket liv det är i Skyrim så det jag undrar är om spelet har fyllt upp med 3x så mycket liv som det var tänkt, eller om det har varit redundanta moddar?

Permalänk
Avstängd

Måste titta på skriptet för att kunna säga, men i teorin så körs de ju i kronologisk ordning, så är det icke unika objekt kan det inte uteslutas tror jag.
O man kör statiska modeller så hamnar de iaf innuti varandra, samt man kan se load order på effekter beroende på i vilken ordning skripten ligger, (eller mer (skenbart) dynamiska modeller) tex ett gult träd som skiftar färg till grönt var gång, osv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Just det, då är jag med tror jag. Har säkert någon trädmodd som på vissa ställen dubblerar antalet träd... Inte konstigt att Skyrim använder 25GB RAM

Får testa att stänga av Populated moddarna, de är ändå skripfria.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Just det, då är jag med tror jag. Har säkert någon trädmodd som på vissa ställen dubblerar antalet träd... Inte konstigt att Skyrim använder 25GB RAM

Får testa att stänga av Populated moddarna, de är ändå skripfria.

Jag VET inte, det är bara egna reflektioner när jag lagt moddar slarvigt för test och när man bygger eller ändrar banor själv kan man lägga flera modeller i varandra.

Om det finns egentligt slumpmässigt utplacerade NPCer vet jag inte för närvarande, men i teorin borde det bli fler.
Teoretiskt sett tror jag att du kan ha i princip obegränsad upplaga av varje NPC eller annat föremål av det slaget.
Dock tror jag att man då också bör få en högre koncentration identiska dubbletter, men tror de beter sig olika när de går.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Ja, som det är nu så har jag en mod installerad som heter The Second Great War och The Aldmeri Dominion har precis tagit över Riften. Av naturliga anledningar är det nu mycket High Elvs där i området men de är även runt övriga städer och ute i naturen i små samlingar om tre-åtta, jag gissar att det är The People of Skyrim som ger dem deras olika små hus och barracker medan de kringvandrande är Populated Skyrim. Men det är väldigt bra inlevelse med så mycket liv längs vägarna.

Permalänk
Avstängd

Teoretiskt sett så borde en modell som är skriptad så att den rör sig mer eller mindre slumpmässigt över en större yta **tror jag** förr eller senare, troligen nästan omedelbart, dela sig i det antal faktiska modeller den består av, Alternativt förblir den en ensam modell som innehåller alla modeller i exakt samma coordinater, detta är dock mindre vanligt i moderna spel. (åtminstone WoW och liknande delar de sig om man tex ställer massor med spelare på en och samma punkt, osv). I teorin borde man får en mysko "gubbe" som har en massa utstickande delar från andra modeller om den den är stackad men rör sig lika, tror jag. (det blir iaf in game effekten i tex WoW om flera spelare ställer sig på en och samma punkt).

Men jag *vet* som sagt inte...

Skall också prova delar av detdär nu när du sade det.

Edit, träd och liknande tror jag dock kommer att stacka i varandra, terrängskal -vet- jag i princip alltid stackas i varandra, det går även att göra i editorn.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

För att förtydliga så skjuter man ofta modeller i form av polygonskal delvis genom varandra då man konstruerar banor eller ny terräng, etc i editorn. Teoretiskt sett kan du göra en liten sten som är toppen på en stor bit av ett berg tror jag om man vill...

Träd är jag litet osäker på om de kommer att röra sig syncront om de är stackade i varandra.

Men, som regel laddas bara ett nytt skin (tror jag) om man bara tex vill ändra färg och inte aktivt duplicerar själva modellen i editorn då man gör ett tillägg, det gör man normalt bara om man vill möblera om i terrängen, så samma träd, etc skall inte dupliceras inuti i sig själv om det inte är gjort så i editorn vad jag vet.

(För övrigt anser jag att creation club bör förstöras)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Sitter gårdsvakt hos mina föräldrar just nu med min sega laptop, men skall ta och laborera litet kring detta när jag kommer tillbaka hem nästa vecka.

SE har betydligt bättre moddningspotential än old scool så skall bli spännande att se vad som händer.
Håller fortfarande påa tt trimma in allt från grunden på nya datorn, beslutade att göra en ny, clean installation då den gamla delvis var gjord i Nexus ME som kladdar ihop allt, med facit i hand borde man använt MO från början och inte varit lat och bara fört över allt från nexus modhög... (Jag säger inte att den är dålig, bara att modorganizer håller mer ordning vad det ser ut på installerade saker)
Fast ger ju åas utrymme att börja plugga igen och se vad de alla gör var för sig, ordning, mm. se om man behöver fintrimma något av det gamla, uppdatera,osv.

