Hur säkra är slutna Vattenkylningsystem ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tack Napdev för dessa data och då ser jag att Noctua spöar både H70 & H80 i dessa tester på load och undrar då vilken luftkylare som är bättre en denna då du säger att de kommit bättre.

Tja, jag har en som är bättre, inte mycket, men lite Men då kostar det någon 50-lapp mer också.

http://www.vortez.net/articles_pages/phanteks_ph_tc14pe_cpu_cooler_review,17.html
http://www.idg.se/2.1085/1.401279/gigantisk-processorkylare-i-test---phanteks-ph-tc14pe/sida/8/slutsats

Sen är ju Silver Arrow också bättre enligt vissa test, men där varierar det vilken som vinner.

Slutna vattensystem köper man väl mer för platsen, för ska du matcha kylförmågan får du ju dra på fläktarna, och H100 med 4 120mm fläktar i push-pull låter nog en hel del jämfört med en dubbeltornkylare med 2st 140mm. Sen får man ju lite mer meck med hur man ska sätta radiatorn, inblås eller utblås. Det gäller att man tänker till där för att få bra flöde i chassit.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Tja, jag har en som är bättre, inte mycket, men lite Men då kostar det någon 50-lapp mer också.

http://www.vortez.net/articles_pages/phanteks_ph_tc14pe_cpu_cooler_review,17.html
http://www.idg.se/2.1085/1.401279/gigantisk-processorkylare-i-test---phanteks-ph-tc14pe/sida/8/slutsats

Sen är ju Silver Arrow också bättre enligt vissa test, men där varierar det vilken som vinner.

Slutna vattensystem köper man väl mer för platsen, för ska du matcha kylförmågan får du ju dra på
fläktarna, och H100 med 4 120mm fläktar i push-pull låter nog en hel del jämfört med en dubbeltornkylare med 2st 140mm. Sen får man ju lite mer meck med hur man ska sätta radiatorn, inblås eller utblås. Det gäller att man tänker till där för att få bra flöde i chassit.

De toppresterande luftkylarna i dagsläget ligger så fruktansvärt nära varandra att variansen i tester lika lätt skulle kunna förklaras med skillnader i monteringen.

Jag valde en luftkylare eftersom jag läst om några som haft problem med läckande slutna vattensystem, en risk som kändes onödig. För att mitt chassi är designat för just luftkylning och slutligen för att det känns ganska trevligt med en stor jävla enkilosklump. Det får mitt DCUII-kort att inte känna sig alltför stort.

Att det blev just en Silver Arrow för mig var för att den var billigare än Noctuan, jag gillade färgschemat bättre och för att den hade PWM-fläktar(vilket jag tror att den nya 2011-revisionen på D14 också har)

Sen är vattenkylning väldigt romantiserad(pratar om slutna system nu. egenbyggda kan vara jävligt grymma). Men faktum är att den enda skllnaden mellan ett slutet vattensystem och en luftkylare är hur värmen förflyttas till avkylningsstället.

ett slutet vattensystem har vatten som tar upp värme och förflyttar det till en radiator. Radiatorn är begränsad i hur mycket värme dne kan ta hand om av materialegenskaper och omgivningen.

Ett luftsystem har heatpipes som förflyttar värmen till kylflänsar istället. Annars är det inte så stor skillnad utöver att det låter ballare att säga att man har vattenkylning.

tl:dr
Har du plats och inte har något emot att mecka en liten aning mer under montering så kör på luft. Det ger ändå en viss ökad trygghetsgrad.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av k3b4b:

10-20 grader är inte den "lilla" vinsten i min värld iallafall

Säg något slutet vattenkylarsystem som kyler 10-20 grader bättre än t.ex NH-D14 eller silver arrow?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag som precis skulle köpa en H70

Men helt ärligt, klarar verkligen NH-D14 att kyla min 920a om jag överklockar den till 3.8GHz (C0 stepping)?
Jag ville ju ha ett tyst system med Schyte fläktar på H70an, känns som att Noctuan kommer att låta en del i de frekvenserna. Samtidigt känns det lite läskigt att läsa om att vatten kan läcka.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag som precis skulle köpa en H70

Men helt ärligt, klarar verkligen NH-D14 att kyla min 920a om jag överklockar den till 3.8GHz (C0 stepping)?
Jag ville ju ha ett tyst system med Schyte fläktar på H70an, känns som att Noctuan kommer att låta en del i de frekvenserna. Samtidigt känns det lite läskigt att läsa om att vatten kan läcka.

NH-D14 lär låta mindre än en H70 och kyla bättre, ja. (Större fläktar snurrar på lägre varv om du ska ha samma kylförmåga.) Vill du ha ännu tystare så skaffar du Silver Arrow som dessutom har PWM-styrda fläktar. Dessa har prisats för att vara tysta och kyla lika bra som NH-D14.