Hoppas att SKSE blir färdigt för SE snart.

(För övrigt anser jag att creation club bör förstöras)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Någon som vet hur det går att porta gamla moddar, typ rustningar och liknande?
(tankade ner hela WeltVolks arkiv förut, funderar om det funkar rakt av eller om man behöver ändra någonting i SE på dem först? Enligt Bethseda skall det gå att porta många gamla moddar ganska rakt av till SE)

(För övrigt anser jag att creation club bör förstöras)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

haha vilket mantra du drämmer till med
Jag har läst att Mod Organizer fått mycket kritik på slutet - varför vet jag inte egentligen och aldrig använt det heller. Återkom gärna med resultat, min tid är lite begränsad just nu så hinner inte spela - men jag vill ha min dagliga Skyrim dos ändå!

Permalänk
Avstängd

Sorry, Mod Manager (NMM) skulle det ha stått...

Felet med den förr när jag körde den var att allt hamnar i en stor klump i listan, men framför allt att den kan kopiera över bildmappar och liknande om man lägger in vissa moddar rakt av som ändrar sådant i hela spelet. Originalen kommer då att ersättas med de som följer med modden, i MM sägs det att det skall vara reversibelt. I ModManager är det inte alltid reversiblet om innehållet i originalmappar har kopierats över (vet inte om det ändrats i senare tid dock).

Dvs samma effekt som om man lägger in allt för hand men bara drar från en mapp till en annan och trycker "ja" på allt, om förstås vad jag menar.

(För övrigt anser jag att creation club bör förstöras)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

haha vilket mantra du drämmer till med
Jag har läst att Mod Organizer fått mycket kritik på slutet - varför vet jag inte egentligen och aldrig använt det heller. Återkom gärna med resultat, min tid är lite begränsad just nu så hinner inte spela - men jag vill ha min dagliga Skyrim dos ändå!

Mod Organizer var lite buggigt förut, men kommit ny version nu! Mycket stabilare.
Rekommenderar den över NMM (som jag dock inte använt på lääääänge)
https://www.nexusmods.com/fallout4/mods/28715

Permalänk
Medlem

Ok, men jag som har ett "färdigt" spel - om man nu kan kalla Skyrim för färdigt - och vill byta från NMM till MO, är det möjligt för MO att börja där jag är eller måste man göra om allt från början så att säga?

Permalänk
Medlem

Dags att köra en nyinstallation, tror jag bestämt.

Skall botanisera lite i tråden, kanske utgå från @MsSmith lista ett par inlägg upp.

Kommer utgå från Skyrim SE men är helt nollad när det kommer till mods. Körde vanilla 2011-2012 och dåvarande Nexus, men sedan dess har det mest legat och samlat damm i biblioteket. Köpte SE vid någon steam-rea, men kom mig aldrig för att installera det.

i7-7700 med 32gb ram och strix 1080Ti borde hursomhelst få det att flyta på ganska bra jämfört med för 6-7 år sedan

Permalänk
Avstängd

Finns rätt mycket dedicerade se moddar på nexus numera såg jag.
(Väntar dock fortfarande på att man skall trimma in betaversionen av SKSE, mfl.)

(För övrigt anser jag att creation club bör förstöras)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Finns rätt mycket dedicerade se moddar på nexus numera såg jag.
(Väntar dock fortfarande på att man skall trimma in betaversionen av SKSE, mfl.)

(För övrigt anser jag att creation club bör förstöras)

Tror inte du ska hålla andan, det har varit "på gång" sedan mars förra året eller så. Det jobbas antagligen inte ens med. Samma med Beyond Skyrim, en sorglig hittepå som aldrig kommer se dagens ljus, något jag är helt övertygad om.

Permalänk
Avstängd

Jag måste fråga en grej, är det någon av er som provat gamla mods på SE?
Vilka typer av moddar (om några) fungerar mer eller mindre rakt av?

Enligt Bethseda skall det gå, men jag har inte hunnit testa ännu...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Nu glömde du ditt mantra!