Min AMD 1090T med en Phanteks (se sign) snurrar på i 4.0GHz på 1,4V och håller sig runt 57-58 grader vid full belastning med IBT. Vill du ha bätte kylning får du gå upp i pris och ljudnivå till en H100 med dubbla push-pull, dvs 4st 120mm-fläktar som surrar på bra mycket mer.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

NH-D14 lär låta mindre än en H70 och kyla bättre, ja. (Större fläktar snurrar på lägre varv om du ska ha samma kylförmåga.) Vill du ha ännu tystare så skaffar du Silver Arrow som dessutom har PWM-styrda fläktar. Dessa har prisats för att vara tysta och kyla lika bra som NH-D14.

Min AMD 1090T med en Phanteks (se sign) snurrar på i 4.0GHz på 1,4V och håller sig runt 57-58 grader vid full belastning med IBT. Vill du ha bätte kylning får du gå upp i pris och ljudnivå till en H100 med dubbla push-pull, dvs 4st 120mm-fläktar som surrar på bra mycket mer.

Okej, du har övertygat mig, det blir en Silver Arrow Nu gäller det bara att monsterkylaren får plats i chassit och inte stöter emot mina minnen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Ska skaffa bättre kylning till min Processor och för att kunna överklocka och undrar hur säkra dessa slutna vattenkylningspaket är ??

Så länge systemet är slutet så är det säkert. Det är när det öppnar sig och börjar att läcka som man får se upp!

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Okej, du har övertygat mig, det blir en Silver Arrow Nu gäller det bara att monsterkylaren får plats i chassit och inte stöter emot mina minnen.

Har du höga vengeance eller dominator kylflänsar är Phanteks ett bättre val om du har bred nog låda, då fläkten kan flyttas upp, annars är det nog inga problem. Minne är ju billigt Bara att köpa lite Low Profile eftersom kylflänsen inte spelar så stor roll på minnen idag ändå.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

jag gick från luft(nån stor thermalrigth sak) till antec 620 av en riktigt simpel anledning. den stora kylarn höll på att böja sönder mitt moderkort........ så ett vattenkylningsystem är nog att föredra i ett towerchassi. samt att tempen gick ner rätt mycke för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Har du höga vengeance eller dominator kylflänsar är Phanteks ett bättre val om du har bred nog låda, då fläkten kan flyttas upp, annars är det nog inga problem. Minne är ju billigt Bara att köpa lite Low Profile eftersom kylflänsen inte spelar så stor roll på minnen idag ändå.

Det var just Vengeance minnen jag tänkte köpa då jag trodde det var viktigt men nu lärde du mig något nytt. PMar dig om en ny fråga som är way OT

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Får tacka för all respons i min tråd och detta har gjort att ja ändrat mitt synsätt och bestämt mig för en luftkylare.

När ingen verkar haft dessa en längre period och vet hur garantier gäller om de börjar läcka och tar med andra komponenter och beräknad livslängd på systemet.

Känns som dom slutna systemen blir dyrare en riktig vattenkylningen i längden och att de är luft eller riktig vattenkylning som är dom vettiga valen och där man även kan serva detta själv och sköta underhållet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krejsi:

jag gick från luft(nån stor thermalrigth sak) till antec 620 av en riktigt simpel anledning. den stora kylarn höll på att böja sönder mitt moderkort........ så ett vattenkylningsystem är nog att föredra i ett towerchassi. samt att tempen gick ner rätt mycke för mig

Det är nog inte många som fått moderkort som böjer sig, de är extremt tåliga, någon på forumet hade ju t.o.m. stått och svingat runt moderkortet med kylaren på utan att det syntes alls efteråt

Så det hör nog till ovanligheterna snarare än något att bry sig om vid vanlig jämförelse.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Har mailat inet och enligt dom har man 5 års garanti på Corsair slutna system men att dom står inte för om andra komponenter skulle paja pga det läcker från slangarna eller radiatorn och beräknad livslängd vet dom inget om heller.

Så detta bekräftar för min del att ja aldrig kommer skaffa slutet vattenkylningspkt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Master of Overkill

jag tycker man ska ha slutet vatten före luft för storleken och sjukt mycket enklare att installera

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Vill man ha vattenkylning så finns riktig sådan, visserligen dyrare men det spöar alla på marknadens kompakta alltiett vattensystem, och alla luftkylare.

Jag har testat och hade ett tag Corsair H70 och visst ganska bra och så, men har numera seriös vattenkylning och tempen är betydligt mycket lägre, och allt är nästan ljudlöst

Visa signatur

Acer Predator Helios 300