Det är ett antal modtyper som inte fungerar:

Skriptmoddar förstås, inget SKSE inga skripts.
Moddar som ändrar meshes - som jag förstått det handlar det om att Skyrim och Skyrim SE renderar olika och det fungerar bara inte
Moddar som använder BSA Archieves fungerar ej, dock kan man packa upp dessa och installerar dessa filer direkt så fungerar det.

Moddar som fungerar:
De som använder en esp men inga skripts. Kan behöva konverteras till Skyrim SE format, osäker
De som bara ändrar texturer

Ovan är vad jag kan komma på på rak arm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Ok, men jag som har ett "färdigt" spel - om man nu kan kalla Skyrim för färdigt - och vill byta från NMM till MO, är det möjligt för MO att börja där jag är eller måste man göra om allt från början så att säga?

Bättre att göra om, men om du vill lata dig lite så installeras väl allt i samma mapp när man kör NMM, tror jag.. Då bör det bara vara att göra den mappen till en mod, alltså en rarfil, och öppna med MO.. Jag får för mig att det bör funka, men då ser du ju ingen lista på vilka moddar du har, eller vilken ordning de är i.. Rekommenderar inte det
Vill du förenkla lite så finns det väl exempelvis SMC som är en rätt hygglig grund för texturer. Egentligen så tror jag att 99% av folket skulle tycka att det var svårt att förbättra. Blir själv lite omotiverad att pilla vidare när den och snapdragon enb är inpetat. Gå igenom texturer i timmar för att tillslut hitta en enstaka textur som är liiite bättre i någon mod.. Och sen inse att du knappt märker skillnaden med en ordentlig enb.. Tja, jag tror du förstår varför jag tenderar att ge upp på mina projekt
Annars så verkar NMM-projektet "Vortex" rätt intressant. Det är byggt av liraren bakom MO, om jag inte missförstod något.

Ang det där med dubbletter av esper så tror jag snarare att de skriver över varandra, alternativt att de är för olika expansioner och skriver över delar utav varandra. Svårt att se att det skulle dubblera effekten. Men det är väl bara o plocka ut en ur mappen och se vad som händer? Mindre resurstungt, färre npcs, eller ingen skillnad?

Tror du har helt rätt om portandet av moddar också. Mest texturer med vanilla meshes som går att köra rakt av. Men som jag förstod det så var det inte allt för knepigt att göra meshes kompatibla. Dock ingen koll på hur, då jag inte planerar att köra SE..

Permalänk
Avstängd

Vad jag förstod så hoppade han av MO och gick över till Vortex som du säger, så MO är dött just nu men finns kvar på kvartsfart, typ av ett per andra killar som underhåller det.

En grej jag undrar med Vortex är om det verkligen har äkta isolerade moddar som MO hade?

Litet sugen på att prova det om den har detta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Vad jag förstod så hoppade han av MO och gick över till Vortex som du säger, så MO är dött just nu men finns kvar på kvartsfart, typ av ett per andra killar som underhåller det.

En grej jag undrar med Vortex är om det verkligen har äkta isolerade moddar som MO hade?

Litet sugen på att prova det om den har detta.

Det jag tror att den kommer ha. Just av den anledningen jag är lite lätt nyfiken. Någon form av virtualizering har den, vet bara inte om det är på samma sätt, eller något mellanting, eller rättare sagt, hur det är tänkt.
Jag ser dock ingen större poäng i en ny manager egentligen, då MO är allt jag ser som behövligt. Om man inte integrerar typ TES5Edit som tuggar medans man pillar, eller nått.. Det hade faktiskt varit rätt användbart, för mig..
Men men, kanske gör det enklare för folk att börja använda en vettig manager, alltså en med isolerade moddar. Skulle vara värt bara för det skälet. Men problemet där är väl mer folk som inte har tid/lust att installera allt på nytt. För MO är ju typ lika lätt att använda. Skillnaden är mest att det existerar fler funktioner, som är vääääääldigt användbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikkarlsson:

Nån som har en aning om varför min mus i spelet går segare en vad den gör i windows?
Den typ "laggar" fram eller hur man ska beskriva det...

Låg fps?

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Vad jag förstod så hoppade han av MO och gick över till Vortex som du säger, så MO är dött just nu men finns kvar på kvartsfart, typ av ett per andra killar som underhåller det.

En grej jag undrar med Vortex är om det verkligen har äkta isolerade moddar som MO hade?

Litet sugen på att prova det om den har detta.

MO är inte dött.
Finns en discord med nya releaser. Jag själv använder denna dock: https://www.nexusmods.com/fallout4/mods/28715
Inte stött på några problem med den